پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می شود، روش غربالگری سرطان سرویکس یا دهانه رحم است. این آزمایش، وجود سلول های سرطانی یا پیش سرطانی در سرویکس را تست می کند. سرویکس، همان دهانه رحم است. در شرایط معمول، در این تست، سلول های دهانه رحم فرد به آرامی برداشته می شوند و به لحاظ رشد غیر طبیعی مورد بررسی قرار می گیرند. این کار در مطب پزشکی انجام می شود و ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً، دردی ایجاد نمی کند. ادامه این مطلب ار بخش مقالات پزشکی دکتر سلام را دنبال کنید تا درمورد اینکه باید تحت پاپ اسمیر قرار بگیرید یا خیر، تعداد دفعات لازم، انتظاراتتان از این روش و موارد بیشتر اطلاعاتی کسب کنید.

پاپ اسمیر

چه کسانی به پاپ اسمیر نیاز دارند؟

دستورالعمل های فعلی منابع معتبر توصیه می کنند که زنان از شروع 21 سالگی، باید هر سه سال یکبار تحت پاپ اسمیر قرار بگیرند. برخی از زنان ممکن است در معرض خطر بالاتری نسبت به ابتلا به سرطان یا عفونت قرار بگیرند، البته در صورتی که HIV آنها مثبت باشند و یا سیستم ایمنی ضعیف شده به سبب شیمی درمانی یا پیوند عضو داشته باشند.

اگر بیش از 30 سال دارید و تا به حال تست پاپ غیر طبیعی نداشته اید، از انجام هر 5 سال یک بار این تست- در صورتی که با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه باشد- از پزشک خود سوال کنید. HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع 16 و 18 اچ پی وی، دلایل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید.

زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج عادی پاپ اسمیر، ممکن است در آینده دیگر نیازی به تکرار این تست نداشته باشند.  بر اساس سن خود و بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، باید به طور مرتب تحت پاپ اسمیر قرار بگیرید. این امر به این دلیل است که ویروس HPV سالیان سال می تواند دوره کمون خود را طی کند و به طور ناگهانی فعال شود.

پرسش و پاسخ های مربوط به پاپ اسمیر و فعالیت جنسی

من بالای 21 سال، سن دارم و باکره ام. آیا در صورت نداشتن فعالیت جنسی هم باید تحت پاپ اسمیر قرار بگیرم؟
بیشتر سرطان های دهانه رحم به سبب عفونت ویروسی HPV اند که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. با این حال، همه سرطان های دهانه رحم به سبب عفونت های ویروسی نیستند. به همین دلیل، توصیه ما بر این است که همه خانم ها، از شروع 21 سالگی، هر سه سال یک بار، غربالگری سرطان دهانه رحم به طریق پاپ اسمیر را انجام دهند.

هر چند وقت یک بار باید تحت تست پاپ قرار گرفت؟

توصیه پزشکان بر این است که از 21 سالگی انجام تست پاپ شروع شود و تا 65 سالگی هر 3 سال یک بار تکرار شود. شما می توانید تست پاپ را با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از 30 سالگی شروع می شود، ترکیب کنید، بنابراین، در این صورت می توانید به جای آن (یعنی هر سه سال یکبار)، هر 5 سال یک بار تحت آزمایش قرار بگیرید. اچ پی وی، شایع ترین عفونت مقاربتی یا منتقله از راه جنسی (STI) است و با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. اگر نگرانی های خاصی در مورد سلامتی خود دارید، پزشک ممکن است تکرار بیشتری از تست پاپ را برایتان توصیه کند.

پاپ اسمیر

برخی از این موارد عبارت اند از:

  • سرطان دهانه رحم یا تست پاپی که سلول های پیش سرطانی را نشان دهد.
  • عفونت اچ آی وی.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید.
  • قرارگیری پیش از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترول .(DES)

در صورت داشتن هر گونه سؤال یا نگرانی های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

روند کسب آمادگی برای انجام تست پاپ اسمیر

نکات:

  • در صورت قاعدگی به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این امر، می تواند نتایج تست شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • روز قبل از آزمایش از مقاربت جنسی، دوش واژینال یا استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید.
  • آرامش خود را حفظ کنید. نفس عمیقی بکشید و سعی کنید آرام باشید.

شما می توانید با معاینه سالیانه متخصص زنان و زایمان خود انجام یک پاپ اسمیر را برنامه ریزی کنید یا درخواست یک ویزیت جداگانه با متخصص زنان خود داشته باشید. پاپ اسمیر توسط اکثر شرکت های بیمه تحت پوشش قرار می گیرد، اگرچه ممکن است ملزم به پرداخت هزینه بیشتری نیز باشید.

اگر در روز پاپ اسمیر پریود شدید، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا روز دیگری را برای انجام این آزمایش اختصاص دهید، زیرا این موضوع ممکن است بر دقت نتایج حاصله از پاپ تاثیر بگذارد. همانطور که ذکر شد، روز قبل از انجام آزمایش خود سعی کنید از مقاربت جنسی، دوش واژینال یا استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید زیرا این امر ممکن است در نتایج شما تداخل ایجاد کند.

در بیشتر موارد، انجام پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری، بی خطر است. اما پس از آن، اجرای آزمایش ممکن است دردناک تر باشد. همچنین برای افزایش نتایج حاصله از تست، باید 12 هفته پس از زایمان نیز از انجام این تست اجتناب کنید. از آنجا که در صورت آرام و ریلکس بودن بدن، پاپ اسمیر راحت تر انجام می شود، مهم است که در طول تست، آرام باشید و نفس عمیقی بکشید.

پاپ اسمیر


بیشتر بخوانید: 6 نشانه پنهان سرطان دهانه رحم که هر زن باید بداند


در طی روش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

پاپ اسمیر معمولاً بخشی از معاینه لگن است و همراه با معاینه پستان انجام می شود. این تست که توسط متخصص بهداشت اجرا می شود، در بهترین شرایط خود فقط یک دقیقه به طول می انجامد. در این تست، فرد روی میز معاینه دراز می کشد و زانوهای خود خم کرده و به حالت رکاب زدن نگه می دارد. در حالی که او روی میز معاینه قرار دارد، ارائه دهنده خدمات درمانی، برای باز کردن مهبل او از یک ابزار کوچک فلزی یا پلاستیکی به نام اسپکولوم استفاده می کند تا دیواره های مهبل (واژن) و دهانه رحم را به وضوح ببیند.

نمونه ای از سلول ها و مخاط دهانه رحم (قسمتی از رحم که به مهبل باز می شود) و اندو سرویکس، با استفاده از یک قیچی چوبی یا براش کوچک مخصوص دهانه رحم، برداشته می شود. در گذشته، نمونه ای از سلول ها به طور مساوی روی یک اسلاید شیشه ای اعمال می شد و با یک فیکساتور اسپری می شد. سپس این نمونه برای معاینه دقیق زیر میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده می شد.

اما امروزه، تقریباً تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از نوع جدیدی از پاپ اسمیر، موسوم به تین پرپ تست استفاده می کنند و نمونه را داخل ویال شستشو داده و برای تهیه اسلاید و تست به آزمایشگاه می فرستند. یک سیتولوژیست (متخصص آموزش دیده برای مشاهده سلول ها و تفسیر نتایج پاپ اسمیر) هر دو نوع آزمایش را بررسی می کند.

پاپ اسمیر

ممکن است در طول آزمایش برخی ناراحتی هایی ایجاد شود. با این حال، اکثر خانم ها به هیچ وجه احساس درد یا فشاری نمی کنند. آرامش به برطرف شدن هرگونه ناراحتی کمک می کند. باید آرام آرام نفس بکشید و بر ریلکس کردن شکم و پاهای خود متمرکز باشید.
پاپ اسمیر نباید دردناک باشد. با این حال اگر در طول تست درد داشتید، باید با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از عمل پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

متخصص مراقبت های بهداشتی، نامه ای را همراه با نتایج آزمایش تان ارسال می کند و در صورت بروز مشکل، ممکن است با خود شما تماس بگیرد. برای آرامش خاطر، می توانید برای دریافت نتایج با مطب پزشکی تماس بگیرید. قبل از ترک محل می توانید بپرسید که چه مدت طول می کشد تا نتایج آزمایش را دریافت کنید.

نتیجه آزمایش منفی یا طبیعی بدان معنی است که دهانه رحم سالم است و تمام سلول ها از نظر اندازه و شکل طبیعی هستند. نتیجه تست مثبت یا غیر طبیعی به معنای وجود موردی غیر معمول در نمونه است. در این آزمایش، سلول هایی غیر طبیعی با اندازه و شکل متفاوت مشاهده می شوند. نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر همیشه نشان دهنده سرطان نیست. سلول ها گاهی غیر طبیعی به نظر می رسند اما سرطانی نیستند. در این صورت، برای دریافت مراقبت های بعدی باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت دهانه رحم

مخمر، تریکوموناس، کلامیدیا یا عفونت سوزاک می تواند باعث التهاب سلول های دهانه رحم شود. با این حال، پس از درمان عفونت، نتیجه پاپ اسمیر معمولاً به حالت عادی برمی گردد. اگر نتیجه پاپ اسمیر به دلیل عفونت مثبت باشد، علت اصلی آن باید درمان شود و آزمایش باید طی 2 تا 3 ماه آینده تکرار شود، زیرا سرطان دهانه رحم توسط عفونت پنهان می شود. در این صورت معاینه پزشک ضروری است.

اکثر آزمایشگاه های ایالات متحده از مجموعه‌ ای استاندارد از عبارات به نام سیستم بتسدا برای گزارش یا تفسیر نتایج آزمایش استفاده می کنند. تحت سیستم بتسدا، نمونه های پاپ اسمیر که فاقد ناهنجاری سلولی هستند، به عنوان “منفی به لحاظ ضایعه داخل رحمی یا بدخیمی” (به معنای آنکه زن سرطان ندارد) گزارش می شوند. و نمونه های دارای سلول های غیرطبیعی در دسته های زیر قرار می گیرند (همانطور که توسط موسسه ملی سرطان مشخص شده است).

ASC (سلول های سنگفرشی غیر معمول)

سلول های سنگفرشی، سلول های نازک و مسطحی هستند که سطح دهانه رحم را تشکیل می دهند.

پاپ اسمیر

سیستم بتسدا این گروه را به دو زیر گروه زیر تقسیم می کند:

ASCUS

سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص. سلول های سنگفرشی کاملاً طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان مطمئن نیستند که این تغییر سلول ها به چه معنی است. بعضی اوقات تغییرات مربوط به عفونت HPV است. ACSUS یک ناهنجاری خفیف محسوب می شود.

ASC-H

سلول ها طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان از معنی تغییرات سلولی مطمئن نیستند. ASC-H ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به پیش سرطانی شدن قرار داشته باشند.

AGC (سلول های غده ای آتیپیک)

این سلول ها، مخاط تولید می کنند و در مجرای غدد درون ریز رحم (محل باز شدن مرکز سرویکس) یا در پوشش آن یافت می شوند. این سلول ها طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان مطمئن نیستند که این تغییرات سلولی چه مفهومی دارند.

AIS (آدنوکارسینومای اندوسرویکال در محل)

سلول های پیش سرطانی موجود در بافت غده ای.

LSIL (ضایعات غیرطبیعی سنگفرشی سرویکس با درجه پایین)

درجه پایین به این معناست که تغییرات اولیه در اندازه و شکل سلول ها وجود دارد. کلمه ضایعه به ناحیه ای از بافت غیر طبیعی اشاره دارد. داخل اپیتلیالی به لایه ای از سلول ها گفته می شود که سطح دهانه رحم را تشکیل می دهند. LSIL ها ناهنجاری های خفیف ناشی از عفونت HPV در نظر گرفته می شوند.

HSIL (ضایعات غیرطبیعی سنگفرشی سرویکس با درجه بالا)

درجه بالا به این معنی است که در اندازه و شکل سلول های غیرطبیعی (پیش سرطانی) تغییرات قابل توجهی وجود دارد، به این معنی که سلول ها از سلول های طبیعی بسیار متفاوت هستند. HSIL ها ناهنجاری های شدیدتری هستند و احتمال سرطانی شدن آن ها بالاست.

پاپ اسمیر

نتایج یک پاپ اسمیر چگونه تفسیر می شود؟

یک پاپ اسمیر ممکن است دو نتیجه داشته باشد: طبیعی یا غیرطبیعی.

پاپ اسمیر طبیعی

اگر نتایج شما طبیعی باشد، این بدان معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. نتایج عادی، گاها منفی نیز نام گذاری می شوند. اگر نتایج شما عادی باشند، احتمالاً تا 3 سال، دیگر نیازی به پاپ اسمیر نخواهید داشت.

پاپ اسمیر غیرطبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشند، این بدان معنا نیست که شما مبتلا به سرطان هستید. این بدان معناست که سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم شما وجود دارند که برخی از آن ها می توانند پیش سرطانی باشند.

چندین سطح از سلول های غیرطبیعی وجود دارد

  • آتیپیک
  • خفیف
  • در حد متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • سرطان درجا

سلول های غیر طبیعی خفیف از نوع شدید آن شایع ترند.

پزشک بسته به نتایج آزمایش شما، ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • افزایش تعداد دفعات پاپ اسمیر.
  • نگاهی دقیق تر به بافت دهانه رحم، با روشی به نام کولپوسکوپی.

در طی معاینه کولپوسکوپی، پزشک از نور و بزرگ نمایی، برای مشاهده واضح تر بافت های واژن و دهانه رحم استفاده می کند. در برخی موارد نیز، آن ها می توانند با روشی به نام بیوپسی، از بافت دهانه رحم نمونه گیری کنند.

نتایج حاصل از پاپ اسمیر تا چه اندازه دقیق هستند؟

تست های پاپ بسیار دقیق هستند. طبق گزارشات حاصل از منابع معتبر، غربالگری منظم پاپ، حداقل 80 درصد از موارد سرطان دهانه رحم و مرگ و میر مرتبط با آن را کاهش می دهد. این تست می تواند ناراحت کننده باشد، اما ارزش این ناراحتی را دارد و حافظ سلامتی شماست.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص HPV انجام می شود؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی دهانه رحم است که می تواند توسط HPV ایجاد شود. این بیماری- قبل از گسترش و ایجاد مشکلات بیشتر- با تشخیص به موقع سلول های سرطانی سرویکس با پاپ اسمیر، قابل درمان است. همچنین امکان آزمایش HPV از نمونه پاپ اسمیر نیز وجود دارد.

شما ممکن است حین رابطه جنسی (با هم جنسان یا دگر جنسان) به ویروس اچ پی وی مبتلا شده باشید. از این رو، برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، از کاندوم یا سایر ابزارهای محافظ استفاده کنید. همه زنان فعال- از لحاظ جنسی- در معرض خطر ابتلا به HPV هستند و باید هر سه سال یک بار پاپ اسمیر شوند. این تست، سایر بیماری های مقاربتی جنسی (STIs) را تشخیص نمی دهد. پاپ اسمیر گاهی اوقات می تواند رشد سلولی ناشی از سایر سرطان ها را نیز نشان دهد، اما نباید برای این منظور به این تست، متکی بود.

چه کسی تصمیم می گیرد که تکرار پاپ اسمیر را متوقف کند؟

تحت شرایط خاصی پزشک و بیمار او تصمیم می گیرند که تکرار پاپ اسمیر را متوقف کنند، این شرایط عبارت اند از:

بعد از یک هیسترکتومی کامل

پس از انجام یک هیسترکتومی کامل یا برداشت رحم و دهانه آن با جراحی، باید در مورد ادامه انجام پاپ اسمیر، با پزشک خود مشورت کنید.
اگر هیسترکتومی فرد به سبب یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروئید رحم انجام شده باشد، ممکن است بتوان انجام پاپ اسمیر معمول را متوقف کرد. اما اگر هیسترکتومی، به سبب وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم باشد، پزشک ممکن است توصیه ادامه انجام تست پاپ اسمیر معمول را توصیه کند.

افزایش سن

به طور کلی، پزشکان در معافیت زنان 65 ساله ای با نتایج منفی تست های پاپ اسمیر سرطان سرویکس، توافق کرده اند.  در مورد گزینه های خود با پزشک تان مشورت کنید تا بر اساس فاکتورهای خطر موجود، تصمیم بگیرد که چه چیزی برای شما مناسب تر است. اگر از لحاظ جنسی فعالید و چندین شریک جنسی دارید، پزشک ممکن است، توصیه کند که به طور روتین انجام پاپ اسمیر را ادامه دهید.

پاپ اسمیر


بیشتر بخوانید: هیسترکتومی یا برداشتن رحم چیست و چه عوارضی دارد؟


در صورتی که نتایج پاپ اسمیر فرد، غیر طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر نتایج آزمایش پاپ فرد مثبت باشد، این بدان معنی است که پزشک سلول های غیر طبیعی یا غیرمعمول در دهانه رحم وی مشاهده کرده است، اما این بدان معنا نیست که او سرطان دهانه رحم دارد. بیشتر اوقات، نتیجه آزمایش غیرطبیعی بدان معنی است که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث تغییرات سلولی شده است. این، شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است و می تواند با سرطان دهانه رحم مرتبط باشد. تغییر در سلول های دهانه رحم ناشی از HPV می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

آیا به آزمایش های بیشتری نیاز است؟

پزشک نتایج آزمایش فرد را بررسی کرده و نتیجه را گزارش می دهد. پاسخ وی به نوع سلول های غیرطبیعی موجود در دهانه رحم فرد بستگی دارد.

رایج ترین آن ها در ادامه آورده شده است:

سلول های سنگفرشی آتيپيك با اهميت نامشخص (ASCUS)

سلول های فلس دار باریک و صافی که در سطح دهانه رحم یا سرویکس سالم رشد می کنند. ASCUS هنگامی رخ می دهد که این سلول ها عادی نباشند. پزشک شما آزمایشاتی را با مایعات مخصوص انجام می دهد تا ببیند HPV وجود دارد یا خیر. اگر اینگونه نباشد، احتمالاً نیازی به نگرانی نیست.

ضایعه داخل اپتیلیومی سنگفرشی

این سلول های نمونه برداری شده از پاپ اسمیر ممکن است پیش سرطانی باشند. پزشکان تغییرات این سلول ها را درجه بندی می کنند، به طوری که، اگر این تغییرات درجه پایین یا به اصطلاح خفیف باشند، وجود یک ضایعه پیش سرطانی مشخص می شود که بیانگر این است، که این سلول ها سال ها تا سرطانی شدن فاصله دارند و اگر درجه تغییرات بالا باشد، سلول ها به زودی سرطانی می شوند. پزشک بسته به درجه این تغییرات، احتمالاً آزمایشات بیشتری را توصیه می کند.

سلول های غیر طبیعی غده ای یا گلاندولار آتیپیک

این سلول ها موکوس تولید می کنند و در سرویکس و داخل رحم رشد می کنند. سلول‌ های آتیپیک غده ای ممکن است کمی غیر طبیعی به نظر برسند اما برای اطمینان از اینکه آیا در آینده سرطانی می شوند یا خیر، آزمایش های بیشتری لازم است.

سرطان سلول های سنگفرشی یا سلول های آدنوکارسینوما

این نتیجه بدان معنی است که سلول های موجود در دهانه رحم فرد غیر طبیعی اند و پاتولوژیست یا آسیب شناس تقریبا از وجود سرطان مطمئن است. برای کسب اطمینان بیشتر، پزشك دو تست دیگر به نام كولپوسكوپی و بیوپسی را توصیه می کند. در طول کولپوسکوپی، دقیقاً مانند روش پاپ اسمیر، پزشک اسپکولوم را وارد واژن فرد می کند.

این بار، او با یک کولپوسکوپ دهانه رحم را معاینه می کند. کولپوسکوپ، ابزاری است که دارای لنز و نور روشنی است که به پزشک اجازه می دهد تا نگاهی بهتر به دهانه رحم تان بیندازد. او دهانه رحم شما را با سرکه یا محلول مایع دیگری می زداید. بدین ترتیب، همه مناطق مشکوک برجسته می شود. پزشک شما قادر به دیدن آن ها از طریق لنزهای موجود در کولپوسکوپ خواهد بود. اگر پزشک شما مناطقی را بیابد که طبیعی به نظر نمی رسد، به طریق بیوپسی، از آن نمونه ‌برداری می کند و این بافت را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می فرستد.

آزمایش HPV در کنار پاپ اسمیر

این آزمایش، DNA ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سلول های دهانه رحم را بررسی می کند. دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به واژن باز می شود. اچ پی وی، عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است که در بسیاری از افراد به خودی خود برطرف می شود. این عفونت در صورتی که برطرف نشود، می تواند باعث غیرعادی شدن سلول های دهانه رحم و در نهایت سرطانی شدن آن ها شود. برخی از انواع خاص HPV بیشتر باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شوند. آزمایش HPV می تواند وجود عفونت پاپیلوم و نوع آن را مشخص کند.

در طول آزمایشHPV ، پزشک یا پرستار یک اسپکولوم را وارد واژن فرد می کند (ابزاری که به آن ها کمک می کند تا دهانه رحم را بهتر ببینند)، سپس از یک براش نرم برای نمونه برداری سلول ها از بخش خارجی دهانه رحم استفاده می کند. در پایان کار، سلول های نمونه برداری شده برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می شوند. آزمایشات پاپ و HPV را می توان به صورت هم زمان نیز انجام داد (که در این صورت، کو- تستینگ نامیده می شود).

چه کسانی به آزمایش مرتب پاپ اسمیر یا HPV احتیاجی ندارد؟

تنها گروه از زنانی كه ممكن است به آزمایش مرتب پاپ یا HPV نیاز نداشته باشند. زنان بالای 65 سالی که طی 10 سال گذشته، به صورت پشت سر هم، سه تست پاپ یا دو کو- تست نرمال داشته اند و آخرین آزمایش آن ها در 5 سال گذشته انجام گرفته است و طبق اظهارات شان رابطه جنسی هم نداشته اند، دیگر نیازی به تکرار پاپ اسمیر ندارند. زنانی که معمولاً به دلیل هیسترکتومی، سرویکسی نداشته باشند و سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم یا نتایج غیرطبیعی پاپ را نیز نداشته باشند. همیشه قبل از قطع تکرار منظم آزمایشات پاپ و HPV با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید.

من هیسترکتومی داشتم. آیا هنوز هم به آزمایشات پاپ اسمیر و HPV احتیاج دارم؟

حتی اگر هیسترکتومی شده باشید، ممکن است به آزمایش پاپ و HPV نیاز داشته باشید. آن، بستگی به نوع هیسترکتومی و سابقه سلامتی شما دارد. در مورد نیاز به آزمایشات Pap و HPV با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. در صورتی که دهانه رحم نداشته باشید و به دلایلی غیر از سلول های غیرطبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم هیسترکتومی شده باشید، دیگر نیازی به تکرار آزمایشات Pap و HPV ندارید. اگر به دلیل داشتن سلول های غیر طبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم، هیسترکتومی شده باشید، باید به انجام تست های پاپ و HPV ادامه دهید.

در مورد اینکه چند بار باید آزمایشات Pap و HPV را انجام دهید، باید با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. اگر رحم خود را برداشته اید اما هنوز دهانه رحمی دارید (هر چند این نوع از هیسترکتومی رایج نیست)، تا سن 65 سالگی لازم است که به طور منظم از آزمایشات Pap و HPV استفاده کنید و سه آزمایش پاپ نرمال یا دو کو- تست پشت سر هم در 10 سال گذشته انجام دهید و آخرین آزمایش تان طی 5 سال گذشته باشد.

پاپ اسمیر

آیا آزمایشات پاپ اسمیر و HPV دردناک هستند؟

برخی از خانم ها آزمایش پاپ و HPV را ناراحت کننده می دانند، اما آزمایش ها نباید دردناک باشند. با قرار گرفتن اسپکولوم در واژن، توسط پزشک یا پرستار (ابزاری که به آن ها کمک می کند تا دهانه رحم شما را ببینند)، ممکن است احساس فشار کنید. اگر هرگز مقاربت جنسی نداشته اید یا وقتی چیزی در واژن شما قرار گرفت، احساس درد داشتید، می توانید از پزشک یا پرستار خود بخواهید که از یک اسپکولوم کوچک تر استفاده کند.

همچنین می توانید با تخلیه مثانه قبل از انجام آزمایش یا با استفاده از یک مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن، حدود یک ساعت قبل از تست پاپ یاHPV ، به کاهش یا جلوگیری از درد کمک کنید.

آیا در دوران قاعدگی، می توان تحت آزمایش پاپ اسمیر یا HPV قرار گرفت؟

بله، می توان آزمایش Pap یا HPV را در طول قاعدگی خود دریافت کرد. با این حال، بهتر است تست خود را به زمانی غیر از دوران قاعدگی خود موکول کنید. اما جلسه تست خود را از دست ندهید حتی اگر قاعده باشد. بسته به اینکه خونریزی شما چقدر سنگین باشد، دوره شما ممکن است بر نتایج آزمایش Pap یا HPV تأثیر گذارد. اگر ناراحت یا مردد هستید، قبل از قرار ملاقات با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

چه عواملی باعث می شوند تا نتایج پاپ اسمیر “نامشخص” یا “غیر طبیعی” باشند؟

آزمایش پاپ به دلایل زیادی می تواند “نامشخص” یا “غیر طبیعی” باشد. بیشتر اوقات، تغییرات غیر طبیعی در سلول ها بر اثر اچ پی وی ایجاد می شود. HPV عفونت منتقله از راه جنسی یا STI است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. دلایل دیگری که ممکن است بر “نامشخص” یا “غیر طبیعی” بودن نتایج تست پاپ تاثیر داشته باشد.

عبارت اند از:

  • عفونتی چون عفونت مخمر یا التهاب.
  • تومور یا کیست خوش خیم (غیرسرطانی).
  • تغییر در هورمون ها، مثلا در دوران بارداری یا یائسگی.
  • سیگار کشیدن، که ممکن است خطر ابتلا به عفونت HPV در سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.
  • مشکل سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف برخی داروها یا مشکلات سلامتی مانند دیابت، سرطان، HIV یا بیماری های خود ایمنی.

پاپ اسمیر

آیا پاپ اسمیر خطراتی در پی دارد؟

بله، اگر چه تست های پاپ بسیار ایمن هستند، اما محدودیت هایی نیز دارند. آزمایش پاپ ممکن است سلول های غیر طبیعی موجود را نیابد. این بدان معناست که پزشک ممکن است طبیعی بودن سلول های دهانه رحم شما را گزارش کند، اما مشکلی در سلول ها وجود داشته باشد. این می تواند کشف و درمان سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را به تأخیر بیندازد.

اما انجام مرتب تست پاپ، احتمال یافتن مشکلات را افزایش می دهد. سرطان دهانه رحم معمولاً سال ها- به طور متوسط 10 تا 20 سال- به طول انجامد. اگر تست پاپ سلول های غیرطبیعی را نیابد، پزشک یا پرستار احتمالاً آن ها را در آزمایش پاپ بعدی شما خواهد یافت. بنابراین، مهم است که تست های پاپ را با توجه به برنامه توصیه شده پزشک- نسبت به سن و سابقه پزشکی خود- انجام دهید. نتایج تست پاپ ممکن است سلول های غیرطبیعی را نشان دهد که در واقع وجود ندارند.

این بدان معناست که پزشک ممکن است غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم شما را گزارش کند، اما در واقع مشکلی در سلول ها وجود نداشته باشد. بدون آزمایشات بیشتر هیچ راهی برای فهم طبیعی بودن سلول ها در دست نیست. بنابراین، پزشک ممکن است یک آزمایش پاپ یا آزمایشات دیگری را انجام دهد، تا اطلاعات بیشتری پیرامون این مسئله کسب کند. اگر آزمایش پاپ یا آزمایش بعدی، عادی بودن سلول ها را تایید کنند، تا زمان انجام پاپ بعدی، مجبور به اقدامی نیستید.

نتایج آزمایش HPV چگونه تفسیر می شوند؟

نتایج آزمایش HPV فرد، وجود و نوع ویروس اچ پی وی را نشان می دهد. تحقیقات نشان می دهند که حدود ده نوعHPV ، از بیش از 200 مورد موجود، می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. نتایج آزمایش HPV معمولاً به همراه نتایج تست پاپ ارائه می شود. همراه داشتن دو آزمایش در کنار هم (به اصطلاح کو- تست) می تواند به پزشک در تشخیص لزوم انجام آزمایشات بیشتر یا آزمایشات مختلف کمک کند. اگر HPV ندارید و نتایج تست پاپ شما طبیعی است، احتمالاً می توانید 5 سال دیگر این تست را تکرار کنید.

چگونه می توان احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش داد؟

شما می توانید از چند طریق زیر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید:

 به طور منظم تست پاپ را تکرار کنید

آزمایشات منظم تست پاپ به پزشک شما کمک می کند تا تغییرات سلولی را پیش از سرطانی شدن پیدا کند و سلول های ناسالم را درمان کند.

به طور منظم، آزمایش های Pap و HPV را کنار هم انجام دهید

یا آزمایش HPV را به تنهایی انجام دهید (اگر بین 30 تا 65 سال، سن دارید). پزشکان برای اکثر خانم های بین 30 تا 65 سال انجام آزمایش HPV یا کو- تست (انجام تست Pap وHPV) را توصیه می کنند.

واکسن HPV دریافت کنید

سرطان دهانه رحم معمولاً توسط انواع HPV ایجاد می شود که از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود. بیشتر خانم ها علائم HPV را ندارند و بعضی اوقات این عفونت، به خودی خود از بین می رود. اگر HPV به خودی خود برطرف نشود، می تواند باعث تغییر در سلول های دهانه رحم شود که می تواند منجر به سرطان سرویکس شود. واکسن HPV از ابتلا به بیشتر انواع سرطان زای HPV جلوگیری می کند. سازمان غذا و دارو (FDA) انجام واکسن HPV را برای افراد 9 تا 45 ساله تأیید کرد.

پاپ اسمیر


بیشتر بخوانید: 6 نشانه ای که نشان میدهد شما برای رابطه جنسی آماده نیستید


برای کاهش خطر، خودتان قدمی بردارید

اگر به لحاظ جنسی فعال هستید، با انجام مراحل زیر خطر ابتلا به HPV را کاهش دهید:

از کاندوم استفاده کنید

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به STI در هنگام رابطه جنسی، کاندوم است. HPV می تواند در نواحی از دستگاه تناسلی زن و مردی رخ دهد که به طریق کاندوم محافظت نمی شود. اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کاندوم با پایین آمدن سرطان دهانه رحم در ارتباط است. همچنین، دریافت واکسن HPV جایگزینی برای کاندوم نیست و نیاز به آن را کم نمی کند. قبل از اینکه آلت تناسلی، واژن، دهان یا مقعد را لمس کند، از کاربرد کاندوم اطمینان حاصل کنید. سایر روش های کنترل بارداری، مانند قرص های ضد بارداری، ایمپلنت یا دیافراگم شما را از HPV یا STI محافظت نمی کند.

تست کنید

از اینکه شما و شریک جنسی تان آزمایش STI را داده اید یا خیر، مطمئن شوید و قبل از رابطه جنسی در مورد نتایج این آزمایش با هم صحبت کنید.

یک شریک جنسی مشخصی داشته باشید

داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی می تواند خطر ابتلا به STI را کاهش دهد. پس از اطمینان از نتایج آزمایشSTI ، به یکدیگر وفادار بمانید. این بدان معناست که فقط با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشید و نه هیچ کس دیگری.

تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید

خطر ابتلای شما به STI با افزایش تعداد شرکای جنسی شما بیشتر می شود.

دوش واژینال نداشته باشید

این کار، برخی از باکتری های طبیعی واژن را که از عفونت محافظت می کند، از بین می برد و این ممکن است خطر ابتلا به STI را افزایش دهد.

میزان مصرف الکل خود را کنترل کنید

برخی افراد از الکل یا مواد مخدر به عنوان راهی برای مست کردن طرف مقابل استفاده می‌ کنند. فردی که مست می‌ شود، بدون آگاهی ممکن است مواد مخدر یا روان گردان نیز مصرف ‌کند و قادر به درک محیط اطراف خود نباشد و این کار، وی را در معرض خطر تجاوز جنسی و عفونت جنسی (STI) قرار ‌دهد. زمانی که تمامی این مراحل در کنار هم اجرا شوند، اثرگذاری بهتری خواهند داشت. هیچ قدم واحدی نمی تواند شما را از سرطان دهانه رحم محافظت کند.

پاپ اسمیر

چه موقع برای عوارض پاپ اسمیر باید به پزشک مراجعه کرد؟

سلول های پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم در مراحل اولیه آن علائم یا نشانه ای ندارد. بنابراین، انجام پاپ اسمیر منظم بسیار مهم است. این علائم معمولاً هنگام پیشرفت سرطان ظاهر می شوند.

علائم زیر باید بلافاصله به یک متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش شود:

  • ترشحات غیر معمول واژن.
  • لکه های خون یا خونریزی جزئی به غیر از یک دوره طبیعی.
  • خونریزی یا درد هنگام رابطه جنسی.

این علائم، همیشه نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند. سایر شرایط نیز ممکن است باعث ایجاد این علائم شوند، اما بررسی آن ها به منظور تعیین علت، لازم است.