خواص فلفل هندی و مزیت های به کار بردن این نوع فلفل در برنامه غذایی

خواص فلفل هندی و مزیت های به کار بردن این نوع فلفل در برنامه غذایی


منبع: آرگا

154

1398/9/6

11:09


فلفل هندی یکی از انواع فلفل های تند و تیز است که به رنگ های مختلفی دیده می شود و رایج ترین رنگ آن قرمز و نارنجی است که با شناخت خواص فلفل هندی می توانید از آن به منظور درمان و پیشگیری از بیماری های مختلف استفاده کنید.

فلفل هندی مزه ای تند و تیز و طبعی گرم دارد که در مصرف آن باید احتیاط کرد و در واقع از جمله گرم ترین و تندترین فلفل های دنیا می باشد به همین خاطر برای تهیه سس تند و تیز چیلی از این فلفل استفاده می شود، فلفل هندی فواید بسیار زیادی بر سلامت بدن دارد که در ادامه مطلب به خواص فلفل هندی می پردازیم.

در مطالب گذشته شما عزیزان را با خواص فلفل سیاه، خواص فلفل دلمه و خواص فلفل قرمز آشنا کردیم در این مقاله با خواص فلفل هندی آشنا خواهید شد.

خواص فلفل هندی بر روی بدن

خواص فلفل هندی و تاثیر آن بر سلامت بدن

فلفل هندی از مواد مغذی فراوانی برخوردار است و دارای ویتامین، فیبر رژیمی و مواد معدنی می باشد، مصرف این ماده غذایی به تنهایی به دلیل داشتن طعم تند و گزنده سبب زخم دهان، حالت تهوع و سوزش معده می شود بنابراین برای بهره مندی از فواید فلفل هندی به همراه غذا از آن استفاده کنید تا بتوانید طعم تند آن را تحمل کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

افرادی که از اضافه وزن رنج می برند خطر ابتلا به دیابت نوع دو در این دسته از افراد بیشتر می باشد، فلفل هندی به دلیل داشتن کپسایسین سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود و همچنین به کاهش میزان قند خون کمک می کند بنابراین برای درمان دیابت فلفل هندی گزینه بسیار مناسبی است البته به خاطر داشته باشید که مصرف فلفل هندی به شکل خام نسبت به پخته بیشتر بر روی کنترل قند خون تاثیر گذار است.

فواید فلفل هندی

جلوگیری از افزایش وزن

از دیگر خواص فلفل هندی افزایش چربی سوزی در بدن می باشد زیرا با مصرف این ماده غذایی دمای بدن بالا رفته و در نتیجه انرژی زیادی آزاد می شود و فرد کاهش وزن را تجربه می کند، همچنین فلفل هندی به خاطر داشتن کپسایسین سبب کاهش اشتها می شود و همچنین از افزایش وزن و جمع شدن چربی در بدن جلوگیری می کند.

خاصیت بی نظیر فلفل هندی

بهبود درد

فلفل هندی دارای ماده ای به نام کپسایسین می باشد که به منظور بهبود دردهایی که ناشی از اعصاب نزدیک به سطح پوست هستند تاثیر فوق العاده ای دارند و سبب درمان درد های آرتروزی، کمر درد و درد های عصبی می شود.

پیشگیری از سرطان

کپسایسین موجود در فلفل هندی در واقع بهترین آنتی اکسیدان می باشد و طبق تحقیقات انجام شده به درمان سرطان کمک شگفت انگیزی می کند همچنین سبب کاهش رشد سلول های سرطانی می شود، بنابراین مصرف این نوع فلفل خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان را کاهش می دهد.

خواص فلفل هندی در سلامت بدن

پایین آوردن فشار خون

از جمله خواص فلفل هندی به تحریک رگ های خونی کمک کرده در نتیجه سبب افزایش جریان خون در رگ ها و گشاد شدن رگ های خونی می شود که با کاهش فشار خون همراه است و همچنین مصرف این ماده غذایی سبب کاهش کلسترول می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد بنابراین فلفل هندی را برنامه غذایتان بگنجانید زیرا از مسدود شدن رگ ها جلوگیری می کند.

همه چیز درباره فلفل هندی

کاهش روند تولید ماده التهاب زا

از دیگر خواص شگفت انگیز فلفل هندی به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند و در نتیجه روند تولید ماده التهاب زا در بدن را کاهش می دهد به همین خاطر از این ماده غذایی برای مبارزه با آرتروز و سردرد استفاده می شود، همچنین به منظور کاهش درد های میگرنی نیز گزینه بسیار مناسبی است و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی می شود.

درمان بیماری های تنفسی

از مهم ترین خواص فلفل هندی کمک به درمان سینوزیت است، این نوع فلفل سبب تخلیه مخاط از مجرای تنفسی می شود و در نتیجه برای درمان مشکلات تنفسی بسیار موثر است بنابراین افرادی که از داشتن آسم، سینوزیت یا آلرژی رنج می برند به منظوری بهره مندی از خواص فلفل هندی در این زمینه می توانند با مصرف فلفل هندی بیماری شان را بهبود دهند.

روش استفاده از فلفل هندی

به منظور بهره مندی از خواص فلفل هندی روش های زیادی در برنامه غذایی روزانه وجود دارد که بیشتر افراد از این فلفل به عنوان سس چیلی استفاده می کنند و روش دیگر استفاده از این ماده غذایی مفید استفاده از آن در زمان تهیه سوپ های تند است که می توانید این فلفل را به قطعات ریز خرد کرده و به سوپ اضافه نمایید و به دلیل داشتن طبع گرم برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند این سوپ تاثیر فوق العاده ای در درمان آن ها دارد، همچنین می توانید این فلفل تند و تیز را بر روی پیتزا ها قرار دهید.

روش استفاده از فلفل هندی

آشنایی با عوارض جانبی فلفل هندی

    • مصرف این فلفل نیز ممکن است مانند فلفل های دیگر عوارض جانبی را در پی داشته باشد بنابراین افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند بهتر است از مصرف این فلفل و فلفل های دیگر پرهیز نمایند زیرا سبب حالت تهوع و سوزش معده در آن خواهد شد.
    •  در صورت داشتن مشکلات گوارشی مانند: سندرم روده تحریک پذیر یا سوزش مزمن معده این فلفل را به همراه ماست مصرف نمایید زیرا، ماست سبب کاهش تاثیر فلفل هندی بر روی دیواره معده می شود، به هر حال باید نسبت به مصرف این ماده غذایی زیر نظر پزشک اقدام نمایید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.
    • به منظور رفع سوزش دهان پس از مصرف فلفل می توانید مقداری آب یا شیر مصرف کنید زیرا فرآورده های لبنی سبب کاهش تاثیر کپسایسین موجود در فلفل شده و در نتیجه سوزش دهان را از بین می برد.

عوارض فلفل هندی

با توجه به عوارض فلفل هندی مشاهده می شود که خواص فلفل هندی از مضرات آن بیشتر می باشد لذا توصیه می شود که هفته ای دوتا سه بار مصرف آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مصرف فلفل هندی در دوران بارداری

 مواد غذایی تند را به راحتی می توانید در دوران بارداری مصرف کنید، فلفل هندی سبب کاهش حالت تهوع و نفخ معده می شود هچنین به تنظیم قند خون و فشار خون کمک می کند و سبب تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی نیز می شود و از افسردگی در دوران بارداری جلوگیری می کند، اما در صورتی که در دوران بارداری دچار مشکلات گوارشی هستید و یا به انواع فلفل ها آلرژی دارید بهتر است از غذاهای تند و تیز در دوران پس از زایمان استفاده کنید.

روش صحیح نگهداری فلفل هندی

 به منظور نگهداری از فلفل هندی روش های مختلفی وجود دارند بنابراین اگر به مصرف فلفل تازه علاقه زیادی دارید آن را داخل یخچال نگهداری نمایید تا بتوانید از آن در مدت زمان طولانی تری استفاده کنید اما اگر تمایل به مصرف فلفل هندی در فصل های مختلفی از سال دارید بهترین روش خشک کردن آن می باشد و به خاطر داشته باشید که فلفل خشک شده طعم تندتری دارد بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو