چرا همه دوست دارند بچه پسر باشد؟

منبع: نمناک

126

1398/9/6

14:40


بسیاری از خانواد ها دوست دارند که فرزندشان پسر باشد و از داشتن فرزند دختر ناراحت اند و خیلی کم پیش می آید که والدین برایشان جنسیت فرزند مهم نباشد.

 چرا خانواده ها بیشتر پسر دوست دارند ؟

اکثر پسرها و دخترهایی که با هم تشکیل زندگی میدهند برسر جنسیت فرزند نیامده اختلاف نظر دارند ؛بعضی از آنها طرفدار دختر و بعضی دیگر طرفدار فرزند پسر هستند . و البته خیلی از افراد هم برایشان جنسیت فرزند چندان اهمیتی ندارد . شاید به کرات شنیده باشید بعضی از پدرها وقتی می شنوند که فرزند به دنیا آمده شان دختر است،ناراحت شده و نسبت به همسر خود بد اخلاقی میکنند.

حال که امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی می توان چند ماه زودتر از زایمان جنسیت دختر و پسرها را مشخص کرد، بعضی از زنان باردار از ترس بد رفتاری و بی توجهی همسرانشان و برای اینکه بتوانند چند ماهی بد اخلاقی های شوهرانشان را به تاخیر بیندازند ترجیح می دهند تااز جنسیت فرزند خود تا موقع زایمان با خبر نشوند.

خانواده هایی که به نسبت مدرنتر و امروزی تر هستند و یا لااقل ادعای امروزی بودن را دارند و می گویند فرزند دختر و یا پسر برای ما فرقی نمیکند و فقط کافیست فرزندشان سالم و صالح باشد به محض دیدن نتیجه ی سونوگرافی و دیدن جنسیت فرزند پسر ،دست از پا نمیشناسند و با تمام وجود احساس خوشحالی و شعف می کنند . اما در واقع چرا خانواده ها بیشتر پسر دوست دارند ؟ در این بخش از نمناک به این موضوع پرداخته ایم، با ادامه مطلب با ما همراه شوید.

فرزند پسر بهتر است یا دختر ؟

در برخی از مواقع از بعضی از پدرها وقتی سؤال می شود که صاحب چند فرزند هستید ؟ در پاسخ فقط فرزندان پسر خود را نام میبرند و به همین خاطر باید از آنها پرسید که چند اولاد پسر و دختر دارید؟

از شوهر خانمی که برای دومین بار، باردار شده بود و فرزند اولش هم پسر بود پرسیدند که دوست دارید فرزند دومتان دختر باشد یا نه؟ در پاسخ گفتند که نه و باز هم دلم میخواهد فرزند دومم هم پسر باشد، چرا که پسر بهتر میتواند در شرایط جامعه ی امروز ما از حقش دفاع کند .

تفاوت بین فرزندان

تفاوتی بین فرزند دختر و پسر نیست

از نظر کارشناسان، فرقی بین دختر و پسر نیست و هر دو جنس فرزند و یادگار پدر و مادر هستند. چه دختر و چه پسر هر دو قابل ترقی و تکامل و از همه مهمتر هر دو انسان هستند. دختراگر با تعلیم و تربیت درست و صحیح پرورش یابد، می تواند یک فرد برجسته در جامعه شود و خدمات ارزنده ای در اجتماع انجام دهد و باعث سر افرازی پدر و مادرش شود .

خیلی ها معتقدند:دختر ها مهربان تر و دلسوز تر هستند و نسبت به پدر و مادر خود توجه بیشتری میکند ولی و پسرها وقتی بزرگ میشوند و استقلال پیدا میکنند اگر موجبات آزار و اذیتشان را فراهم نکند توجهه چندانی هم به پدر و مادر خود نخواهد داشت .

از نظر یکی از طرفداران فرزند دختر، دختر از نظر اقتصادی نسبت به پسر کم خرج تر است، چرا که میزان توقفش در خانه ی پدری کمتر است و بعد از اینکه ازدواج کرد واز خانه پدری رفت ، پدر و مادر خود دیگر کاری ندارد .

ولی در مورد فرزند پسر ناچارند تمام مخارج تحصیلش را بپردازند،برایش شغل مناسبی پیدا کنند، هزینه های دو سال خدمتش را بدهند، برایش عروسی بگیرند، و یا شاید تا آخر عمر سربار پدر و مادرشان باشند .

فرق گذاشتن بین فرزند دختر و پسر یادگار افکار دوران جاهلیت

فرق گذاشتن در میان دختر و پسر از دوران جاهلیت به یادگار مانده است؛ از همان زمانی که مردمانشان در انسان شناختن زن، تردید داشتند و بابت دختردار شدنشان احساس تاسف و شرم ساری میکردند و دخترانشان را پس از به دنیا آمدن زنده به گور می کردند . ولی دین اسلام جایگاه زن و مرد را یکسان قرار داده و به مبارزه این افکار غلط پرداخت .

فرق گذاشتن

علت فرق گذاشتن بین دختران و پسران در گذشته

اگر نگاهی به زندگی مادران و مادر بزرگ هایمان بینداریم خواهیم دید که آنها هم جزو کسانی بودند که آرزو داشتند فرزندشان پسر شود و اگر صاحب فرزنددختر می شدند، انگار مصیبتی بر آنها وارد میشد و همه برایشان دلسوزی می کردند و گاهن پیام تسلیت هم می شنیدند .

در آن زمانها خیلی ها اسم زن و دخترانشان را حتی صدا نمی زدند و آنها را با عناوین ضعیفه و یا منزل خطاب میکردند و حتی اجازه تنهایی از خانه بیرون رفتن را هم به آنها نمیدادند . و اگر بر حسب اتفاق دختری مورد محبت پدرش قرار میگرفت و در کنار دخترش به جایی میرفت همه او را مسخره میکردند .

1. علت فرق گذاشتن دختران و پسران در گذشته ، نوع فعالیت و مسئولیت هایی بود که به گردن پسران بوده ، در زمان گذشته مسئولیت پسران خیلی گسترده تر بوده و در واقعه پسرها عصای دست پدرانشان بودند و به همراه پدر به شغل کشاورزی، کارگری، تجارت و غیره ... مشغول بودند و همین دلیل باعث میشد پسرها از جایگاه بیشتری نسبت به دختر ها برخوردار باشند .

2. یکی دیگر از دلایل برتری پسرها نسبت به دخترها ، عدم خودباوری دختران و زنان در جامعه و این باور که مردها از قابلیت بیشتری برخوردارند ، می باشد .

3. علت تمایل خانواده ها برای داشتن فرزند پسر این است که پسرها تا 5سالگی کاملا به مادر وابسته اند و پدر را برای خود رقیب می دانند،و بعد از اینکه بزرگتر میشوند پدر را به عنوان الگوی زندگیشان ستایش میکنند ولی همچنان عشق اول اشان مادرباقی می ماند و این موضوع که از نظر روانشناسی صحیح نیست و موجب آسیب زدن فرزند در سالهای دیگر میشود .

4. علت تمایل داشتن فرزند پسر در بین پدرها گاهی به این دلیل است که فکر می کنند دختر در معرض آسیب بیشتری است و به مراقبت ویژه ای نیازمند است . و از اینکه ممکن است به خطر بیفتتد و باعث بی آبروی خانواده شود وحشت دارند. که البته میتوان گفت این باور های غلط گاهی هم می توانند منطقی و هوشمندانه باشند .

نکته :

رغبت به داشتن فرزند پسر فقط مخصوص ایرانی ها نیست و این تمایل در بین جوامع دیگر نیز به ویژه در شرق آسیا و در کشورهایی که سنت ها بر فرهنگ تسلط دارد نیز دیده می شود .

علاقه به پسر

فرق گذاشتن بین دختر و پسر ممنوع !

دین ما اسلام دختر را به عنوان رحمت و پسر را به عنوان نعمت الهی یاد کرده است پس باید از محبت خداوند متعال سپاسگزار باشیم و قدر این موجودات الهی را در زندگیمان بیشتر بدانیم زیرا در به وجود آوردن فرزند دختر ،زن و مرد هر دو شریکند. شاید زنی شوهرش را سرزنش نماید که تو باعث دختر شدن فرزندمان شده ای و یا شوهرش بگوید چرا دختر آوردی؟ ولی واقعیت این است که هیچ کدام مقصر نیستند و باید واقعه بینانه با این قضیه کنار آمد. یک مرد خانواده دوست و عاقل بعد از اینکه شنید صاحب فرزند دختر شده، باید خوشحالی خود را ابراز کند و برای اینکه نهایت محبت خود را به همسرش نشان دهد باید همسرش را ناز و نوازش کند و در حد امکان برایش هدیه ای تهیه کند و تولد فرزندشان را جشن بگیرد و اگر هم متوجه ناراحتی همسرش از این اتفاق شد ، دلداریش دهد و با دلایل منطقی به او بفهماند که انتخاب خداوند برای آنها اینگونه بوده و دختر و پس هیچ فرقی با هم ندارند .

در برخی روایات اسلامی به پدر و مادر تأکید بسیار شده است که به هیچ عنوان بین فرزندانتان تفاوت قائل نشوید و به همه آنها به یک اندازه محبت کنید .

به عنوان مثال در کتاب وسائل الشیعه روایتی از امام رضا علیه السلام نوشته شده، مبنی بر اینکه شخصی به محضر امام عرض کرد:«مردی را می شناسم که دخترش را بیشتر از پسرش دوست دارد و به او محبت می کند.» و امام رضا علیه السلام فرمودند:«دختر و پسر هیچ فرقی با هم ندارند و با هم کاملا مساوی هستند .»

بنابراین به پدر ها و مادرها توصیه میشود در محبت کردن به یکی از فرزندنشان دقت کنند و زیاده روی نکنند که موجب دلخوری و ناراحتی فرزندان دیگر میشود .

روایات مختلف درباره فرق نگذاشتن بین فرزند دختر و پسر

روایت است شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و از ایشان درخواست داشت تا برایشان دعا کند تا فرزندشان پسر شود . و امام در پاسخ به آن مرد فرمودند:«من برایت دعا می کنم اما تو اول به سؤال من جواب بده. اگر خدا از تو می پرسید که دوست داری جنسیت فرزندت را من تعیین کنم یا تو، چه جوابی می دادی؟» مرد جواب داد:«خدا.» حضرت فرمودند:«پس خداوند انتخاب خود را کرده است و هر چه صلاح بداند برای شما خواهد »

از پیغمبر اسلام روایت شده است که فرمودند:«بهترین فرزندان شما دختر هستند.» و همچنین فرمودند:«هر کس سه دختر یا سه خواهر داشته باشد و آنها را اداره کند، بهشت را برایش واجب کرده ایم »

در روایت آمده مردی نزد رسول خدا (ص) بود که به او خبر دادند که فرزندش به دنیا آمده و دختراست . مرد از این خبر ناراحت شد و چهره اش تغییر کرد .

پیامبر که متوجه حال این مرد شدند فرمودند:«چرا رنگت متغیر شد؟» و مرد در جواب پاسخ داد:«هنگامی که از منزل خارج می شدم، همسرم در حال وضع حمل بود، و حال به من خبر رساندند که دختری به دنیا آورده است » رسول اکرم فرمودند:«زمین جایش می دهد و آسمان سایه بر سرش می افکند و خدا روزیش می دهد و گل خوشبویی است که از آن استفاده می کنی .»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو