جرم گیری سینک ظرفشویی با مواد طبیعی و شیمیایی

جرم گیری سینک ظرفشویی با مواد طبیعی و شیمیایی


منبع: ستاره

279

1398/9/6

16:05


برای جرم گیری سینک ظرفشویی روش‌های بسیاری وجود دارد. از جمله این راهکارها می‌توان به استفاده از شوینده‌های ظرفشویی، پولیش و ترکیب لیمو و جوش شیرین اشاره کرد.

جرم گیری سینک ظرفشویی

 

ستاره | سرویس خانه داری معمولا پس از آنکه مدتی از سینک ظرفشویی استفاده کردیم، جرم‌ها و لکه‌ها روی آن ایجاد می‌شود. خوشبختانه می‌توان با روش‌های بسیاری جرم‎ها و لکه‌های روی سینک ظرفشویی را از بین برد و آن را مثل روز اول تمیز کرد. اگر می‌پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید. در این مطلب انواع روش‌های جرم گیری سینک ظرفشویی با مواد شیمیایی و غیرشیمیایی را شرح خواهیم داد.


در این مطلب می‌خوانید:


روش‌های جرم گیری سینک ظرفشویی

برای اینکه بتوانید جرم‌های موجود بر روی سینک را برطرف کنید راه‌های مختلفی وجود دارد یکی از این روش‌ها استفاده از مواد شیمیایی است که در بازار موجود هستند و شما با تهیه آن‌ها می توانید اقدام به جرم گیری سینک خود بکنید، اما خوب استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند مزایا و مضرات خود را داشته باشد و در صورتی که آثار آن بر روی سینک بماند ممکن است برای شما دردسر ساز شود. پس در صورت تمایل می‌توانید راهکارهای خانگی را امتحان کنید.

 

۱. جرم گیری سینک ظرفشویی با استفاده از ترکیب لیمو و جوش شیرین

اگر تصمیم دارید تا سینک ظرفشویی خود را جرم گیری کنید باید همه ظرف‌ها را شسته و سینک را به‌طور کامل خالی کنید. بعد از آن با استفاده از مواد شویند مانند صابون مایع سطح سینک را با دستمال و آب گرم نظافت کنید. البته بهتر است این کار را پس از هربار شستشوی ظرف‌ها انجام دهید به خصوص ریختن یک کتری آب جوش بر روی سینک می تواند از گرفتگی احتمالی لوله جلوگیری کند.

 

جرم گیری سینک ظرفشویی با جوش شیرین

 

در ادامه این کار خود یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را با یک چهارم فنجان آب لیموی طبیعی ترکیب کنید و پس از آن بر روی سینک بمالید. همان‌طور که گفته شد جوش شیرین جرم‌ها را تمیز می‌کند پس نگران آسیب رسیدن به سینک خود نباشید و به‌خوبی سینک و بخش‌های مختلف شیر آلات را به آن آغشته کرده و تمیز کنید. پس از اتمام این کار به مدت تقریبی ۱۰ دقیقه صبر نمایید.

در ادامه با استفاده از یک مسواک بخش‌های مختلف که جرم دارند را تمیز کنید. شما می‌توانید باقی‌مانده غذاها که بر روی سینک خشک شده را با این وسیله پاک کنید. پس از اتمام کار نظافت با مسواک با استفاده از یک دستمال یا پد به طور کاملی خشک کنید در هنگام کار دقت داشته باشد که سطح سینک به هیچ عنوان مرطوب نماند.

پس از آن‌که کار شستشوی سینک با جوش شیرین و آب لیمو به پایان رسید بهتر است سرکه سفید را روی کل سطح سینک بریزید و اجازه دهید که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی آن بماند. سرکه با خاصیت ضد باکتری بودن خود می‌تواند رسوبات و لکه‌های آب را به‌خوبی از بین ببرد. در صورتی که سینک شما دچار لکه اسیدی هم شده باشد با این ترفند پام می‌شود.

 

۲. استفاده از شوینده‌های شیمیایی

یکی دیگر از راه‌های شستشوی و جرم گیری سینک ظرفشویی استفاه از شوینده‌های شیمیایی است. شما برای تمیز کردن سینک می‌توانید از محلول شیشه پاک کن و همچنین انواع پودر آنزیم‌دار لباسشویی استفاده کنید. از دیگر مواد شوینده شیمیایی در دسترس مایع ظرفشویی و صابون مایع است که برای استفاده از این مواد شیمیایی باید یک محلول کف تهیه کرد و با اسفنج سطوح سینک را تمیز نمود.

 

جرم گیری سینک ظرفشویی

 

۳. استفاده از پولیش برای رفع لکه اسید از روی سینک

در صورتی‌که با روش‌های گفته جرم یا لکه اسید بر طرف نشد باید از پولیش یا همان جلاسنج سینک ظرفشویی استفاده کنید. خیلی از شرکت‌ها در هنگام فروش سینک ظرفشویی یک پولیش هم به همراه آن قرار می‌دهند. اما در صورتی که در هنگام خرید پولیش به همراه سینک نبود این محلول را می‌توانید از بازار تهیه کنید.

انواع جلاسنج فلزات در بازار موجود است که شما می‌توانید آن‌ها را از ابزار فروشی‌ها یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید. برخی از این جلاسنج‌ها عبارتند از:

  • جلاسنج
  • مادرز
  • اتوسل

 

رفع لکه اسید از روی سینک

 

تمیز کردن سینک استیل

برای تمیز کردن سینک استیل بهتر است از مواد شیمیایی استفاده نکنید زیرا موجب کدر شدن سینک به مرور زمان می‌شود. برای این منظور می‌توانید از پاک کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

۱. جوش شیرین

یکی از بهترین شوینده‌ها برای سینک استیل به حساب می‌آید. محلول آب‌ جوش و جوش شیرین است. این ترکیب می‌تواند به خوبی لکه و جرم سینک استیل را بر طرف کند. این محلول را روی سینک بریزید و با یک اسفنج بمالید. پس از آن به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سینک را بشویید.

 

تمیز کردن سینک با جوش شیرین

 

۲. استفاده از نمک در شستشوی سینک

نمک را به شکل خشک بر روی سینک بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا نمک اثر گذاری خود را داشته باشد. پس از این مدت زمان سینک را بشویید تا ظرفشویی تمیز شود.

 

بیشتر بخوانید: تمیز کردن وسایل استیل به راحتی آب خوردن

 

نکاتی برای تمیز ماندن و طول عمر بیشتر سینک ظرفشویی

پیش‌تر در مورد جرم گیری سینک ظرفشویی صحبت کردیم، اما اگر تصمیم دارید سینک ظرفشویی شما همیشه تمیز بماند و طول عمر آن افزایش پیدا کند، نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید:

۱. ترکیب سرکه و جوش شیرین را برای تمیز کردن سینک به کار نبرید. مراقب باشید که جوش شیرین و سرکه را با یکدیگر ترکیب نکنید. ترکیب این دو باید داخل مجرای خروجی رخ دهد زیرا واکنش شیمیایی بین این دو بهتر است که در درون مجرای خروجی سینک باشد تا بازدهی بیشتری داشته باشد.

۲. آب‌لیمو را بیشتر از ۱۰ دقیقه روی سینک لعاب دار قرار ندهید. اگر سینک شما لعابی است، اجازه ندهید بیشتر از ۱۰ دقیقه آب لیمو بر روی آن باقی نماند زیرا آب لیمو می‌تواند لعاب ظرفشویی شما را از بین ببرد و به جای تمیز شدن سینک نتیجه‌ای برعکس داشته باشد.

۳. پس از هر بار استفاده از سینک آن را خشک و تمیز کنید. بهترین کار برای تمیز ماندن سینک، جلوگیری از کثیف شدن آن است اجازه ندهید لکه و جرم بر روی سینک شما بنشیند که پاک کردن آن سخت شود. از همین رو بهتر است از یک برس آشپزخانه یا پد برای تمیز کردن سینک استفاده کنید. بعد از هربار استفاده از سینک بهتر است آن به‌طور مامل خشک و تمیز کنید. این کار کمک بزرگی به انباشته شدن رسوبات و جرم بر روی سینک می‌کند.

۴. اجازه ندهید شوینده و سفید کننده‌های شیمیایی روی سینک باقی بمانند. زیرا این مواد باعث ایجاد لکه‌هایی روی سینک می‌شوند، که بر اثر مرور زمان تیره خواهند شد. بنابراین بهتر است بعد از استفاه از سینک برای جلوگیری از چنین اتفاقی مقداری جرم گیر بر روی سینک بریزید که لکه‌ها را به‌خوبی پاک کند.

توجه: دقت داشته باشید که از هر شوینده یا جرم گیری که استفاده می‌کنید اجازه ندهید بیشتر از ۲ دقیقه بر روی سینک شما بماند. زیاد ماندن مواد شوینده شیمیایی بر روی سینک خود موجب  ایجاد لکه و در طولانی مدت باعث کدر شدن سینک ظرفشویی می‌شود.

 

سخن آخر

به مرور زمان سینک ظرفشویی را جرم می‌گیرد. اکنون می‌دانید اگر این مشکل برای سینک شما نیز اتفاق افتاد چه باید بکنید. یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب اوقات برای سینک‌های ظرفشویی به وجود می‌آید، گرفتگی لوله‌های متصل به ظرفشویی است. اگر با چنین مشکلی روبه‌رو هستید، برای رفع آن پیشنهاد می‌کنیم مطلب راه های باز كردن لوله ظرفشويی را مطالعه نمایید. در پایان فراموش نکنید اگر روش‌های دیگری را برای جرم گیری سینک ظرفشویی می‌شناسید، آن را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو