آموزش کاشت چمن آکواریوم و همه چیز درباره انتخاب چمن مناسب و نگهداری از آن

آموزش کاشت چمن آکواریوم و همه چیز درباره انتخاب چمن مناسب و نگهداری از آن


منبع: آرگا

424

1398/9/6

18:36


بسته به اندازه و شکل آکواریوم می توانید از چمن ها یا گیاهان آکواریومی استفاده کنید تا یک فرش سبزرنگ زیبا و جذاب را در امتداد قسمت زیرین،جلو یا میانه مخزن خود ایجاد کنید. انواع مختلفی از چمن های آکواریومی وجود دارد که می توانید از بین آن ها یک نوع را برای کاشت انتخاب کنید که در این مقاله با نحوه کاشت این گیاهان زیبا آشنا خواهید شد.

کاشت چمن آکواریوم امروزه به یک فعالیت سرگرم کننده و با ارزش تبدیل شده است. گونه های چمن آکواریومی مختلفی وجود دارد که شما می توانید از بین آن ها یک گونه را برای کاشت انتخاب کنید، شاید انجام این کار دشوار باشد، به خصوص اگر شما در زمینه بهینه سازی شرایط گیاهی مانند CO2، نور و کود تجربه ای نداشته باشید. اما با کمی صبر و دانش صحیح شما می توانید یک فرش سبز زیبا را در آکواریوم خود ایجاد نمایید. با این مقاله از آرگا همراه باشید تا با نحوه کاشت چمن آکواریوم بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با نحوه کاشت چمن در آکواریوم

مراحل کشت چمن

کاشت چمن یا گیاهان زنده در آکواریوم نوعی سرگرمی بوده  که خوشحالی شما و ماهی تان را به ارمغان می آورد. این گیاهان آکواریومی علاوه بر زیبایی که به محیط منزل یا کار شما می دهند برای ماهی های شما نیز فوایدی به همراه دارند. این گیاهان زنده باعث بهبود کیفیت آب و کاهش رشد جلبک ها می شوند. آنها همچنین سطح اکسیژن موجود در مخزن را تقویت کرده و مکان هایی را برای مخفی شدن ماهی فراهم می کنند. در ادامه این مقاله با نحوه کاشت چمن آکواریوم با ما همراه باشید.

 انتخاب چمن آکواریوم جهت کاشت

 اگر می خواهید چمن شما به آسانی سبز شود، باید همانطور که به ماهی و تزیینات داخل آکواریوم دقت می کنید به همان اندازه در انتخاب نوع چمن نیز دقت نظر داشته باشید. چمن های مختلف آکواریومی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را  انتخاب کنید و در آکواریوم منزل یا محیط کار خود بکارید. البته هر کدام از این چمن ها به مراقبت و نگهداری خاصی نیازمند هستند. بنابراین قبل از اینکه مخزن خود را با چمن آکواریومی پر کنید، باید مواردی چون فواید کشت، نوع مخزن مناسب و نحوه مراقبت از این گیاهان در نظر بگیرید.

مزایای کشت کردن چمن اکواریومی

فواید کاشت چمن آکواریوم

کاشت چمن آکواریومی دارای فواید مختلفی می باشد که در زیر به آن اشاره می شود.

  • تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن
  • با حذف نیترات و سایر مواد زاید شیمیایی از ستون آب کمک می کنند تا به ماهی شما آسیب نرسد.
  • اشباع نمودن آب مخزن با اکسیژن تا به هوادهی بهتر مخزن کمک کنند.
  • شما به یک منظره طبیعی دست می یابید.
  • ایجاد پناهگاه و محیط امنی برای پنهان شدن ماهی ها
  • ایجاد چشم اندازهایی برای حرکت ماهی ها
  • می توان از آن جهت پنهان کردن وسایل آکواریوم و افزایش زیبایی آکواریوم بهره برد.

معرفی چمن اکواریومی

علاوه بر این مزایایی که اشاره شد، گیاهان آکواریوم به بهبود و حفظ کیفیت آب مخزن نیز کمک می کنند. کیفیت بالای آب برای سلامتی ماهی ضروری است. اگر کیفیت آب پایین باشد ماهی های شما دچار استرس و تنش شده که این امر آنها بیشتر مستعد بیماری می سازد.

نکته : برای حفظ کیفیت بالای آب در آکواریوم نسبت به تعویض مداوم آن اقدام نمایید. حدود ده تا پانزده درصد از حجم مخزن را یک بار در هفته یا هر دو هفته تعویض کنید و همچنین مراقب فیلتر مخزن نیز باشید که مسدود نشده باشد.

فاکتورهای لازم جهت پرورش چمن آکواریوم

فاکتورهای زیادی جهت کاشت و رشد صحیح چمن وجود دارد که ما در این مقاله به ۶ فاکتور ضروری و مهم اشاره می نماییم.

۱- بستر

اولین و شاید مهمترین کاری که شما باید انجام دهید این است که برای گیاهان آکواریوم بستر مناسبی را انتخاب نمایید. البته انتخاب این بستر به نوع چمنی که می خواهید در آکواریوم شما رشد کند، بستگی دارد. با این حال، بهترین گزینه انتخاب نوعی بستر شبیه خاک است که گیاهان بتوانند در آن سیستم ریشه ای قوی را ایجاد کنند. البته بعضی از چمن ها می توانند در بستر سنگ ریزه یا شنی رشد کنند، اما استفاده از این گیاهان به اندازه چمن هایی که معمولاً در یک بستر شبه خاکی رشد می کنند، متداول نیست.

روش کاشتن چمن اکواریومی

همانطور که گفتیم، انتخاب بستر  جهت کاشت در آکواریوم به چمن یا گیاه انتخابی شما بستگی دارد. بعضی از چمن ها روی صخره یا چوب ها بهتر رشد می کنند و بعضی به صورت شناور بوده که به هیچ وجه به بستر نیاز ندارند. اما در مقابل برخی دیگر برای رشد و پیشرفت به مواد مغذی خاصی احتیاج دارند که بیشتر مواد غذایی را از طریق ریشه هایشان جذب می کنند. این جاست که نقش بستر آشکار می شود. بستر شامل موادی است که در قسمت زیر مخزن یا آکواریوم وجود دارد و محلی برای استقرار ریشه گیاهان است. بسترهای شن و ماسه ای برای مخازنی که فقط ماهی دارد مناسب هستند اما مخزن یا آکواریوم های کاشت چمن به بستر کاملی نیاز دارد که مواد مغذی را فراهم نماید.

اگر از بسترهای کاملی مانند کارباسیا اکو کامپلت یا بستر خاک آبی ADA استفاده می کنید، این بسترها به طور خاص برای مخازن کاشته شده طراحی شده اند. اگر بستر  آکواریوم ماسه ای یا شن و ماسه ای باشد احتمالا بتوانید در آن چمن بکارید البته برای اطمینان از اینکه آن ها مواد مغذی خود را دریافت می کنند باید گاهی اوقات نسبت به بارورسازی یا به عبارت دیگر کوددهی آن ها اقدام نمایید. نوع دیگری از بسترهایی که میتوان از آن بهره برد بستر  seachem flourite  می باشد. این بستر از نظر آهن بسیار غنی بوده اما فاقد دیگر مواد مغذی می باشد. همچنین این بستر بسیار متراکم و متخلخل بوده که برای گیاهان با ریشه های ظریف و باریک گزینه مناسبی نیست.

نحوه کشت کردن چمن اکواریومی

نکته: بعضی از گیاهان column feeders هستند، به این معنی که بیشتر مواد مغذی خود را از آب مخزن یا آکواریوم موجود دریافت می کنند. بنابراین شما با مشکلی در نگهداری گیاهان فاقد بستر مواد مغذی روبرو نخواهید شد.

۲. مواد مغذی

چمن کاشته شده برای رشد خوب به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. این موضوع  برای همه چمن ها یا گیاهان آبزی صحت دارد. چه ریشه در بستر داشته باشد، چه روی صخره  و چه در بالای سطح آب شناور باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که نیازهای هر گونه گیاهی متفاوت است. برخی گیاهان به مقادیر زیادی مواد مغذی و CO2 احتیاج دارند و بعضی از آنها به هیچ وجه نیاز ندارند.  اما در هر صورت موادی مانند کربن، نیتروژن، پتاسیم و برخی موارد دیگر برای رشد سالم چمن آکواریوم در بیشتر موارد ضروری هستند.

نکته : اگرچه نور منبع اصلی انرژی برای چمن آکواریوم است، اما به مواد مغذی خاصی نیز مانند ازت، فسفر، پتاسیم و ریز مغذی ها مانند آهن، منگنز و بور نیاز دارند.

۳- آب مخزن

برای این کار شما باید نوعی دستگاه شیرین کننده یا تنظیم کننده سختی آب را تهیه کنید. این امر به گیاهان و ماهی های موجود در آکواریوم شما بستگی دارد، اما باید شرایطی فراهم نمایید که سختی آب برای ماهی و  کاشت چمن  در آکواریوم مناسب باشد.

کاشت چمن اکواریوم

۴- گرمایش

 این یک واقعیت است که گیاهان مختلف برای رشد و بقا نیازهای متفاوتی دارند. بهترین شرایط رشد برای یک گیاه ممکن است بدترین شرایط برای رشد دیگری باشد. به هر حال، مورد دیگری که باید در زمینه کاشت چمن در نظر بگیرید گرمایش  آکواریوم است. به طور کلی، اکثر چمن هایی که برای آکواریوم آب شیرین استفاده می شود، گرمسیری هستند یا حداقل قادر به زنده ماندن در آب سرد نیستند. بنابراین میزان دمای آب آکواریوم نیز باید مناسب با نوع چمن کاشت شده در نظر گرفته شود.

۵- نور

نور منبع اصلی انرژی در پروسه کاشت چمن آکواریوم است، چرا که فرآیند فتوسنتز را که از طریق آن چمن ها دی اکسید کربن را به انرژی تبدیل می کنند، تکمیل می نماید. گزینه های مختلف زیادی برای نورپردازی آکواریوم وجود دارد اما همه آنها برای چمن ها ایده آل نیستند. بنابراین قبل از اینکه به ایجاد بهترین نورپردازی برای رشد چمن ها بپردازید، باید درباره چمن یا گیاه خاص مد نظرتان تحقیق کنید.

کشت نمودن چمن اکواریومی

بسته به چمن کاشته شده در آکواریوم شرایط نوری نیز فرق می کند. اما به طور کلی، اکثر گیاهان آکواریوم به نورپردازی متوسط نیاز دارند. به این معنا که به نوری نسبتا روشن به مدت ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز  و یک دوره تاریک استراحت برای شبیه سازی زمان شب نیاز دارند. در مورد بیشتر گیاهانی که می توانند در آکواریوم رشد کنند، اعم از شناور یا ریشه دار، این امر صادق است. گیاهان به استراحت نوری نیز احتیاج دارند که میزان آن در گونه های مختلف فرق دارد. در کل  اکثر گیاهان دقیقا مانند انسان قادر نیستند ۲۴ ساعته نور را تحمل کنند.

۶. ماهی

ماهی هایی وجود دارند که به خوردن چمن ها علاقه دارند. حتی بعضی از ماهی ها دوست دارند گیاهان خاصی را بخورند. بنابراین، برای نتیجه گیری بهتر از کاشت چمن حتما از گیاهان و ماهی هایی استفاده کنید که نسبت به یکدیگر حالت رقابتی نداشته تا جهت حذف یکدیگر تلاش کنند. 

انواع مختلف چمن جهت کاشتن در آکواریوم

چمن آکواریوم در طیف گسترده ای از اشکال ، اندازه ها و رنگ ها مورد کاشت قرار می گیرد. این گیاهان زنده بر اساس قرار گرفتن در مخزن به سه دسته مختلف تقسیم می شوند:

شناخت چمن آکواریومی

چمن پیش زمینه   Foreground plants

چمن پیش زمینه گیاهانی هستند که در قسمت جلوی آکواریوم کاشت می شوند. این گونه ارتفاع کوتاهی داشته و به کندی رشد می کند. بعضی از گیاهان پیش زمینه، به گیاهان فرشی نیز مشهور می باشند زیرا تمایل دارند به جای رو به بالا به سمت بیرون گسترش یابند و قسمت زیرین مخزن را با یک لایه، مانند فرش سبزی بپوشانند.   

چمن میانی   Mid-ground plants

چمن میانی بلندتر از چمن پیش زمینه بوده  و در کناره‌ها یا وسط  آکواریوم مورد کاشت قرار می گیرند. آنها می توانند بدون از بین بردن فضای شناور، زیبایی آکواریوم را دوچندان نمایند.

چمن پس زمینه   Background plants

چمن پس زمینه نسبت به دو نوع دیگر بزرگتر بوده در قسمت پشتی آکواریوم جهت کاشت مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاهان می توانند یک پس زمینه طبیعی برای مخزن و همچنین مکانی برای پنهان شدن ماهی ایجاد کنند.

معرفی چند نوع چمن جهت کاشت در آکواریوم

۱. Java Moss

کاشتن آسان چمن اکواریوم

جاوا در آب تمیز و سالم به خوبی رشد می کند و در نور روشن سریعتر رشد می کند. این گیاه فرشی عالی و بی نظیر است زیرا به سرعت گسترش می یابد. در صورت تمایل می توانید این چمن را به راحتی کوتاه کنید یا به اصطلاح آن را پیرایش نمایید.

  • میزان نور مورد نیاز: متوسط
  • نسبت رشد: سریع
  • ویژگی آب : دمای ۷۴-۸۲ درجه فارنهایت ، KH 3-8 ، pH 6.5-7.5
  • کاشت: آسان

۲. Lilaeopsis

کاشت گیاه آکواریوم

لیلائوپسیس همچنین به عنوان Micro Swords برزیلی نیز شناخته می شود، گیاهی با ساقه کوتاه است که به خوبی یک بستر فرشی را ایجاد می کند. این گیاه می تواند به طور کامل یا جزئی غوطه ور شود و یک فرش متراکم با ترکیب مناسب روشنایی، CO2 و سایر مواد مغذی را به وجود آورد.

  • میزان نور مورد نیاز: زیاد
  • نسبت رشد: متوسط
  • ویژگی آب: دمای ۷۰ تا ۸۳ درجه فارنهایت ، pH 6.8 تا ۷.۵ ، درجه سختی کم تا متوسط
  • کاشت: شرایط کشت متوسطی دارد.

۳. Dwarf Baby Tears

شیوه های کشت چمن اکواریوم

این گیاه مجموعه ای از برگهای ریز تولید می کند که برای پرورش مخازن ایده آل بوده و یک فرش متراکم با نور مناسب را تشکیل می دهد. مراقبت از آن یک بار که ساخته شود، بسیار آسان است.
  • میزان نور مورد نیاز: زیاد
  • نسبت رشد: متوسط
  • ویژگی آب: دمای ۶۸ تا ۸۲ درجه فارنهایت ، KH 0-10 ، pH 5.0-7.5    
  • کاشت: شرایط کشت متوسطی دارد.

۴. Cuba (Hemianthus callitrichoides)

طریقه کشت کردن چمن آکواریوم

کوبا یکی از کوچکترین گیاهان آکواریومی است که در قسمت زیر مخزن یا آکواریوم با برگهای کوچک ریز رشد می کند و همچون بسیاری از گیاهان فرشی، هنگامی که جداشده و در یک دسته با الگوی شبکه مانند کشت شود به سرعت گسترش می یابد.

  • میزان نور مورد نیاز: متوسط
  • نسبت رشد: متوسط
  • ویژگی آب:  دمای ۱۸-۲۸ درجه سانتیگراد
  • کاشت:همراه با چالش

۵. Glosso (Glossostigma elatinoides)

کشت نمودن گیاه اکواریوم

گلاسو گیاه کوچک گیاه سرسختی است که به مقدار قابل توجهی از نور نیاز دارد تا به سمت بالا رشد کند. همچنین آب ملایم و شیرین تر را ترجیح می دهد و دی اکسید کربن به رشد آن با سرعت مطلوب کمک می کند.

  • میزان نور مورد نیاز: متوسط
  • نسبت رشد: سریع
  • ویژگی آب: دمای ۱۵-۲۶ درجه سانتیگراد
  • کاشت: شرایط کشت متوسطی دارد.

۶. Dwarf Hairgrass (Eleocharis Parvula)

انواع روش کشت چمن اکواریوم

این نوع چمن در آکواریوم زیبا به نظر می رسد و اگر در شرایط صحیحی رشد داده شود، دور از انتظار نیست که چمن شما باید هر دو هفته یکبار پیرایش شود.

  • میزان نور مورد نیاز: متوسط
  • نسبت رشد: سریع
  • ویژگی آب: دمای ۱۰-۲۸ درجه سانتیگراد 
  • کاشت: شرایط کشت متوسطی دارد.

بهترین راه برای کاشت چمن آکواریوم به نوع چمن یا بذر گیاه انتخابی شما بستگی دارد. برخی از گیاهان به خوبی بدون مواد مغذی، نور کم، و به طور کلی مراقبت و نگهداری کمتر رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر به تنوع مواد مغذی، گرمایش، روشنایی و سایر موارد نیاز دارند. به هر حال، قبل از شروع کاشت چمن یا گیاهان آکواریوم ، برخی از تحقیقات لازم را انجام دهید. در پایان از اینکه تا این لحظه با نحوه کاشت چمن آکواریوم با ما همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو