توده زیر بغل، کی خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

153

1398/9/7

11:51


در زیر بغل و زیر بازوی افراد تومورهایی که لمس آنها در زیربغل برای افراد به خصوص خانمها خوشایند نمی باشد. وجود توده می تواند به علل مختلفی باشد از قبیل عفونت های ویروسی و باکتریایی، وجود تومورها سرطانی و یا وود تودههای چربی و غیر سرطانی و … که تشخیص نوع آن به وسیله پزشک و با یک معاینه ساده یا عکس برداری و بیوپسی می باشد.
توده های زیر بغل معمولا هنگامی ایجاد می شود که یک یا چند عدد از غدد لنفاوی در زیر بازو بزرگ شده باشند.غدد لنفاوی به طور معمول کوچک می باشند و فرم بیضی شکل دارند.این غدد که در همه جای بدن پراکنده شده اند وظیفه حفظ ایمنی بدن را دارند.
اکثرا این توده ها بی ضرر می باشندو در نتیجه رشد بافت چربی به وجود می آیند ولی ب این حال مشاهده هرگونه توده باید جدی گرفته شود زیرا می تواند منجر به مشکلت اساسی شود و سلامت فرد را به خطر اندازد.
توده ها درسنین مختلف و در مردان و زنان می تواند به وجود آید. گاه توده می تواند خبر از سرطان پستان دهد. به همین دلیل به زنان توصیه می شود معاینات سینه رابه طور ماهیانه انجام دهند و با مشاهده موارد غیرعادی حتما به پزشک خود مراجعه کنند.
توده زیر بغل در مردان و زنان می تواند در تمام سنین رخ دهد با این حال، یک توده در زیر بغل ممکن است سرطان پستان را نشان دهد زنان باید آزمونهای ماهانه پستان را انجام دهند هر گونه توده را به یک دکتر اطلاع دهند.
 

توده زیر بغل، کی خطرناک است؟

 
دلایل ایجاد ایجاد توده در زیر بغل
1.در برخی موارد پس از دوره بلوغ که نسج پستان در حال شکل گیری است ادامه پستان میتواند بصورت یک توده در زیر بغل خودش را نشان بدهد که بصورت توده ای نرم و بدون درد است .این توده تحت عنوان پستان زیر بغلی شناخته میشود .در خانمها با بروز حاملگی یا شیردهی اندازه این توده بزرگتر میشود لیکن پس از دوره شیر دهی کوچک میشود.
پستان زیر بغلی نیازی به درمان ندارد و فقط در مواردی که بیمار از نظر زیبایی تمایل به درمان داشته باشد میتوان با عمل جراحی آن را خارج نمود. البته اگر در داخل این توده نرم نواحی سفت تری ایجاد گردد نیز نیاز به جراحی ممکن است وجود داشته باشد.
2. بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل نیز میتواند بصورت توده خودش را نشان بدهد. بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل می تواندبدلیل وجود بیماریهای التهابی یا عفونی باشد اما میتواند ناشی از بیماریهای بدخیم مانند سرطان پستان ویا بدخیمی های دیگرنیز باشد.غدد لنفی کوچکتر از یک سانتی متر اغلب بدلیل بیماریهای التهابی یا عفونی است .نرم بودن غدد لنفی نیز بیشتر به نفع بیماریهای خوش خیم است در حالیکه غدد لنفی سفت و بزرگ میتوانند مطرح کننده بدخیمی باشند.
3. وجود زخم یا خراشیدگی در اندام فوقانی همان طرف که غدد لنفاوی بزرگ شده است میتواند علت بزرگی غدد لنفی باشد.بیماریهای عفونی سیستمیک مانند بیماری توکسوپلاسموز که یک بیماری انگلی است نیز میتواند منجر به بزرگی غدد لنفی زیر بغل شود.در این صورت اغلب بزرگی غدد لنفی ناحیه بالای ترقوه و گردن هم وجود دارد.
4.بیماریهای التهابی و نسج همبند مانند سارکوییدوزیس نیز میتواند منجر به بزرگی غدد لنفی زیر بغل شود که اغلب همراه با بزرگی غدد لنفی داخل قفسه سینه و بروز علائم تنفسی مانند سرفه های مکرر و تنگی نفس است. درمان این بیماری دارویی است.
لنفوم بصورت بزرگی غدد لنفی متعدد در ناحیه گردن وترقوه و زیربغل همراه با تعریق و تب شبانه و کاهش وزن خود را نشان میدهد.
5.ایجادعفونت در ریشه مو(فولیکولیت) نیز میتواند بصورت توده دردناک سطحی بروز کند وباعث ایجاد ترس در افراد گردد.این حالت بیشتردر افرادی که تعریق زیاد دارند و یا در مواردی که برای کوتاه کردن موی زیر بغل از تیغ استفاده میکنند دیده میشود.در این حالت توده ای که لمس میگردد غالبا بسیار سطحی است و همراه با ایجاد دردو قرمزی در سطح پوست است.
در این حالت و نیز در سایر توده های این ناحیه که به عنوان بیماری پوست تلقی میگردند( و نه به عنوان بیماری غدد لنفی زیر بغل ) میتوان این توده هارا بین دو انگشت لمس کرد مثلا بین انگشت شصت و انگشت دوم در حالیکه غدد لنفاوی عمقی تر هستند و بندرت ممکن است کسی بتواند به این شکل آنها را لمس نماید.
7.واکسیناسیون ب.ث.ژ. در اطفال نیزمیتواند موجب بروز توده زیر بغلی ناشی از بزرگ شدن غدد لنفی کند. این توده ها اغلب بدون درد است ولی میتواند باعث ایجاد قرمزی در سطح پوست گردد و حتی گاهی سر باز کند و ترشحات سفید یا زرد غلیظ از آن خارج گردد.
8.و بالاخره بزرگی غدد لنفاوی میتواند ناشی از بیماریهای بدخیم مانند سرطان پستان باشد.در این صورت اغلب در داخل خود پستان نیز توده ای قابل لمس است یا به روشهای تصویر برداری مانند ماموگرافی و یا سونوگرافی میتوان آنرا پیدا نمود. وجود غده لنفی در زیر بغل اگرچه نشان دهنده مرحله پیشرفته تری در سرطان پستان است اما به معنای غیر قابل درمان بودن آن نیست.
9.بزرگی غدد لنفی اغلب قابل مشاهده نیست و با لمس عمیق این ناحیه میتوان متوجه آن شد بنابر این اغلب(ولی نه همیشه) توده های این ناحیه که قابل مشاهده هستند دلالت بر بیماریها ی خوش خیم دارند.
10.بهترین کسی که در این زمینه میتواند به شما کمک کند احتمالا متخصص جراحی عمومی است که پس از بررسی های تشخیصی میتواند شما را در صورت لزوم به سایر متخصصین مرتبط ارجاع دهد.
بنابر این بروز توده در زیر بغل لزوما به معنای وجود سرطان نیست و بیماریهای متعدد دیگری میتواند عامل آن باشد هرچند که لازم است جهت بررسی و تشخیص دقیق بیمار به پزشک مراجعه نماید.
نکته مهم اینکه بر اساس مطالب عمومی موجود مانند مطالب ذکر شده در فوق به تنهایی تصمیم به درمان نگیرید بلکه حتما جهت معاینه و بررسی کامل به پزشک معالج خودتان مراجعه نمایید.

توده زیر بغل، کی خطرناک است؟

 
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
غدد لنفاوی در زیر بازوی شما واقع شده است این است که چرا بسیاری از مردم، به ویژه زنان، هنگام پیدا کردن یک توده زیر بغل عصبی می شوند. 
توده می تواند در اثر عفونت های باکتریایی، ویروسی، آلرژی ها، رشد بافت یا چربی بی ضرر و رشد سرطان ایجاد شود. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام و یا ممکن است با بیوپسی یک نمونه به منظور تعیین علت توده برداشت نماید.
توده زیر بغل معمولاً به بزرگ شدن حداقل یکی از غدد لنفاوی زیر بازوی شما منصوب است غدد لنفاوی کوچک، غدد بیضی شکل هستند که در سراسر بدن قرار دارد و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما بازی می کنند. 
بیشتر توده های زیر بغل بی ضرر هستند و معمولاً در نتیجه رشد بافت غیر طبیعی هستند با این حال، توده زیر بغل می تواند به یک مشکل سلامت اساسی جدی تر مرتبط باشد هر توده غیر معمول باید به دقت توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

شایعترین علل توده زیر بغل عبارتند از
    عفونت های باکتریایی یا ویروسی.
    رشد بافت چربی بی ضرر (lipomas).
    واکنش های آلرژیک.
    واکنش های جانبی به واکسیناسیون.
    عفونت های قارچی.
    رشد بافت فیبروز غیر سرطانی (فیبرآدنوما).
    پاسخ سرطان پستان.
    سرطان سیستم لنفاوی (لنفوم).
    سرطان خون در مغز استخوان (لوسمی).
    لوپوس یا (SLE) یک بیماری خود ایمنی که مفاصل و اندام را هدف قرار می دهد.
توده زیر بغل در مردان و زنان می تواند در تمام سنین رخ دهد با این حال، یک توده در زیر بغل ممکن است سرطان پستان را نشان دهد زنان باید آزمونهای ماهانه پستان را انجام دهند هر گونه توده را به یک دکتر اطلاع دهند.
توجه داشته باشید که سینه ها در طول چرخه قاعدگی تحت تغییرات هورمونی هستند و ممکن است تمایل به ناصاف در طول این زمان داشته باشند این کاملاً طبیعی است و لذا برای دقیق ترین نتایج، معاینه سینه هایتان را در حدود یک تا سه روز پس از پایان دوره انجام دهید.

تشخیص توده زیر بغل
انجام معاینه جسمی اولین گام در تشخیص توده زیر بغل است از لمس یا ماساژ، برای تعیین سازگاری بافت توده استفاده می شود این روش منحصراً با دست انجام می شود.
در برخی موارد، ممکن است یک معاینه بالینی توده مضر نباشد به عنوان مثال، توده های خوش خیم، مانند lipomas، نیازی به درمان اضافی ندارند اگر توده آزار دهنده است با این حال، یک دکتر می تواند گزینه های درمانی برای حذف آن را توصیه کند.
بر اساس نتایج حاصل از بررسی فیزیکی، دکتر شما ممکن است آزمایش های بیشتر به منظور رد کردن عفونت، واکنش های آلرژیک و یا تغییرات سرطانی را درخواست کند دکتر شما ممکن است ترکیبی از آزمونهای تشخیصی زیر را سفارش دهد:
- شمارش کامل خون: برای اندازه گیری تعداد سلول های قرمز و سفید خون در سیستم شما عکس از قفسه سینه یا پستان (ماموگرام): این تست تصویربرداری است که اجازه خواهد داد که پزشک توده را بهترببیند.
- بیوپسی (برداشتن یک قطعه کوچک از بافت توده برای تست)
- تست آلرژی
سرانجام توده زیر بغل
چشم انداز یک توده زیر بغل بستگی به علت آن دارد به عنوان مثال، یک توده که از یک عفونت ویروسی ناشی شود نهایت به خودی خود از بین می رود با این حال، لیپوم، در حال بی ضرری، دائمی است. 
چشم انداز یک توده زیر بغل ناشی از سرطان به عوامل مختلف از جمله مرحله سرطان و اینکه آیا تومور به سایر قسمت های بدن گسترش یافته بستگی دارد بهترین شانس بهبودی، تشخیص به موقع است. 
حتی اگر شما فکر نمی کنید که توده مضر باشد بهتر است با دکتر خود برای تشخیص دقیق تماس بگیرید.

توده زیر بغل، کی خطرناک است؟

 
روش درمان توده زیر بغل
دکتر شما دوره درمان توصیه خواهد کرد که به علت زمینه ای توده بستگی دارد عفونت های باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان کرد پس از چند روز، توده زیر بغل باید شروع به ناپدید شدن نماید. 
اگر توده شما با آلرژی در ارتباط است باید هنگام شروع دارو و یادگیری جلوگیری از محرک آلرژی، فروکش کند.
در اغلب موارد، توده زیر بغل به هیچ درمانی، فقط مشاهده ساده نیاز ندارد شما می توانید از داروهای خانگی مانند کمپرس گرم و مسکن های بدون نسخه استفاده کنید
توده هایی که نیاز به درمان ندارند عبارتند:
    لیپوما.
    فیبروآدنوم (توده های پستان غیر سرطانی)
اگر توده زیر بغل شما سرطانی باشد دکتر شما ممکن است شما را به یک متخصص برای مراقبت بیشتر ارجاع دهد درمان به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد و آن ممکن است ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو