صحبت درباره تجربیات جنسی که با رضایت یا بدون رضایت شخص انجام شده اند می تواند دشوار باشد. معمولا در خصوص باکرگی و معنای آن و ارتباط آن با پرده بکارت سوء تفاهم های زیادی هست و اطلاعات نادرست بسیاری در مورد آن وجود دارد. این که همه ما حقایق اساسی را بدانیم اهمیت زیادی دارد. دانستن حقایق مربوط به باکرگی برای افرادی که از نظر جنسی مورد تجاوز و آزار قرار گرفته اند یا هر گونه تماس جنسی ای داشتند که انجام آن برای آن ها پذیرفته شده نبود، نیز اهمیت زیادی دارد. با صحبت درباره این حقایق شروع خواهیم کرد. در این مقاله از بخش جنسی دکتر سلام به بررسی بیشتر در مورد پرده بکارت و باکرگی می پردازیم.

پرده بکارت

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

پرده بکارت و باکرگی چیست؟

پرده بکارت نوعی بافت با حالت ارتجاعی است و با باکرگی متفاوت است.

حقایقی درباره پرده بکارت:

  • پرده بکارت همچون پوششی در قسمت ورودی واژن نیست.
  • با نگاه کردن به پرده بکارت نمی توان به طور دقیق گفت که آیا فرد باکره است یا نه.
  • انجام فعالیت هایی همچون ژیمناستیک و اسب سواری به پرده بکارت آسیب نمی زنند و سبب پارگی آن نمی شوند.
  • استفاده از تامپون روی پرده بکارت تاثیری نمی گذارد.

حدود هزاران سال باورهای نادرست زیادی در خصوص پرده بکارت وجود داشت. حتی بسیاری از افرادی که در زمینه پزشکی فعالیت داشتند هم این باورهای غلط را باور داشتند. اما حالا همه ما می دانیم که این باورها کاملا غلط هستند. پرده بکارت در ورودی واژن قرار دارد و توسط دو لبه فرج، لبه بزرگ و لبه کوچک محافظت می شود. پرده بکارت حالت ارتجاعی دارد.


بیشتر بخوانید: چرا واژن خشک میشود+ روشهای درمانی خانگی


آیا در اولین تجربه رابطه جنسی خونریزی خواهم داشت؟

این که در اولین تجربه رابطه جنسی خونریزی نداشته باشید عادی است. موارد زیادی هستند که روی خونریزی یا عدم وقوع آن تاثیر می گذارند. تمام پرده های بکارت ارتجاعی هستند اما برخی از آن ها نسبت به بقیه حالت ارتجاعی بیشتری دارند. وقتی با اولین رابطه جنسی خونریزی اتفاق می افتد، این خون ممکن است که از پرده بکارت نباشد. ممکن است که شکاف های خیلی کوچکی در سایر قسمت های ورودی واژن اتفاق افتاده باشند. تنها بر اساس این که فرد در اولین تجربه رابطه جنسی خود خونریزی داشته باشد یا نه، نمی توان درباره باکرگی او نظر داد.

پرده بکارت

با نگاه کردن به پرده بکارت نمی توان گفت که کسی واقعا باکره است یا نه. پرده بکارت نوعی بافت ارتجاعی است که در ورودی واژن قرار دارد. هورمون استروژن در طول زندگی فرد، ظاهر پرده بکارت را تغییر می دهد. بعد از بلوغ (هنگامی که سینه ها رشد کنند و قاعدگی شروع شود)، پرده بکارت ارتجاعی تر می شود. همان طور که بعد از بلوغ بینی دستخوش تغییر می شود، پرده بکارت نیز تغییر می کند.

برخی از انواع پرده بکارت هنگام کشیدگی شکاف های کوچکی بر می دارند. بافت بکارت با خون پر شده است پس هنگام کشیدگی خونریزی خواهد داشت. بسیاری از افراد به سرعت بهبود میابند و بعد از چند روز علائمی از آسیب وجود نخواهد داشت. شکاف های کوچک می توانند در سایر قسمت های ورودی واژن هم اتفاق بیفتند.

باکرگی در دختران به چه معناست؟

باکرگی وضعیتی است که یک شخص (چه دختر و چه پسر) با تصمیم خود، آزادانه و بدون هیچ اجباری تصمیم به تغییر آن می گیرد تا بتواند صمیمیت جنسی را با شخصی که انتخاب کرده امتحان کند. پس این تنها شما هستید که تصمیم به تغییر این وضعیت می گیرید، نه هیچ کس دیگر! موقعیت های زیادی هستند که ممکن است در آن ها تماس جنسی اتفاق بیفتد اما فرد در آن لحظه نمی تواند تصمیمی بگیرد.

پرده بکارت

برای مثال زمانی که فرد تحت فشار است، به او تجاوز می شود و سایر موارد که هیچ کدام از این ها رابطه جنسی نیستند. در نتیجه باکرگی یک مسئله فیزیکی نیست بلکه چیزی است که در ذهن یا قلب وجود دارد و آن را از دست نمی دهید، بلکه وضعیتی است که خودتان تصمیم می گیرید که آن را تغییر دهید. آموختن حقایق اساسی مربوط به پرده بکارت و باکرگی به تمام افراد کمک می کند.

اذیت و آزار جنسی یا تجاوز

افرادی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند ممکن است تصور کنند که باکرگی آن ها دزدیده شده یا از آن ها گرفته شده است! ممکن است خانواده آن ها نیز چنین تصوری داشته باشند!

  • به نظر شما کسی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته خودش انتخاب کرده که چنین اتفاقی بیفتد؟ نه.
  • پس آیا او هنوز باکره است؟ بله.

بله درست است شما باکره اید تا زمانی که خودتان تصمیم بگیرید که با کسی رابطه جنسی داشته باشید. اگر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته باشید این به این معنا نیست که خودتان این وضعیت را انتخاب کرده اید. پس با وجود این حقایق، افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند کنترلی روی این موضوع نداشته اند، اما می توانند بعدها روی این که چه زمانی وارد رابطه شوند کنترل داشته باشند. دیدگاه های سنتی که در خصوص باکرگی وجود دارند بر اساس عقاید مذهبی و فرهنگی شکل گرفته اند که با حقایقی که ذکر شدند فاصله زیادی دارند.

در برخی از جوامع و فرهنگ ها، نشان دادن خون بعد از شب عروسی، آزمایش پرده بکارت، و حتی ترمیم پرده بکارت هنوز هم وجود دارد. اما علم پزشکی پیشرفت خیلی زیادی داشته است، به همین علت بهتر است که دیدگاه مان در خصوص بکارت را با توجه به حقایقی که اکنون می دانیم تغییر دهیم. برای بسیاری از افراد پذیرفتن این حقایق هم معنی با به چالش کشیدن عقاید مذهبی و فرهنگی شان است. شما روی بدن تان کنترل دارید و این شما هستید که تصمیم می گیرید که چه زمانی برای داشتن رابطه جنسی آماده اید.


بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد رفتار صحیح با قربانیان تجاوز جنسی


گواهی سلامت پرده بکارت

آزمایش های مربوط به پرده بکارت هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان انجام می شوند. افرادی که این آزمایش ها را می دهند معمولا از روی رضایت آن را انجام نمی دهند. انجام این آزمایش ها قبل از ازدواج در بسیاری از فرهنگ ها رایج است. این آزمایش ها معمولا به درخواست والدین دختر، همسر آینده او یا خانواده همسرش انجام می شوند و از پزشک می خواهند که به آن ها بگوید که آیا پرده بکارت عروس سالم است یا پاره شده است.

در این شرایط مادر دختر درخواست گواهی سلامت پرده بکارت را می دهد تا از دخترش در برابر اتهامات احتمالی همسر آینده اش محافظت کند. انجام آزمایش های بکارت در مراکش بسیار رایج است. متخصصان زنان در این کشور گاهی در یک روز تا ۱۰ گواهی سلامت پرده بکارت را صادر می کنند. اما این گواهی نقض حقوق زنان است.

تاریخچه آزمایش پرده بکارت

تست بکارت روما

افرادی که متعلق به گروه جیپسی روما در اسپانیا بودند به نوعی آزمایش بکارت به اسم گیتانوس (Gitanos) باور داشتند. طبق این عقیده یک غده انگور مانند در واژن وجود دارد و حاوی مایع مایل به زردی به اسم Uva است. وقتی این غده فشار داده می شود، مایع آن خارج می شود و سبب پایان دادن به بکارت دختر می شود. آن ها به این فرایند از دست دادن عفت می گفتند. تست بکارت تنها در مراسم تشریفاتی از دست دادن بکارت انجام می شد.

پرده بکارت

اعضایی از خانواده هر دو طرف باید شاهد خون روی ملحفه می بودند. این مراسم برای شهادت دادن، غرور و جشن گرفتن انجام می شد.در بین مسیحیان نیز دیدگاه دیگری در خصوص بکارت در  وجود داشت. طبق اعتقادات آن ها، اسطوره های باکره پاکدامن با اهریمن مقابله کردند تا به عهد و پیمان خود با خدا عمل کنند و در این راه شهید می شدند. اما بعدها اعتقادات خطرناکی بر پایه این افسانه ایجاد شد.

تست های پزشکی بکارت

تا اواخر قرن ۱۹، اسپکولوم به عنوان یک ابزار تجاوزگر شناخته می شد که سبب تجاوز ناخواسته به واژن می شد! پزشکان می ترسیدند که استفاده زیاد از حد از اسپکولوم سبب بیدار شدن امیال جنسی شود و منجر به میل شدید جنسی یا حتی هیستری در دختران گردد. به علت همین ترس از سایر ابزار پزشکی برای بررسی باکرگی استفاده شد.

در سال ۱۹۱۰ روش دیگری برای بررسی بکارت استفاده شد. طبق این الگو، حجم واژن افراد باکره ۱ انگشت، زنانی که ازدواج کرده اند ۲ انگشت و هنگام خروج نوزاد از واژن حجم آن ۳ انگشت است. اما در اوایل قرن ۲۰، اعتقادات بحث برانگیز در آن زمان باعث شد که بیشتر متخصصان زنان و زایمان تنها در صورت لزوم از متودهای لمس کردن که به آن ها اشاره شد استفاده کنند.

تست بکارت دقیقا به چه چیزی اشاره می کند؟

امروزه تست بکارت در دختران به معنای وجود پرده بکارت سالم در بدن آن هاست. پرده بکارت غشاء نازکی است که ورودی واژن را پوشانده است و معمولا در طول اولین تجربه جنسی پاره می شود. به همین علت اگر یک دختر بعد از اولین رابطه جنسی خونریزی داشته باشد این گونه تصور می شود که او باکره بوده و در صورت عدم خونریزی تصور می شود که او در گذشته تجربه رابطه جنسی داشته است.

تست های بکارت که توسط متخصصان زنان انجام می شوند نیز بر اساس وجود پرده بکارت سالم هستند و بر همین مبنا تصمیم می گیرند که آیا یک دختر در گذشته رابطه جنسی داشته است یا نه! مشکل تست های بکارت این است که این غشاء ممکن است به علت سایر دلایل پاره شده باشد. خودارضایی، ورزش و فعالیت های فیزیکی شدید می توانند سبب پارگی پرده بکارت شوند.

به همین علت طبق این آزمایش ها دختری که پرده بکارت آسیب دیده دارد را فردی می دانند که قبلا تجربه رابطه جنسی داشته در حالی که ممکن است حتی هیچ مردی او را لمس هم نکرده باشد. یک مشکل دیگر که در خصوص این آزمایش ها وجود دارد مفهوم دقیق رابطه جنسی است. رابطه جنسی دقیقا شامل چیست؟ آیا فردی که رابطه جنسی واژینال نداشته اما تجربه سایر انواع رفتارهای جنسی همچون رابطه جنسی دهانی یا نوازش جنسی را داشته هنوز هم باکره است؟

پرده بکارت

در مورد این که چه چیزی فعالیت جنسی را تعیین می کند میان کارشناسان، پزشکان، قانون و مذهب بحث های زیادی وجود دارد؛ چون این مقوله از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. از آن جایی که بیشتر تست های بکارت به بررسی پرده بکارت سالم می پردازند، همین موضوع باعث می شود که خیلی ها به فکر انجام عمل جراحی ترمیم پرده بکارت بیفتند.

روش های جراحی استفاده شده برای ترمیم بکارت شامل هایمنورافی یا هایمنوپلاستی هستند. پرده بکارت جدید شامل غشایی بدون منبع خون است اما با استفاده از منابع خون دیگر، پس از اولین رابطه جنسی واژینال، واژن قادر به خونریزی خواهد بود. این جراحی تشخیص باکرگی بر اساس پرده بکارت را دشوار خواهد کرد.

آیا تست بکارت روش دقیقی برای بررسی باکره بودن فرد است؟

خیر. تست بررسی حجم واژن با روش انگشت و روش های دیگر روش دقیقی برای تشخیص باکره بودن فرد نیستند. پرده بکارت غشاء نازکی است که در ورودی واژن قرار دارد و در برخی شرایط می تواند به علت فعالیت های فیزیکی شدید، قرار دادن تامپون، خودارضایی یا اولین رابطه جنسی همراه با دخول، دچار ساییدگی یا پارگی شود.

پرده بکارت

مطالعات زیادی روی آزمایش های بکارت و تاثیر آن ها روی فردی که آزمایش می دهد انجام شدند. طبق نتایج آن ها این تست ها ابزار بالینی مفیدی نبودند و از نظر جسمی، روانشناختی و اجتماعی تاثیرات بدی روی فردی که آزمایش داده می گذارند. آزمایش بکارت نوعی تبعیض جنسیتی و نقض حقوق اساسی افراد محسوب می شود.

به علاوه هنگامی که بدون رضایت شخصی انجام شود نوعی تجاوز جنسی در نظر گرفته می شود. طبق گزارشات پزشکی، بکارت هیچ گونه ارزش مهم پزشکی ای ندارد بلکه برای برخی از افراد ارزش اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی دارد. هنگامی که این آزمایش ها به اجبار انجام می شوند و شامل دخول واژینال هستند، نوعی تجاوز جنسی در نظر گرفته می شوند.

چه چیزی می تواند سبب پارگی پرده بکارت شود؟

اولین باری که فرد رابطه جنسی واژینال همراه با دخول آلت تناسلی مرد را تجربه می کند؛ امکان این وجود دارد که دخول آلت جنسی مرد به ورودی واژن، نسبتا یا کاملا سبب پارگی بافت پرده بکارت شود. این عمل باعث می شود که زن کمی احساس اذیت شدن را تجربه کند و احتمال خونریزی نیز وجود دارد. اما کمتر از نیمی از زنان در طول اولین رابطه جنسی خود خونریزی را تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این موارد، فعالیت های فیزیکی دیگری هستند که می توانند سبب ساییدگی یا پارگی پرده بکارت شوند. قرار گرفتن اسپکولوم در طول معاینه توسط متخصص زنان و زایمان، قرار گرفتن انگشت و خودارضایی می توانند سبب پارگی پرده بکارت شوند. سالم بودن پرده بکارت نمی تواند شاهدی مبنی بر این موضوع باشد که فرد قبلا رابطه جنسی نداشته است.

امکان سالم ماندن پرده بکارت پس از رابطه جنسی واژینال

معمولا برخی از افرادی که به علت رابطه جنسی همراه با دخول، فعالیت فیزیکی شدید‌، خودارضایی و سایر موارد پرده بکارتشان پاره شده است، دو راه را برای شبیه سازی پرده بکارت سالم امتحان می کنند.

۱- جراحی ترمیم پرده بکارت

به این جراحی هایمنوپلاستی یا هایمنورافی هم می گویند و نوعی پروسه جراحی است که برای ترمیم بقایای پرده بکارت آن را امتحان می کنند. در طی این پروسه ترمیمی قسمت های باقیمانده پرده بکارت به همدیگر متصل می شوند. از بخیه برای نگه داشتن پرده بکارت در هر طرف استفاده می کنند. بخیه ها بعدها جذب می شوند و مشخص نخواهند بود. این پروسه جراحی پروسه نسبتا آسانی است و به بیحسی موضعی نیاز دارد. هدف از انجام آن هم خونریزی در هنگامی است که آلت تناسلی مرد وارد واژن می شود.

اما نتیجه این جراحی قطعی نیست و هیچ ضمانتی وجود ندارد که حتما بعد از دخول خونریزی اتفاق بیفتد. به علاوه ممکن است که بخیه ها قادر به نگه داشتن بافت نرم و انعطاف پذیر پرده بکارت نباشند و بیفتند. به همین علت است که در برخی از انواع جراحی های ترمیمی پرده بکارت از مواردی استفاده می کنند که در طول رابطه جنسی ماده ای شبیه به خون را آزاد می کنند. اگر یک پزشک جراحی ترمیم پرده بکارت را انجام داده باشد و یک پزشک دیگر یک ماه بعد (پس از جذب بخیه ها)، آزمایش بکارت را انجام دهد نمی تواند تشخیص دهد که پرده بکارت ترمیم شده است.

۲- پرده بکارت مصنوعی

پرده بکارت مصنوعی یک پلاستیک کوچک قابل جایگذاری است که در طول رابطه جنسی چیزی شبیه به خون را ترشح می کند. به آن پرده بکارت چینی یا پرده بکارت ساختگی هم می گویند. می توان پرده بکارت مصنوعی را از فروشگاه های اینترنتی تهیه کرد. این پرده های بکارت مصنوعی هنگام ورود آلت تناسلی مرد، چیزی شبیه به خون را آزاد می کنند. استفاده از این پرده های بکارت بدون خطر است. به علاوه هیچ عوارض جانبی ای ندارد!

آیا داشتن پرده بکارت به معنای باکره بودن فرد است؟

برخی از افراد معتقدند که اگر پرده بکارت باز شده باشد فرد دیگر باکره نیست. اما داشتن پرده بکارت و باکره بودن به یک چیز دلالت نمی کنند. خیلی از افراد با پرده های بکارتی متولد می شوند که به طور طبیعی باز هستند. به علاوه فعالیت های دیگری به جز رابطه جنسی می توانند سبب کشیدگی پرده بکارت شوند. پس تنها با نگاه کردن به پرده بکارت نمی توان گفت که شخص قبلا رابطه جنسی داشته است یا نه.

پرده بکارت

میانگین سنی که افراد بکارت خود را از دست می دهند

میانگین سنی که خیلی از افراد اولین رابطه جنسی خود را تجربه می کنند ۱۸ سالگی است. اما این موضوع برای تمام افراد صدق نمی کند. انتخاب برای داشتن رابطه جنسی برای اولین بار تصمیم بزرگی است که خیلی شخصی است. افراد متفاوت با در نظر گرفتن ملاک های زیادی همچون: مذهب، معنویات، اعتقادات، ارزش های اخلاقی، خانواده، ارزش های شخصی، تمایلات، عشق و رابطه این تصمیم را خواهند گرفت.

هر تصمیمی که گرفته اید حتما باید صبر کنید تا مطمئن شوید که آماده انجام آن هستید. خیلی از نوجوانان که تصمیم به برقراری رابطه جنسی می گیرند بعدها آرزو می کنند که ای کاش کمی بیشتر صبر می کردند. هر زمانی که حس کردید در جای اشتباهی قرار دارید متوقف شوید چون هیچ وقت دیر نیست.

خیلی از افراد هستند که به هر دلیلی تصمیم می گیرند که هیچ گاه رابطه جنسی نداشته باشند که این نظر آن هاست و کاملا پذیرفته شده است. خیلی فکر خودتان را مشغول این نکنید که بقیه چه کاری انجام می دهند. تا زمانی که آماده انجام آن نیستید کاملا صبر کنید. رابطه جنسی عواقبی همچون بارداری یا بیماری های منتقله آمیزشی (STD) هم دارد پس آگاهانه تصمیم بگیرید.


بیشتر بخوانید: یادگیری نیازهای قبل از رابطه جنسی


روش آزمایش پرده بکارت با دو انگشت

در بسیاری از کشورهای جهان وضعیت واژن یک زن مهم تر از حرف های او است. به همین خاطر است که در این کشورها هنوز هم به وفور از تست بکارت استفاده می شود و این آزمایش ها روی دو گروه از بانوان تاثیر زیادی می گذارند: افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند و منتظر عدالتند و افرادی که در آستانه ازدواج هستند.

در دسته دوم، تنها با بررسی وجود پرده بکارت درباره “پاکدامنی” و “نجابت” فرد نظر می دهند. در سال ۲۰۱۸ در مراکش جنبش عظیمی بر علیه آزمایش بکارت انجام شد و شعار آن ها این بود که “واژن من متعلق به خودم است!”. در این کشورها برای افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند نیز از تست معروف دو انگشت استفاده می کردند!

این آزمایش خیلی ساده است. پزشک دو انگشت خود را در واژن فردی که به او تجاوز شده بود قرار می دهد تا اندازه و قابلیت ارتجاعی واژن را بررسی کند. بسته به نتایج، پزشک تصمیمی در خصوص وضعیت جنسی فرد می گیرد. سپس این نتایج در گواهی ای که به فرد می دهند ذکر خواهند شد. اگر پزشکان تشخیص دهند که او از نظر جنسی فعال است معمولا آن را رفتاری غیر اخلاقی تلقی می کنند و مسئله تجاوز را در گواهی ذکر نمی کنند! نه تنها این نوع نتیجه گیری کاملا غلط است بلکه از شدت نادرست بودن جرم بزرگی همچون تجاوز می کاهد.

در اکتبر ۲۰۱۸، سازمان ملل توسط دستور سازمان جهانی بهداشت برای دفاع از حقوق بشر درخواست ممنوعیت هر نوع تست بکارت (از جمله تست دو انگشت) را داد. سازمان ملل اعلام کرد که این تست ها هیچ گونه سود پزشکی و صحت علمی ای در تشخیص فعالیت جنسی فرد ندارند و می توانند تاثیر بدی روی افراد بگذارند. این سازمان ممنوعیت این تست ها را راه درستی برای حمایت از حقوق انسان ها می داند. سازمان های مردم ‌نهاد (NGO) و سایر نهادها نیز در تلاش هستند که انجام این آزمایش ها را به طور کلی ریشه کن کنند.

به علت های ذکر شده آزمایش بکارت نوعی خشونت علیه حقوق زنان محسوب می شود. به همین خاطر زنان زیادی خواهان عدم تبعیض جنسیتی در رابطه جنسی، تمامیت و یکپارچگی فیزیکی و جنسی، ممانعت از رفتارهای ظالمانه و غیر انسانی، داشتن حق حریم خصوصی و برابری جنسیتی در دادگاه و قانون هستند.