همه چیز درباره آمپول اچ سی جی hcg و عوارض آن

همه چیز درباره آمپول اچ سی جی hcg و عوارض آن


منبع: آرگا

352

1398/9/8

11:13


امروزه با پیشرفت علم راه ها و روش های گوناگونی برای درمان ناباروری زنان و مردان وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از آمپول اچ سی جی می باشد، این آمپول تاثیر بسیار زیادی بر درمان ناباروری دارد، در واقع این آمپول قابلیت آن را دارد تا به تخمک گذاری هر چه بهتر کمک کند که در نتیجه بارداری اتفاق می افتد.

آمپول اچ سی جی یک هورمون پروتئینی جفت می باشد که به محض لانه گزینی به واسطه جفت تخم تولید می شود، که این روند برای دوران حاملگی بسیار ضروری می باشد، از این رو بعد از بارداری می توان مقدار آن را در ادرار توسط آزمایش خون اندازه گیری کرد، در واقع این روش یکی از راه های تشخیص بارداری می باشد.

در مطالب گذشته شما را با مطالبی همچون درمان ناباروری مردان و علت نازایی در زنان آشنا کردیم حال در ادامه مطلب شما را با آمپول اچ سی جی hcg که راهی برای درمان ناباروری محسوب می شود آشنا می کنیم.

آمپول اچ سی جی چیست و چه کاربردی دارد

هورمون hcg یکی از مهم ترین هورمون های پلی پیتیدی می باشد که از طریق جفت انسان ترشح می شود که نقش بسیار مهم را در رشد عادی تخم در تخمدان ها دارد، همچنین این هورمون قابلیت آن را دارد تا تخم ها را در جریان تخمک گذاری تحریک نماید که معمولا به میزان ۵۰۰۰ هزار واحد از آمپول و یا هورمون اچ سی جی برای درمان ناباروری زنان و بالا بردن میزان اسپرم در مردان استفاده می شود.

آشنایی با آمپول اچ سی جی و مواد استفاده از آن

همانگونه که گفتیم آمپول اچ سی جی برای کسانی تجویز می شود که در باردار شدن ناتوان هستند از این رو تزریق این آمپول می تواند شرایط لازم را برای بارداری شما فراهم کند، زمانی مه این آمپول تزریق می شود همانند یک حمایت کننده برای تخمک ها عمل می نماید که این حمایت باعث می شود تا تخمدان ها آزاد و جریان تخمک گذاری شکل بگیرد، به همین دلیل زمانی که این هورمون در ادرار شما وجود داشته باشد نشان دهنده آن است که شما باردار هستید.

باروری تخمدان ها با آمپول اچ سی جی

موارد استفاده از اچ سی جی

  1. آمپول اچ سی جی در جهت تشخیص و درمان بیماری نهان بیضگی قبل از بلوغ مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. در جهت تشخیص و درمان کم کاری غدد جنسی مردان مورد استفاده قرار می گیرد.
  3.  همچنین در مواردی مانند کیست تخمدانی، جذب جنین، اوولاسیون تاخیری، سقط و کریپتورکیدیسم مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. در جهت تحریک کردن تخمدان ها در جریان تلقیح مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. در جهت درمان ناباروری مردان که دلیل آن ناتوانی هیپوفیز در عملکرد  صحیحش می باشد و همچنین نازایی در خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است این آمپول با داروهای دیگری مانند منوتروپینها و یا کلومیفن تجویز شود.
  6. تزریق اچ سی جی به منظور افزایش اسپرم در مردان و تحریک تخم گذاری در زنان استفاده می شود.

آشنایی با آمپول اچ سی جی

اچ سی جی و درمان ناباروری

تزریق این هورمون برای زنانی صورت می گیرد که ناتوان در تخمک گذاری هستند، از این رو این هورمون کمک می کند تا تخمک های سالم تری برای عملیات باروری آزاد شود، اما تاثیر این هورمون بر روی مردان عاملی برای تولید و ترشح هورمون تستوسترون می باشد که به تحریک هر چه بیشتر ویژگی های مردانه کمک می کند، این هورمون قابلیت آن را دارد که بر روی سلول های ارگان های شخصی مردان را تحریک کند.

بار داری با آمپول اچ سی جی

زمان مناسب تزریق آموزش اچ سی جی

تزریق اچ سی جی به اندازه ۵۰۰۰ واحد می تواند عملیات تخمک گذاری را بین ۴۰ تا ۳۸ ساعت تحریک نماید، که این آمپول باید در بین ۲ ماهیچه و زیر پوست تزریق شود، این هورمون شباهت زیادی به هورمون LH  دارد، پس از گذشت ۴۸ ساعت از تزریق آمپول اچ سی جی تخمک گذاری انجام می شود که به ترتیب روز های ۱۲/ ۱۴/۱۶/ ۱۸/ ۲۰ دوره های تخمک گذاری می باشند.

پس از آزاد شدن تخمک ها ۱۲ ساعت زمان لازم است تا توسط اسپرم بارور شوند، به همین دلیل در طول این مدت باید رابطه جنسی داشته باشید، اسپرم تولید شده می تواند نزدیک به ۲ دوز در دستگاه تناسلی زنده بماند. به همین دلیل اگر شما می خواهید در روز ۱۲ دوره عادت ماهیانه خود اقدام به تزریق آمپول کنید حتما باید ۳۶ ساعت بعد از تزریق رابطه جنسی داشته باشید، اما زمانی که شما در روز سیزدهم برای تزریق آمپول اقدام می کنید باید یک روز درمیان اقدام به نزدیکی کنند.

اثرات این دارو می تواند به مدت ۱۵ روز در خون باقی بماند.

بهترین زمان تزریق آمپول اچ سی جی

عوارض جانبی آمپول اچ سی جی

در صورتی که بعد از استفاده از آمپول اچ سی جی در شما علائم آلرژی ایجاد شد بهتر است هر چه زودتر به پزشک خود مراجعه نمایید. این علائم شامل:

  • ورم کردن لب، زبان، صورت، گلو
  • دشواری در تنفس و حرف زدن
  • بی حسی و سوزن سوزن دست ها و پاها
  • سردرد و سرگیجه های بسیار شدید
  • ابتلا به سندروم تحریک بیش از حد تخمدان به ویژه در دوره اول درمان

در صورت ایجاد چنین علائمی حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

  • درد شدید در قسمت لگن
  • وردم کردن دست ها و پاها
  • ورم کردن معده
  • افزایش وزن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم شدن حجم ادرار

توجه داشته باشید تزریق آمپول اچ سی جی می تواند باعث زودهنگام شدن بلوغ در پسران شود، که این بلوغ زودرس با نشانه هایی مانند:

زیاد شدن آکنه بر روی پوست، افزایش وزن، تغییر کردن صدا، رشد موهای زائد در قسمت ناحیه تناسلی، بی قرار شدم، تحریک پذیر شدن، حساسیت نسبت به لمس به ویژه در ناحیه پستان.

عوارض آمپول اچ سی جی

موارد منع مصرف

در صورت دارا بودن هر یک از مشکلات زیر از تزریق آمپول اچ سی جی خودداری کنید.

  • سرطان های مربوط به هورمون
  • داشتن آلرژی
  • بلوغ زودرس
  • اختلال در غده تیروئید و یا غده آدرنال
  • کیست تخمدان
  • ابتلا به سرطان سینه
  • سرطان تخم دان و رحم
  • خونریزی رحمی
  • ابتلا به بیماری های کلیوی و قلبی
  • در صورت ابتلا به بیماری صرع، آسم و میگرن

آیا شانس دو قلو زایی با مصرف اچ سی جی زیاد می شود؟

باید گفت که تزریق هورمون اچ سی جی می تواند شانس چند قلویی را در شما افزایش دهد، اما باید گفت که این وضعیت می تواند خطرات بسیار زیادی برای مادر و جنین داشته باشد.

نکته: آمپول اچ سی جی فقط در جهت بارور شدن استفاده می شود اما نمی توان به هیچ عنوان از آن در طول بارداری استفاده کرد.

آمپول اچ سی جی و شانس دو قلو زایی

مصرف اچ سی جی برای بدنسازی مناسب است؟

یکی از اشتباهات رایجی که در مورد این دارو وجود دارد این است که بسیاری از بدنسازان گمان می کنند می توانند با مصرف این دارو به سم زدایی بدن خود بپردازند چراکه بیشتر دارو هایی که ورزشکاران به مصرف آن می پردازند باعث می شود تا میزان تستوسترون در بدنشان کاسته شود، اما این دارو به دلیل آنکه آندروژن را از طریق هیپوفیز تحریک می کند به ترشح تستوسترون منجر می شود که ورزشکاران گمان می کنند عملیات پاکسازی در بدنشان شروع می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو