ترجمه و چاپ یکی از مجموعه آثار هنری جنی هولزر

85

1398/9/8

14:56


کتاب "مقاله‌های فتنه‌انگیز" جنی هولزر با ترجمه ساناز رفیعی روانه بازار کتابفروشی‌ها شد.

ترجمه و چاپ یکی از مجموعه آثار هنری جنی هولزر

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "مقاله‌های فتنه‌انگیز" ترجمه فارسی یکی از مجموعه آثار هنری جنی هولزر هنرمند نئوکانسپچوال است. این مجموعه 28 پوستر لیتوگرافی شده در اندازه‌های 43 در 43 سانتی‌متر را دربرمی‌گیرد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: "هولزر در ابتدا این پوسترها را بر دیوارهای مناطق پرتردد شهر نیویورک نصب می‌کرد. این بیانیه‌های بی‌نام از شخصیت‌های سیاسی مهمی چون اما گلدمن، مائو، پوتین و لنین تاثیر پذیرفته بود؛ اگرچه دارای رنگ‌های چشم‌گیری بود، افکاری کاملا آزاردهنده، عصبانی و قوی را به اشتراک می‌گذاشت. هولزر در سال‌های اولیه فعالیت هنری‌اش، از متن همچون ابزاری برای دستکاری زبان فرهنگ عمومی استفاده می‌کرد و در عین حال، نظریات سیاسی خاصی را تولید می‌نمود. آثار او معمولا شامل بیانیه‌های هجومی با قصد به کنش واداشتن مخاطب منفعل است".

این هنرمند در مصاحبه با کیکی اسمیت گفته است: "اغلب، از ضمیر اول شخص در کارهایم استفاده می‌کنم. آن صدا را تصویر می‌کنم یا این مطلب که "من" نماینده بسیاری از انسان‌ها در ضمیر اول شخص است. "من"ها و "تو"های زیادی در مقاله‌های فتنه‌انگیز وجود دارد، اما آن‌ها "من" نیستند. آن‌ها صداهای بسیار متفاوتی در میزبانی سوژه‌های غیرقابل ذکرند. من در انتخاب سوژه‌هایی که در کار آدرس داده می‌شود، حاضر هستم، در فرمی که آن‌ها به خود می‌گیرند و جایی که می‌روند".

استودیوی هولزر بیانیه‌ای نیز درباره مقاله‌ای فتنه‌انگیز منتشر کرده است: "یک مجموعه از متن‌های صد کلمه‌ای که بر روی کاغذهای رنگی چاپ شده و در سراسر شهر نیویورک نصب شده. مثل هر مانیفستی، صدایی که در هر مقاله می‌آید ایدئولوژی قوی و مشخصی را اختیار می‌کند و وامی دارد. با نقاب گذاشتن بر چهره مولف این مقاله‌ها، هولزر به مخاطب اجازه می‌دهد، بدون وجود شخصیت‌هایی که به آن‌ها جهت مشخصی بدهند، این ایدئولوژی‌ها را ارزیابی کند. با این مجموعه هولزر خواننده را دعوت می‌کند تا ضرورت فوری تغییر اجتماعی، امکان دستکاری عمومی و موقعیت‌هایی را که انقلاب را پدید می‌آوردند، دریابند".

هولزر در گالیپولیس، ایالت اوهایو در سال 1950 به دنیا آمد. او از جمله هنرمندان مفهومی است که عمده شهرتش را به‌واسطه ساخت مجموعه‌ای از چیدمان‌های مفهومی به دست آورده است. آثار او شامل نمایش بصری متون نوشتاری هستند. این نوشته‌ها مجموعه‌ای متنوع شامل اشعار، اسناد دولتی سری، نوشته‌های خود هنرمند یا دیگران می‌شوند. شهرتش در سال 1982 پس از تجربه او در پروژه تابلوی الکترونیکی عظیم و تاثیرگذار میدان تایمز پدید آمد، زمانی که  شروع به استفاده از بیلبوردهای الکترونیکی و در نهایت ال ای دی کرد.

کتاب "مقاله‌های فتنه‌انگیز" جنی هولزر با ترجمه ساناز رفیعی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 29هزار تومان توسط نشر نظر منتشر شده است.

 

Scanbot Nov 3_ 2019 4.30 PM

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو