تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی | علائم هشدار دهنده

منبع: آسان طب

285

1398/9/8

20:21


سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو از طریق ویروس ایجاد شده و می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین راه‌های تشخیص این دو را از هم برایتان بازگو کنیم.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

طبق مطالعات متعدد انجام شده، شایع‌ترین بیماری‌ها در انسان سرماخوردگی و آنفولانزا بوده و سالانه افراد بسیاری به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. تفاوت عمده میان این دو بیماری آن است که معمولا علائم آنفولانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی خواهد بود.

سالیانه بیش از 200،000 نفر به دلیل عوارض آنفولانزا راهی بیمارستان‌ها شده و متاسفانه هر سال حدود 23،600 نفر جان خود را به این خاطر از دست می‌دهند. موضوعات مورد بحث در این مقاله، شامل موارد زیر خواهد بود.

این موضوعات عبارتند از:

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی چیست؟

آنفولانزا چیست؟

برای درمان آنفولانزا چه باید کرد؟

واکسن‌های انسانی موجود برای پیشگیری از این بیماری چیست؟

حقایقی صریح در رابطه تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا در بسیاری از علائم مشابهند، اما علائم آنفولانزا به مراتب بدتر بوده و با تب بالا همراه است.

بر اساس مطالعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، به طور معمول بزرگسالان در هر سال 2 یا 3 مرتبه به سرماخوردگی دچار می‌شوند و رینوویروس شایع‌ترین علت سرماخوردگی است.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا ناشی از ویروس‌های مختلفی بوده و به طور کلی علائم آنفولانزا بدتر است. مهم‌ترین تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا در این است که آنفولانزا اغلب با تب بالا همراه است، تبی که 100 درجه فارنهایت و حتی بالاتر بوده و به مدت 3 تا 5 روز طول خواهد کشید.

آنفولانزا معمولا با درد بدن و خستگی شدید همراه بوده و می‌تواند تا هفته‌ها ادامه داشته باشد، اما علائم سرماخوردگی اغلب ملایم‌تر بوده و حدود 1 هفته به طول می‌انجامد، همچنین مشکلاتی از جمله آبریزش شدید و یا احتقان بینی بیشتر در بیماران مبتلا به آنفولانزا رخ خواهد داد.

استفراغ یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی این دو بیماری است. به طور معمول افراد مبتلا به سرماخوردگی دچار استفراغ نخواهند شد اما این مشکل می‌تواند در افراد مبتلا به آنفولانزا اتفاق بیفتد.

گرچه تفاوت‌های ذکر شده عموما درست می‌باشند اما برای تشخیص دقیق و تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی نیاز به انجام آزمایش‌های خاص وجود دارد. به عنوان مثال، در برخی موارد ممکن است آنفولانزا بدون تب رخ دهد.

تعریف کاملی از مشکل سرماخوردگی

تقریبا همه افراد در طول دوران زندگی خود دچار سرماخوردگی شده و با احساس آن آشنا هستند. سرماخوردگی در هر دو نوع هوای گرم و سرد به طور مساوی رخ خواهد داد.

علائم سرماخوردگی را می‌توان آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و عطسه، چشمان آلوده، سر درد و درد بدن دانست. درمان قاطعی برای سرماخوردگی، به جز استراحت و نوشیدن مقدار زیادی مایعات وجود نداشته و دوره بهبودی و درمان معمولا 7 تا 10 روز طول خواهد کشید.

همه افراد در دوران سرماخوردگی نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند، اما اشخاصی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند به مراتب بیشتر به عارضه پنومونی مبتلا می‌شوند، بنابراین باید به پزشک مراجعه نمایند.

افراد لازم است برای جلوگیری از سرماخوردگی و یا گسترش آن، دست‌ها را به طور مرتب شستشو داده و به هنگام عطسه با یک دستمال تمیز بینی و دهان خود را پوشش دهند. این کار بسیار بهداشتی بوده و سبب توقف رشد میکروب‌ها بر روی لباس‌ها و یا سطوح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

درمان آنفولانزا با عسل ، سیر و لیمو + ویدیو

معرفی آنفولانزا و انواع آن

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

ویروس آنفولانزا در سه نوع A، آنفولانزا نوع B و آنفولانزا نوع C موجود است. آنفولانزا نوع A و B آن‌هایی هستند که سبب اپیدمی فصلی می‌شوند. یکی از علائم کلیدی آنفولانزا، احساس تب با داشتن دمای 100 درجه فارنهایت و یا بالاتر می‌باشد. با این‌حال، همانطور که در بالا هم ذکر شد، همه افراد مبتلا به آنفولانزا دچار تب نمی‌شوند.

سایر علائم این بیماری

سر درد یا درد بدن

استفراغ، تهوع و حتی اسهال، به ویژه در کودکان

گلو درد و سرفه

خستگی

لرز

آبریزش بینی

سرماخوردگی به مراتب کمتر سبب ایجاد تب بالا شده و علائمی از آن مانند آبریزش و گلو درد، در عرض چند روز بهبود می‌یابند، در حالی که آنفولانزا اینگونه نیست.

برای درمان آنفولانزا چه باید کرد؟

همراهان آسان طب؛ اکثر افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا نیازمند مراقبت‌های پزشکی نبوده و می‌توانند در خانه استراحت کرده و از تماس با دیگران اجتناب کنند تا بدین شکل از گسترش بیماری جلوگیری شود. با این‌حال، درمان‌های زیر برای افراد مبتلا در دسترس قرار دارند:

استفاده از داروهای بدون نسخه مانند Tylenol می‌تواند تب را کاهش داده و در بهبود افراد مبتلا به آنفولانزا موثر عمل می‌کند.

مصرف داروهای تجویزی پزشک نیز برای آنفولانزا، خصوصا افرادی که در معرض خطر عوارض جدی هستند توصیه شده اما اساسا برای درمان بیماری موثر نیستند.

برخی از درمان‌های خانگی نیز برای بهبود و جلوگیری از گسترش آنفولانزا وجود دارد که استنشاق بخار، مصرف سوپ مرغ، گرم کردن خود و سایر اقدامات راحتی نمونه‌ای از آن‌ها می‌باشند.

لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر کودکان زیر 2 سال، افراد بالای 65 سال و زنان باردار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

یک پیشنهاد:

پیشگیری از آنفولانزای مرغی در ایران

علائم هشدار دهنده اضطراری برای آنفولانزا

افراد مبتلا به آنفولانزا در صورتی که هر یک از علائم هشدار‌دهنده زیر را مشاهده کردند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

علائم هشداردهنده در نوزادان شامل دشواری تنفس، عدم اشتها، عدم ریختن اشک به هنگام گریه کردن و میزان ادرار کمتر از حد معمول خواهد بود. این علائم در کودکان شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مشکلات تنفسی
  • رنگ پریدگی
  • نخوردن مایعات کافی
  • بی‌خوابی
  • تب به همراه دانه‌های قرمز رنگ بر روی پوست

نکته حائز اهمیت این است که اگر علائم آنفولانزا به تدریج بهبود یافته، اما تب و سرفه بدتر از قبل شده باشد لازم است تا والدین، فرزندان خود را تحت نظر پزشک قرار دهند.

واکسن‌های ضد آنفولانزا و انواع دیگر روش‌های پیشگیری

بهترین راه محافظت در برابر آنفولانزا، انجام واکسیناسیون سالانه بوده زیرا این کار سبب درمان سریع ویروس خواهد شد.

معرفی برخی از داروهای خانگی

قطرات بینی می‌توانند به باز شدن راه بینی کمک نمایند.

بخور دادن تنفس را آسان‌تر می‌کند.

حمام بخار با استفاده از گیاه اُکالیپتوس نیز می‌تواند به درمان کمک کند.

استفاده از آب نمک در گلو، می‌تواند درد آن را کاهش دهد.

برخی از گیاهان همانند اکالیپتوس و لاروکسی به کاهش علائم کمک می‌کنند، اما همه روش‌های پیشنهاد شده توسط تحقیقات پشتیبانی نشده و برخی باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال، اگر روغن اُکالیپتوس به صورت خوراکی مصرف شود سمی بوده و برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود، بنابراین باید قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت نمایید. افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا باید بیشتر به مصرف غذاهای سالم و گرم، نوشیدن مقدار زیادی از مایعات و استراحت بپردازند.

آیا شما تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا و روش‌های مقابله با آن را می‌دانستید؟

Source: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو