آبله مرغان در بارداری چه خطری دارد ؟

منبع: نمناک

136

1398/9/9

12:16


مبتلا به آبله مرغان در دوران بارداری فرد را در معرض برخی خطرات جدی قرار می دهد و همچنین می تواند مشکلاتی را برای فرزند به همراه داشته باشد.

آبله مرغان در بارداری و آنچه باید بدانید و رعایت کنید

اگر باردار هستید و مبتلا به آبله مرغان شده اید ، احتمالا با مشکلاتی مثل خارش پوست ، تاول های قرمز روبرو هستید و ممکن است مشکلاتی نیز برای فرزند شما وجود داشته باشد.

آبله مرغان در دوران بارداری فرد را در معرض خطراتی مثل ذات الریه قرار می دهد و خطرات برای فرزند شما بستگی به زمان دارد ، مثلا اگر در هفته بیستم مبتلا به آبله مرغان شدید ، مخصوصا بین هفته 8 تا 20 ممکن است که کودک شما در خطر مشکلات نادری مثل سندروم آبله مرغان موروثی قرار بگیرد. نوزاد مبتلا به این سندروم مشکلاتی مثل ناهنجاری هایی در پوست ، چشم ، مغز و گوارش را تجربه می کند و اگر آبله مرغان 48 ساعت قبل از زایمان رخ دهد ، ممکن است که نوزاد با مشکلی به نام آبله مرغان نوزادی روبرو شود که یک نوع عفونت است. 

آبله مرغان بارداری

عوارض و خطرات آبله مرغان در دوران بارداری

خطرات جدی آبله مرغان برای جنین

آبله مرغان با وجود اینکه خطرات و مشکلات جدی کودکان را تهدید نمی کند ولی باعث می شود که بین 10 تا 20 درصد از زنان باردار دچار ذات الریه شده که سرانجام از دست دادن جان ٤٠ درصد از این زنان را در پی دارد.

خطر کمتری نوزادان زنانی که در نیمه اول بارداری قرار دارند و مبتلا به این بیماری هستند را تهدید می کند و تقریبا ممکن است تنها دو درصد یا کمتر از آن دچار سندروم آبله مرغان مادرزادی شوند، این سندروم شامل گروهی از نقایص بدو تولد از جمله اندام فلج، نابینایی، زخم، اختلالات عضلانی و استخوانی، سر کوچک، عقب ماندگی ذهنی و حتی تشنج میباشد. از دیگر عوارض و خطرات آبله مرغان در دوران بارداری این است که احتمال دارد نوزاد با آن بدنیا بیاید.

چنانچه مبتلا شدن مادر باردار به این بیماری 6 تا 21 روز پیش از زایمان باشد به احتمال زیاد نوزاد به طور خفیفی دچار این بیماری می شود در واقع به درمان خیلی زیادی هم احتیاجی نخواهد داشت. ولی چنانچه در حدّفاصل 5 روز مانده به زایمان و دو روز بعد از آن دچار این بیماری شود و اقدامات لازم برای محافظت از جنین صورت نپذیرد ممکن است نوزاد 25 تا 50 درصد پس از 5 تا 10 روز گذشتن از تولد مبتلا به این بیماری شود بنابراین در این صورت خطری جدی کودک را تهدید می کند و بایستی تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد چرا که عدم رسیدگی و درمان منجر می شود 30 درصد از نوزادان به کام مرگ فرو روند.

موضوع خوشحال کننده ای که در این میان وجود دارد این است که چنانچه پس از تولد بلافاصله اقدام به تزریق آنتی بادی VZIG شود خطر رفع می شود و یا حتی می توان گفت بیماری کاملا از بین میرود. این نکته را متذکر شویم که چنانچه در حین درمان با گسترش علائم بیماری در نوزاد روبه رو شدید برای کاهش میزان عفونت داروهای جدید ضد ویروسی وجود دارند که میتوان از آنها استفاده کرد.

توصیه می کنیم چنانچه تا به امروز دچار این بیماری نشدید و هیچ آشنایی با علائم و عوارض آن ندارید حتماً برای حفظ سلامتی خودتان و جنین در حال رشد اقدامات لازم را جهت پیشگیری و درمان اعمال کنید.

اگر در این دوران در معرض بیماری آبله مرغان قرار گرفتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

او می تواند به شما راهکارهایی مثل تزریق گلوبین را معرفی کند که حاوی ماده ای برای کشتن ویروس های آبله مرغان است و زمانی که 10 روز در معرض این مشکل باشید ، گلوبین ایمنی می تواند خطر آبله مرغان یا حساسیت بعد از آن را تا حد زیادی کاهش دهد و متاسفانه به دلیل کمبود این نوع سندروم ، احتمال این که درمان بتواند نتیجه خوبی برای نوزاد داشته باشد نیز پایین می آید.

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم پزشک همچنین می تواند داروهای خوردنی کشنده ویروس را برای بالا بردن سرعت ریکاوری برای شما تامین کند که این دارو در 24 ساعت اول بسیار موثر است و اگر هنگام زایمان به آبله مرغان مبتلا بودید ، ممکن است که کودک شما به طور موقت با گلوبین درمان شود و از آبله مرغان نوزادی در او پیشگیری شود و اگر نوزاد در دو هفته اول تولد آبله مرغان بگیرد ، داروهای کشنده ویروس برای او نیز تجویز می شود.

اگر بدون این که واکسن آبله مرغان را زده باشید، متوجه بارداری خود شوید از درمانگر تان در مورد اقدام برای واکسناسیون سوال کنید. پزشک می تواند با انجام آزمایش خون تصمیم گیری صحیح را در این مورد انجام دهد و البته خوشبختانه خانم های زیادی توانسته اند بر مشکلات ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری غلبه کنند و در صورت ابتلای خودتان به آبله مرغان، هفت روز بعد از زایمان نیز حتما به پزشک مراجعه کنید.

آبله مرغان در بارداری

مشکلات خانم های باردار مبتلا به آبله مرغان

اگر باردار هستید و به آبله مرغان مبتلا شده اید در صورت داشتن شرایط زیر خطر بیشتری شما را تهدید می کند :

- مشکلات ریوی مثل برونشیت

- مصرف استروئید در سه ماه اخیر

- بارداری بالای 20 هفته

در موارد بسیار نادری ممکن است که مشکلات زیر برای مادر باردار مبتلا به آبله مرغان رخ دهد :

- التهاب ریه ها

- التهاب مغزی

- هپاتیت ( التهاب کبد)

 

عوارض آبله مرغان بارداری

مشکلات و عوارض آبله مرغان در بارداری برای جنین

قبل از هفته 28 بارداری : هیچ مدرک و شواهدی وجود ندارد که در این دوران احتمال سقط جنین وجود داشته باشد و البته احتمال ابتلا به سندروم آبله مرغان مادرزادی برای کودک محتمل است.

بین هفته 28 تا 36 : ویروس در بدن نوزاد می ماند اما هیچ علائمی را نشان نمی دهد و البته ممکن است که در سال های اولیه زندگی او فعال شود و گاهی اوقات باعث کچلی نوزاد می شود.

بعد از هفته 36 : ممکن است که کودک شما هم مبتلا شود و با آبله مرغان به دنیا بیاید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو