گذر زمان و ارزش اشیاء / روایت دانا جعفری از نمایشگاه "دیوار کبود دره" در کانسپت استور اردیبهشت

73

1398/9/9

13:06


دانا جعفری گفت: توجه من به فرم و تکرار و قرینگی بسیار زیاد است.

گذر زمان و ارزش اشیاء / روایت دانا جعفری از نمایشگاه "دیوار کبود دره" در کانسپت استور اردیبهشت

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی و چیدمان دانا جعفری با نام "دیوار کبود دره" در کانسپت استور اردیبهشت برپاست. جعفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این چیدمان به صورت اتفاقی و از اشیایی شکل گرفت که در طول سال‌ها و بدون هدف جمع‌آوری می‌کردم. این اشیا در یک دوره از لحاظ فرم و متریال برایم جالب شده بودند و زمانی که کنار هم قرار گرفتند مجموعه‌ای را تشکیل دادند که درنهایت این چیدمان از آن به وجود آمد.

جعفری افزود: قطعات چوب که فرم جانبی داشته یا اضافه برش پارچه‌های بوم و... را جمع‌آوری می‌کردم اما نمی‌دانستم به چه دلیل این کار را انجام می‌دهم. چیدمانی که در این نمایشگاه شکل‌گرفته نیز شامل اشیاء مجزا است، اما روی دیواری که قرارگرفته‌اند به‌صورت کلی دیده می‌شوند. در واقع آنها را هم می‌توان به شکل مجزا دید و هم در کنار یکدیگر. نکته دیگری که برایم اهمیت دارد مسئله زمان است زیرا برای همه این اشیاء یک‌زمان تعیین‌شده و این چیدمان به‌واسطه زمان تشکیل‌شده‌ است.

جعفری ادامه داد: هم‌زمان طراحی‌هایم شکل گرفتند که فکر می‌کنم از نظر فرم خیلی شبیه به قطعات همان چیدمان هستند، اما در زمان اجرا آن انرژی که در کار اینستالیشن در من انباشته می‌شد در طراحی‌ها تخلیه شد. در مجموع توجه من به فرم بسیار زیاد است. تکرار و قرینگی که از قبل در کارهایم وجود داشت در این کارهای آخر شکل عوض کرده است. تا پیش از این مجموعه، آثارم تنوع رنگی بالایی داشت اما در این مجموعه رنگ از بین رفته و تنها سیاه، سفید و خاکستری در آنها دیده می‌شود. سوژه‌ طرح‌هایم فرم‌هایی بر اساس تکرار و قرینگی هستند که با گچ فشرده روی کاغذ شکل گرفته‌اند.

او با اشاره به حجم بزرگی که در گالری قرار دارد گفت: یک دیوار بتنی به نام "دیوار کبود دره" در این مجموعه قرار دارد که بعد از پایان نمایش تخریب خواهد شد. این دیوار در واقع نقطه آغاز این مجموعه بود. قبل از آن هم این فرم در طراحی‌هایم وجود داشت و از لوله‌ها و فرم‌های گرد و پیچ‌درپیچ زیاد استفاده می‌کردم. بعد تصمیم گرفتم آن طرح را به شکل سه‌بعدی بسازم. این دیوار تداعی‌کننده حائلی در فضا است که محیط را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این فضا می‌تواند فضای انسان با خودش یا اطرافش باشد و به‌طور کلی یک مرز را نشان می‌دهد.

جعفری افزود: همه آثار این نمایشگاه هم در فرم کارها و هم متریال، بسیار ارگانیک هستند. در ساخت دیوار هم از ملاتی شبیه ساروج استفاده شده است که در گذشته به جای سیمان به کار می‌رفت و در ساخت آن از آهک، پوست تخم‌مرغ، پشم و... استفاده می‌شد.

نمایشگاه آثار دانا جعفری تا 12 آذر در کانسپت استور اردی‌بهشت به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه دوم برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو