راز داشتن خانه ای همیشه مرتب و به دور از شلختگی

منبع: نمناک

265

1398/9/9

17:19


داشتن خانه مرتب سلیقه و اصول خانه داری کدبانوی خانه را نشان می دهد شما نیز با استفاده از این اصول خانه ای همیشه مرتب داشته باشید.

داشتن خانه مرتب و به دور از شلختگی

داشتن خانه ای مرتب به منزل صفا و رونق و زیبایی ‏می‏بخشد و نشان دهنده ذوق و سلیقه کدبانوی خانه است . خانه تمیز و مرتب نه تنها مرد را به خانه و زندگی علاقه‏ مند می سازد بلکه انجام کارهای خانه ‏داری را آسان می کند زیرا در خانه منظم هر وسیله ای جای مخصوصی دارد و اوقات کدبانوی خانه‏بیهوده تلف نمی شود . اگر شما هم دوست دارید منزلی تمیز و مرتب داشته باشید ،یادآوری نکاتی که در این بخش از نمناک بآورده ایم می تواند برایتان مفید باشد .

نکاتی مهم برای داشتن خانه ای مرتب و تمیز

1- از جلوی چشم گذاشتن سوغاتی و یادگاری های مختلف دوری کنید. با اینکه همیشه دوست داریم تا وسایل خاطره برانگیز و سوغاتی ها را مانند یک غنیمت نگهداری کرده و گاه به دید دیگران برسانیم، اما بای توجه داشت که این وسایل در اندازه های مختلف که هیچ تناسبی با هم ندارند نه تنها موجب زیبایی نشده بلکه فضای خانه را شلوغ تر نشان خواهد داد.فقط کافیست که به تعدادی از آنها که بسیار خاص هستند بسنده کرده و باقی را در جای دیگر نگه داری کرد.

2. اسباب و لوازم منزل را درجه‏ بندی کنید و هر وسیله ای را جای مخصوص خود قرار دهید . ظرف هایی را که همیشه به آن احتیاج دارید را در دسترس قرار دهید و دیگر وسایلتان را که به آنها نیازکمتری دارید مانند اسباب‏ شیرینی خوری ، آجیل خوری ، ظرف های‏ شربت‏ خوری را در جای مخصوص بگذارید . اینگونه راحت تر می توانید وسایلتان را بیابید و خانه تان نظم و ترتیب زیادی خواهد داشت.

آشپز خانه منظم

3. دربیشتر خانه ها، عکس های یادگاری و کاتالوگ های تبلیغاتی در روی یخچال استفاده میشود.اگر منزل شما اینطور نیست کافی است که یکبار امتحان کنید.خانه های خلوت که در آنها خبری از تصاویر مختلف بر روی در و دیوار و یا روی یخچال نیست آرامش بیشتری می توان یافت.اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید از عکس های خود دور شوید بهتر است تا قسمتی از دیوار آشپزخانه را به چسباندن عکس های دلخواه خود اختصاص دهید.

4. هر کاری را به موقع انجام دهید . انجام به موقع کارهایتان و موکول نکردن کاری به زمان های بعد ، سبب می شود هیچ وقت کارها روی هم انباشته نشود.با منظم بودن شما باعث می شوید کودکانتان هم این رفتار را از شما بیاموزند و کودکان مرتبی شوند .

5. جاکفشی مناسب در منزل از وسایلی است که می تواند مشکل به هم ریختگی های مربوطه را تا حدود بسیاری حل کند.انتخاب یک جاکفشی بزرگ در زمان داشتن مهمانان زیاد بسیار کارآمدتر است. هر چه قدر هم برای مهمانان عزیز خود سنگ تمام گذاشته و خانه خود را برق بیاندازید ، وجود کفش های زیاد و به هم ریخته در جلوی درب خانه تصویر جالبی به وجود نمی آورد و موجب قضاوت نادرست نسبت به شما می شود.

6. اشیاء ارزش دار را در جای محفوظی بگذارید و در دسترس کودک قرار ندهید . پول و اوراق بهادار مانند چک و سفته و اسناد و مدارک را درجای مخصوصی بگذارید که در دسترس بچه‏ های کوچک نباشدتا در اثر غفلت از بین بروند و ضررهایی به شما وارد گردد.

7. داشتن میز اتو . هر چقدر هم اتاق را تمیز کرده و مرتب نگاه دارید تا زمانیکه میز اتو کنار دیوار بوده و لباس ها روی آن قرار بگیرد مانند این است که هیچ کاری انجام نداده اید! قبل از اینکه به فکر خرید میز اتو باشید باید فضای مناسبی را برای جای دادن آن اختصاص دهید.گوشه اتاق جای خوبی برای گذاشتن میز اتو نیست. امروزه میزهای اتو با طرح های مختلفی وجو دارد که فضای کمی را می تواند اشغال کند. 

8. طراحان داخلی از پیدا بودن مواد شوینده در فضای آشپزخانه به عنوان یک خطای بزرگ قلمداد می کنند. آنها طراحی سینک ها را طوری انتخاب می کنند که فضای کافی برای قرار دادن مواد شوینده داشته باشند. در آشپزخانه هایی که مواد شوینده در معرض دید باشد نمی توان هیچ نظم و ترتیبی را مشاهده کرد.

9. وسایل بچه ها در منزل همییشه باعث بی نظمی می شود.نباید به کودکانی که در مرتب کردن اسباب بازی های خود کوچک بوده و توانایی مرتب کردن آنها را ندارند خرده گرفت.در این مواقع بهتر است از سبدهی مخصوص جمع کردن اسباب بازی استفاده شود تا بتوان از شلوغی اتاق کودکان جلوگیری کرد.

اباب بازی کودکان

10 . داروها و مواد خطرناک و سمی مانند نفت و بنزین را در جایی ‏قرار دهید تا جلوی چشم و در دسترس کودکان نباشد زیرا احتیاط کردن شرط عقل است .

11. در اتاقی که پر از وسایل آنتیک و لوکس است انتخاب روتختی و باقی وسایل خواب باید کمی ساده تر باشد. شلوغ بودن و زرق و برق زیاد باعث کلافگی می شود . نداشتن سرویس خواب ساده و راحت در مقابل هزینه هایی زیادی که برای اتاق خواب متحمل می شوید هیچ آرامشی برای شما نخواهد داشت .

12. داشتن وسایل ورزشی در منزل که این روزها بسیار باب شده است نیز باعث شلوغی منزل می شود.وسایلی همچون تریدمیل که یک جورهایی دیگر به یکی از اجزای دکوراسیون خانه تبدیل شده ، بعد از مدتی از چشم افتاده و بیشتر به آویز رخت و لباس تبدیل می شوند.

13. بیشترین موردی که موجب به هم ریختن فضای حمام و دستشویی می شود آویزان کردن حوله هایی رنگارنگ در درون آنها می باشد.رنگ حوله ها نقش مهمی در سرویس های بهداشتی دارد. هر چقدر هم سرویس بهداشتی را بازسازی کنید امااگر به ترکیب رنگ حوله با فضای موردنظر دقت نکنید مانند این است که هیچ کاری انجام نداده اید.

حمامی مرتب

سخن آخر :

کدبانوی محترم !

در همه کارها میانه روی را پیش بگیرید و افراط و تفریط نکنید زیرا همانطور که بی نظمی سبب اختلال در زندگی می شود ، اگر نظم و انضباط از حد متعارف و عادی‏گذشت‏به وسواسی گری و سلب آزادی منجر میشود . این کار آسایش خانواده را سلب خواهد کرد و راحتی را از شما می گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو