عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان


منبع: تالاب

375

1398/9/10

09:31


عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

عوارض استفاده از قرص روانگردان

متاسفانه امروزه بعضی افراد دچار اعتیاد  به قرص و داروهای روانگردان میباشند و اینکار اضافه بر اختلالات عصبی و جسمی بر روی جسم و روح انسان هم تاثیرات منفی فراوانی می گذارد .

 

به گزارش تالاب دارو های مسکن و خواب اور شامل گروه داروهای بنزودیازپین میباشند .این ترکیبات باعث اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی خواب الودگی و اختلال درک هست .از علائم ان پوست سرد و نمناک هست و عوارض ان ناراحتی های کبدی و گوارشی و در نهایت در اثر مصرف چندان مرگ را به دنبال دارد.

 

گروه دیگری از مواد اعتیاد اور که ممکن هست کمتر جلب دقت کند مواد استنشاقی هست مثل چسب موکت, تینر, بنزین, گاز فندک اتر و مایع خشک شویی هست. پس از مصرف این مواد فرد دچار نشئگی , سردرد, تهوع, پرخاشگری , اختلال تکلم و افزایش تعداد ضربا نهای قلب هست.

 

اینگونه مواد باعث از بین رفتن سلولهای مغزی , کاهش بهره هوشی و اسیبهای جدی به کبد و کلیه و عضلات و ریه می شود.اما از انجایی که این مواد مستقیم اثر بر مغز دارد احتمال کم خونی و سکته بسیار چندان هست.

 

ترکیبات دیگر مواد الکلی مثل انواع مشروبات الکلی میباشند که سبب به هم خوردن تعادل و کندی پاسخ میشود و از علائم ان استشمام بوی الکل , سیگار کشیدن چندان و استفراغ هست. در چنین افرادی خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و اسیب کبد بسیار بالاست.

 

مشهور ترین گروه مواد اعتیاد اور مواد افیونی مثل تریاک, شیره کدئین ,مرفین و هروئین میباشند .این مواد حالت نشئگی گرما و گیجی ایجاد می کنند.

 

مشخص ترین علامت مصرف تنگی مردمک چشم این افراد هست همین طور حساسیت, کاهش وزن کاهش میل جنسی و تیره شدن پوست هست و احنمال ابتلا به هپاتیت ,کزاز و ایدز در اینگونه افراد بسیار بالاست و مرگ اکثر در این گروه اتفاق میوفتد.

 

گروه دیگر مواد اعتیاد اور کانابیس هست که شامل حشیش ,ماری جوانا , گراس و بنگ و…هست. در آن گونه افراد تمرکز از بین رفته و اشتها افزایش می یابد.از علائم مصرف ان قرمز شدن چشم هست.این مواد به سلولهای مغزی اسیب جدی وارد می کند و با درصد بالایی سبب سرطان ریه می شود.

 

و اما گروه جدیدی از مواد اعتیاد اور که محرکهای مغزی میباشند . این مواد گروها از امفتامین دیتالین و مشتقات انها میباشند .از مشتقات این مواد می توان به۳و۴متیلن دی اکسی مت امفنامین MDMA اشاره کرد.

 

XTC که امروزه به نامهای اکستاسی ,اکستازی, اکس و یا قرص شادی بخش شناخته شده هست

 

Ecstasy«۳,۴-MethyleneDioxyMethAmphetamine» : در بين عامه مردم اسمهاي ديگري نيز دارد از جمله: X,E,MDMA,Roll,Adam,XTC .

 

Ecstasy از حدود نيمه های دهه ۱۹۶۰ به نوان آمفتامين با عوارض کمي براي کاهش افسردگي وارد بازار شد و به صورت کوتاه مدت باعث بهبود اين مشکلات شد اما به دليل سوء مصرف باعث مشکلات زيادي مي شود که باعث شده از آن بعنوان يک ماده مخدر نام برده شود.

 

اين دارو به صورت قرص مصرف مي شود.معمولا در پارتي ها و مهمانيهايي که به مدت زياد به رقص و پايکوبي مي پردازند«raves»، بهره گیری مي شود.

 

اين قرص از موادي که باعث توهم زايي مي شوند هم تشکيل شده هست.اين قرص زماني که ساخته مي شود،نظارتي بر روي آن صورت نمي گيرد و ممکن هست که از مواد ديگري هم ساخته شود«زيرا در کارخانه های معتبر ساخته نمي شود و يکي از دلايلي هست که باعث شده بعنوان قاچاق معرفي شود».

 

از لحاظ رواني اين قرص باعث اعتياد به آن هم مي شود که بسيار خطرناک هست.تا حدي که ۳۰۰ ميليگرم از آن مي تواند سبب مرگ يک دختر ۱۵ساله شود.

 

اثرات کوتاه مدت :

اکستازي باعث افزايش انرژي و توهم در فرد مي شود.مصرف کنندگان مي گويند که بعد از مصرف دوست دارند به ديگران نزديک شده و با انها تماس داشته باشند.

 

از ديگر اثرات آن مي توان به:

دندان قروچه غير ارادي، کاهش اعمال مهاري، لرز با یِا بدون تعريق زياد، تاري ديد، افزايش ضربان قلب و فشار خون، احتمال بروز تشنج و…اشاره کرد.

 

مواد تحريکي موجود در قرص مي توانند باعث شوند تا مصرف کننده به طور باورنکردني و طولاني مدت برقصد که اگر در اين شرايط گرما و شلوغي «مثلا در يک پارتي» هم باشد ممکن هست سبب تب و از دست دادن آب بدن«به شکل عرق» شود.اين شرايط مي تواند منجر به از دست دادن عملکرد عضلات، کليه، قلب و کبد شود.در اين صورت مي توان مرگ را هم ديد.

 

حتي بعد از اين اثرات مشکل در خواب، اضطراب و افسردگي هم ديده مي شود.

 

اثرات طولاني مدت:

بهره گیری مکرر از اکستازي«و يا اعتياد به آن» مي تواند سبب از بين رفتن و تخريب سلولهاي ترشح کننده سروتونين شود.اين سلولها نقش مهمي در حالت روحي افراد، حافظه، يادگيري، درد و اشتها دارند.

 

که تخريب انها سبب اختلال در عمل انها مي شود.«اختلال در حافظه و يادگيري، کم اشتهايي، افزايش احساس درد، افسردگي و اضطراب».

درضمن اين قرصها در انواع نامهاي تجاري و با آرمهاي گوناگون ساخته مي شوند.مثل:ميتسوبيشي،موتورولا و…

 

حال بايد از کساني که از اين ماده خطرناک بهره گیری مي کنند پرسيد که آيا حالت سرخوشي موقت به اين همۀ اختلال و شايد مرگ مي ارزد؟؟!!

 

این ماده در سال ۱۹۱۴ در المان توسط شرکت مرک بعنوان کاهنده اشتها ساخت شد اما به علت عوار ض ان از رده خارج گردید .بعد از مدتی در دهه ۷۰ در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیما ران به کار برده شد.با اثبات اثرات این ماده روی مغز حیوانات ازمایشگی مصرف ان ممنوع شد.

 

در سالهای جدید مصرف این ماده در مهمانیهای شبانه موسوم به اکس پارتی افزایش یافته هست.عامل اصلی رواج این ماده در ایران عدم اگاهی افراد از عوارض ناشیCش انرژی, احساس تمایل برای ارتباط با دیگران, افزایش هوشیاری و درک موسیقی , افزایش حس بویایی و چشایی ,احساس روشنایی و تمایل برای در اغوش گرفتن و بوسیدن دیگران هست.

 

به علت افزایش بیش از حد انرژی این افراد تمایل به رقصهای طولانی دارند.دیگر اثرات ان کاهش اشتها ,تاری دید, گشاد شدن مردمکها هست که باعث می شود در مهمانیها با وجود نور کم مجبور به بهره گیری از عینکهای افتابی در شب شوند.

 

حرکات غیر طبیعی چشم ,افزایش ضربان قلب و فشار خون قفل شدن دندانها که برای پیش گیری از این حالت مجبور به مصرف ادامس میباشند و تا ساعتها این حالت فک زدنهای غیر طبیعی وجود دارد نیز از عوارض های دیگر هست .

 

این اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقی می ماند و بعد از ان تمایل شدي برای مصرف مجدد ان وجود دارد.

 

اعتیاد به این ماده روانی و ترک ان بسیار دشوار هست .متاسفانه میزان مصرف این ماده خطر ناک در ایران در حال افزایش هست.خطر مرگ با مصرف ان وجود دارد و هیچ پادزهری تا امروز برای مسمومیت با اکس شناسایی نشده.

 

اعتیاد بیشترین اسیب را به جوامع می‌زند و چون همۀ وقت پیشگیری راحت تر از درمان هست برترین راه اگاه ساختن افراد وکاهش معتادین جامعه هست.

 

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

 

**اکستازی، اعتیاد جدیدی که در انتهای آن مرگ به انتظار نشسته هست.

نام علمی قرص اکستازی “متیل دی اکسی متیل آمغتامین ” می‌باشد. اثر هر قرص پس از خوردن بعد از ۱۵ تا ۹۰ دقیقه در فرد آشکار میشود و تا ۲۴ ساعت باقی می ماند. اکستازی در لغت به معنی شادی مفرط بوده .

 

اکستازی داروی سفید رنگ بدبو تلخ مزه هست و به راحتی در آب حل می شود و به شکل‌های قرص کپسول آدامس نوشابه پودر‌های طمع‌دار ساخت و عرضه می شود و گاه نیز به صورت تزریق وریدی مورد بهره گیری قرار می گیرد.

 

اکستازی، اعتیاد جدیدی که در انتهای آن مرگ به انتظار نشسته هست وقتی در سال ۱۹۱۴ دانشمندان در کشور آلمان یک ماده شیمیایی جهت کم کردن اشتهای افراد ساختند، هیچ کس فکر نمیکرد این ماده تبدیل به اعتیاد نسل جوان در قرن جدید شود.

 

یک نوع اعتیاد جدید که در انتهای آن مرگ به انتظار نشسته هست . در آن زمان «۱۹۱۴» این ماده به علت اثرات آن از رده خارج شد، اما در سال ۱۹۴۲ این دارو مجددا” وارد بازارشد و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران بهره گیری شد.

 

اما در سال ۱۹۸۴ با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی از طرف مجامع علمی مصرف و ساخت این داروها رسما” ممنوع اعلام شد، ولی در اثر جریاناتی مصرف آن مجددا” آغاز شد، به طوری که در دوره زمانی خاص مصرف این ماده انرژی‌زا و شادی‌بخش برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هرویین تشویق شده هست.

 

بعنوان مثال در اروپا مصرف این قرص از ۵۰۰ هزار به ۳۰ میلیون قرص در ۲ سال بعد رسیده هست و یا در ایالات امریکا در پارتی‌های شبانه مصرف این قرص‌ها به شدت افزایش یافت . مواد سازنده قرص‌ها و ویژگی‌ها نام علمی قرص اکستازی “متیل دی اکسی متیل آمغتامین ” می‌باشد.

 

اثر هر قرص پس از خوردن بعد از ۱۵ تا ۹۰ دقیقه در فرد آشکار می شود و تا ۲۴ ساعت باقی میماند. اکستازی در لغت به معنی شادی مفرط بوده .

 

اکستازی داروی سفید رنگ بدبو تلخ مزه هست و به راحتی در آب حل می شود و به شکل‌های قرص کپسول آدامس نوشابه پودر‌های طمع‌دار ساخت و عرضه می شود و گاه نیز به صورت تزریق وریدی مورد بهره گیری قرار می گیرد.

 

قرص‌های اکستازی از لحاظ ترکیب و عملکرد از یکسو شبیه مواد محرک از قبیل آمفتامین‌ها و از سوی دیگر شبیه مواد توهم‌زا هست.

 

مواد محرک موجود در این ماده نقش تحریک کننده داشته و باعث سرعت فعالیت سیستم عصبی میشوند.

 

از طرفی مواد توهم‌زای موجود در آن به طور خاص بر روی ادراک تاثیر گذاشته و باعث توهم شنیداری و دیداری میگردد.اکستازی در مجموع یک ماده مصنوعی روان گردان به حساب می آید که اگرچه آثار بسیار سوءبر روی بدن دارد، ولی مصرف این ماده مصرف کننده را به تدریج یا به سرعت به سمت یک نوع اجبار در مصرف می‌کشاند و از لحاظ روانی وابسته می‌سازد.

 

عوارض و پیامدهای قرص تحقیقات اثبات کرده‌اند ۹۹ درصد کسانی که از این قرص بهره گیری میکنند دچار افسردگی‌های شدید شده و اقدام به ارتباطات نامشروع جنسی و خودکشی میکنند .

 

قرص اکس سبب تخریب قسمت‌هایي از مغز میشود که قدرت تصمیم‌گیری را از شخص مصرف کننده میگیرد. بعضی از عوارضی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند عبارتند از: تخریب سلول‌های قشر مخ .

 

نارسایی کبد و کلیه و ضایعات پوستی و زوال حافظه کوتاه مدت . اثرات قرص‌های اکستازی ۱- اثرات شدید احساسی و اختلال خواب ۲-انقباض شدید فک و پارگی زبان ۳- فراموشی در ۶۰ درصد موارد ۴- تهوع، استفراغ و سردردهای پیاپی ۵-سرکوب شدید خون سازی مغز استخوان .

 

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

 

سکوت مرگ

اگر اقدامی‌ جدی‌ برای‌ آگاه‌سازی‌ جامعه‌ در مورد عوارض‌ و خطرات‌ داروهای‌ نشاط‌آور ازجمله‌ اکستازی‌ انجام‌ نشود، در آینده‌ با گسترش‌ اکثر این‌ داروها در بین‌ جوانان‌ و گرایش‌ انها به‌ مواد خطرناک‌تری‌ نظیر هرویین‌ و کوکایین‌ روبه‌رو خواهیم‌ بود.

 

مطالعات‌ غیرساخت‌ یافته‌ در ایران‌، روندی‌ بشدت‌ رو به‌ رشد را نشان‌ می دهد که‌ کاهش‌ قیمت‌ داروهای‌ اکستازی‌ به‌ حدود ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان‌ خود یکی‌ از علل‌ آن‌ هست‌.

 

اکستازی :

اکستازی‌ یا «متیلین‌ دی‌‌اکسی‌ متیل‌ آمفتامین» از جدید ترین‌ داروهای‌ هم‌ خانواده‌ آمفتامین هست که در ایران به نام‌های «اکستازی»، «اکس»، «اکس.تی.سی» و قرص شادی خوانده میشود. آمفتامین‌ها اثرات‌ محرک‌ خود را با افزایش‌ آزادسازی‌ مونوآمین‌ها در گره‌های‌ عصبی‌ اعمال‌ می کنند.

 

اکستازی‌ این‌ عمل‌ را اکثر در گره‌های‌ عصبی‌ حاوی‌ سروتونین‌ انجام‌ می دهد و به‌ این‌ ترتیب‌ غلظت‌ این‌ ماده‌ را در گره‌های‌ عصبی‌ افزایش‌ داده‌ و موجب‌ استمرار تاثیر تحریکی‌ این‌ گره‌ها می شود.

 

بخصوص در دو، سه سال جدید در پارتی‌های شبانه به شدت افزایش یافته هست. جوانان تحصیلکرده و مردم مرفه، بویژه شهروندان مناطق شمال تهران، مصرف کنندگان اصلی این داروها میباشند.

 

شکل قرص‌های اکستازی :

اکستازی به صورت قرص‌های غذایی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و ترزیقی هست. در حال حاضر نیز امکان ساخت این قرص ها در آزمایشگاه های غیرقانونی و زیرپله ای داخلی وجود دارد که گرچه با دقت به ترکیب مواد اضافی غیراستاندارد، مصرف آن دارای عوارض شدیدتری خواهدبد.

 

در بین‌ مصرف‌ کنندگان‌ موادمخدر گروه‌ مصرف‌ کننده‌ اکستازی‌ و گروه‌ مصرف‌ کننده‌ آمفتامین‌ و اکستازی‌ بیش‌ از سایر گروه‌ها به‌ موسیقی‌ علاقه‌ نشان‌ میدهند. همین طور‌ در بین‌ این‌ دو گروه‌ رفتن‌ به‌ میهمانی‌های‌ خانگی‌ شیوع‌ بیشتری‌ دارد.

 

اثرهای اکستازی :
در مطالعه‌ ای‌ که‌ به‌ روش‌ مشابه‌گیری‌ برقی‌ در استرالیا انجام‌ شده‌ پژوهشگران‌ از کنجکاوی‌، تفریح‌، لذت‌ و خوشگذرانی‌ به‌ عنوان‌ محرک‌های‌ اصلی‌ مصرف‌ این‌ مواد یاد کرده‌اند. در نهایت‌ میتوان‌ گفت‌ که‌ هر دو مطالعه‌ این‌ باور و عکس عمومی‌ را تصدیق‌ می کند که‌ اکستازی‌ توسط‌ جوانان‌ فعال‌ مصرف‌ میشود و نماد تفریح‌، فراغت‌ و کلاس‌ هست‌.

 

اثر اکستازی بیست تا نود دقیقه بعد از مصرف ظاهر می شود و حدود دو سه ساعت در بدن باقی میماند و سپس کاهش می یابد. گرچه آثار آن ممکن هست تا ۲۴ ساعت در بدن باقی بماند.

 

عوارض اکستازی:

اکستازی عوارض شدیدی دارد که از آن جمله هست: اختلالات بینایی، کاهش اشتها، حرکات غیرطبیعی چشم، گشاد شدن مردمک، تحریک شدید نسبت به نور «حتی نور ضعیف»، تغییر در تعادل دمای بدن و احساس سرما و یا گرمای شدید، تمایل شدید برای مصرف آب، قفل شدن فک، لرزیدن، عصبی شدن، بی میلی به استراحت و تمایل شدید روانی برای مصرف مجدد این ماده بعد از افت اثر نخست.

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

استفاده از قرص اکس چه تاثیراتی دارند ؟ 

 

اثرهای شدید و مزمن آن:
مصرف اکستازی در عین حال ممکن هست اثرهای شدیدتری هم در بدن ایجاد کند که تعداد زیادی از این اثرها ممکن هست باعث مشکلاتی جبران ناپذیر در بدن شوند.

 

این اثرها عبارتند از:

ایجاد عوارض شدید و غیرقابل بازگشت در مغز و بخصوص حافظه، روان پریشی و کابوس های شبانه، آسیب های کبدی، سرکوب فعالیت مراکز خونسازی در 

 

سرگیجه، تشنج و مرگ.
در پایان‌ این نکته حائز اهمیت هست که با دقت به‌ روند شیوع‌ هرویین‌ در سی‌ و چند سال‌ جدید که‌ در ابتدا تنها در بین‌ گروه‌ بسیار اندکی‌ رواج‌ داشت‌ و اکنون‌ به‌ معضل‌ اصلی‌ مواد مخدر ایران‌ تبدیل‌ شده‌، بر ضرورت‌ دقت‌ جدی‌ به‌ مساله‌ سوء مصرف‌ اکستازی‌ در میهمانی‌های‌ شبانه‌ تاکید نموده و هشدار می‌دهیم که اگر امروز برای‌ پیشگیری‌ از انتشار این‌ ماده‌ در بین‌ گروه‌های‌ خاص‌ برنامه‌ای‌ نداشته‌ باشیم‌، فردا در تمامی‌ مدارس‌ شاهد رد و بدل‌ شدن‌ قرص‌های‌ اکستازی‌ خواهیم بود.

 

با کاهش انواع و اقسام مواد مخدر در کشور بهره گیری از قرص های روان گردان رواج بیشتری یافته اما همین قرص ها نیز از انواع تقلبی و بسیار خطرناک آن محسوب می شوند .

 

این قرص ها که به داروی عشق و قرص های شادی آور و… مشهور میباشند از طریق کشورهایی همچون هلند ، مالزی و ژاپن توسط مسافران وارد کشور می شود .

 

از آنجایی که مواد مخدر سنتی نظیر تریاک اثرات مخرب ظاهری نیز دارد ، تعداد زیادی از جوانان با فریب حرف هایي نظیر ” تابلو نشدن قیافه و سادگی  مصرف ” ، به بهره گیری از این دسته از قرص ها روی می آورند غافل از این که خطرات مصرف این مواد و به خصوص انواع تقلبی آن زندگی جوانان را به تباهی خواهد کشاند.

 

این مواد توهم زا که در شکل قرص ساخته می شوند به علت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به وجود آمده اند و شناسایی و تشخیص انها اکنون پس ازحدود سه سال آموزش مداوم ماموران و بازرسان سریع تر صورت می گیرد.

 

اغلب این قرص ها به جای قرص های ویتامین در بین جوانان توزیع می شود و جهت پیشگیری از آلوده شدن دانش آموزان در مدارس با مدیران مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی سراسر کشور تبادل نظر لازم هست .

 

تهیه فیلمهای مستند و به نمایش گذاشتن انها در مدارس ، آموزش و اطلاع رسانی به این قشر آسیب پذیر و ساخت برنامه های تلویزیونی و سی دی های حقیقی از جمله برنامه ای پیش گیرانه  درزمینه این آسیب اجتماعی نقش موثری دارد.

 

گرچه موارد یاد شده نمیتواند به تنهایی عامل موثری باشند بلکه باید با ایجاد مکان هایي خوشحال و سالم و ورزشی محلی را برای تخلیه انرژی جوانان در نظر گرفته شود.

 

جوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله بیشترین مصرف کنندگان قرص های اکستازی میباشند. بگفته پزشک ولی الله نصر، رییس اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات ،” شیوع مصرف قرص های اکستازی و روانگردان در شهرستان شمیرانات اکثر از سایر مواد مخدر هست.

 

پزشک نصر در جلسه کار گروه اجتماعی شهرستان شمیرانات با ارائه گزارشی از میزان مصرف انواع مواد مخدر در شهرستان شمیرانات ، افزود: ۵ مرکز بازپروری اعتیاد در شهرستان شمیرانات در حال فعالیت میباشند که طبق گزارشات رسیده طی ۶ ماهه اول امسال ۷۰۰ نفر به این مراکز مراجعه کردند

 

و به انها خدمات ارائه شد. وی ، با بیان این که متاسفانه اینجور شایع شده هست که قرص های اکستازی و روانگردان اعتیادآور نیست، میزان مصرف آن را در شهرستان شمیرانات نسبت به سایر مواد مخدر بسیار بالا دانست و از نیروی انتظامی و سایر دستگاههای مربوط خواست که برای پیشگیری و مبارزه با این معضل اجتماعی تلاش بیشتری نمایند.

 

نصر ، با اشاره به این که میزان بهره گیری از قرص های اکستازی و روانگردان در میانگین سنی ۱۸ تا ۲۰ سال ۶ برابر اکثر از گروه های سنی دیگر هست افزود: بر زمینه آمارهای علمی میزان ترک اعتیاد در کشورنیزبسیار پائین و حدود یک درصد اعلام شده که بسیار ناامید کننده هست.

 

لازم به ذكر هست اکستازي يکي از مشهورترين مواد اعتيادآور رايج در ميان جوانان امروزي هست. بر زمینه آمارهاي تخميني، ۸/۲ ميليون جوان در سراسر دنيا حداقل يک‌بار در طول عمر خود از اين ماده بهره گیری کرده‌اند و بسياري از آنان، با وجود آگاهي از مخاطرات احتمالي، مصرف اين ماده را ادامه مي‌دهند.

 

اکستازي يا «داروي طراح» ماده‌ای هست که در ميهماني‌های ريو مصرف مي‌شود. ميهماني‌هايي که شرکت‌کنندگانشان ساعت‌های متمادي با موسيقي الکترونيکي و رقص نور مي‌رقصند.

 

در اين قبيل ميهماني‌ها، مواد شادي‌آور و فرح‌بخش مصرف مي‌شود. معمولاً ريو را در فضاهاي باز يا غيرقابل نظارت مثل پارک‌های جنگلي و انبارهاي متروکه برگزار مي‌کنند. ولي گاه در محافل خانگي نيز چنين مجالسي برپا مي‌شود.

 

هزاران جوان در اين ميهماني‌ها، که بيش از دو روز طول مي‌کشند، شرکت مي‌کنند. اکستازي ميل به خوردن و خوابيدن را مهار مي‌کند؛ در نتيجه، اين افراد مي‌توانند بدون نياز به خوردن و خوابيدن در ميهماني‌های چندروزه شرکت کنند. گرچه گاه کم‌آبي‌های بسيار شديد و خستگي مرگ‌بار شرکت‌کنندگان را از پا درمي‌آورد.

 

همة شرکت‌کنندگان ميهماني‌های ريو اکستازي مصرف نمي‌کنند. ولي همة آن ها شاهد مصرف اين قرص‌ها خواهند بود. فروشندگان اين قرص‌ها مي‌گويند که اکستازي بي‌خطر هست.

 

شما را آرام مي‌کند و درکتان را بالا مي‌برد. کمک مي‌کند تا شادتر باشيد و بهتر زندگي کنيد. اما اين حالات تنها مدت‌زمان کوتاهي وجود دارند. اکستازي شادي کاذبي را در شما به‌وجود مي‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترين لحظات زندگي‌تان را تجربه خواهيد کرد.

 

بر زمینه نتايج آماري، در فاصلة سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹، موارد مرگ ناشي از مصرف اکستازي ۴۰۰ درصد افزايش يافته هست. همچنين، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹، اورژانس بيمارستان‌های سراسر دنيا با ۹ برابر افزايش شمار مسموميت با اکستازي مواجه شده‌اند.

 

يعني، تعداد موارد مسموميت در اين دورة زماني از ۳۱۹ نفر به ۲۸۵۰ نفر رسيد. کثريت قربانيان کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.

 

بعضي از جوانان معتقدند که ميزان اکستازي مصرف‌شده در اين ميهماني‌‌ها بسيار بيشتر از مقادير حقيقي گزارش شده هست. آن ها براي کاستن از نگراني والدينشان، مخاطرات ناشي از مصرف اکستازي را جزئي جلوه مي‌دهند.

 

يکي از علل افزايش مصرف اين دارو تبليغات غلط در مورد آن هست. مبلغان آن مي‌گويند که آثار زیان آور اين دارو بيشتر از الکل و تنبکو نيست.

 

هر فردي که در ميهماني ريو شرکت مي‌کند، در معرض خطر بهره گیری از اکستازي قرار مي‌گيرد. شروع مصرف اين ماده، حتي در حد يک تجربه، مرگ‌آور هست. کساني که زندگي‌شان با مصرف اين دارو نابود شده هست از اين قرص با عنوان کوکائين ميهماني ريو نام مي‌برند.

 

سازمان غذا و داروي امريکا شمار مصرف‌کنندگان اکستازي را در سال ۲۰۰۱، ۱/۸ ميليون نفر ذکر کرده هست. به نظر مي‌رسد که اين رقم در سال جاري در حدود ۵/۶ ميليون نفر افزايش يافته باشد.

 

در فاصلة سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱، تعداد افراد ۱۰ تا ۱۸ ساله‌ای که از اين ماده بهره گیری کرده‌اند در حدود ۱۴۰ درصد افزايش يافته هست. همچنين، ۹۲ درصد افرادي که مصرف اکستازي را آغاز کرده‌اند، بعدها به مواد ديگري مثل ماري‌جوانا، آمفتامين، کوکائين و هروئين روي آورده‌اند.

 

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

ماده‌اي نشاط‌آور براي جوانان

هر فردي ممکن هست به دلايل مختلفي داروهاي نشاط‌آور را امتحان کند. بسياري از جوانان تحت تأثير سخنان دوستان خود، در مورد ايجاد احساسات هيجان‌انگيز کاذب و از بين رفتن ممنوعيت‌های اخلاقي، از اين ماده بهره گیری مي‌کنند.

 

تنش و مشکلات خارج از توان فرد مشوقي نيرومند براي مصرف چنين موادي هست، اما به تنهايي نمي‌تواند دليل قانع‌کننده‌ای براي شروع مصرف انها باشد.

 

بعضي افراد براي رهايي از آلام ناشي از صدمات روحي يا مشکلات جسمي به اين داروها پناه مي‌آورند. فرار از افسردگي، رسيدن به آرامش، داشتن زندگي شادتر، و ايجاد تنوع در روند يکنواخت و مأيوس‌کنندة زندگي از ديگر دلايل روي آوردن جوانان به اين قبيل مواد هست.

 

اما علت هرچه باشد، اين داروها راه‌حلي موقتي براي فرار از مشکلات میباشند و پس از محو آثار مصرف آن ها، مشکلات و احساسات ناخواسته، به شکلي شديدتر و سخت‌تر از حالت اوليه، درک مي‌شوند. کم کم، فرد به مقدار بيشتري از اين داروها براي تحمل مشکلات جديد خود نياز خواهد داشت.

 

ليز، يک مصرف‌کنندة اکستازي، مي‌گويد: «در يک ميهماني ريو، مردي که به مقدار زياد و به‌طور مداوم اکستازي مصرف مي‌کرد، خود را پرتقال مي‌دانست. يکي ديگر از مصرف‌کنندگان فکر مي‌کرد که مگس هست و به دفعات سرش را به شيشة پنجره مي‌کوبيد.»

 

 

قرص عشق «Love Pill»

اکستازي قرص عشق نيز خوانده مي‌شود. اين قرص ادرک شخص را از رنگ‌ها و اصوات به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد و در هنگام برقراري رابطة جنسي، درک حسي ناشي از لمس شدن و نوازش را بالا مي‌برد.

 

اکستازي يک قرص توهم‌زاست و بر مغز اثر مي‌گذارد. مواد توهم‌زا تصاوير را در مغز افراد مخلوط مي‌کنند. انها مي‌توانند تداعي‌گر صحنه‌های غم‌انگيز يا هراسنک زندگي گذشتة فرد باشند. گاه شخص بدون آن‌که آگاه باشد، اين تصاوير را در ضمير ناخودآگاه خود حفظ کرده هست.

 

مصرف قرص‌های عشق باعث افسردگي، گيجي، اضطراب بيش از حد، بدبيني، جنون گذرا و اختلالات رواني مي‌شود.

 

ممنوعيت بهره گیری از اکستازي

اکستازي در تقسيم‌بندي دارويي در گروه اول قرار داده شده هست. به اين معنا که هنوز مصارف پزشکي اين داروي خطرنک تأييد نشده هست. از ديگر اعضاي اين گروه دارويي مي‌توان به هروئين، کوکائين، ال اس دي «LSD» و آمفتامين اشاره کرد.

 

در کشور امريکا، جريمة به همراه داشتن اين ماده و اکران يا توليد آن از ۱۰۰ هزار دلار جريمة نقدي تا ۹۹ سال زندان متغير هست.

 

يک مصرف‌کنندة دائمي اکستازي مي‌گويد: «اگر هر شب اکستازي بخوريد، سرما وجودتان را فرا مي‌گيرد. کليه‌هايتان از کار مي‌افتند و پادرد خواهيد داشت. لب‌ها و انگشتانتان را آن‌قدر مي‌جويد که به خونريزي مي‌افتند.»

 

عواقب های جبران ناپذیر استفاده از داروهای روانگردان

چند توصيه به معتادان داروهاي ایکس

هرچند که آثار جانبي ناشي از قطع مصرف اکستازي در نظر مصرف‌کننده غيرقابل مهار و وحشتنک هست، باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.

 

اولين قدم، فهميدن علت اعتياد فرد به مادة اعتيادآور هست. در سال ۱۹۶۹، هنگامي که مصرف اين‌گونه مواد به حدکثر خود رسيده بود، محققي نوشت: «فردي که افسرده و دردمند هست و با دارودرماني از لحاظ جسمي به آرامش نمي‌رسد، خودبه‌خود کشف مي‌کند که با بهره گیری از مواد مخدر آرام مي‌شود.»

 

بسياري از افراد به اشتباه تصور مي‌کنند که با مصرف مواد شادي‌افزا «بهتر مي‌شوند»، «بهتر فعاليت مي‌کنند» يا «شادتر مي‌شوند». اين فقط يک هذيان هست. اين مواد دير يا زود جسم و روان را نابود مي‌کنند. فشار زندگي مدرن، انسان امروزي را در خود غرق کرده هست. اما باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.

 

ورزش، رژيم غذايي، پياده‌روي طولاني‌مدت همراه با مشاهدة طبيعت باعث القاي احساس رضايت و آرامش مي‌شود. صحبت با يک فرد قابل اعتماد در مورد مشکلات مي‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف مواد اعتيادآور و شادي‌افزا راه‌حل واقعي مشکلات زندگي نيست.

 

نتايج و تبعات مصرف اين داروها بسيار بدتر و وحشتنک‌تر از مشکلات اوليه‌ای هست که فرد براي رهايي از انها به اين مواد پناه آورده هست. روي آوردن به مواد و داروهايي از اين قبيل پا گذاشتن در جادة ناهمواري هست که فرد براي رسيدن به جهنم گزینش مي‌کند.

 

جوانان اميدهاي آينده‌اند. والدين بايد با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بيشتري را به انها اختصاص دهند. به مشکلات جوانان گوش فرا دهيد. آرزوهايشان را بشنويد. از تلاش‌های آن ها، هرچند بدون نتيجه باشد، قدرداني کنيد.

 

توانايي‌های انها را تمجيد و روحيه‌شان را تقويت کنيد. با آنان در مورد داروهاي خطرنک و استفادة نابجا از آن ها صحبت کنيد. شما مي‌توانيد زندگي فرزند خود را نجات دهيد.

 

منبع :pezeshk.us

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو