قوانین فراموش شده برای مقابله با آلودگی هوا

120

1398/9/10

15:17


قوانین فراموش شده برای مقابله با آلودگی هوا

سلامت نیوز:ظهر دیروز که بادی در تهران وزیدن گرفت نه تنها موجب شد تا از حجم انبوه آلودگی هوای تهران کاسته شده و مردم بتوانند چند نفس راحت بکشند، بلکه موجب شد تا مدیران مختلف هم که چند روزی خبری از آن‌ها نبود یک‌به‌یک به اظهار نظر درباره آلودگی هوای شهرها و علل آن‌ها بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که معاون عمرانی استانداری تهران تعطیلی مدارس تهران به‌دلیل آلودگی هوا در روز جاری را هم تمدید کرد.بعداز گذشت بیش از 10‌روز از آلودگی هوای تهران و برخی کلان‌شهرهای دیگر کشور مانند اصفهان، مشهد و کرج که تعطیلی مدارس را هم به‌دنبال داشت، شاخص آلودگی هوای تهران در ساعت‌16 دیروز به عدد‌76 رسید که شرایط سالم را نشان می‌دهد.

اتفاقی که به گفته آقای حناچی، شهردار تهران باد رقم زد و موجب شد تا هوای تهران از شاخص‌176 در عصر روز پنج‌شنبه به شرایط سالم برسد. اما علت اصلی آلودگی هوای تهران چیست و چرا برخی تلاش می‌کنند این علل را نادیده گرفته و برای رفع آن‌ها کاری نکنند.

آقای رامین عزتی، عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه خوارزمی علت آلودگی هوای تهران را پدیده بین‌قاره‌ای دانسته و گفته است که «این پدیده مواد شیمیایی و صنعتی را از چند کشور مختلف وارد ایران کرده و به تبع آن به تهران رسیده است.»

وی در ادامه گفته است: «بخشی از این آلودگی حاصل مواد شیمیایی و صنعتی کشورهای سوریه، ترکیه و عراق است.

در آلودگی بین قاره‌ای مواد معلق موجود در اتمسفر از کشورهای مختلف عبور کرده و وارد تهران شده‌اند و سپس با جریان باد از پایتخت خارج می‌شود.» عضو هیات علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه خوارزمی همچنین افزوده است: آلودگی‌های بیولوژیکی که از مواد صنعتی حاصل شده، پس از عبور از شهرهای قزوین و زنجان به تهران آمده و در نهایت به سمنان می‌رود؛ البته خود تهران دارای چند منشأ آلودگی است که پس از چند روز و با جریان باد از شهر خارج می‌شود.

این اظهار نظر درحالی از سوی یک استاد دانشگاه خوارزمی مطرح شده است که مدیران اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته ساختمان‌های تهران را عامل نوزیدن باد و آلودگی هوای تهران می‌دانستند و حالا یکی باد را عاملی برای تمیز شدن هوا مطرح کرده و استاد دیگری وزش بادهای آلوده را علت آلودگی هوای تهران می‌داند. اما نکته مهم اینجاست که برای آلودگی هوا و رفع این معضل که ساکنان کلان‌شهرهای کشور را درگیر خود کرده است باید به سمت اقداماتی گام برداشت که مصوبات آن در کشور موجود است.

تفریق اراده‌ها

آقای پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران که سکان اداره شهر را در دست دارد دیروز ساعتی بعد از وزش باد و کاهش حجم آلودگی هوای تهران چند پیام را در توییتر منتشر کرد.

وی در نخستین توییت خود نوشت: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کنترل و جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها، ترویج استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل پاک، حمایت از استارتاپ‌های حمل‌ونقل عمومی، توسعه دولت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری و اجرای طرح‌های ترافیکی؛ بخشی از اقدامات شهرداری برای حل معضل آلودگی هوای تهران است.

وی در ادامه به پراکندگی اقدامات نهادهای مسوول اشاره کرد و نوشت: معتقدم همه این اقدامات و اقدامات ۱۴‌دستگاه دیگر در این موضوع، به صورت گسسته و غیرهماهنگ نمی‌تواند به حل مسأله منجر شود.

تجربه سایر کشورهای درگیر با این موضوع نشان می‌دهد راه‌حل عملی و نهایی معضل آلودگی هوای تهران، استقرار «مدیریت یکپارچه کنترل آلودگی هوا» است. حناچی البته توصیه دیگری هم در پیام سوم خود داشته و گفته است: اکنون زمان اتخاذ تصمیمی تاریخی، برای حفاظت از سلامت شهروندان است. اطمینان دارم از طریق مواجهه علمی و استفاده از تجربیات جهانی و نگاه فرابخشی و «تجمیع» اراده همه دستگاه‌های ذی‌ربط در قوای سه‌گانه، سمن‌ها و عموم شهروندان می‌توان بر این چالش چندین ساله فائق آمد.

شهردار تهران که حالا صحبت از مدیریت یکپارچه شهری در مسأله آلودگی هوای تهران کرده است؛ البته شاید به خاطر نداشته باشد که شهردار جهادی تهران در سال‌های گذشته طرحی برای کاهش آلودگی هوای تهران در بازه چهارساله را ارائه کرده بود که البته به‌دلیل تفاوت‌های سیاسی از سوی رقبا کنار گذاشته شد.

اما شهردار تهران درباره اینکه برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت چه اقدامات اجرایی صورت گرفته و نتیجه حضور وی در جلسات هیات دولت به علت ارتباطات نزدیک سیاسی چه دستاوردی برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشته است، مطلبی را مطرح نکرده است. در ادامه این موضوع باید این مسأله را هم یادآوری کرد که آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران چند روز قبل گفته بود دولت فعلی از ابتدای شروع به‌کار خود در سال‌92 تا کنون هیچ اتوبوسی به تهران نداده است.


راهکارهایی تکراری

مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران در زمان تشدید آلودگی هوا توجه به تعطیلی مدارس است. بعد از آن هم مواردی چون ایجاد محدودیت برای تردد خودروها در نظر گرفته می‌شود.

این در حالی است که معاون بهداشت وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به مخاطرات سلامتی ناشی از آلودگی هوا و با بیان اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده حفظ هوای پاک یا ماندگاری آن باشد، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند منجر به اصلاح کیفیت هوا شود، اصلاح نوع بنزین و افزایش کیفیت خودروهاست.

دکتر علیرضا رئیسی تاکید کرده است که: تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌ایم، اما متاسفانه نباید این اقدامات تنها به فصل‌های خاصی از سال که آلودگی تشدید می‌شود، منتهی شود؛ بلکه نیاز به یک زیرساخت اساسی برای رفع این مشکل داریم. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها یک راهکار موقت است و نمی‌تواند تضمین‌کننده حفظ هوای پاک یا ماندگاری آن باشد.

وی در ادامه در خصوص تعداد مراجعه به مراکز درمانی گفت: در چند روز گذشته با توجه به افزایش آلودگی هوا و تداوم آن حدود ۲۰۰‌نفر در شهر تهران به مراکز خدمات درمانی بخش خصوصی و دولتی مراجعه کرده‌اند. همچنین از ابتدای شروع فصل پاییز حدود ۱۵۰۰‌نفر از اهالی استان خوزستان و شهر اهواز، همچنین مجموعاً ۱۵۰‌نفر در اصفهان و مشهد به مراکز درمانی مراجعه کرده و بستری شده‌اند.


مسوولان را بشناسید

اینکه چه تعداد دستگاه و نهاد در زمینه کاهش آلودگی هوا مسوولیت دارند مورد توجه افکارعمومی است. خانم شینا انصاری، مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته است که در قانون هوای پاک وظایف بیش از 18‌دستگاه که به نوعی در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند به روشنی اعلام شده و شهرداری تنها یکی از این دستگاه‌هاست.

وی همچنین به یکی از قوانین مهم و بالادستی اشاره کرد و افزود: در سال‌1396 بعد از دو دهه قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. انصاری تاکید کرد: اگر محورهای این قانون در سال ابلاغ به دستگاه‌ها که بیشتر در حوزه دولت هستند، اجرایی می‌شد تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور از روزهای ناسالم کمتری برخوردار بودند.

وی همچنین افزود: «عدم اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده که در حیطه وظایف دولت است، زمان‌بندی مشخصی دارد و باید توسط وزارت کشور عملی می‌شد. توزیع نامناسب سوخت نفت-گاز یورو‌4 در جایگاه‌های کلان‌شهرها و 163‌محور مواصلاتی کشور موضوع دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.» در پایان این موارد برای یادآوری اطلاع داشته باشید که سازمان بازرسی کل کشور در سال‌96 گزارش‌هایی درباره مقصران آلودگی هوا آماده کرد و به سران قوا رساند که البته نتیجه نهایی این گزارش به اطلاع مردم نرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو