چرا مدام سرما می‌خورم؟

51

1398/9/10

17:20


چرا مدام سرما می‌خورم؟

سلامت نیوز: گلویتان می‌سوزد و کمی درد دارد؟ آبریزش بینی و سرفه‌های گاه و بی‌گاه آزارتان می‌دهد و تب هم کرده‌اید؟ این علائم می‌گویند شما سرما خورده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، احتمالا در دو تا سه روز ابتدای بیماری، این علائم، شدید هستند و آرام‌آرام از شدتشان کم می‌شود. اگر سرما خورده باشید، احتمالا بیماری‌تان حدود پنج روز تا یک هفته طول می‌کشد. بد نیست بدانید که از دویست نوع ویروسی که سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند، تنها سه نوع ویروس باعث ابتلا به آنفلوانزا می‌شوند. آنفلوانزا معمولا با تب، تعریق، سردرد و درد عضلات و مفاصل همراه است و اگر به آن دچار شوید از گلودرد، گرفتگی بینی و سرفه‌های مکرر شکایت می‌کنید. اسهال یا دیگر مشکلات گوارشی هم ممکن است با برخی از انواع آنفلوانزا همراه شوند.

باید آنتی‌بیوتیک بخورم؟
حتی در صورت تجربه‌کردن علائم گفته‌شده، همیشه مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیستید. اگر به سرماخورگی شما، نوعی از عفونت‌های باکتریایی هم اضافه شد و علائم شدیدتر و طولانی‌تر شدند، می‌‎توانید در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب با پزشکتان مشورت کنید. عفونت سینوس، عفونت گلو و عفونت گوش، اصلی‌ترین دلایل مصرف آنتی‌بیوتیک در زمان ابتلا به سرماخوردگی هستند، اما به‌خاطر داشته باشید که کسی جز پزشک متخصص، نمی‌تواند در مورد ابتلا به چنین عفونت‌هایی اظهارنظر کرده و براساس نوع عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند. گذشته از این، استفاده از آنتی‌بیوتیک، زمانی که به عفونت ویروسی مبتلا شده‌اید هیچ کمکی به بهبود شما نمی‌کند و تنها مقاومت بدنتان در برابر داروها را بالا می‌برد.

اگر درجه بخاری را بالا ببرم سرما نمی‌خورم؟
برخلاف باورهای عامیانه، سرمای هوا دلیل دچار شدنتان به چنین بیماری هایی نیست. حتی اگر هوای خانه خنک باشد یا به خیابان سردی وارد شوید، در صورت درگیرنشدن با ویروس‌ها نه سرما می‌خورید و نه آنفلوانزا می‌گیرید. این بیماری‌ها حتی در تابستان هم می‌توانند سراغتان بیایند، پس به‌خاطر گرم‌کردن خانه، در مصرف انرژی زیاده‌روی نکنید.

چرا مدام سرما می‌خورم؟
کم‌خوابی، خستگی، درگیربودن با استرس، مصرف دخانیات و ابتلا به آلرژی یا بیماری‌های دیگری که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده‌اند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را بالا می‌برند. به‌طور کلی، اگر هر بزرگسال بین دو تا چهار بار در سال سرما بخورد طبیعی است و بچه‌ها هم معمولا سه تا هشت بار در سال سرما می‌خورند. با این وجود اگر شما بیشتر از این میزان با سرماخوردگی درگیر هستید، بهتر است در مورد وضعیت سیستم ایمنی بدنتان با یک متخصص مشورت کنید. اگر احساس می‌‌کنید، پای ویروس سرماخوردگی به بدنتان باز شده، قرص زینک مصرف کنید، ویتامین D و ویتامین C بیشتری به بدنتان برسانید و تا جایی که می‌توانید استراحت کنید تا زودتر این ویروس از بدنتان بیرون برود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو