خون در ادرار در بارداری، درمان چگونه است؟

منبع: نی نی بان

87

1398/9/11

01:46


ادرار خونی در بارداری عارضه ای نسبتا شایع است. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری سبب می شود که مادران باردار بیش از سایرین به عفونت ادراری مبتلا شوند. ابتلا به عفونت ادراری و به دنبال آن عفونت مثانه و کلیه از علل اصلی هماچوری در بارداری محسوب می شود به همین سبب راهکارهای درمان خون در ادرار در بارداری تا حد زیادی مشابه روش های درمانی عفونت ادراری در این دوران است.

هماچوری یا ادرار خونی
ادرار خونی به شرایطی گفته می شود که خون و حتی لخته های کوچک خون در ادرار مادر مشاهده شده و رنگ آن را به رنگ نارنجی متمایل به قرمز تغییر می دهد، همچنین ممکن است که هیچ نشانه ای از تغییر رنگ در ادرار مادر دیده نشود اما در خون (Trace) در جواب آزمایش روتین دوران بارداری گزارش گردد.

درمان هماچوری در بارداری
برای درمان هماچوری باید بدانیم چه عواملی در این بیماری نقش داشته‌اند. افرادی که به خاطر ورزش دچار هماچوری شده‌اند، باید برنامه ورزشی خود را تغییر دهند. افرادی که بر اثر دارو دچار هماچوری شده‌اند با قطع مصرف دارو به رفع این مشکل کمک می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها معمولا به رفع مشکلات عفونی کمک می‌کند. برای دلایل دیگر هماچوری،‌ کمی درمان سخت‌تر می‌شود:
سنگ کلیه -در صورتی که سنگ کوچک باشد، با نوشیدن مایعات زیاد می‌توانید سنگ را دفع کنید. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی یا سنگ شکنی (لیتوتریپسی) توصیه می‌شود که بهترین راهکار برای درمان خون در ادرار در بارداری در مواردی که سنگ کلیه عامل است، محسوب می شود.
ضربه شدید-درمان بستگی به شدت ضربه دارد. گاهی نیاز به جراحی وجود دارد.
تومور در مثانه یا کلیه – اگر علت ادرار خونی در بارداری تومور کلیه باشد، درمان بستگی به نوع سرطان و اینکه به چه میزان سرطان پیشرفت کرده است. در بانوان باردار علت اصلی وجود خون در ادرار ابتلا به عفونت ادراری است و به ندرت تومور علت اصلی این عارضه تشخیص داده می شود. درصورت چنین تشخیصی باید روند های درمانی باتوجه به سن بارداری، وضعیت مادر و جنین و نیز میزان پیشرفت بارداری تایین گردند.
گلومرولونفریت (نوعی نفریت مویرگ‌های کلیه‌ها)- درمان خون در ادرار در بارداری به علت گلومرونفریت شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای مقابله با هرگونه عفونت است و نیز داروهای دیورتیک یا ادرار آور که حجم ادرار را زیاد می‌کند، داروهایی که فشار خون را کنترل می‌کنند و تغییر در رژیم غذایی که کارکرد کلیه را پایین آورد.

چه زمان به متخصص مراجعه شود؟
هر زمان که در ادرار خود خون دیدید یا ادرارتان به رنگ کولا درآمد،‌ حتما به متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر تب دارید یا در قسمت پایین شکم و پهلوها احساس درد می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی برای جنین، درمان خون در ادرار در بارداری باید در اسرع وقت صورت گیرد.

پیش‌آگاهی هماچوری در بارداری
مشاهده شدن رد خون در آزمایشات دوران بارداری امری بسیار شایع است. معمولا علت اصلی این عارضه بعد از آزمایش کشت ادرار تشخیص داده شده و معلوم می شود که مربوط به عفونت ادراری بوده است هرچند که مادر علامت دیگری همچون درد و سوزش ادرار نداشته باشد. ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری بسیار شایع است. به علت تغییرات هورمونی و آناتومیکی ناشی از بارداری سبب می شود ادرار در مثانه و مجاری به دام افتاده و فرصت کافی برای تکثیر باکتری ها فراهم شود. این مساله در نهایت ممکن است سبب شود که شما در طی نه ماه بارداری خود بارها به عفونت ادراری مبتلا شوید.
اگر به محض تشخیص عفونت ادراری با کمک راهکارهای خانگی و درصورت لزوم با استفاده از آنتی بیوتیک ها روند های درمانی را به دقت دنبال کنید، به هیچ وجه جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

روش های درمان خون در ادرار در بارداری
عفونت مجاری ادرار شایع‌ترین عفونت باکتریایی در میان بانوان بزرگسال و شایع‌ترین عارضه دوران بارداری است. به معنای آن است که سؤال در مورد چگونگی درمان طبیعی عفونت مجاری ادرار معمولا برای مادران باردار پیش می‌آید. احتمال خطر این‌که یک بانو در زندگی خود به عفونت مجاری ادرار مبتلا شود ۲۰ درصد است. عفونت مجاری ادرار اگر سریع و درست درمان شود به ندرت منجر به مشکلات جدی می‌شود اما اگر درمان نشود می‌تواند موجب پدید آمدن عفونت کلیه شود. عفونت مجاری ادرار زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد مجرای ادرار و باعث عفونت شود. معمولا باکتری توسط ادرار کردن خارج می‌شود و از بین می‌رود اما در شرایط خاص می‌تواند خطر ابتلا به عفونت مجاری ادرار را افزایش بدهد.
این شرایط شامل موارد زیر است:
- رابطه جنسی
- بارداری
- انسداد ادراری
- ماهیت سمی برخی باکتری‌ها
برخی از بانوان مبتلا به عفونت مجاری ادرار نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند، اما شایع‌ترین نشانه‌ها شامل موارد زیر است:
- درد در ناحیه پایین کمر
- تب شدید
- لرز
- استفراغ
- احساس سوزش هنگام ادرار
- تکرر ادرار

چطور عفونت مجاری ادرار را در دوران بارداری تشخیص می‌دهیم
پزشک از شما برای تشخیص عفونت مجاری ادرار نمونه ادرار می‌گیرد. این آزمایش وجود مقدار زیاد باکتری در ادرار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

چطور می‌توان عفونت مجاری ادرار را در دوران بارداری بصورت طبیعی درمان کرد
بارداری شرایطی است که در آن اگر به عفونت مجاری ادرار مبتلا شوید نیازمند توجه فوری است. پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک‌هایی تجویز می‌کند که در دوران بارداری بی‌خطر باشد. اما شما می‌توانید بصورت طبیعی از بروز عفونت مجاری ادرار جلوگیری کنید یا حداقل احتمال ابتلا به آن را کاهش بدهید.
در این‌جا با برخی اقدامات طبیعی که می‌توانید برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار انجام بدهید آشنا می‌شوید:
آب کرنبری
برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف روزانه آب کرنبری ۱۰۰ درصد طبیعی بدون شکر افزوده می‌تواند به خاطر مواد ضدباکتری خود از عفونت مجاری ادرار جلوگیری کند. مشخص نیست برای جلوگیری از عفونت چه مقدار و چند وقت یکبار می‌بایست آب کرنبری بنوشید. اگر از داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید نباید آب کرنبری مصرف کنید زیرا در غیر این صورت منجر به خونریزی می‌شود.
نوشیدن مقدار زیادی آب
این کار ادرار را رقیق می‌کند و به بیرون راندن باکتری‌های احتمالی بدن یاری می‌رساند در نتیجه در درمان خون در ادرار در بارداری که بر اثر عفونت ادراری بوجود آمده است، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
خودداری از نوشیدنی‌هایی که مثانه را تحریک می‌کند
قهوه، الکل و نوشیدنی‌های بدون الکل حاوی آب مرکبات یا کافئین می‌تواند مثانه را تحریک کند و ادرار را زیاد کند.
تمیز کردن از جلو به عقب
پس از استفاده از توالت خود را از جلو به عقب تمیز کنید تا از انتشار باکتری‌های ناحیه مقعد به واژن و مجاری ادرار جلوگیری نمایید.
تخلیه مثانه بلافاصله پس از رابطه جنسی
مهم است سعی کنید هرگونه باکتری را که ممکن است وارد مجرای ادرار شما شده باشد با نوشیدن یک لیوان پر آب و ادرار کردن پس از رابطه جنسی از بدن خود خارج کنید.
خودداری از استفاده از محصولات زنانه تحریک‌کننده
استفاده از محصولاتی خاص نظیر اسپری‌های ضدعرق‌، دوش واژینال و پودر می‌تواند مجرای ادرار را تحریک کند و به عفونت آن منجر شود.
وقتی عفونت مجاری ادرار درست درمان شود به ندرت به چیز جدی‌تری مانند بیماری مزمن کلیوی تبدیل می‌شود، اما اگر فکر می‌کنید به عفونت مجاری ادرار مبتلا هستید، مهم است اقدامات مناسب برای از بین بردن باکتری را در سریع‌ترین زمان ممکن برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر انجام بدهید.

پیشگیری از ادرار خونی در بارداری
روش پیشگیری از هماچوریی که بر اثر ورزش به وجود می‌آید،‌ انجام ندادن ورزش سنگین است. در کل برای پیشگیری از این بیماری باید به دنبال سبک زندگی باشید که برای سلامت کلیه‌ها و مجاری ادرار اهمیت بالایی قائل باشد: به طور کلی برای درمان خون در ادرار در بارداری و نیز پیشگیری از وقوع آن، بدن خود را آبرسانی کنید و روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. (مخصوصا در روزهای گرم).

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو