حکم پوشیدن چادر مشکی از نظر مراجع تقلید چیست؟

منبع: ستاره

100

1398/9/11

05:36


در روایاتی از معصومین نقل شده که پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد، از طرفی این پوشش به عنوان حجاب برتر شناخته می‌شود. بنابراین برای اطلاع از حکم پوشیدن چادر مشکی باید نظر مراجع تقلید را جویا شد.

آیا پوشیدن چادر مشکی کراهت دارد؟

 

ستاره | سرویس مذهبی - آیا پوشیدن چادر مشکی مکروه است؟ چادر، حجابی کامل برای زنان مسلمان محسوب می‌شود که در کشور ما نیز به عنوان حجاب زنان پذیرفته شده است. این پوشش، در  بیرون از خانه و مکان‌های عمومی به رنگ مشکی است. از طرف دیگر، در اسلام روایاتی وجود دارد که طبق آن‌ها پوشیدن لباس مشکی برای مسلمانان مکروه است. در این متن قصد داریم نظر مراجع بزرگوار تقلید را درباره حکم پوشیدن چادر مشکی برای زنان بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


در این مطلب می‌خوانید:


کراهت لباس مشکی در اسلام

در روایات اسلامی، دو روایت وجود دارد که ناظر به کراهت پوشیدن لباس مشکلی است:
  • امام صادق (ع) فرمود: «یکره السواد إلاّ فی ثلاثة الخفّ و العمامة و الکساء» پوشیدن لباس سیاه مکروه است، مگر در سه مورد: کفش سیاه، عمامه سیاه و عبا یا قبای سیاه.» {وسائل الشیعه، ج ۳ ص ۲۷۹}
  • پیامبر اکرم (ص) از پوشش سیاه کراهت داشت مگر در سه مورد: خفّ (نوعی کفش چرمی نازک)، عمامه و کساء (که چادر و عبا را نیز شامل می‌شود.) {کلینی، فروع کافی، ج ۶، کتاب الزیّ والتجمل باب لبس السواد، روایت یک، ص ۴۴۹}

با نظر به این دو روایت، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا پوشش چادر مشکی توسط بانوان، که به عنوان پوشش کامل اسلامی زنان در کشور پذیرفته شده است، مشمول این کراهت می‌شود یا خیر؟

 

حکم پوشیدن چادر مشکی

 

حکم پوشیدن چادر مشکی از نظر مراجع تقلید

حکم پوشیدن چادر مشکی از دید برخی از مراجع تقلید شیعه به شرح زیر است:

  • حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای:

این صحبت صحیح نیست و بهترین حجاب، چادر است و پوشیدن چادر سیاه هم بی‌اشکال است و کراهت ندارد.

  • حضرت آیت‌ الله تبریزی:

زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می‌شود باید آن را هم بپوشاند، و با چادر بهتر می‌تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه نیز مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

  • حضرت آیت ‌الله بهجت:

پوشيدن لباس سياه، هر چند مكروه است؛ ولى عبا از آن استثنا شده و چادر مشكى نيز داخل عنوان عبا است و مكروه نيست.

  • حضرت آیت ‌الله صافی گلپایگانی:

کراهت چادر مشکی صحیح نیست.

  • حضرت آیت ‌الله فاضل لنکرانی:

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس‌هایی که جلب ‌توجه کند حرام است. کراهت چادر مشکی صحت ندارد.

  • حضرت آیت ‌الله مکارم شیرازی:

به طور كلى پوشيدن لباس سياه مكروه نيست؛ افزون بر آنكه چادر مشكى داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است.

 

سخن پایانی

روایاتی از حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) وجود دارد که طبق آن‌ها پوشیدن لباس سیاه برای مسلمانان کراهت دارد. حال، با توجه به اینکه حجاب کامل بانوان مسلمان، چادر است، باید دید نظر مراجع تقلید درباره کراهت پوشیدن چادر مشکی چیست. همه مراجع تقلید، کراهت چادر مشکی را باطل می‌دانند، زیرا در احادیثی که به کراهت پوشیدن لباس مشکی اشاره شده است، چادر نیز مانند کفش و عمامه سیاه، مستثنی شده است. از بین مراجع عظام، آیت الله العظمی مکارم شیرازی می‌فرمایند که به طور کلی هم پوشیدن لباس سیاه کراهت ندارد. البته در روایات توصیه شده است که در هنگام نماز، لباس روشن پوشیده شود.

برای اطلاع بیشتر از شریط پوشش زنان در هنگام نماز، خواندن مطلب پوشش زنان در نماز چه شرایطی باید داشته باشد؟ را به شما توصیه می‌کنیم. نظر شما چیست؟ به نظر شما پوشیدن چادر مشکی کراهت دارد؟ لطفا پیشنهادات و نظرات خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو