بهترین قرص‌ ها برای تنبلی تخمدان؛ آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

منبع: ستاره

258

1398/9/11

06:36


تنبلی تخمدان از اختلالات خطرناکی است که در موارد بسیاری به ناباروری زن منجر می‌گردد. این عارضه اغلب قابل درمان است و بهترین قرص‌ ها برای تنبلی تخمدان شامل قرص‌های ضدبارداری و حاوی هورمون پروژستن است.

بهترین قرص‌ها برای تنبلی تخمدان؛ آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟


ستاره |
سرویس سلامت -
تنبلی تخمدان یا به عبارت علمی‌تر سندروم تخمدان پلی کیستیک با برهم زدن تعادل هورمون‌های جنسی، مشکلاتی از  قبیل پریود نامنظم و با فاصله، ناباروری و سقط جنین را به همراه دارد. گاهی از کنار مشکلاتی چون پوست همیشه چرب، جا انداختن یک دوره پریود و مشکلات کاهش وزن به سادگی عبور کرده و فکر می‌کنیم که طبیعی است و جای نگرانی ندارد، در حالی که این‌ها زنگ هشدار تنبلی تخمدان هستند. در این مقاله با بررسی بهترین قرص‌ ها برای تنبلی تخمدان و راه‌های درمان این اختلال با شما خواهیم بود. با ما همراه باشید.

در این مطلب بخوانید:

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

اختلال تنبلی تخمدان از رایج‌ترین علل ناباروری در خانم‌ها است که امروزه در اکثر موارد با مصرف داروهای تجویزی و رعایت برخی نکات مربوط به سبک زندگی قابل درمان است. این عارضه به دلایل مختلف از جمله وراثت رخ می‌دهد و درمان آن یک شبه نیست! دوره درمان باید به طور کامل طی شود و اغلب به درمان پاسخ می‌دهند.
 

راه‌های درمان تنبلی تخمدان

راه‌های درمانی در مدیریت علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) به بیمار کمک کرده و در دراز مدت احتمال بروز مشکلاتی چون دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. برای انتخاب یک راه درمانی باید با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به وضعیت فعلی و اهداف خود یک برنامه درمانی دریافت کنید. به طور معمول پزشک یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد خواهد کرد:
 

تغییر سبک زندگی و استفاده از روش‌های سنتی

  • جلسات حجامت
  • اسفاده از بادکش برای نواحی رحم و اطراف کمر
  • ترکیب عسل و عرق رازیانه
  • ترکیب عسل و سیاه دانه
  • ترکیب زاج و روغن زیتون
  • نوشیدن شربت سرکه انگبین
  • تلاش برای کاهش وزن 
  • کاهش مصرف قند و شیرینی‌ها
  • ورزش منظم 

 

استفاده از دارو برای درمان تنبلی تخمدان

قرص‌های حاوی استروژن و پروژستین باعث کاهش تولید آندروژن شده و سطح استروژن را تنظیم می‌کنند. تنظیم هورمون‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر رحم را کاهش داده و خونریزی غیرطبیعی، رشد بیش از حد مو و آکنه را درمان کند. گاهی پزشک به جای قرص از پچ پوستی یا حلقه واژن استفاده می‌کند که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین است.

بهترین قرص‌ها برای تنبلی تخمدان؛ آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟



مصرف هورمون پروژستن روند قاعدگی را منظم می‌کند؛ این هورمون مانع بارداری نمی‌شود و با رشد موی زائد و ظهور آکنه همراه نیست. البته لازم به ذکر است که مصرف این هورمون احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش خواهد داد.

 

بهترین قرص‌ ها برای تنبلی تخمدان

  • سیپروترون کامپاند
پس شروع دوره قاعدگی، مصرف سیپروترون کامپاند از روز پنجم آغاز شده و بیمار به مدت ۲۱ روز، هر شب یک عدد مصرف می کند. پس از اتمام دوره تا ۷ روز قرصی مصرف نشده و بسته بعدی از روز ۸ ام آغاز می شود. همچنین می‌توانید از دیگر داروهای ضدبارداری استفاده کنید.
  • مدروکسی پروژسترون
استفاده از مدروکسی پروژسترون به مدت ۱۰ روز در دوره قاعدگی انجام می‌شود
  • داروی متقورمین
متفورمین سطح انسولین خون را کاهش می‌دهد، برای افراد دارای اضافه وزن و قند خون بالا تجویز شده و میزان مصرف آن روزانه یک عدد است.
  • قرص اسپیرونولاکتون 
اگر داروهای جلوگیری از بارداری رشد موهای زائد را پس از ۶ ماه متوقف نکنند، پزشک معالج به احتمال زیاد داروی اسپیرونولاکتون را تجویز خواهد کرد که سطح هورمون اندروژن را کاهش می‌دهد. مصرف این دارو برای خانم‌های باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند پیشنهاد نمی‌شود، در غیر این صورت روزی ۲ عدد قرص مصرف شود.
 
بسته به علائم تنبلی تخمدان داروهای دیگری نیز به جهت مقابله با هیرسوتیسم (پرمویی) یا آلوپسی (ریزش مو)، افزایش وزن و غیره تجویز می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این داروها، با پزشک خود مشورت کنید.
 


کلام آخر

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، قدرت باروری زن را هدف گرفته و اگر درمان نشود، مانع از بارداری فرد خواهد شد. راه‌های درمان این بیماری شامل مصرف قرص‌‌ها و دریافت هورمون‌ است که به طور کامل در این مقاله به بهترین قرص ها برای تنبلی تخمدان اشاره شد. در کنار دوره درمان، پیشنهاد می‌شود برخی نکات مربوط به سبک زندگی مانند کاهش وزن، محدود کردن استفاده از قند را رعایت کرده و ورزش منظم را در برنامه خود بگنجانید. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با رابطه تنبلی تخمدان و بارداری به طور کامل در ستاره آشنا شوید. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ خواهشمندیم در صورتی‌ که تجربه ابتلا به این بیماری را دارید؛ تجربیات و نظرات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو