دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن


منبع: تالاب

137

1398/9/11

07:51


دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

هفت دانستنی جالب و علمی در مورد سیستم ایمنی بدن را در اینجا بخوانید.

 

سیستم ایمنی بدن انسان همچون سدی محافظ در برابر میکروب ها و عوامل ناشناخته عمل می کند که وظیفه آن دفاع از بدن در مقابل بیماری ها و دیگر فاکتورهای خارجی بیماری زا است. سیستم ایمنی بدن پس از شناسایی باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل های خارجی نهفته در بدن، گلبول های سفید خون را که حکم سربازان بدن را دارند به محل تجمع این عوامل بیماری زا اعزام می کند تا مهاجمان و بافت های آسیب دیده را تخریب کنند.

 

برخی افراد سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. در فیلم “پسری در حباب پلاستیکی” که در سال ۱۹۷۶ میلادی پخش شد، تصویری از یک فرد مبتلا به نقص سیستم ایمنی به نمایش کشیده شد که مجبور بود تمام عمر خود را در محیطی کاملا استریل بگذراند زیرا بدن او قادر به مقابله با عفونت ها و آلودگی ها نبود. اگرچه این داستان تخیلی بود اما بیماری ضعف سیستم ایمنی در حقیقت وجود دارد و از هر ۱۰۰ هزار تولد در یک مورد دیده می شود.

 

به گزارش تالاب به نقل از لایوساینس، پزشکان تاکید دارند که پیوند مغز استخوان از خواهر یا برادر به بیمار تنها شیوه درمانی قابل دسترس برای این بیماران است اما بر اساس بررسی های جدید ژن درمانی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. در این مقاله هفت واقعیت جالب درباره سیستم ایمنی بدن ارائه شده که به شرح زیر است:

 

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

علائم بیماری ها اغلب پیامد فعالیت سیستم ایمنی بدن هستند

اغلب مردم تصور می کنند که باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها دلیل بروز علائم بیماری ها هستند اما این تصور اشتباه است چون علائم بیماری ها گاهی اوقات نیز به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر میکروارگانیسم ها بروز می کنند. به طور مثال یک سرماخوردگی معمولی را در نظر بگیرید. زمانی که “راینو ویروس” به سلول های “اپیتلیال” در دستگاه تنفسی حمله می کنند، سیستم ایمنی بدن از خود واکنش نشان می دهد.

 

“هیستامین” به عنوان ماده شیمیایی در سیستم ایمنی بدن به متورم شدن رگ های خونی منجر می شود و به پروتئین ها و گلبول های سفید خون اجازه می دهد تا به بافت های “اپیتلیال” عفونی دست پیدا کنند. در این بین التهاب رگ های خونی در حفره های بینی که حاصل واکنش سیستم ایمنی است به احتقان بینی منجر می شود. علاوه بر این، ممکن است فرد دچار آبریزش بینی شود که دلیل آن افزایش ریزش مایع از مویرگ های نفوذپذیر همراه با افزایش تولید مخاط ناشی از “هیستامین” است.

 

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از کمبود خواب آسیب می بیند

سیستم ایمنی سالم در پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر بیماری ها نقش به سزایی دارد اما تحقیقات چند دهه گذشته نشان می دهد که کمبود خواب از توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها می کند برای مثال ممکن است تکثیر سلول های T کاهش پیدا کند. حتی فقط یک شب کمبود خواب نیز می تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن بیانجامد.

 

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

بیماری های خودایمنی بیشتر بر زندگی زنان تاثیر می گذارند

بیماری خودایمنی اختلالی است که بر اثر آن فعالیت طبیعی دفاعی بدن بیش از حد فعال می شود و به بافت های معمولی و سالم بدن حمله می کند. از جمله بیماری های خودایمنی می توان به روماتیسم مفصلی، بیماری سلیاک و پسوریازیس اشاره کرد. اما این نقص ایمنی با نسبت برابر زندگی زنان و مردان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. طبق آمار تقریبا ۵ تا ۸ درصد جمعیت مردم آمریکا به بیماری خودایمنی مبتلا هستند که ۷۸ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

 

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

باکتری های معده در سلامت سیستم ایمنی نقش کلیدی دارند

بدن انسان محل زندگی میلیون ها میلیون باکتری است. این میکروب ها که برای دستگاه گوارش مفید هستند در هضم و ترکیب ویتامین های B و K کمک می کنند اما تحقیقات همچنین نشان می دهند که باکتری های معده به سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کنند و در حفظ سلامت بدن بسیار موثر هستند. به طور مثال، این باکتری ها از نفوذ باکتری های بیماری زا به بافت های اپیتلیال و مخاط بدن جلوگیری می کنند. همچنین این باکتری ها به سیستم ایمنی آموزش می دهند که بین پاتوژن های بیماری زا و آنتی ژن های مضر تمایز قائل شود و در نتیجه از ابتلای فرد به آلرژی پیشگیری کند.

 

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

نور خورشید تاثیرات پیچیده ای بر سیستم ایمنی بدن دارد

طی دهه های گذشته محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را به عفونت های باکتری، ویروسی و قارچی از بین ببرد. همزمان، نور خورشید باعث می شود بدن ویتامین D تولید کند. بررسی های جدید حاکی از آن است که سلول های T شکل در صورت شناسایی مقدار ناچیزی ویتامین D در جریان خون حرکت نمی کنند. علاوه بر این در برخی مطالعات آمده است که ویتامین D ممکن است به تولید پپتیدهای آنتی میکروبی در پوست نیز منجر شود.

دانستنی های جالب درباره سیستم ایمنی بدن

گلبول های سفید تنها حجم ناچیزی از خون را تشکیل می دهند

سیستم ایمنی، بدن را از بیماری ها و عفونت ها حفظ می کند به همین دلیل این تصور وجود دارد که گلبول های سفید خون بخش قابل توجهی از خون را تشکیل می دهند اما گلبول های سفید تنها یک درصد از سلول ها را در هر پنج لیتر خون متعلق به یک فرد بزرگسال تشکیل می دهند.

 

مطالب مرتبط:

چند توصیه برای تقویت سیستم دفاعی بدن

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آنفلوآنزا

فواید مفید ویتامین‌ها برای بدن انسان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو