گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی


منبع: نی نی بان

227

1398/9/11

11:15


گلو درد نوعی درد یا ناراحتی در گلو است. معمولا درد در هنگام عمل بلع بیشتر می‌شود. از نظر متخصص اطفال گلو درد یکی از شایع ترین بیماری‌ها است که به علت درد در قسمت پشت ریه ایجاد می‌شود. کودکانی که صحبت می‌کنند، از درد در پشت گلویشان، مخصوصا در هنگام بلع، شکایت دارند.
در نوزادان یا کودکانی که صحبت نمی‌کنند، علائم مشخص نیست و شامل بی قراری کودک، مشکل در تغذیه دهانی و گریه کردن در هنگام تغذیه است. گلودرد در کودکان اغلب با فارنژیت اشتباه می‌شود، اما از نظر تخصصی فارنژیت به معنای التهاب ریه است و با معاینه فیزیکی مشخص می‌شود. یکی دیگر از بیماری‌هایی که ممکن است بشنوید التهاب لوزه است که در بسیاری از گلودردها دیده می‌شود.
 

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

 

علل گلودرد
عفونت ویروسی

گلودرد در کودکان علل زیادی دارد، اما شایع ترین علت گلودرد یک ویروس است. این ویروس اغلب ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا است. ویروس‌ها نیز مانند مونونوکلئوزها می‌توانند باعث ایجاد عفونت‌های شدید گلو شوند. همچنین سرخک، آبله مرغان و خروسک نیز می‌توانند باعث ایجاد گلو درد شوند.
عفونتهای باکتریایی
عفونت‌های باکتریایی شیوع کمتری دارند. این عفونت‌ها شامل عفونت‌های استرپتوکوکی و عفونت گوش هستند. آفت دهانی نیز می‌تواند باعث گلودرد شود. یکی دیگر از عفونت‌های باکتریایی که می‌تواند گلودرد ایجاد کند، سیاه سرفه است.
 
علائم گلودرد
   -  درد در گلو
   - تب
   - آبریزش بینی
   - درد در گوش
   - خستگی و بی اشتهایی
   - تورم غدد لنفاوی
   - لوزه‌ها و دانه‌های قرمز و متورم
   - بوی بد دهان
   - خارش گلو

چه زمانی باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشیم؟
اگر زخم‌هایی در دهان کودک باشد، بهتر است پزشک او را معاینه کند. و از آنجا که عفونت‌های باکتریایی ممکن است در صورت عدم درمان به قسمت‌های دیگر بدن نیز آسیب برساند، اگر فکر می‌کنید مشکل کودک چیزی بیش از خشکی یا تحریک خفیف است، بهتر است پزشک گلوی کودک را معاینه کند.
همچنین اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا فرزند خود را نزد پزشک ببرید:
  -  گلویش عفونی به نظر می‌رسد (قرمز روشن، متورم شده یا پر از نقاط چرکی است).
  -  فکر می‌کنید نمی‌تواند به راحتی عمل بلع را انجام دهد یا دهانش را خیلی باز کند.
  -  تنفس او سخت است.
  -  کاهش اشتها، علائم کم آبی، ترشحات دهانی بسیار زیاد، گردن سفت و یا بدخلقی بیش از حد دارد.
اگر فرزند شما کمتر از ۳ ماه دارد و تب او ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است، فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر او حداقل ۳ ماهه است، از پزشک درمورد تب او سوال بپرسید. اگر کودک بین ۳ تا ۶ ماهه بوده و علائم گلو درد را داشته باشد و تب او به ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳/۳۸ درجه سانتیگراد) رسیده باشد یا اگر بیش از ۶ ماه بوده و تب او ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹٫۴ درجه سانتیگراد) باشد، پزشک باید او را معاینه کند.

تشخیص گلودرد
  -  دمای ۱۰۱ درجه فارنهایت یا بالاتر ( ۳۸٫۳ درجه سانتی گراد)
  -  دشواری در تنفس یا بلع
  -  گرفتگی صدا
  -  گردن سفت و یا مشکل در باز کردن دهان
 

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

 
 
 درمان گلو درد
گلودرد در کودکان ناشی از عفونت‌های ویروسی معمولا چهار تا پنج روز طول می‌کشد. در طول این مدت، ممکن است درمان به کاهش درد کمک کند اما به از بین بردن ویروس کمک نخواهد کرد. آنتی بیوتیک‌ها باعث کاهش درد ناشی از ویروس نمی‌شوند و استفاده از آنتی‌بیوتیک توصیه نمی‌شود.
استفاده از داروهایی که پزشک توصیه نموده است از اقدامات اصلی برای درمان گلودرد در کودکان است. اما در طب سنتی و روش‌های درمانی خانگی که به مصرف مواد غذایی بی‌ضرر و سالم بیشتر اهمیت داده شده است، توصیه می‌شود که در این مدت از برخی غذاها بیشتر استفاده کنید.
 
روش‌های درمانی خانگی
سوپ مرغ
سوپ مرغ یکی از بهترین داروها برای درمان و التیام گلو درد است حتی سدیم موجود در این غذا نیز خاصیت ضدالتهابی دارد و حس بهبودی و راحتی به بیمار می‌دهد. غذا خوردن در روزهایی که احساس گلودرد شدید دارید، سخت‌تر است پس هم خودتان و هم کودکتان بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که بلعیدن را دچار مشکل نکنند.
مایعاتی که سرشار از مواد مغذی هستند کمک زیادی در این زمینه می‌کنند زیرا هم به راحتی قورت داده می‌شوند و هم حاوی ویتامین‌ها و املاحی هستند که به مقابله با عفونت کمک می‌کنند.
آب نمک
در طول شبانه‌روز به کودک خود بگویید که چند بار آب نمک قرقره کند. آب نمک را با آب ولرم درست کنید. این روش درمانی تاثیر زیادی در کاهش مواد مخاطی داخل گلو دارد و باکتری‌های آزار دهنده را از بین می‌برد. در یک فنجان آب ولرم یک قاشق چایخوری نمک بریزید و حل کنید و قرقره کنید تا هرچه زودتر نتیجه دلخواهتان را بگیرید.
چای
اگر از نوشیدن آب خسته شده‌اید و یک فنجان چای گرم را ترجیح می‌دهید، چای تاثیر زیادی در کاهش گلودرد دارد. چای حاوی ‌آنتی‌اکسیدان‌هاست که باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شوند و با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. اگر در چایی که کمی هم سرد شده است، یک قاشق چایخوری عسل بریزید، تاثیر آن فوق‌العاده خواهد شد.
در واقع این ترکیب یک نوع دارو محسوب می‌شود و خاصیت ضدباکتریایی دارد و البته روند درمان را تسریع می‌کند. برخلاف چای، قهوه و برخی نوشیدنی‌های اسیدی، باعث بدتر شدن علائم گلو درد می‌شوند مثلا آب پرتقال.
عسل
عسل یک روش درمانی فوق‌العاده برای گلودرد است البته عسل را نیز به کودکان کمتر از 1 سال نباید بدهید. کودکانی که به آووکادو، موز و کیوی حساسیت دارند نیز نباید از شهد عسل استفاده کنند. به هر حال با وجود سالمتر بودن درمان‌های طبیعی، بهتر است قبل از اقدام حتما با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.
پودینگ برنج
این غذا هم ارزش و خاصیت غذایی دارد و هم مورد علاقه بسیاری کودکان خردسال است. پودینگ برنج نرم است و حاوی پروتئین زیاد که باعث بالا رفتن انرژی فیزیکی کودک در مقابله با بیماری می‌شود.
ماست با میوه
ماست انتخاب خوبی است. بسیار راحت قورت داده می‌شود. حاوی پروبیوتیک است که در واقع همانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند. بهتر است در ماست کمی توت تازه، موز خلال شده، انبه و... بریزید تا ویتامین C آن بالا رود و با عفونت‌های موجود در گلو بیشتر مقابله کند. ماست بسیار شیرین را در چنین شرایطی استفاده نکنید چرا که خود عامل تحریک کننده است و از ماست معمولی استفاده کنید.
 

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

 
 مایعات
بالا بردن میزان آب بدن بسیار مهم است مخصوصا در دوره‌ بیماری که گلو نیز دچار حساسیت و التهاب می‌شود باید کودک شما به اندازه‌‌ای مایعات بخورد که رنگ ادرارش بسیار کمرنگ شود. آب، تنها نوشیدنی است که همواره بی‌خطر بوده و نوشیدن آن برای بدن الزامی است. پس به کودک خود به مقدار فراوان و کافی آب بدهید. در اتاق کودکتان دستگاه بخور را روشن کنید تا هوا را مرطوب کند.
آب میوه‌ها
همان‌طور که اشاره شده آب‌میوه‌های اسیدی باعث تشدید علائم و گلودرد می‌شوند مثل آب گریپ‌فروت و آب پرتقال. آب هویج خاصیت اسیدی بسیار کمتری دارد. بدن کودک شما در این مدت بیماری نیاز بیشتری به دریافت ویتامین C دارد ولی این ویتامین اگر از طریق آب‌میوه‌های اسیدی تامین شود، تاثیر مطلوبی نخواهد داشت.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
گلودرد کودکان، علل مختلفی دارد که عبارتند از:
سرماخوردگی:
بیشتر گلو دردها بخشی از سرماخوردگی هستند.در واقع, گلودرد ممکن است تنها چند ساعت اول باشد. بعد سرفه و آبریزش بینی رخ می دهد.
فارنژیت ویروسی:
برخی ویروس ها باعث گلو درد می شوند، البته بدون هیچ علایم دیگری. سرفه و آبریزش بینی بخشی از بیماری نیست. آنتی بیوتیک هم کمکی به آن نمی کند.
استرپ فارنژیت:
گروه A استرپ ها، شایع ترین عامل باکتریایی هستند. این بیماری فاقد علایم سرماخوردگی است و چرک در لوزه دیده می شود و چنانچه در این بخش می خوانید شایع ترین سنین بین 5 تا 25 سالگی هستند و آنتی بیوتیک مفید است.
مونو:
این بیماری عمدتاً در نوجوانان رخ می دهد. علایم اصلی؛ شامل گلو درد, تب و ورم غدد لنفاوی است. مانند استرپ، در لوزه چرک وجود دارد. بیماران مبتلا به مونو ممکن است طحال بزرگی داشته باشند. 
در قسمت بالای چپ معده قرار دارد. مونوبه وسیله آزمایش های خون تشخیص داده می شود.
آبریزش از بینی:
آبریزش از سینوزیت می تواند باعث گلودرد شود.پاک سازی گلو که با آبریزش شروع می شود، موجب سوزش بیشتر می شود. عفونت سینوزیتی گویی که نتیجه ویروس است، نه باکتری.
تنفس با دهان:
تنفس با دهان باز در هنگام خواب می تواند باعث گلودرد شود. بعد از خوردن صبحانه, این حس اغلب از بین می رود.
آبسه لوزه (جدی):
عفونت باکتریایی لوزه می تواند به بافت های مجاور سرایت کند.علایم اصلی مشکل در بلع, تب و گلودرد شدید است و همچنین سخت است که دهان را کاملاً باز کنیم. و این بیماری در دوران نوجوانی شایع تر است.
اپیگلوتیت (بسیار جدی):
عفونت باکتری فلپ بافت بالای تارهای صوتی است و این بیماری معمولاً نای را در حین بلعیدن می پوشاند.

درمان های خانگی
اگر خودتان و یا فرزندتان دچار گلو درد شده اید برایتان دردسرساز است. گلو درد می تواند باعث ناراحتی های بسیاری شود و بر روی خلق و خوی تان تاثیر بگذارد. از درمان های خانگی زیادی می توان استفاده کرد تا سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشید و گلو درد کودک را بهتر کرد. 
درمان های خانگی نه تنها ریشه عفونت را از بین می برد بلکه فواید طولانی مدتی نیز دارد. برای درمان گلو درد کودک این روش ها را امتحان کنید.

۱- غرغره کردن آب نمک
غرغره کردن آب نمک به گلودرد کمک می کند. اگر فرزندتان گلو درد دارد، از او بخواهید ۴ تا ۵ بار در روز آب نمک ولرم غرغره کند. این کار باعث از بین بردن باکتری ها و برطرف شدن سوزش گلویش می شود.

۲- غرغره کردن با چای سبز
خیلی از مردم این را نمی دانند اما غرغره کردن چای سبز تازه دم شده می تواند به رفع گلو درد کمک کند. اگرچه، باید با چای ولرم غرغره کنید چون چای داغ زبان و گلو را می سوزاند. 
غرغره کردن چای ولرم می تواند باعث ازبین رفتن باکتری نیز شود.

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

 
۳- ترکیب عسل و پودر فلفل سیاه
اگر می خواهید این درمان را امتحان کنید ۲ تا ۳ قاشق سوپ خوری عسل بردارید. و یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه به آن اضافه کنید. آن را خوب ترکیب کرده و بخورید. این درمان را ۴ تا ۵ بار در روز استفاده کنید تا نتیجه اش را ببینید. 
این درمان باعث خلاص شدن از گلو درد برای مدت زمان طولانی می شود. همچنین می توانید برای خاصیت بیشتر آب زنجبیل به آن اضافه کنید.

۴- نوشیدن چای زنجبیلی
یک تکه زنجبیل بردارید و آن را رنده کنید. زنجبیل رنده شده را داخل آب بریزید و آن را بجوشانید. بگذارید کمی بجوشد و بعد آن را از صافی رد کرده و وقتی گرم است آن را بنوشید. می توانید کمی عسل هم به آن بزنید. 
این درمان به شما کمک می کند تا گلو دردتان بهتر شود. می توانید چای زنجبیلی را دو تا سه بار در روز بنوشید.

۵- نوشیدن چای تولسی یا ریحان مقدس
گیاه تولسی به خاطر فواید زیادی که برای سلامت دارد شناخته شده است. مقداری از برگ های تولسی را در آب بجوشانید و آن را به صورت گرم بنوشید. می توانید برای گرفتن نتایج بهتر کمی عسل به آن بیفزایید. 
شما می توانید این دمنوش را ۳ تا ۴ بار در روز بنوشید.

۶- سرکه سیب
سرکه سیب به خاطر توانایی مبارزه با عفونت ها شناخته شده است. و می توان آن را با آب ترکیب نموده و مصرف کرد تا از گلو درد رهایی یافت.

۷- ریشه شیرین بیان
برای قرن ها از ریشه شیرین بیان برای درمان گلو درد استفاده می شده است. می توانید یک تکه ریشه شیرین بیان را بجوید تا خیلی سریع گلودردتان بهتر شود. به علاوه، می توانید آن را با آب بجوشانید و آب آن را بنوشید یا غرغره کنید تا گلو دردتان بهتر شود.
این روش ها درمان های خانگی برای گلودرد هستند. امیدوارم به زودی از گلو درد رهایی یابید.
 
 

گلودرد بچه ها، چند درمان خانگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو