این خواسته آمریکا درحالی مطرح می شود که «جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در نشستی در پارلمان اروپا با اشاره به توافق برجام میان ایران و ۵ قدرت جهانی گفت: باید این توافق را برای دفاع از منافع و امنیت خود حفظ کنیم و از رویدادهای بدتر اجتناب کنیم.

مایک پمپئو شامگاه یکشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه‌ای به اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا تبریک گفت و افزود: آمریکا منتظر همکاری با تیم جدید رهبری اتحادیه اروپا همسو با پارلمان اروپا، دیوید ساسولی رئیس آن و دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی است تا اهداف مشترکمان را به پیش ببریم.

وی این اهداف مشترک را شامل تقویت روابط تجاری، ارتقای استقلال انرژی اروپایی و مقابله با چالش های مشترک امنیت و ارزش‌های دموکراتیک شان دانست که تهدیدهای ناشی از روسیه، حزب کمونیست چین و ایران را هم دربر می گیرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر نیرویی برای خیرخواهی در جهان هستند. ما مشتاقانه امیدواریم که به تقویت این دوستی و همکاری‌ها با شرکای فرا آتلانتیک به منظور اطمینان یافتن از آینده‌ای صلح آمیز و موفق برای شهروندان خود، ادامه دهیم.