خانه تاریخی حریری در تبریز |

خانه تاریخی حریری در تبریز |


منبع: تاپ تراول

176

1398/9/11

13:43


خرید بلیط هواپیما

خانه حریری تبریز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با خانه حریری در تبریز آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این خانه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

خانه حریری مربوط به دوره قاجار است . این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تعداد زیاد نقاشی‌های دیواری، تنوع طرح، نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبک نگارگری دوره قاجار تبریز خانه حریری را در میان خانه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور دارای جایگاه ویژه کرده است. خانه حریری با قدمتی مربوط به دوران قاجار، به دلیل داشتن اتاق هایی با نقاشی های بی نظیر به عنوان زیباترین خانه تاریخی تبریز شهره شده است.

خانه حریری تبریز

خرید تور

خانه تاریخی حریری متشکل از سه خانه تاریخی است که اعیانی آن بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر و عرصه آن نیز حدود چهار هزار متر مربع وسعت دارد.هنر دیوارنگاری قاجار را شاید بتوان یکی از پررونق ترین و مهمترین هنرهای دوره قاجار به شمار آورد. پس از اتمام عملیات مرمتی این خانه، موزه مطبوعات در این محل راه‌اندازی خواهد شد.

خانه حریری تبریز

مشخصات خانه حریری

این خانه شامل دو بخش است: بخش بیرونی و اندرونی و ساختمان بیرونی شامل دو طبقه می باشد.

728 90 - خانه تاریخی حریری در تبریز |


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


 

تاریخچه این بنا به اوایل دوران قاجار برمی گردد که دو حیاط بیرونی و اندرونی و دو بلوک خانه دارد که هر دو رو به قبله می باشد که طنبی ساختمان بیرونی جلوه گاه هنر اصیل ایرانی و دارای نقاشی های بسیار زیبا و اصیل است که الهام گرفته از موضوعات اساطیری قدیم از جمله داستان یوسف و زلیخا از قرآن مجید و دیگر تواریخ و داستان هاست و سقفی سراپا نمونه قدرتمند و شگفت انگیزی از مینیاتور ایرانی است.

خانه حریری تبریز

بخش اندرونی ضمن ارتباط به ساختمان بیرونی از طریق کوچه مدرسه پرورش نیز به خیابان تربیت راه دارد. ساختمان آن دو طبقه و نمای ساختمان آجری است. ساختمان بیرونی نسبتا سالم و تزئینات آن نیاز به تثبیت دارد. متاسفانه در گذشته به علت متروکه گذاشتن و عدم مراقبت، بخش های مهمی از مجموعه از بین رفته و امکان شناخت و پژوهش های دیگر وجود ندارد.

خانه حریری تبریز

پس از وقوع زمین‌لرزهٔ سال ۱۱۹۳ هجری و در آغازین سال‌های دورهٔ قاجار، ساخت‌وساز در شهر تبریز رونق گرفت و مردم برروی خرابه‌های تبریز ویران‌شده، شهری نو با خانه‌هایی زیبا و جالب بنا کردند. امروزه نیز این خانه‌های قدیمی که قدمتشان به‌دورهٔ قاجار می‌رسد، در نقاط مرکزی شهر تبریز به‌چشم می‌خورند. ولی در طی ده‌ها سال، آسیب‌هایی به‌آن‌ها وارد شده‌است که نیازمند ترمیم و بهسازی هستند. خوش‌بختانه در سال‌های اخیر، روند ترمیم خانه‌های تاریخی شهر تبریز ازسرگرفته‌شده‌است. برای نمونه، خانهٔ مشروطه به‌موزهٔ مشروطه، خانهٔ شربت‌اوغلی به‌فرهنگسرای تبریز و خانهٔ قدکی به‌دانشکدهٔ معماری تبدیل شده‌است. درحال حاضر نیز، بسیاری از این خانه‌ها درحال احیا و ترمیم هستند و پس از ترمیم به‌موزه یا سایر مراکز فرهنگی تبدیل خواهند شد.

خانه حریری تبریز

آدرس : تبریز، خیابان تربیت، کوچه‌ی نورهاشمی، پلاک ۱۳۲


  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو