هر آنچه در کنفرانس WWDC 2019 اپل معرفی شد

هر آنچه در کنفرانس WWDC 2019 اپل معرفی شد


منبع: آسمونی

139

1398/3/19

15:17


به گزارش وب سایت آسمونی، شرکت اپل در 3 ژوئن کنفرانس توسعه دهندگان یا همان WWDC 2019 خود را برگزار کرد. کنفرانسی که شاهد رونمایی سیستم عامل های مختلف و حتی سخت افزارهای جدید از سوی شرکت کوپرتینویی بودیم.

از جمله محصولات معرفی شده توسط اپل باید به نسل جدید مک پرو، نمایشگر مستقل پرو XDR، سیستم عامل iOS 13، سیستم عامل Watch OS 6 و چندی دیگر اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با هر آنچه در کنفرانس WWDC 2019 اپل معرفی شد، آشنا کنیم، پس با ما همراه شوید:

MACOS CATALINA

یکی از محصولاتی که اپل در کنفرانس WWDC 2019 معرفی کرد، سیستم عامل MacOS 10.15 با نام Catalina است. یکی از بارزترین ویژگی این نسخه قابلیت SideCar است که به افراد اجازه می دهد تا از آیپد در کنار مک بوک پرو یا دیگر سیستم های دسکتاپی به عنوان نمایشگر دوم استفاده کنند. این قابلیت به نوعی تعاملی است و به افراد اجازه می دهد تا تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

تاکنون هیچ یک از شرکت های مطرح در سیستم عامل خود چنین ویژگی را نگنجانده است و به نوعی باید اپل را از اولین ها به شمار آورد. برای مثال هنگامی که در مک بوک پرو خود مشغول طراحی هستید، می توانید با کمک آیپد و قلم نرم آن روی طراحی دست برده و به صورت دستی آن را طراحی کنید. همانطور که انتظار می رفت، اپل iTunes را از روی MacOS حذف کرد و در مقابل شما شاهد برنامه های Apple TV، Music و Podcasts به صورت مستقل هستید.

در حال حاضر اپ های اپل عملکرد بهتری نسبت به قبل داشته و با استفاده از الگوریتم های هوشمند بهتر می توانند سیستم سرچی از خود نشان دهند. همچنین در بخش Apple TV نیز باید به پشتیبانی از فیلم های 8K و دالبی اتمز نیز اشاره کرد. در نسخه جدید MacOS همگام سازی از طریق آیپاد یا آیفون به سادگی صورت می گیرد و با فرآیند آسانی نسبت به قبل رو به رو هستید.

قابلیت Voice Control در راه MacOS و iOS است. این قابلیت به افراد اجازه خواهد داد تا از طریق فرامین صوتی به کنترل دستگاه ها بپردازند. برای مثال نمی خواهید به صورت دستی از سیستم بهره گیرید و تنها می خواهید با کمک صدا خود برنامه عکس، ویدئو، موسیقی و چندی دیگر را روی مک بوک و چندی دیگر اجرا کنید. حتی با Voice Control در این سیستم عامل سرچ در مپ یا همان نقشه نیز میسر می شود.

یکی از ویژگی های جدید دیگر این سیستم عامل Find My نام دارد. این اپ ترکیبی از برنامه های Find My iPhone و Find My Friends است. این برنامه به شما کمک می کند تا دستگاه گم شده خود را پیدا کرده و دوستانی هم پیدا کنید. یکی از ویژگی های جالب Find My امکان استفاده از آن در حالت آفلاین و بدون وجود سیگنال بلوتوث قوی است. گذشته از این قابلیت، یک ویژگی دیگر هم به کار گرفته شده که Activation Lock نام دارد. این قابلیت موجب می شود تا مک بوک شما بدون اجازه صاحب خود باز نشده و دزدها نمی توانند سرقتی داشته باشند. با Screen Time نیز که از iOS الگوبرداری شده مدت زمان استفاده دستگاه را متوجه می شوید.

اپل با پروژه Catalyst سعی کرد مرز میان iOS و MacOS را بشکند. به نوعی پروژه Catalyst پلی بین این دو سیستم عامل پرکاربرد اپل بوده و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه کاربردی برای هر دو سیستم عامل توسعه دهند.

بتا عمومی MacOS Catalina در جولای 2019 منتشر می شود.

iOS 13

سیستم عامل iOS 13 یک نسخه برجسته در میان سیستم عامل های سری iOS محسوب شده که ویژگی های قابل توجهی در آن به کار گرفته شد. به گفته اپل فیس آیدی در iOS 13 بیش از 30 درصد سریعتر بوده و عملکرد بهتری می تواند از خود نشان دهد. حجم فایل های اپ 50 درصد کوچکتر شده و بروزرسانی ها نیز 60 درصد حجم کمتری پیدا کردند. این بدان معناست که برنامه ها با سرعت بیشتری در این سیستم عامل اجرا می شود و کاربران تجربه سریعتری و بهتری خواهند داشت.

یکی از قابلیت هایی که همیشه شایعه می شد در نهایت به iOS 13 آمد. این قابلیت Dark mode یا همان حالت تیره نام داشته که تم تیره جدیدی به رابط کاربری iOS می بخشد. همچنین این تم تایپ کردن را ساده کرده و در شب می تواند بسیار کاربردی باشد.

بخش remind این سیستم عامل اکنون می تواند تاریخ خاصی را به شما یادآوری کند. همچنین در بخش نقشه شما می توانید به اشتراک گذاری اطلاعات پرداخته و ارتقا جدی روی نقشه به وجود آمده است. برای افرادی که مایلند حالت اول شخص را در نقشه مشاهده کنند، این قابلیت فعال شده است.

برنامه Photos نیز سازماندهی پیدا کرده و بوسیله یادگیری ماشینی می تواند به مرتب سازی تصاویر بپردازد. همچنین یافتن عکس های موردنظر نیز بسیار آسان خواهد شد. با قابلیت Pinch-zoom شما می توانید به یافتن زمینه خاصی پرداخته و به زوم صافی بپردازید. قابلیت های جدید در Photos سازماندهی تصاویر را به شکل چشمگیری بهبود می بخشد و با مشخص کردن تاریخی می توانید تصویری را همیشه مشاهده کنید.

بخش Permissions  یا مجوزها بروزرسانی شده و شما با یک بار دادن مجوز دیگر نیازی نیست مجوزی به فایل اعطا کنید. اپل همچنین به شکلی این بخش را بهبود بخشیده که سطح آسیب پذیری سیستم عامل بهبود می بخشد. به نوعی با Permissions امنیت دستگاه iOS 13 شما به شدت افزایش یافته و مانع از نفوذ بیگانگان به سیستم خود می شوید.

iMessages بروزرسانی شده و با قابلیت هایی نظیر تنظیم Memeoji به عنوان تصویر نمایه همراست. Memeoji همچنین در دستگاه های آیفون قدیمی تر از جمله آیفون 6اس به بعد دردسترس است. در بخش ARKit اپل فناوری جدیدی به کار گرفته که با قابلیت ضبط حرکت انعکاس پیشرفته افراد، واقعیت افزوده را به خوبی نمایش می دهد. برای مثال تجربه بازی جدید ماینکرفت که نسخه AR بوده و برای iOS منتشر شده، با این قابلیت لذت بخش است.

بتای عمومی iOS 13 از ماه جولای دردسترس قرار می گیرد.

مک  پرو 2019

شرکت اپل علاوه بر سیستم عامل های مختلف، نسل جدید مک پرو را با عنوان مک پرو 2019 رونمایی کرد. نسل جدید مک پرو دارای طراحی بهبودیافته و سخت افزاری قدرتمندتر است. دستگاهی که ویژگی های بزرگ برای آن در نظر گرفته شده و یک مدل برجسته به شمار می رود.

در حقیقت اپل نسل جدید مک پرو را به شکلی توسعه داده که در چند پیکربندی به فروش می رسد. نسخه پایه با پردازنده هشت هسته ای اینتل Xeon به فروش می رسد و حافظه رم 32 گیگابایتی دارد. همچنین گرافیکی رادئون RX580 نیز در آن تعبیه شده و از این رو می توان این نسخه پایه را قدرتمندتر از کامپیوترهای دیگر دانست.

بدنه آلومینیومی در کنار شاسی فولادی موجب می شود تا مک پرو 2019 دوام بیشتری داشته و طراحی مدرنی پیدا کند. در بخش عقب و جلو دارای سوراخ هایی بوده که موجب ورود جریان هوا سرد و خروج جریان هوا گرم از عقب می شود.

اپل نیز سعی کرده طراحی جذاب و به روزی برای مک پرو 2019 در نظر گیرد که از همان نگاه نخست جالب توجه است. شایان ذکر بوده که نسخه پایه 5999 دلار قیمت دارد اما برای نسخه نهایی نزدیک به 45 هزار دلار باید هزینه کرد. این نسخه مشخصه های بزرگی نظیر پردازنده 28 هسته ای اینتل Xeon ، حافظه رم 1.5 ترابایتی و گرافیک وگا 2 ای ام دی دارد. با چنین مشخصه هایی که در کمتر سیستم دسکتاپی می‌توان مشاهده کرد، محصول اپل یک دستگاه پرتوان است.

همچنین پاور با قدرت 1.5 کیلووات ساعتی نیز می توان انرژی نسل جدید مک پرو را تامین کرد. قابلیت پشتیبانی از هشت اسلات PCI  و چندی دیگر مشخصه های کاملی هستند که مک پرو جدید را به گزینه برجسته تبدیل کردند. شایان ذکر بوده که نسخه نهایی مک پرو به راحتی می توان رندر 8K داشته و با وضوح بالا به پردازش تصاویر گرافیکی یا ویدئو گرافیکی بپردازد. اپل تاریخ عرضه مک پرو 2019 را پاییز سال جاری اعلام نمود.

صفحه نمایش PRO DISPLAY XDR

تاکنون اپل تنها به نمایشگرهای مستقلی از دیگر برندها اکتفا کرده است اما در نسل جدید مک پرو این شرکت کوپرتینویی تصمیم گرفت نمایشگری یکنواخت با سیستم دسکتاپی جدید معرفی کند. این صفحه نمایش PRO DISPLAY XDR نام داشته و یک صفحه نمایش 32 اینچی 6K است که پویایی بالایی در نمایش رنگ ها داشته و گذشته از آن طراحی منحصربفردی برای آن در نظر گرفته شد.

فناوری که اپل برای این نمایشگر در نظر گرفته بهتر از فناوری HDR به نمایش تصویر در شرایط نوری کم می پردازد. شدت روشنایی 1000 نیتی، طراحی جذاب و به روز با حاشیه بسیار کم، اولین نمایشگر با وضوح 6K و برخی دیگر، صفحه نمایش PRO DISPLAY XDR را به یک گزینه فوق العاده در کنار مک پرو 2019 تبدیل کرد.

قیمت پایه این مانیتور 4999 دلاری بوده و نسخه دارای استند بیش از 5999 دلار قیمت دارد که بزودی راهی بازار می شود.

IPADOS

شرکت اپل در WWDC محصولات مختلفی معرفی کرده که هر یک در نوع خود قابل توجه بودند. یکی از محصولات جدید سیستم عامل مستقل IPADOS برای تبلت های آیپد است. این سیستم عامل با هدف کارایی بهتر تبلت های اپل با سیستم عامل بهینه تر توسعه یافته است.

البته این شرکت اعلام کرده که iPad OS برمبنی iOS  توسعه یافته و رابط کاربری نسبتا شبیه به iOS  دارد. اما با وجود شباهت ها، پیشرفت های بزرگی در آن صورت گرفته که می توان تجربه کاربری به مراتب بهینه تر و بهبودیافته تر داشت. از ویژگی هایی که در رابط کاربری این سیستم عامل به کار گرفته شد باید به قابلیت پشتیبانی ژست حرکتی در بخش ناوبری، قابلیت تقسیم صفحه نمایش برای هر اپ، مالتی تسکینگ متفاوت و بهینه تر و برخی دیگر اشاره کرد.

حتی یکی از قابلیت های جذاب این سیستم عامل پشتیبانی ماوس از تبلت های آیپد است که تجربه یک سیستم دکستاپی را تداعی می‌کند. ویژگی های مختلفی در این سیستم عامل گنجانده شده که تجربه کاربری بهتری رقم می زند.

بتا عمومی آیپد OS از جولای سال جاری دردسترس قرار خواهد گرفت.

WATCHOS 6

اپل همیشه در نظر داشته اپل واچ را مستقل از آیفون و دیگر دستگاه ها بسازد. در این بین با سیستم عامل واچ OS 6 به این مهم دست یافته و با افزوده شدن قابلیت های مختلف شاهد تجربه کاربری مستقل در اپل واچ ها خواهیم بود. ساعت های هوشمند اپل دارای قابلیت سنسور ضربان قلب است و از این رو عجیب نیست که قابلیت هایی در زمینه سلامتی با WATCHOS 6 به ساعت های این شرکت افزوده شود.

با این سیستم عامل تجربه ردیاب های تناسب اندام بسیار بهتر از قبل خواهد بود و افراد می توانند ورزش را به صورت بهتری پیگیری کنند. تناسب اندام بخشی از سلامت عمومی بوده و با WatchOS 6 این امر محقق می شود. همچنین این سیستم عامل موجب می شود تا با برنامه Noise بتوان ارتفاع هر شیب یا سطح را با استفاده از میکروفن مشخص سازد. این قابلیت برای افرادی که به استفاده از دوچرخه یا اسکیت می پردازند، بسیار مناسب است.

سیستم عامل WATCHOS 6 برخی قابلیت های خارج از تناسب اندام و سلامتی را به افراد ارائه می دهد. یکی از بزرگترین ویژگی آن استقلال از آیفون یا آیپد خواهد بود که بسیاری از طرفداران گجت های پوشیدنی اپل انتظار آن را داشتند. همچنین تعدادی رابط کاربری جدید نیز در WATCHOS 6 تعبیه شده و تجربه کاربری بهتری رقم خواهد زد.

TVOS 13

سیستم عامل های مختلفی توسط اپل در WWDC 2019 معرفی شده اما در میان آنها TVOS 13 یکی دیگر از آنهاست. این سیستم عامل برای اپل تی وی توسعه یافته و مجموعه ای قابلیت جدید را دربرمی گیرد. در نسخه جدید این سیستم عامل ویژگی های جدیدی به کار گرفته شد تا افراد بتوانند در کنار تی وی باکس اپل تجربه کاربری بهتر و مهیجی داشته باشند.

اپل همچنین اشاره ای به انحصاری های Apple TV Plus نیز داشت. این انحصاری یک برنامه فضایی بوده و ماموریت های فضایی به مریخ و برخی دیگر را بررسی می کند. با این حساب شرکت کوپرتینویی محتوا لازم را برای این سرویس در نظر گرفته است تا در کنار سیستم عامل جدید ویژگی های متعددی را دربرگیرد.

 

خانه هوشمند، کارپلی و گجت های پوشیدنی

اپل برای اسپیکر هوشمند هوم پاد خود ویژگی هایی معرفی کرده است. اپل برای گجت های پوشیدنی، خودروها و خانه های هوشمند نیز ویژگی هایی در نظر گرفت. به نوعی که با تمامی سیستم عامل های مورد اشاره می توان به این موارد دسترسی پیدا کرد.

در حقیقت شرکت کوپرتینویی با بروزرسانی ویژگی های خود تجربه کاربری بهتری رقم می زند و بسیار بهتر از قبل خواهد بود. در مجموع کنفراس WWDC 2019 بسیار پربار بوده و محصولات جدید مختلفی را دربرمی گرفت.

 

0/5 ( 0 نظر )
منبع : digitaltrends

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو