اهمیت و ضرورت پرورش تاب آوری در کودکان

منبع: فرزند

200

1398/9/11

18:34


اهمیت و ضرورت پرورش تاب آوری در کودکان

دنیای امروز ما پر از رویدادهای غیرقابل پیش بینی و دشوار است. مرگ عزیزان، بلایای طبیعی، بیماری ها و سایر رویدادهای استرس آورِ زندگی اجتناب ناپذیرند.

ما نمی توانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم و نمی توانیم همیشه کنار کودکانمان باشیم و در برابر هر اتفاقی از آنها حمایت کنیم؛ اما می توانیم آنها را به مهارتی مجهز کنیم که به آنها کمک می کند بتوانند به خوبی با عوامل استرس زا مقابله کنند و این رویدادها را پشت سر بگذارند. این مهارت، مهارت تاب آوری است.

تاب آوری توانایی افراد برای مدیریت سالم هیجانات خود است و به این مسأله می پردازد که فرد علیرغم قرار گفتن در معرض عوامل استرس زا می تواند توان اجتماعی خود را بهبود بدهد و بر مشکلات غلبه کند و به موفقیت برسد.

ما می توانیم توانایی کودکانمان را برای مقابله با فراز و نشیب های زندگی و سربلند بیرون آمدن از چالش های زندگی در طول دوران کودکی افزایش دهیم.

پرورش تاب آوری در کودکان نه تنها به آنها برای مقابله با دشواری های زندگی روزمره کمک می کند بلکه مهارت ها و عاداتی را در آنها رشد می دهد که باعث می شوند اگر بعدها در طول دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز با سختی و چالشی مواجهه شدند، بتوانند بر آن غلبه کنند.

کودکان تاب آور بهتر می توانند استرس های زندگی را مدیریت کنند. استرس یک عامل خطر برای سلامت روان است و بودن در معرض استرس دائمی زمینه را برای ایجاد اضطراب و افسردگی در آنها مهیا می کند. در حالیکه تاب آوری مانند یک سپر محافظ عمل می کند.

خبر خوب این است که تاب آوری یک مهارت قابل آموزش است و شما می توانید آن را به کودکانتان آموزش دهید و هیچوقت برای آموزش آن دیر نیست. والدین می توانند با کمک به پرورش برخی مهارت ها، عادات و نگرش های اساسی در کودکان، مهارت تاب آوری را در آنها رشد دهند:

کمک به کودکان برای برقراری روابط مناسب با دیگران از جمله بزرگسالان و همسالان

روابط با کیفیت برای ایجاد تاب آوری در کودکان بسیار مهم هستند. شما می توانید با کمک به کودکتان برای برقراری روابط رضایت بخش با کودکان دیگر و بزرگسالانی که در زندگی شان هستند، تاب آوری را در آنها رشد دهید. به یاد داشته باشید که سعی کنید حتما زمانی را برای بازی و تعامل با کودکتان اختصاص دهید تا روابط خود را نیز با او تقویت کنید.

به کودکتان مهارت های اجتماعی، دوست یابی و همدلی با دیگران را در قالب بازی، داستان و نمایش آموزش دهید. تمام این مهارت های سادۀ زندگی پایه و اساس تاب آوری هستند.

کمک به کودکان برای دستیابی به استقلال

استقلال و مسئولیت داشتن به رشد تاب آوری درکودکان کمک می کند. به کودکتان مطابق با سنش مسئولیت دهید و او را برای انجام درست مسئولیت هایش تشویق کنید. به کودکتان سرویس بیش از حد ندهید و اجازه دهید تا آنجا که می تواند در انجام کارهایش استقلال داشته باشد. حمایت افراطی از کودکان آنان را ضعیف و شکننده خواهد کرد.

آموزش مهارت حل مسئله به کودکان

یک مهارت اساسی که به رشد تاب آوری در کودکان کمک می کند، حل مسئله است. از همان دورۀ کودکی، وقتی کودکتان با مشکلات حتی جزئی مواجه می شود، به جای اینکه سریع مشکل را برای او حل کنید، سعی کنید با او گفتگو کنید و از او بخواهید در مورد روش های حل مسئله ای که به ذهنش می رسد، صحبت کند.

آموزش مدیریت هیجانات به کودکان

تاب آور بودن به این معنا نیست که کودکانمان هیجانات منفی و ناخوشایند را تجربه نکنند، بلکه تاب آوری به مدیریت هیجانات و پاسخ به آنها به روشی سالم مربوط است. فراموش نکنید که کودکان ما باید هیجانات مختلف را تجربه کنند اما باید روش درست و سالم مدیریت کردن آنها را هم یاد بگیرند.

گام اول در مدیریت هیجانات، شناخت آنهاست. از کودکی سعی کنید هیجانات کودکتان را برایش نام ببرید. وقتی کتابی برای کودکتان می خوانید یا به همراه او کارتونی تماشا می کنید، به هیجانات مختلفی که شخصیت های داستان یا کارتون تجربه می کنند اشاره کنید و آنها را نام ببرید.

کودکتان را تشویق کنید تا دربارۀ هیجاناتش صحبت کند و صبورانه و حمایتگرانه به او گوش دهید.

به کودک‌تان اجازه دهید با سختی‌ها و چالش‌ها روبرو شود

گاهی کودکان ما نیاز دارند آنها را از «لای پر قو» در بیاوریم و بخواهیم که با چالش‌ها و شرایط دشواری مواجه شوند که قبلاً تجربه نکرده‌اند. مواجهه با شرایط دشوار و فراتر رفتن از شرایط راحتی و آسایش، روشی برای پرورش تاب آوری است.

وقتی ما همواره مداخله می کنیم و کودکمان را از مشکلاتی که خودش می‌تواند از پس شان برآید، نجات می‌دهیم، فرصت یادگیریِ مقابله با شرایط دشوار را از او می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم که بفهمند، شکست خوردن پایان همه چیز نیست و اینکه می توانند خودشان شرایط سخت پیش آمده را مدیریت کنند.

کودکان زمانی می‌فهمند که از پس انجام کاری بر می آیند که آن کار را انجام دهند.

منبع: میگنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو