«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه در دمشق میزبان «الکساندر لاورنتیف» نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و همچنین «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه این کشور و هیئت همراه بود.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این دیدار آخرین تحولات روند سیاسی و آماده سازی دور بعدی مذاکرات آستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار اوضاع در سوریه به خصوص در ادلب و تجاوزهای متعددی که گروه‌های تروریستی علیه مناطق مسکونی اطراف مرتکب می‌شوند مورد بحث قرار گرفت.

همچنین در این دیدار درباره موضع مشترک روسی-سوری درخصوص ادامه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از به کارگیری مردم منطقه به عنوان سپر انسانی با هدف تبدیل ادلب به پناهگاه دائمی تروریست‌ها تاکید شد.

در دیدار رئیس جمهور سوریه و هیأت روسی، اوضاع در شمال شرق سوریه نیز بررسی شد و تاکید گردید که بازگشت کنترل دولت بر تمامی سرزمین‌ها و شهرها و بازگشت سازمان‌های دولتی به این منطقه محور اساسی در ایجاد ثبات و امنیت برای مردم این منطقه و بازگشت شرایط طبیعی به آنجا است.

قزاقستان هفته پیش از برگزاری چهاردهمین دور از مذاکرات روند آستانه با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه و سوریه و با هدف تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه و پیشبرد روند سیاسی در سوریه خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

روند آستانه از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۵) به ابتکار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد. این روند تاکنون به برقراری آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه و همچنین حرکت به سوی حل سیاسی این بحران منجر شده است.

پیشبرد روند سیاسی سوریه با راه‌اندازی کمیته قانون اساسی این کشور یکی از محورهای روند آستانه بوده است.

در حال حاضر کمیته قانون اساسی سوریه۱۵۰ عضو دارد که در چارچوب روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه قرار است قانون اساسی کنونی را اصلاح کرده یا قانون اساسی تازه‌ای تدوین کنند. این کمیته با مشارکت تمام طرف‌های سیاسی سوریه از جمله احزاب سیاسی معارض تشکیل شده است.