روش های درمان آب مروارید و نکاتی برای پیشگیری از بروز این بیماری

روش های درمان آب مروارید و نکاتی برای پیشگیری از بروز این بیماری


منبع: آرگا

143

1398/9/12

11:08


به کدر شدن عدسی چشم که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود آب مروارید گفته می شود که با کمک روش های درمان آب مروارید می توانید این بیماری چشمی را برطرف کنید.

یک نوع بیماری چشمی که در بین افراد سالخورده بسیار شایع می باشد آب مروارید است، این بیماری افراد بالای شصت سال را به خود گرفتار می کند در نتیجه فرد با تاری دید مواجهه می شود، آب مروارید در یک یا هر دو چشم اتفاق می افتد، در ادامه مطلب به روش های درمان آب مروارید می پردازیم.

روش های درمان آب مروارید

درمان آب مروارید و نشانه های آن

تنها روش درمان آب مروارید عمل می باشد در صورتی که نشانه های آب مروارید خفیف و جزئی باشد با تغییر نمره عینک موقتاً این مشکل برطرف خواهد شد و همچنین دور شدن از نور خورشید امکان دارد سبب جلوگیری یا کند شدن پیشرفت بیماری آب مروارید شود و به منظور محافظت از چشم عینک های آفتابی که نور ماوراء بنفش را جذب می کنند و یا عینک های طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش بسیار مناسب هستند، احتمال بیماری آب مروارید یا کاتاراکت با افزایش سن افزایش می یابد که دارای نشانه های می باشد که عبارتند از :

  • حساسیت به نور
  • کاهش دید در شب
  • تغییرات مکرر نمره عینک
  • تار شدن دید چشم که بدون درد است
  • دو بینی در یک چشم
  • نیاز به نور بیشتر برای مطالعه
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها

نشانه های بیماری آب مرواید

علت ایجاد آب مروارید

  • افزایش سن
  • ضربه به چشم
  • سابقه خانوادگی
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
  • سابقه جراحی چشم
  • مصرف طولانی دارو ها مانند کورتن
  • مشکلات پزشکی مانند بیماری دیابت

علل بیماری آب مروارید

آشنایی با انواع آب مروارید

سه نوع آب مروارید وجود دارند که عبارتند از:

آب مروارید هسته ای : در این نوع از آب مروارید مرکز عدسی تحت تاثیر قرار گرفته می شود که شایع ترین نوع آب مروارید در افراد  میانسال می باشد.

آب مروارید کورتیکال : در این نوع آب مروارید لبه بیرونی قشر عدسی کدر می شود.

آب مروارید ریز کپسولی : در این نوع، آب مروارید روی قسمت پشت عدسی تاثیر می گذارد و این نوع آب مروارید بیشتر در افراد که به بیماری دیابت مبتلا هستند یا داروهای استروئیدی مصرف می کنند ایجاد می شود و نسبت به سایر آب مروارید ها به سرعت گسترش پیدا می کند.

درمان آب مروارید با روش های طبیعی

رفع آب مروارید با روش های خانگی

 در صورتی که آب مروارید در مرحله پیشرفته باشد و فرد قادر به انجام فعالیت های روزانه از قبیل : رانندگی، خواندن، دید در شب و… نباشد بهترین روش درمان آن جراحی می باشد، روش های خانگی زیادی به منظور درمان این بیماری چشمی در مراحل اولیه وجود دارند که می توانید از آن استفاده کنید در ادامه با روش های خانگی جهت درمان آب مروارید آشنا خواهید شد:

شیر و بادام

از ساده ترین روش ها به منظور درمان آب مروارید استفاده از شیر و بادام می باشد زیرا، بادام به دلیل داشتن ویتامین های ضروری برای چشم بسیار مفید است و به تقویت چشم، کاهش قرمزی و سوزش چشم کمک می کند از این رو چهار تا پنج عدد بادام را در یک فنجان شیر خیس کنید سپس اجازه دهید شب تا صبح بماند و در صبح شیر و بادام را میکس کنید سپس خمیر حاصل از آن را بر روی چشم قرار دهید، استفاده از این روش در کاهش سوزش چشم ناشی از آب مروارید بسیار مناسب است.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، زآگزانتین و لوتئین می باشد و از چشم در برابر بیماری های چشمی از جمله آب مروارید محافظت می کند، یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید سپس اجازه دهید چند دقیقه دیگر هم بجوشد و چای را با یک در پوش بپوشانید تا به مدت پنج دقیقه دم بکشد سپس چای را صاف کرده و به دلخواه یک قاشق چای خوری عسل و آب لیمو بیافزایید و بنوشید استفاده از این روش به مدت دو بار در روز تاثیر شگفت انگیزی در بهبود بینایی تان دارد.

رفع بیماری آب مروارید با کمک روش های طبیعی

سیر

همانطور که می دانید سیر از خواص فوق العاده ای برخوردار است که یکی از فواید آن سبب کاهش کریستالیزه شدن عدسی چشم می شود در نتیجه برای درمان آب مروارید گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین دو تا سه حبه سیر را به قطعات بسیار کوچک خرد کنید سپس به همراه یک لیوان آب بنوشید مصرف روزانه سیر به خلاص شدن از شر آب مروارید کمک می کند.

هویج

هویج ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کند و در نتیجه سبب بهبود قدرت بینایی می شود، می توانید چهار تا پنج عدد هویج را به قطعات کوچک خرد کنید سپس با آب میکس نمایید و مخلوط حاصل را صاف کرده و آن را بنوشید، مصرف این نوشیدنی دو بار در روز سبب جلوگیری از بیماری آب مروارید می شود.

بیماری آب مروارید و روش رفع آن

فلفل سیاه، عسل و بادام

به منظور پیشگیری از بیماری آب مروارید استفاده از این روش نیز گزینه بسیار مناسبی است، هفت تا هشت عدد بادام را به خوبی له نمایید سپس به یک لیوان آب، بادام خرد شده، یک قاشق چای خوری عسل و مقدار کمی فلفل سیاه اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را بنوشید، استفاده از این روش یک بار در روز از ابتلا  به آب مروارید جلوگیری می کند.

بهترین روش درمان آب مرواید

آب پیاز، زنجبیل و لیمو

زنجبیل از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بهره مند است به همین دلیل به عنوان یک روش موثر جهت درمان آب مروارید محسوب می شود به خصوص برای درمان نوع آب مرواریدی که بر اثر بیماری قند ایجاد شده است. بنابراین داخل یک کاسه ده گرم آب زنجبیل، پیاز و لیمو بریزید سپس به خوبی با هم مخلوط کنید و این قطره چشمی آماده را در یک مکان خنگ نگهداری کرده و هر روز از آن استفاده کنید تا این بیماری شایع چشمی بهبود یابد.

شیر و هل

هل دارای ماده ای به نام بیوفلاونوئیدها و ویتامین C می باشد که برای درمان بیماری آب مروارید مفید است و همچنین به حفظ سلامت چشم کمک شایانی می کند از این رو به دو فنجان شیر یک قاشق چای خوری پودر هل اضافه کنید سپس ترکیب به دست آمده را گرم کنید و پیش از رفتن به رختخواب میل کنید.

روش های طبیعی به منظور رفع آب مروارید

روش های پیشگیری از آب مروارید

  • پرهیز از خوردن هله هوله
  • مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد
  • مصرف غذا های سرشار از ویتامین e
  • بیرون نرفتن در زمان شدت نور خورشید
  • کنترل سطح قند خون
  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • استفاده نکردن از نمک دریایی
  • شست و شوی چشم ها

روش های پیشگیری از بیماری آب مروارید

در کشور های پیشرفته سالانه بیشتر از ده ها میلیون عمل آب مروارید انجام می شود که تقریبا ۹۵ درصد آن بدون عوارض می باشد. در کشور ما نیز سالانه بیش تر از صد هزار عمل آب مروارید انجام داده می شود که معمولا با بی حسی موضعی انجام داده می شود و عدسی کدر را از داخل چشم خارج و یک عدسی یا لنز داخل چشمی دائمی قرار می دهند. که برای همیشه در چشم می ماند و خراب نمی شود، این جراحی ظریف را چشم پزشک با وسایل ظریف، میکروسکوپ و تکنولوژی پیشرفته انجام می دهد و پس از عمل شما می توانید تمام کارهای روزانه خود را به غیر از فعالیت های سنگین انجام دهید و قطره هایی را که جراح تجویز کرده است، را در زمان گفته شده استفاده نمایید، همچنین به منظور کنترل وضعیت چشم چند ویزیت لازم است، جراحی آب مروارید یک عمل بسیار موفقیت آمیز است که در بیش تر از نود درصد موارد دید بهبود پیدا می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو