دلایل چاقی شکم در خانم ها چیست و چگونه برطرف میشود؟

منبع: بیتوته

108

1398/9/12

12:11


دلایل چاقی شکم در خانم ها چیست و چگونه برطرف میشود؟



چاقی شکم , درمان چاقی شکم و پهلو , درمان چاقی شکم

دلایل چاقی شکم در خانم ها

 

بعضی خانم‌ها از چاقی در ناحیه های شکم رنج میبرند بعضی علت های مهم برای بروز این عارضه در بانوان وجود دارد که می خواهیم به آنها در این بخش اشاره کنیم اگر دیابت دارید یا سابقه چاقی شکمی در اقوام و اعضای خانواده دارید پس به دنبال دلیل چاقی تان نباشید ولی نباید تغییرات هورمونی را نادیده بگیریم خانم هایی که در مسیر یائسگی قرار میگیرند و خانم های جوانی که اضطراب و استرس زيادي دارند امکان دارد چاق شوند.

دو نوع چربی شکم وجود دارد :

احشایی:

این چربی اعضای بدن شخص را احاطه نموده است.

 

زیر پوستی:

این چربی است که زیر پوست می نشیند.

 

عارضه های سلامتی ناشی از چربی امعا و احشایی به مراتب پرخطر تر از چربی زیر پوستی است. مردم میتوانند سبک زندگی و رژیم غذایی زيادي را برای از دست دادن چربی شکم انجام دهند.

 

پرخطر ترین نوع چربی، چربی شکم است. در نزدیکی اندام های شما وجود دارد و ریسک بیماری های قلبی، دیابت و ديگر بیماری های جدّي را افزایش می دهد. پزشکان اغلب می گویند هرچه دور کمر بیشتر باشد، طول عمر کوتاه تر است.

 

چاقی شکم , درمان چاقی شکم و پهلو , درمان چاقی شکم

درمان چاقی شکم و پهلو

 

از مهم ترین دلیل های چاقی شکم آگاه شوید!

چاقی شکم و پهلو خيلي زود بوجود می آیند؛ بهتر است که دلیل بزرگ شدن شکم تان را بشناسید. تا اندازه ای، داشتن چربی دور شکم ضروری است؛ برای این که از استخوان ها و اندام های داخلی بدن مراقبت خواهد کرد؛ البته ما هم قبول داریم که چربی زیاد هم تا حدی نگران کننده است و باید جویای دلیل آن بود؛ ولی نگران نباشید؛ با انجام ورزش و هم زمان کاهش و محدود کردن مصرف کربوهیدرات، میتوانید هرگونه چربی در بدن را از بین ببرید؛ دلیل های زيادي برای وجود چاقی شکم و چربی در قسمت پهلوها در سنین نوجوانی و جوانی وجود دارد.

 

یبوست امکان بزرگ شدن شکم را افزایش می دهد!

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع بین زنان است که احتمال ورم و نفخ را افزایش می دهد. بنابراین برای صاف و تخت نگه داشتن شکم، مقابله با یبوست الزامی است.

 

تغییرات هورمونی

احتمالاً در خصوص چربی دور شکمی در میان سالی چیزهایی شنیده اید؛ این به این معنی است که هم زمان با نزدیک شدن زنان به سن میان سالی، نسبت چربی بدن در قیاس با وزن فرد افزایش می یابد؛ در طی دوران یائسگی زنان سطح استروژن بدن به شدت کاهش یافته و میزان اندروژن یا هورمون های مردانه زیاد می شود؛ این سبب می شود تا احتمال جمع شدن چربی در نزدیکی شکم و چربی های کمری بیشتر شود؛ هورمون ها تأثیر بسیار زیادی در تنظیم و تعادل جمع شدن چربی در بدن دارد.

 

استرس و فشار خون

اضطراب با افزایش سطح کورتیزول در خون باعث جمع شدن چربی در بدن خواهد شد.

 

پیری و الگوی سبک زندگی

همان طور که میدانید، بدن تمایل دارد چربی را به طرف شکم جمع کند در قیاس با قسمت های ديگر، و این بیشتر منجر به عدم تناسب چربی در بدن می شود.

 

علاوه بر این، سالخوردگی همچنين بر استحکام عضلات و سفتی پوست تأثير می گذارد. در حالیکه ماهیچه ها منقبض میشوند ، و پوست بخاطر از دست دادن کلاژن، از بین می رود.

 

ژنتیک

رشد سلول های چربی در هر شخص کاملا بستگی به ژنتیک فرد دارد؛ چنانچه والدین شما یا اجدادتان دارای درصد زیاد چربی پیرامون شکم بوده اند، باید بدانید که شما هم در معرض خطر چاقی شکمی هستید؛ آری، ژنتیک تأثیر بسیار زیادی در تعيين این که چربی در کدام بخش های بدن شما ذخیره شود، خواهد داشت.

 

ممکن است براساس ژنتیک تان دارای شکل بدنی هلو یا سیب باشید؛ زیرا جمع شدن چربی هر فرد با فرد ديگر متفاوت است؛ این تجمع کاملا بستگی به فرم بدنی شخص دارد؛ برای افرادی که دارای بدنی با فرم گلابی هستند، جمع شدن چربی بیشتر در نواحی پایینی، یعنی پاها و لگن اتفاق خواهد افتاد؛ ولی برای افرادی که دارای فرم بدنی سیب هستند، چربی در قسمت میانی بدن آن ها یعنی میان تنه، تجمع خواهد داشت؛ افرادی که دارای فرم سیب هستند بیشتر در معرض جمع شدن چربی شکمی هستند.

 

متابولیسم ضعیف

به موجب پژوهش های صورت گرفته، سوخت وساز بدن با بالا رفتن سن کاهش یافته و رفته رفته باعث جمع شدن چربی دور شکم می شود؛ البته جالب است بدانید که زنان، بیش از مردان در معرض این نوع از چاقی قرار دارند.

 

شاید شما هم دوستانی دارید که مدام غذاهای چرب و شیرین و سرخ کرده می خورند؛ ولی باز هم شکم شان تخت است! چطور چنين چیزی ممکن است؟! دلیل این اتفاق همین سوخت وساز است؛ این افراد دارای سطح سوخت وساز بالاتری نسبت به ديگر اشخاص هستند؛ اگر سوخت وساز تان آنقدر بالا نیست، احتمال زیاد شکم برجسته ای باید داشته باشید؛ علایمی مانند مشکلات تیروئید، دیابت و ديگر بیماریها هم میتوانند دلیل این سوخت وساز پائین باشند.

 

تغییرات هورمونی

احتمالاً در خصوص چربی دور شکمی در میان سالی چیزهایی شنیده اید؛ این به این معنی است که هم زمان با نزدیک شدن زنان به سن میان سالی، نسبت چربی بدن در قیاس با وزن فرد افزایش می یابد؛ در طی دوران یائسگی زنان سطح استروژن بدن شدیداً کاهش یافته و میزان اندروژن یا هورمون های مردانه زیاد می شود؛ این سبب می شود تا احتمال جمع شدن چربی در نزدیکی شکم و چربی های کمری بیشتر شود؛ هورمون ها تأثیر بسیار زیادی در تنظیم و تعادل تجمع چربی در بدن دارد.

 

اضطراب و فشار خون

اضطراب با افزایش سطح کورتیزول در خون باعث جمع شدن چربی در بدن خواهد شد.

 

بیماری ها

زنانی که از بیماری دیابت، سرطان سینه، وقفه تنفسی در خواب( اختلالی که سبب متوقف شدن تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می شود)، سرطان روده بزرگ و فشار خون بالا، سکته مغزی رنج می برند، بیش از افراد دیگر دچار جمع شدن چربی دور شکمی می شود.

 

کم تحرکی

کم تحرکی یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها و مشکلات برای سلامتی اشخاص است. در طول چند دهه ی قبل، کم تحرکی یکی از مهم ترین عوامل افزایش وزن و چاقی شکمی بوده است.

 

عضلات افتاده

اگر عضلات پیرامون ناحیه شکم شما دچار افتادگی شده است، همین عضلات می تواند عامل تجمع چربی باشد؛ تمام چیزی که به آن نیاز دارید، تقویت عضلات اطراف ناحیه شکم است تا شکم و کمری باریک تر داشته باشید.

 

نوشیدنی های الکلی

مصرف نوشیدنی های الکلی از دلایل چاقی شکم است.

استفاده زیاد نوشیدنی های الکلی، خطر التهابات، بیماری های کبدی و دیگر بیماریها را افزایش می دهد. نوشیدنی های الکلی فرآیند چربی سوزی را متوقف می کنند و در نتیجه، بخش عمده ی چربی در شکم ذخیره می شود که از این عارضه در اصطلاح عامیانه، با عنوان« شکم آبجویی» یاد می شود. بنا بر بررسی های انجام شده، احتمال بروز چاقی شکم در مردانی که روزانه بیش از سه بار نوشیدنی الکلی استعمال می کنند، ۸۰٪ بیش از کسانی است که میزان کمتری نوشیدنی الکلی استفاده می کنند.

 

مقدار الکل مصرفی در بازه ی زمانی ۲۴ ساعته نیز نقشی مهم بازی می کند. بنا بر مطالعه ای دیگر، کسانی که روزانه کمتر از یک نوشیدنی الکلی مصرف می کردند، احتمال بروز چاقی شکم در آنها کمتر بود. ولی افردی که در مجموع مقدار الکل کمتری استفاده می کردند، ولی یک باره در یک روز چهار بار یا بیشتر نوشیدنی الکلی استفاده می کردند، احتمال بروز چاقی شکم در آن ها بیشتر بود.

 

شرایط بدنی نامناسب

همین بدنشستن عامل اصلی چربی اطراف شکم است؛ همه اشخاص باید از همان ابتدای بچگی، صاف نشستن را اموزش ببینند؛ نشستن به حالت قوز کرده و با وضعیت نامناسب ستون فقرات، نه تنها به اندام های داخلی بدن تان اسیب می رساند؛ بلکه منجر به تجمع چربی در ناحیه شکم و کمر هم می شود.

 

چاقی شکم , درمان چاقی شکم و پهلو , درمان چاقی شکم

راههای درمان چاقی شکم

 

راه های کاهش چربی دور شکم

شما میتوانید چربی شکمی خویش را از راه‌های مختلف من جمله ورزش های موضعی کنترل کنید. ولی انجام ورزش های موضعی تنها راه نابود کردن این چربی ها نیست. البته توجه داشته باشید که برای کاهش چربی هایی که اطراف اندام های داخلی شما را پوشانده اند، استفاده از راه هایی که منجر به کاهش وزن کلی بدن شما میشوند موثرند و باید با مراجعه به متخصصین تغذیه و برخورداری از رژیم کاهش وزن درست و اصولی به کاهش این چربی های احشایی اقدام کنید. بطور کلی برای مبارزه با چربی های دور شکم راهکارهای زیر توصیه می شود:

 

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. تلاش کنید بیش از غذاهای دارای سبزیجات استفاده کنید. میوه ها، غلات، لبنیات کم چرب، و پروتئینهای کم چرب را هم فراموش نکنید. مصرف چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، پنیر و کره یافت می شود را محدود کنید.

 

مقدار وعده های غذایی خویش را کاهش دهید. حتی اگر شما تلاش کنید از ماده های غذایی سالم استفاده کنید، بهرحال پرخوری سبب دریافت میزان زيادي انرژی می شود که در نتیجه وزن و بالاخص چربی های دور شکم شما افزایش می یابند. در منزل، وعده های غذایی خویش را کم حجم در نظر بگیرید و در رستوران، یک پرس غذا را با شخص دیگری شریک شوید یا نیمی از غذا را بخورید و باقی را بهمراه خویش به منزل ببرید.

 

فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه خویش بگنجانید. معمولاً بعضی فعالیت های سبک و هوازی، مثل پیاده روی به مدت 150 دقیقه در هفته یا دویدن سبک به مدت 75 دقیقه در هفته توصیه می شود. چنانچه شما تصمیم کاهش وزن یا رسیدن به بعضی اهداف وزنی و تناسب اندام خاصی را دارید، شاید لازم باشد بیشتر و جدّي تر ورزش کنید. چنانچه میخواهید چربی های بدن خویش را کاهش دهید و این کاهش ماندگار باشد، از یک برنامه کاهش وزن به تدریج پیروی کنید.

 

کاهش هفته ای 1 کیلوگرم از وزن بدن ایده‌ال شمرده می شود. بهتر است پیش از آغاز کاهش وزن، با یک متخصص و یا کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه مشورت کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو