قرص آزیترومایسین Azithromycin برای عفونت زنان

منبع: نیک شو

148

1398/9/12

12:45


قرص آزیترومایسین Azithromycin برای عفونت زنان

قرص آزیترومایسین Azithromycin برای عفونت زنان

بسیاری از افراد دچار عفونت های مختلفی میشود در این مقاله ما دارویی معرفی مي کنیم به نام قرص آزیترومایسین Azithromycin برای درمان انواع عفونت ها مورد اســتفاده قرار مي گیرد.در ادامه با این دارو بیشتر آشنا شوید .

 

آزیترومایسین Azithromycin چیست

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک معروف و پراســتفاده و یکی از محبوب ترین ضد ميکروب های موجود در بازار امروز اســت که در درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری مورد اســتفاده قرار می گیرد . از جمله : عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، عفونت گوش و بعضی از بیماری های جنسی و …

 

آزیترومایسین در عفونت های مختلف باکتریایی پوست و دستگاه تنفس (عفونت های ریوی) مانند فارنژیت، تونسیلیت، سینوزیت، برونشیت مزمن، پنومونی، اوتیت حاد ميانی کاربرد دارد، بدین معنی که آزیترومایسین برای گلودرد و گوش درد در سرماخوردگی با علت عفونت باکتریایی، اســتفاده میشود.این دارو مي تواند برای بزرگسالان و کودکان مورد اســتفاده قرار گیرد.

 

هر قرص از این محصول حاوی 250 ميلی گرم (500 ميلی گرم) از ماده فعال – آزیترومایسین، و در واقع اجزای کمکی – ریز سلولز، سدیم glycolate نشاســته، تالک، سدیم لوریل سولفات، نشاســته ذرت، اســتئارات منیزیم، پلی وینیل الکل، دی اکسید تیتانیوم، macrogol، رنگهای E129، E102 مي باشد.

 

آزیترومایسین Azithromycin یک آنتی بیوتیک ماکرولیتیک با اثر باکتریایی اســت (آن را مهار رشد پاتوژن). این در برابر طیف گسترده ای از ميکروب ها فعال اســت. مکانیسم عمل با سرکوب تولید پروتئین در سلول های ميکروبی همراه اســت. در غلظت های بالا، اثر ضد باکتری دارد.

 

آزیترومایسین Azithromycin یک ماده ارگانیک از گروه ماکرولیدها اســت.این آنتی بیوتیک تولید پروتئین های حیاتی خاصی را برای سنتز باکتری ها متوقف مي کند، که باعث میشود رشد و تکثیر آنها متوقف شود. بنابراین، آزیترومایسین دارای اثر باکتری اســتاتیکی و ضد باکتری اســت. در واقع، این بدان معنا نیست که این دارو ضعیف تر از آنتی بیوتیک های ضد باکتری اســت، زیرا متوقف کردن رشد باکتری ها در اغلب موارد منجر به مرگ آنها میشود.

 

موارد مصرف آزیترومایسین Azithromycin در بسیاری از موارد شبیه به اریترومایسین اســت، که مشتق آن از طریق اثر فارماکولوژیک آن اســت. در واقع، آزیترومایسین به طرق مختلف از سلف خود برای بهتر شدن متفاوت اســت. اول از همه، Azithromycin حدود 300 برابر مقاوم تر نسبت به اسیدها نسبت به اریترومایسین اســت و اسید معده آن را نابود نمي کند.

 

در حقیقت، آزیترومایسین Azithromycin عوارض جانبی متعددی را در ارتباط با دستگاه گوارش ایجاد مي کند که نسبت به اریترومایسین زیاد اســت. به طور کلی، ماکرولیدها در مقایسه با پنی سیلین ها بسیار پراکنده اما در عین حال قدیمي، بسیار مؤثرتر بر بدن و سميت کمتری دارند.این دارو نمي تواند برای درمان نوزادان اســتفاده شود.

 

یکی دیگر از خواص مفید دارو این اســت که در مدت طولانی تری از بدن دفع میشود. نیمي از آزیترومایسین Azithromycin در حدود 50 ساعت بعد از مصرف از بدن خارج میشود. این پارامتر بسیار بیشتر از آنتی بیوتیک های دیگر اســت. این به این معنی اســت که آزیترومایسین در مدت زمان طولانی در بدن ذخیره میشود و اغلب دارو مي تواند اثر بخشی 5-7 روز پس از پایان دوره داشته باشد، که در درمان عفونت های شدید و طولانی با احتمال بالایی عود بیماری بسیار مهم اســت.

 

در واقع این ویژگی دارویی مي تواند فرکانس پذیرش و طول مدت درمان را کاهش دهد. در حقیقت، ميزان کم خروج دارو در کاهش بار در کبد بیان شده اســت، که برای بیماران با اختلالات مختلف در کار این ارگان بسیار مهم اســت.

 

در واقع، علیرغم این واقعیت که دارو برای مدت طولانی در بدن وجود دارد، بسیار سریع جذب خون میشود – حداکثر غلظت آزیترومایسین Azithromycin 2.5 ساعت بعد از مصرف اســت.

 

یکی دیگر از ویژگی های مهم دارو این اســت که توانایی آن به طور عمده در بافت ها و نه در پلاسمای خون انباشته میشود و عمدتا در تمرکز عفونت تجمع پیدا مي کند. بر طبق مطالعات، غلظت یک ماده در محل عفونت حدود 30 درصد بیشتر از بافت سالم اســت.

 

این توانایی یک آنتی بیوتیک برای یافتن منبع عفونت نیز بسیار مفید اســت و آن را از بسیاری از معیارهای دیگر که به طور مساوی در همه بافت ها و مایعات توزیع شده اســت، متمایز مي کند. این ارتباط با این واقعیت اســت که ماده قادر به نفوذ به phagocytes و ماکروفاژها اســت و با آنها به بافت آلوده به باسیل حمل میشود.

 

در حقیقت، مهم اســت که آزیترومایسین نه تنها در خارج از سلول های بدن، بلکه در داخل آنها عمل مي کند. در واقعکه مي تواند بر باکتری ها – انگل های درون سلولی مانند مايکوپلاسما و کلاميدیا تاثیر بگذارد.

 

آنتی بیوتیک دارای طیف گسترده ای از فعالیت اســت و علیه انواع مختلف باکتری ها – گرم منفی، گرم مثبت، هوازی و بی هوازی فعال اســت. تنها تعداد کمي از باسیل ها به آن مقاوم هستند – بعضی از گونه های اســترپتوکوک و اســتافیلوکوک، سالمونلا و شگلا.

قرص آزیترومایسین Azithromycin برای عفونت زنان

قرص آزیترومایسین برای درمان انواع عفونت

 

باکتری های حساس به آزیترومایسین Azithromycin 

اســترپتوکوک

اســتافیلوکوک ها

لژیونلا

کلاميدیا

مایکوپلاسما

توکسوپلاسموز

کلسترییدیسم

بورلی، بورلی

ميله های هموفیلی.

 

موارد مصرف آزیترومایسین Azithromycin 

این دارو برای درمان بیماری های عفونی مورد اســتفاده قرار مي گیرد:

راه های هوایی بالا (گلو، نازوفارنکس، سینوس ها)

راه های هوایی پایین (برونش و تراشه)

ریه ها

اندام های ادراری

پوست

بیماری های تنفسی که ممکن اســت تجویز شود

برونشی

پنومونی (از جمله غیر معمول)

فارنژیت

رینیت

سینوزیت

تب زرد

سینوزیت

 

بیماری های اندام های ادراری که در آن دارو مي تواند مورد اســتفاده قرار گیرد:

اورتریت

سرویکس

سيستيت

آدرنسیت

پروستاتیت

در واقع داروها در مراحل اولیه بیماری Borreliosis (بیماری لیم)، عفونت های مختلف پوستی و عفونت های بافت نرم (Erysipelas، Impetigo، Dermatitis، آکنه متوسط) مي توانند مورد اســتفاده قرار گیرند.از آنتی بیوتیک ها و در واقع آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه اســتفاده میشود.

 

به عنوان بخشی از درمان ترکیبی، مي توان از این دارو برای کشتن هلیکوباکتر پیلوری که موجب بیماری های مختلف معده از جمله گاســتریت و زخم میشود، اســتفاده کرد.

 

آزیترومایسین Azithromycin  برای اســتفاده در فرآیندهای عفونی ناشی از ميکروب های حساس به آنتی بیوتیک اســتفاده میشود: – سینوزیت، لوزه – ورم لوزه، گلو، گوش – عفونت گوش ميانی، بینی – رینیت، حنجره عفونت گوش و حلق و دستگاه تنفسی فوقانی (التهاب سینوس prinosovyh – التهاب حنجره، نای – نای)، عفونت های از مناطق دستگاه تنفسی تحتانی (التهاب حاد برونش – برونشیت،

 

ریه ها – پنومونی)، عفونت های بافت نرم، پوست (زرد زخم، درماتیت دوم آلوده، باد سرخ، آکنه ولگاریس)، علامت اولیه (بیماری لایم) borreliosis، عفونت ادراری ایجاد شده توسط عفونت کلاميدیا (التهاب مجرای ادرار – اورتریت، گردن رحم – عفونت گردن رحم).

 

آزیترومایسین Azithromycin در دوران بارداری و شیردهی

در طول بارداری، تنها زمانی آزیترومایسین تجویز میشود که، به گفته پزشک، نیاز به درمان مادر بیش از خطرات احتمالی برای کودک اســت.

این آنتی بیوتیک ممکن اســت در شیر مادر دفع شود، بنابراین در طول شیردهی اســتفاده نمیشود، یا مسئله با قطع موقت تغذیه با شیر مادر حل میشود.

 

شکل دارویی آزیترومایسین Azithromycin 

دارو را مي توان در فرم های مختلف دارویی تولید کرد – قرص های روکش دار، قرص های قابل جذب، کپسول، شربت برای کودکان، پودر برای آماده سازی و به صورت تزریقی. اما قرص های رایج و کپسول های آزیترومایسین در دوز 125، 250، 500 ميلی گرم ماده فعال دارند. معمولا بسته بندی حاوی 3 قرص یا 3 کپسول اســت.

پودر برای تهیه سوسپانسیون خوراکی مي تواند دوز 15، 30 یا 75 ميلی گرم از آزیترومایسین را در هر گرم پودر داشته باشد.

 

موارد منع مصرف آزیترومایسین Azithromycin 

آزیترومایسین Azithromycin  در بعضی از موارد منع مصرف دارد. اول از همه، لازم اســت که دارو در زنان باردار با احتیاط تجویز شود. واقعیت این اســت که این دارو قادر به نفوذ به جفت اســت. درست اســت كه تجربه اســتفاده از دارو نشان مي دهد كه زنانی كه در معرض آن قرار گرفتند، تغييراتی در جنين نداشتند در واقع، در این وضعیت بهتر اســت با یک متخصص برای مشاوره تماس بگیرید. مصرف آزیترومایسین در دوران شیر دهی هم مشابه بارداری اســت.

 

دارو به شکل تزریق داخل وریدی برای کودکان تجویز نشده اســت. در واقع با اســتفاده از قرص آزیترومایسین برای کودکان زیر 12 سال مخالف هستند. آزیترومایسین به کودکان زیر 6 ماه و وزن کمتر از 5 کیلوگرم اختصاص داده نمیشود.

 

در موارد شدید نارسایی کلیوی یا کبدی، عدم تحمل به ماکرولیدها، شیردهی و بارداری دارو نیز منع مصرف دارد.

 

این دارو برای آریتمي ها با احتیاط تجویز میشود.

 

در صورت ابتلا به بیماری مياســتنی گراویس

 

در صورت پایین بودن سطح پتاسیم در خون

 

آزیترومایسین Azithromycin  در صورت حساس بودن (آلرژی) به آنتی بیوتیکهای ماکرولیدها، اختلال شدید کلیه، کبد (کمبود آن)، سن تا 12 سال (یا وزن کمتر از 45کیلوگرم)، مصرف همزمان با ارگوتامين، دی هیدرورگوتامين، نباید مصرف شود.

 

تداخل دارویی Azithromycin آزیترومایسین :

آزیترومایسین ممکن اســت با بعضی داروها به ویژه کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی اسیدهای حاوی آلومينیوم/ منیزیم تداخل نشان دهد.

قرص آزیترومایسین Azithromycin برای عفونت زنان

قرص آزیترومایسین برای درمان عفونت در زنان

 

عوارض جانبی آزیترومایسین Azithromycin 

عوارض و موارد مصرف آزیترومایسین بسیار نادر اســت. در واقع، هر دارویی عوارضی دارد. شایع ترین آنها اختلالات مربوط به دستگاه گوارش – درد شکم ، اسهال، تهوع، یبوست و گاهی اســتفراغ اســت. فراموش نکنید که، مانند هر آنتی بیوتیک، آزیترومایسین مي تواند بر روی ميکرو فلور روده ای طبیعی تاثیر بگذارد، که مي تواند در دیس بکروئید پایدار بیان شود.

 

بنابراین، آنتی بیوتیک درمانی باید با بازسازی ميکرو فلور روده با کمک آماده سازی پروبیوتیک تامين شود. آلرژی پوست، سردرد، کاندیدیازیس، واژینیت در زنان، تغییر در طعم و بو، سرگیجه، بی خوابی نیز ممکن اســت رخ دهد.

 

تغییرات در ترکیب خون، تاکی کاردی بطنی، تغییر در موج QT در کارتوگرافی ممکن اســت. به ندرت، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک، تغییرات پاتولوژیک در کلیه ها و نکروز کبدی وجود دارد.

 

عوارض جانبی در گردش خون، سیستم لنفاوی: کاهش در تعداد پلاکت (ترومبوسیتوپنی)، نوتروفیل (نوتروپنی).

 

عوارض جانبی در اعصاب مرکزی اختلالات سیستم: سرگیجه (سرگیجه)، تشنج، cephalalgia (سردرد)، پارستزی (سوزن سوزن شدن، سوزش بر روی پوست)، خواب آلودگی، ناتوانی جنسی، بی خوابی، افزایش فعالیت های حرکتی، پرخاشگری، عصبانیت، اضطراب.

 

عوارض جانبی در اختلالات ارگانهای درک: کاهش شنوایی برگشت پذیر، ناشنوایی، وزوز گوش، اختلال طعم و مزه، بوی.

 

عوارض جانبی در سیستم قلبی عروقی: اختلال ریتم (آریتمي، تپش قلب، بطن (بطن)، تاکی کاردی، فاصله QT در نوار، تاکی کاردی بطنی دو طرفه افزایش یافته اســت).

 

عوارض جانبی در اختلالات دستگاه گوارش: اختلالات مدفوع (یبوست، اسهال)، تهوع، درد شکم / کرامپ های شکمي، نفخ (تورم)، بی اشتهایی (بی اشتهایی)، تغییر زبان از رنگ، التهاب روده بزرگ (کولیت کاذب)، زردی کلستاز (به دلیل تخلف از خروج صفرا )، هپاتیت (التهاب کبد)، نمونه های آزمایشگاهی تغییر کبدی، نارسایی کبد، نکروز (تخریب) از کبد، گاه کشنده اســت.

 

واکنش های آلرژیک: آنژیوادم (تورم سریع صورت، لبها، زبان مبتلا به نارسایی تنفسی)، خارش، راش، حساسیت به نور خورشید، شوک آنافیلاکتیک (کشنده در موارد نادر)، اریتمي، درماتیت تماسی آلرژیک اســت.

 

اختلالات حرکتی: آرترالژی (درد مفصلی).

 

اختلالات سیستم گوارشی: نفریت (التهاب کلیه)، نارسایی حاد کلیه.

 

سایر موارد: کاندیدیازیس (عفونت قارچی)، واژینیت (التهاب واژن).

 

 

نحوه اســتفاده آزیترومایسین Azithromycin 

قرص آزیترومایسین باید به طور کامل با آب فرو خورده شود.

 

آزیترومایسین Azithromycin باید حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از مصرف داروهایی که اسیدیته آب معدنی (آنتی اسیدها) را کاهش مي دهد، مصرف شود.

 

بیمار باید توجه داشته باشد که در طول دوره درمان ضروری اســت از شرکت در فعالیت های خطرناکی که نیاز به تمرکز بالا، واکنش سریع و در واقع وسایل نقلیه رانندگی دارند، دوری کنند.

 

در بیشتر موارد، در درمان عفونت های حاد تنفسی، از روش زیر اســتفاده میشود – یک دوز دارو در دوز 500 ميلی گرم در روز. شما باید تلاش کنید که دارو را پس از 24 ساعت مصرف کنید، . مدت زمان درمان معمولا کم و بین 3 تا5 روز اســت.

 

با عفونت های پوست و عفونت بافت های نرم، بیماری لیم در روز اول 1 گرم دارو مصرف مي کند و در 4 روز آینده 500 گرم، یک بار در روز مصرف میشود.

 

دوز مورد نیاز یک بار در روز برای یک ساعت یا دو ساعت بعد از غذا مصرف میشود.

 

بیماران بزرگسال (از جمله افراد مسن)، کودکان بزرگتر از 12 سال (یا وزن کمتر از 45 کیلوگرم) در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه تنفسی تحتانی و یا فوقانی، بافت نرم، پوست تعیین 0.5 گرم / روز به ازای هر 1 پذیرش به مدت سه روز (دوز در هر دوره – 1.5 گرم). هنگامي که اریتم (اوایل بیماری لایم) در 1 روز – 1 گرم در یک زمان، از 2 به روز 5 – 0.5 گرم در روز .

 

در درمان جوش و آکنه در 3 روز اول، 0.5 گرم دارو مصرف میشود، یعنی 1 کپسول یا قرص 500 ميلی گرم در روز یا 2 قرص آزیترومایسین 250 در روز. و سپس هر هفته 0.5 گرم(1 کپسول یا قرص 500 ميلی گرم) دیگر مصرف میشود.

 

در مجموع باید 12 قرص 500 ميلی گرم مصرف کنید، یعنی دوره درمان 10 هفته اســت.اولین قرص هفتگی باید هفت روز پس از اولین قرص روزانه در نظر گرفته شود (به عنوان مثال، روز 8 از شروع درمان)

 

با اســتفاده از اوراتیت بدون عارضه یا سرویکیت ناشی از کلاميدیا، یک دوز 1 گرم کافی اســت.

 

در درمان ترکیبی از هلیکوباکتر پیلوری، لازم اســت که آزیترومایسین را در دوز 1 گرم به مدت 3 روز بیش از 3 بار مصرف کنید.

 

كودكان 12 ساله و با وزن بيش از 45 كيلوگرم با عفونت دستگاه تنفسی پوست و بافت نرم سه قرص 500 ميلی گرم به مدت 3 روز تجويز میشود.

 

دوز برای کودکان با وزن 45 کیلوگرم بر اساس وزن آنها – 10 ميلی گرم / کیلوگرم در روز محاسبه میشود. دوره درمان نیز 3 روز اســت.

 

در مورد فراموشی یک دوز از دست رفته باید در اولین فرصت، بعدی – با فاصله 24 ساعت مصرف شود.

 

با توجه به دستورالعمل برای اســتفاده، با نقض ضعیف کلیه، تنظیم دوز مورد نیاز نیست.

 

شما باید توجه داشته باشید که مصرف غذا به ميزان قابل توجهی هضم دارو را تحت تاثیر قرار مي دهد. بنابراین، باید آن را 1-2 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

 

آنتی اسیدها و الکل در واقع غلظت دارو در خون را کاهش مي دهند. بنابراین، در هنگام مصرف آنتی اسیدها و آزیترومایسین، بین مصرف این داروها بین دو ساعت فاصله اســت. اســتفاده همزمان از دارو و الکل نیز توصیه نمیشود.

 

تتراسیکلین ها و کلرامفنیکول، هنگامي که همراه با دارو مصرف میشود، اثر آن را افزایش مي دهد. این دارو غلظت دیگوکسین را افزایش مي دهد و با هپارین ناسازگار اســت.

 

ميکروب ها قادر به ایجاد مقاومت (مقاومت) به این آنتی بیوتیک هستند: هوازی گرم مثبت (اســترپتوکوک پنومونیه مقاوم به پنی سیلین).

 

ميکروارگانیسم های مقاوم به آزیترومایسین: هوازی گرم مثبت (اســتافیلوکوک، Enterococcus faecalis، Bacteroides fragilis) مي باشند.

 

علائم اوردوز با آزیترومایسین Azithromycin 

علائم بیش از حد: نیاز به اســتفراغ، کاهش شنوائی موقت، مدفوع مکرر و شل.

درمان اوردوز : شتشوی معده، از جمله اســتفاده از صربنت (کربن فعال) و درمان علائم.

 

شرایط نگهداری آزیترومایسین Azithromycin 

در 15-25 درجه سانتیگراد آزیترومایسین عمر مفید دو سال را دارد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو