قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟


منبع: نیک شو

482

1398/9/12

12:47


قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

بسیاری از افراد دچار افسردگی هستند یا حملات ترس سراغ او مي آید در این مقاله در مورد قرص سرترالین Sertraline یک داروی ضد افسردگی و اختلال هراس، فوبیای اجتماعی مورد اســتفاده قرار ميگیرد در ادامه با این دارو بیشتر آشنا شوید .

 

سرترالین Sertraline چیست؟

سلول های مغزی که نورون ناميده مي شوند،مواد شیميایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح مي کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز مي باشند.

 

سروتونین یکی از این مواد شیميایی اســت که در مغز تولید میشود .زمانی که سروتونین از نورون ترشح مي گردد،منجر به تحریک سایر نورون ها میشود،بعد توسط پمپ هایی به سلول های مغزی باز مي گردد و بازیابی میشود.

 

سرترالین Sertraline متعلق به خانواده ي داروهاي ضدافسردگي مهاركننده ي پمپ جمع كننده ي سروتونين (SSRIs)مي باشد که در اختلالات مختلفی از جمله درمان افسردگی، حملات ترس، اختلالات اضطرابی و وسواس تجویز مي شوند.

 

افسردگی و حملات ترس(panic disorder) عموماً بدون علت مشخصی در افراد بروز مي کنند یا در اثر مشکلات ارتباطی،ضربه ی روحی یا یک بیماری ایجاد می شود.

 

دارو های مهار کننده ی پمپ جمع کننده ی سروتونین (داروهای SSRIs )که سرترالین یکی از آنها مي باشد ،سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش مي دهند.

 

این کار کمک به برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس و بسیاری از اختلالات دیگر مربوط به خلق و خو در بعضی از افراد میشود. سرترالین Sertraline به علت کاهش ميل جنسی در درمان انزال زودرس نیز کاربرد دارد .

 

سرترالین Sertraline در سال ۲۰۱۳ با تجویز بیش از ۴۱ ميلیون نسخه پرمصرف‌ترین داروی ضدافسردگی و دومين داروی پرمصرف روانپزشکی پس از آلپرازولام در ایالات متحده بوده‌ اســت.

 

فرمول شیميایی  :C۱۷H۱۷Cl۲N 

وزن مولکولی : ۳۰۶.۲۲۹ گرم بر مول

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

شکل دارویی:  قرص گردمحدب، بیخط، روکشدار(F.C.)

 

قبل از شروع مصرف سرترالین Sertraline

*در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

*در صورت سابقه مشکلات کبدی ،کلیوی،قلبی(ضربان قلب نامنظم)،صرع،دیابت نوع ۲،مشکلات چشمي(مانند گلوکوم یا آب سیاه)،مشکلات خونی(خون ریزی)،تغییر خلق و خوی شدید (سرخوشی ناگهانی) حتما پزشک خود را با خبر سازید.

 

*اگر همزمان با تجویز این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی قرار دارید (شوک درمانی) به پزشک خود اطلاع دهید.

 

*در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی پزشک خود را با خبر کنید.

 

*در صورتی که در دو هفته ی اخیر داروهای ضد افسردگی از گروه مهار کننده ی مونو آمين اکسیداز (مانند سلژیلین،راسلژیلین،ترانیل سیپرامين و…) مصرف مي کرده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

*از آنجا که این دارو مي تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم اســت پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.(خصوصا دارو های قلبی، ضد صرع، آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها و داروهای آرامبخش)

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

نحوه ی مصرف سرترالین Sertraline

این دارو به صورت قرص و کپسول خوراکی ۵۰و۱۰۰ميلی گرم موجود مي باشد.

 

*از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن اســت در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،

 

با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و سوالات خود را از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .

 

قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،مي تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود.

 

*ممکن اســت پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

 

*در صورتی که این دارو بصورت ۱ عدد در روز برای شما تجویز شده باشد،مي توانید آن را در هر زمان از روز که راحت ترید ميل کنید.اما برای همه ی روزها زمان مشخصی تعیین کنید و دارو را منظم مصرف کنید. معمولاً توصیه میشود این صبح یا عصرها مصرف شود .

 

*در صورتی که از این دارو جهت درمان اختلالات اضطرابی اســتفاده مي کنید،ممکن اســت پزشک درمان را با مقدار کم دارو شروع کند.به این خاطر که در بعضی افراد در دوهفته ی اول درمان با سرترالین امکان بروز اضطراب یا افزایش آن وجود دارد.

 

به همين خاطر بهتر اســت دارو با مقدار کم شروع شود و به تدریج دوز آن افزایش یابد،لذا این دارو را دقیقا طبق دستورات پزشک مصرف کنید و به مقدار مصرفی تاکید شده،دقت کنید.

 

*این دارو با غذا تداخل ندارد مي توان قبل یا بعد از غذا آن را مصرف کنید.

 

*در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف کنید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری کنید.‎

 

مقدار مصرف سرترالین Sertraline:

– بزرگسالان

برای افسردگی و یا بیماری وسواس، دوز اولیه 50 ميلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز مي‌گردد. در صورت نیار و تحمل بیمار، پس از چند هفته مقدار دارو را به مقدار 50 ميلی‌گرم و با تناوب حداقل یک هفته در ميان افزایش دهید.

 

توجه :

بعضی پزشکان دوز اولیه را 25 ميلی‌گرم به صورت خوراکی به مدت 1 الی 2 روز تجویز مي‌کنند.

* برای بیماری اختلالات هراس، دوز اولیه 25 ميلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز مي‌گردد. پس از یک هفته باید دوز دارو به 50 ميلی‌گرم تک دوز افزایش یابد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، پس از چند هفته مقدار دارو را به مقدار 50 ميلی‌گرم و با تناوب حداقل یک هفته در ميان افزایش دهید.

 

توجه:

برای بیماران دارای نارسایی کبدی، دوز دارو باید تعدیل گردد.

دوز معمول دارو برای بزرگسالان 200 ميلی‌گرم در روز مي‌باشد.

 

2- کودکان:

* برای افسردگی و یا بیماری اختلالات هراس کودکان توصیه نمي‌شود .

* برای بیماری وسواس، در کودکان 6 تا 13 سال، دوز اولیه 25 ميلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز مي‌شود. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را با تناوب حداقل یک هفته در ميان افزایش دهید.

 

در کودکان 13 تا 17 سال، دوز اولیه 50 ميلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز مي‌گردد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را با تناوب حداقل یک هفته در ميان افزایش دهد.

 

توجه:

برای کنترل تجویز مناسب با توجه به وزن کودک مقدار دوز را تعیین کنید.

 

3- سالمندان:

* برای بیماری اختلالات هراس، افسردگی و وسواس، دوز اولیه 25 ميلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز مي‌گردد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را به تدریج افزایش دهید.

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

قرص سرترالین Sertraline در دوران بارداری

در دوران بارداری دارو تنها در صورت نیاز مصرف شود. سرترالین به نوزاد متولد نشده آسیب مي زند. به علاوه مصرف سرترالین در سه ماهه آخر بارداری باعث بروز علائم ترک در نوزاد میشود، علائمي مانند مشکل تنفسی، مشکل در تغذیه، تشنج، گرفتگی عضلانی و گریه مداوم. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد خود به پزشک اطلاع دهید .

 

از آنجایی که عدم درمان مشکلات روحی (مانند افسردگی، حمله هراس و اختلال وسواس فکری)مي تواند شرایط جدی باشد، بدون مشورت و دستور پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید. اگر قصد باردار شدن دارید یا تصور مي کنید در زمان مصرف سرترالین Sertraline باردار شده اید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

 

قرص سرترالین Sertraline در دوران شیردهی

داروی سرترالین وارد شیر مادر میشود. بنابراین در دوران شیردهی قبل از شروع مصرف سرترالین با پزشک تماس بگیربد.

 

توصیه های داروی سرترالین Sertraline

*ممکن اســت در ۲*۳هفته ی نخست درمان با این دارو علائم بهبودی را در خود نبینید با این حال به مصرف دارو ادامه دهید.

 

*در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک باشید تا پیشرفت درمانی شما بررسی شود.

 

*در ابتدای درمان با این دارو ممکن اســت افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن مي باشند و به مرور زمان برطرف مي شوند.

 

*بهتر اســت در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درميان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنید.

 

* مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت در رژیم غذایی باعث افزایش احتمال عوارض ناشی از سرترالین Sertraline میشود لذا مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود محدود کنید.

 

*مصرف الکل در مدت درمان با این دارو مي تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.

 

*در صورتی که مبتلا به دیابت مي باشید ، چک کردن قند خون روزانه نسبت به قبل ،از اهميت بیشتری برخوردار اســت زیرا این دارو مي تواند سطح قند خون شما را تغییر دهد .در صورت بروز این مشکل توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت کنید.

 

*پیش از دریافت یا شروع هر دارو ،فرآورده گیاهی یا مکمل،خصوصاً داروهای ضد التهاب و تسکین دهنده درد ،پزشک یا داروساز خودرا در جریان مصرف سرترالین قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری کنید.

 

*مصرف دارو های تضعیف کننده ی اعصاب و کاربامازپین با این دارو نیاز به بررسی و تنظیم دوز مناسب توسط پزشک دارد.

 

*داروهای ضد افسردگی متنوع با اثرات متفاوت وجود دارند در صورتی که احساس مي کنید این دارو مناسب شما نمي باشد مي توانید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید اما از قطع درمان خودداری کنید.

 

*در مدت درمان بااین دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری کنید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی اســتفاده کنید.

 

عوارض شایع سرترالين Sertraline

*عوارض گوارشی مانند احساس تهوع،سوء هاضمه،یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف سرترالین شایع مي باشد که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی مي توان شدت آنها را کاهش داد.

 

*در صورت احساس خواب آلودگی ،ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری کنید .

 

*برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.

 

*خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو ميباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر مي توان آن را برطرف نمود .

 

*تغییرات خلق و خو مانند احساس اضطراب ،پریشانی ،بی قراری و فراموشی و احساس لرزش ممکن اســت اوایل درمان با سرترالين بروز کند که به مرور و در مدت چند روز برطرف مي شوند امادر صورت ادامه دار شدن یا تشدید این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

 

*در صورت اختلال در خواب،تعریق بیش از حد،کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی ،درد ،احساس گزگز انگشتان ،مشکلات جنسی ،زنگ زدن گوش ،ضربان‌نامنظم ، آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت کنید.

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

عوارض نادر اما مهم Sertraline

*سندرم سروتونین یا مسموميت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین مي باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم اســت اما در صورت عدم رسیدگی درمانی مي تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.

 

*این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن مي باشد .در صورت مشاهده ی علایمي همچون احساس برافروختگی، تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا قبل از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

*در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

موارد مصرف سرترالین Sertraline

در درمان افسردگی، وسواس اجباری، اختلالات پانیک و اختلالات خلقی کاربرد دارد .

 

مکانیسم اثر سرترالین Sertraline

سرترالین از طریق جلوگیری از جذب مجدد سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پس سیناپسی و بالابردن غلظت سروتونین در دستگاه عصبی مرکزی اســت. سرترالین هم‌چنین به ميزان کمي از جذب مجدد دوپامين جلوگیری مي‌کند (حدود ۱٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن) و تا حدی نیز وقفه‌دهنده گیرنده‌های آلفای آدرنالین اســت (حدود ۱٪ تا ۱۰٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن).

 

فرمول شیميایی سرترالین C۱۷H۱۷Cl۲N اســت. نیمه عمر آن بین ۱۳ تا ۴۵ ساعت و در زنان حدود ۱٫۵ برابر بیش از مردان اســت. غلظت آن در پلاسمای خون پس از ۴ تا ۶ ساعت به حداکثر مي‌رسد و درصد وابستگی آن به پروتئین پلاسمای خون حدود ۹۹٪ اســت.

 

 

درمان هراس اجتماعی

سرترالین Sertraline برای درمان بیماری هراس اجتماعی نتایج موفقیت‌آميزی بدست آورده‌اســت. مطالعات و تحقیقاتی که در این زمينه انجام شده نشان دهنده این امر اســت که برای درمان این بیماری به ميزان دوز بیشتری از مصرف نیاز اســت علاوه بر این بهبودی به کندی صورت مي‌گیرد.

 

و معمولاً پاسخ به دارو از هفته ششم شروع شده و تا هفته دوازدهم افزایش مي‌یابد. سرترالین علاو بر اینکه مولفه‌های روانی هراس اجتماعی همچون ترس و اجتناب بهبود مي‌بخشد بر مولفه‌های فیزیکی مانند سرخ شدن و تپش قلب نیز تأثیر مثبت مي‌گذارد.

 

فارماکوکینتیک سرترالین Sertraline

سرترالین به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8*5/4 ساعت پس از مصرف آن اســت. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال اســت.

 

به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت اســت. به ميزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع میشود که عمدتاً به شکل متابولیت اســت. این دارو وارد شیر مادر هم میشود.

 

عوارض جانبی سرترالین Sertraline

اختلالات جنسی * خواب آلودگی * گیجی * خستگی یا ضعف * مشکلات گوارشی از جمله: بی اشتهایی * اسهال * خشکی دهان * اختلال در هضم غذا * تهوع * درد شکم * نفخ

 

کاهش وزن * سردرد * افزایش تعریق * اختلالات خواب * لرزش و در بعضی مواقع اختلالات انعقادی و خونریزی غیر عادی * واکنش های تهاجمي * حالت های شبیه جنون * سندرم اســتیونس جانسون * زیادی فشار خون ریوی * واکنش های آلرژیک * تاکی کاردی بطنی * تاری دید * برافروختگی * سینوزیت * عفونت ادراری و خميازه از عوارض جانبی این دارو اســت.

قرص سرترالین Sertraline برای چیست؟

تداخلات دارویی سرترالین Sertraline

سرترالین Sertraline متابولیسم کبدی بعضی داروها را کاهش و غلظت سرمي آنها را افزایش مي دهد از جمله: ضد افسردگی های سه حلقه ای * داروهای ضد آریتمي گروه IC مانند پروپافنون . همچنین متابولیسم کبدی آستميزول را مهار مي کند و خطر آریتمي را افزایش مي دهد .

 

دیگوکسین * دیژیتوکسین و وارفارین با اتصال پروتئین با سرترالین تداخل دارند.

 

مصرف هم زمان سرترالین با مهار کننده های منو آمين اکسیداز از جمله فورازولیدون * پروکاربازین و سلژیلین ممکن اســت موجب بروز عوارض جدی و خطرناک و کاهی مهلک قلبی و CNS شود بنابر این مصرف هم زمان ممنوع اســت.

 

مصرف سرترالین Sertraline با داروهای سرتونرژیک مي تواند باعث بروز سندرم سروتونین و تشدید عوارض شود.

 

مصرف سرترالین با گیاه علف چای مانند هایپیران مي تواند موجب افزایش اثرات جانبی دارو شود

 

هشدار ها سرترالین Sertraline

در بیماران با اختلالات کبدی یا کلیوی * بیماران قلبی * سابقه حملات تشنج * اختلالات انعقادی *گلوکوم با زاویه بسته و سابقه مانیا بایستی با احتیاط مصرف شود، در بیماران با اختلال کبدی کاهش دوز بایستی مد نظر باشد.

 

بی ضرری و اثر بخشی سرترالین در کودکان برای درمان افسردگی * اختلالات پانیک * موارد PTSD و اختلالات اضطرابی اجتماعی ثابت نشده اســت
دارو های هم گروه سرترالین

سیتالوپرام

اس سیتالوپرام

فلوکستین

فلووکسامين

پاروکستین

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو