معرفی خانه توکلی ، مشهد | Tavakoli Historical House

معرفی خانه توکلی ، مشهد | Tavakoli Historical House


منبع: تاپ تراول

147

1398/9/12

13:05


خرید بلیط هواپیما

خانه توکلی

خانه توکلی توسط احسان خان قرایی طراحی و ساخته شده است و تاریخچه ساخت آن به دوران قاجار و به سال ۱۲۲۱ باز می گردد. از بارزترین ویژگی های معماری این بنا می توان به کاشی کاری ها و آجر کاری های نفیس و ناب آن اشاره کرد. تمام قسمت خانه از در ورودی گرفته تا نمای داخلی و بیرونی خانه با این هنر زیبا مزین شده است. استفاده از ستون های آجری در نمای ساختمان و به شکل کاملا ماهرانه، جلوه ای بی نظیر و خاص به این بنا داده است.در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با این خانه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

معماری زیبای خانه‌ی توکلی

در روزگار حکومت قاجار، به خاطر تقلید از سبک و شیوه‌ی معماری اروپایی در ایران، ساخت پله در معماری ایرانی رواج یافت و در اکثر خانه‌های مربوط به آن دوران شما پله‌های زیادی را در جلوی خانه‌ها می‌بینید که به عنوان یک شاخص بارز برای معماری دوره‌ی قاجاریه شناخته می‌شود. در خانه‌ی توکلی هم یک پلکان زیبا وجود دارد که البته به خوبی حفظ شده و ظاهر اولیه‌ی خود را نگه داشته است.

خرید تور

در خانه‌ی توکلی، کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و فاخری وجود دارد که نشان از ذوق و هنر معماران ایرانی در روزگاران کهن دارد. استفاده از این کاشی‌های زیبا و چشم نواز با رنگ‌ها و نقوش متنوع از گل و پرنده و نیز نقوش اسلیمی، از ویژگی‌های معماری در دوره‌ی قاجاریه می‌باشد که در این خانه به وضوح قابل مشاهده است.

خانه توکلی

در خانه‌ی توکلی، که یک خانه‌ی دو طبقه‌ است شما می‌توانید ستون‌های زیبا و مرتفعی را ببینید که علاوه بر اینکه به عنوان نگه دارنده‌ی وزن سقف و برای کنترل وزن بنا ساخته شده اند، نقش زیبایی شناسانه‌ای را نیز ایفا می‌کنند‌. این ستون‌ها که پنج عدد هستند و در کنار ایوان خانه قرار گرفته اند از جمله زیبایی‌های این بنا می‌باشد.

خانه توکلی

نکته‌ی جالب دیگر در این خانه، به کار گیری بسیار منظم و دقیق و زیبا از آجر است. آجر از دیرباز به عنوان پایه‌ی اصلی معماری ایرانی کاربرد داشته است، اما به کارگیری آن به این شکل هنرمندانه و دقیق و زیبا را می‌توان در دسته‌ی زیبایی‌های معماری ایرانی و ذوق معماران روزگاران کهن ایران زمین دانست.همچنین وجود ارسی‌های داخل این خانه، که قسمت‌های مختلف این خانه را از یکدیگر جدا می‌کند، می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های معماری در دوران قاجاریه شناخته شود.

خانه توکلی

خانه‌ی زیبای توکلی به عنوان پایگاه میراث فرهنگی در شهر مشهد انتخاب شده است. بازدید از این خانه و جاذبه‌های آن می‌تواند برای تمام افراد جذاب و دیدنی باشد. به خصوص اگر به معماری و عکاسی علاقمند هستید، حتما از این خانه‌ی زیبا در طول اقامت خود در شهر مشهد مقدس دیدن کنید.

خانه توکلی

مسیر دسترسی

خانه توکلی در کوچه های فرعی خیابان نواب صفوی قرار دارد. این خیابان منتهی به حرم امام رضا است و با خروج از درب نواب صفوی و کمی پیاده روی به این خانه قدیمی خواهید رسید. این خانه تاریخی فاصله اندکی با خانه داروغه دارد که یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد است.


  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو