رویترز گزارش داد، همزمان با اینکه هنگ‌کنگ با نخستین رکود اقتصادی خود در یک دهه گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، کری لام، رهبر هنگ‌کنگ به خبرنگاران گفت: قانون دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ که اخیرا به مجموعه قوانین آمریکا اضافه شد، کاملا غیرضروری بود.

این قانون، وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم می‌سازد تا دست‌کم به صورت سالیانه تایید کند که هنگ‌کنگ از خودمختاری کافی برای توجیه شرایط تجاری مطلوب برای آمریکا برخوردار است و همچنین تهدید می‌کند که نقض حقوق بشر با تحریم مواجه خواهد شد.

لام گفت: در حال حاضر این قانون بر اعتماد اقتصادی تاثیر گذاشته چرا که شرکت‌ها پس از بررسی این قانون نسبت به اقداماتی که ممکن است دولت آمریکا در آینده انجام دهد، شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

کری لام به طور مفصل درباره اقدامات بیشتری که برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام خواهد داد، صحبتی نکرد و تنها گفت: جزئیات در آینده نزدیک اعلام خواهند شد.

دولت هنگ‌کنگ پیشتر یک کمک ۲.۷ میلیارد دلاری را برای حمایت از اقتصاد به ویژه برای بخش‌های حمل و نقل، گردشگری و خرده فروشی پیشنهاد داده است.

ناآرامی‌های هنگ‌کنگ به شدت به خرده فروشی لطمه وارد کرده چرا که اعتراضات شدیدا گردشگران را وحشت‌زده کرده، باعث رکود صنعت گردشگری شده و به درآمد حاصله از این صنعت لطمه وارد کرده است.

در همین حال چین نیز روز دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه در واکنش به این قانون آمریکا، هواپیماها و کشتی‌های نظامی‌ آمریکایی را از ورود و توقف در هنگ‌کنگ منع کرد.

لام گفت: تایید چنین ورودهایی به بندر هنگ‌کنگ موضوعی است که به وزارت امور خارجه چین مربوط می‌شود.