ماهی قرمز: اصول نگهداری ماهی قرمز بیاموزید!

ماهی قرمز: اصول نگهداری ماهی قرمز بیاموزید!


منبع: نت نوشت

422

1398/3/19

17:15


ماهی قرمز

اگر بعد از تعطیلات عید همچنان ماهی قرمز یا همان ماهی گلی یا گلدفیش سفره هفت سین هنوز زنده و سرحال است و تنگ‌اش حال و هوای خوبی به خانه شما داده ما پیشنهاد می‌کنیم روش صحیح نگهداری ماهی قرمز را بیاموزید. برای اطلاع از شرایطی که با رعایت آن می‌توانید از این ماهی به خوبی نگهداری کنید، با آموزش نگهداری ماهی قرمز با نت نوشت همراه باشید.

ماهی قرمز

ماه قرمز یا گلدفیش یکی از رایج ترین، معروف ترین و همین طور در دسترس ترین ماهی ها، از بین ماهی‌های موجود قابل نگهداری در خانه است. علاقه مندان به تکثیر و پرورش ماهی تقریباً بیش از دو هزار سال است که مجذوب این موجودات زیبا و براق شده اند. در نتیجه از این آبزیان هزاران گونه مختلف وجود دارد. گلدفیش یک حیوان خانگی عالی هم برای کسانی که تجربه نگهداری از آبزیان را دارند و هم کسانی که به تازگی آکواریوم خریده اند، می‌باشد. جزئیات مربوط به نگهداری ماهی قرمز را در ادامه بخوانید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه کور ؛ چگونه از یک گربه کور مراقبت کنیم؟

این ماهی سالهاست که به یکی از سنت‌های ایرانی‌ها جهت چینش سفره هفت سین بدل شده است!

این ماهی سالهاست که به یکی از سنت‌های ایرانی‌ها جهت چینش سفره هفت سین بدل شده است!

مکان نگهداری ماهی گلی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ماهی گلی یا گلدفیش‌هایی که در بازار رایج هستند یکی از بیشترین گونه‌ها می‌باشند و طول آن‌ها به ۱۸ اینچ هم می‌رسد. تجربه‌ها در نگهداری ماهی قرمز نشان داده است که برای یک عدد ماهی گلدفیش، ۴۰ گالن (کوچکترین ظرفیت موجود از گالن) و برای دو ماهی معادل ۵۵ از این گالن‌ها استفاده شود. از طرف دیگر گلدفیش‌هایی از گونه Fancy، به خوبی می‌توانند در ۲۰ گالن آب هم بمانند و این مقدار برای یک جفت از ماهی‌ها باید به ۳۰ گالن برسد.

اگرچه، نگهداری ماهی قرمز در تنگ ماهی هم امکان پذیر است، اما این گونه از ماهی‌ها آب را به سرعت کثیف می‌کنند و اگر آنها را در تنگ نگه می‌دارید، در فاصله زمان‌های کوتاه تری نسبت به آکواریوم باید آب آن را تعویض کنید. از دیگر معایب تنگ می‌توان به اندازه کوچک آن نسبت به آکواریوم نام برد، که به این دلیل نمی‌توان در آن از سیستم‌های فیلتر و تصفیه استفاده کرد. به علاوه طراحی کروی شکل آن مانع از این می‌شود که محیط مناسبی جهت تبادل کافی اکسیژن وجود داشته باشد.

زمانی که در خانه تان یک محیط مناسب برای نگهداری ماهی قرمز پیدا کردید؛ باید تمام زاویه‌ها و شرایط را در نظر بگیرید. نخست اینکه آیا در نزدیکی آن دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی وجود دارد؟ آکواریوم را نباید در محلی که دما مرتب تغییر می‌کند قرار دهید.

همچنین آکواریوم شما باید به دور از پنجره باشد؛ زیرا اگر نور محیط زیاد باشد، ممکن است زمینه رشد جلبک‌ها فراهم شود. به علاوه، باد و گرد و غبار در اطراف پنجره‌ها بیشتر است. اگر مکانی که انتخاب کرده اید، آفتاب گیر است، از یک لایه محافظ مانند برای ایجاد سایه روی آن و جلوگیری از تابش مستقیم نور استفاده کنید. همچنین اگر در خانه تان بچه خردسال و یا دیگر حیوانات خانگی (مخصوصاً گربه) دارید، محلی را انتخاب کنید که دور از دسترس آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: میو میو کردن گربه چه معنی دارد؟

اگرچه، نگهداری ماهی قرمز در تنگ ماهی هم امکان پذیر است، اما این گونه از ماهی‌ها آب را به سرعت کثیف می‌کنند و اگر آنها را در تنگ نگه می‌دارید، در فاصله زمان‌های کوتاه تری نسبت به آکواریوم باید آب آن را تعویض کنید.

اگرچه، نگهداری ماهی قرمز در تنگ ماهی هم امکان پذیر است، اما این گونه از ماهی‌ها آب را به سرعت کثیف می‌کنند و اگر آنها را در تنگ نگه می‌دارید، در فاصله زمان‌های کوتاه تری نسبت به آکواریوم باید آب آن را تعویض کنید.

تنگ و آب ماهی قرمز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

آبی که در محل نگهداری ماهی قرمز میریزیم، باید دارای خصوصیات ویژه‌ای باشد. آب لوله کشی به وسیله تصفیه‌هایی به آب بدون کلر تبدیل می‌شود، مانند  Tetra AquaSafe و تصفیه آب API Aquarium. برای تنگ ماهی‌های کوچک تر می‌توانید از بطری‌های آب سوپر اکسیژنه استفاده کنید. این وسایل در پت شاپ‌های محلی موجود است.

 

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که هیچ گاه آب لوله کشی را بدون فرآیند تصفیه در آکواریوم نریزید. زیرا کلر موجود در آب و دیگر فلزات سنگین و آلودگی‌های موجود در آن باعث کشته شدن ماهی شما خواهد شد.

محل نگهداری ماهی قرمز را تا آخر پر از آب نکنید. به اندازه ۲ اینچ از بالای آن فضای خالی وجود داشته باشد به این دلیل که اگر ماهی بپرد، فضای خالی باشد و به بیرون پرتاب نشود.

ماهی گلدفیش بیشتر دوست دارد که در آب با دمای پایین باشد اما آب ولرم هم برای آنها مناسب است. دمای آب مناسب جهت زندگی گلدفیش‌های رایج در بازار بین ۶۵ تا ۶۸ درجه فارنهایت است. دمای آب ایده آل برای گلد فیش‌های Fancy، از ۶۵ الی ۷۲ درجه فارنهایت است.

یک بخاری مخصوص آب و یک ترموستات در ظرف نگهداری از ماهی‌ها قرار دهید که از بابت دمای داخل آکواریوم خیالتان راحت باشد. (ترموستات را در خلاف جهت بخاری آبی قرار دهید) در زمان خرید بخاری آبی، یکی از نمونه‌های منطبق با سایز و اندازه آکواریوم تان را انتخاب کنید.

بعضی از مردم تمایل دارند که ماهی‌های گلدفیش را به همراه دیگر ماهی‌های آکواریومی نگه دارند، این کار توصیه نمی‌شود. یک سری از ماهی‌ها هستند که دمای مناسب زندگی آن‌ها و نیاز غذایی که دارند نزدیک به سبک گلدفیش‌ها است؛ اما باز هم گلد فیش باید در دمایی گرم تر از سایر ماهی‌ها بماند.

بیشتر بخوانید: راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده در خانه

این ماهی بیشتر دوست دارد که در آب با دمای پایین باشد اما آب ولرم هم برای آنها مناسب است.

این ماهی بیشتر دوست دارد که در آب با دمای پایین باشد اما آب ولرم هم برای آنها مناسب است.

گلدفیش یا ماهی گلی چه غذایی می‌خورد ؟

در طبیعت و زمانی که گلدفیش‌ها آزادانه زندگی می‌کنند، چیزهایی همچون گیاهان دریایی، تخم ماهی، کرم‌های دریایی، خرچنگ‌های کوچک و حتی ماهی‌های کوچک دیگر را می‌خورند. اما به عنوان ماهی که در آکواریوم نگهداری شود، مانند قبل همه چیز خوار است اما باید غذاهای مخصوص به خودش را به او بدهید.

همه انواع غذاهای ماهی به طور یکسان ساخته نشده اند، و مواد مغذی که درون غذاهای مخصوص برای دیگر انواع ماهی‌های آب شور یا شیرین ساخته شده است با مواد مغذی غذاهایی که برای گلدفیش ساخته می‌شوند، متفاوت است. به طور کلی، غذاهای مخصوص ماهی‌های گلدفیش دارای پروتئین کمتر و کربوهیدرات بیشتری نسبت به غذای دیگر ماهی هاست و این دلیل دیگری است که چرا نباید از غذاهای بتا برای گلدفیش خود استفاده کنید.

ماهی شما ممکن است این غذا را بخورد اما مواد مغذی مورد نیاز او تامین نخواهد شد. به علاوه، غذاهایی که انسان‌ها می‌خورند مانند برنج، نان، کراکر، بیسکویت یا سیب زمینی برای ماهی‌ها توصیه نمی‌شود.

از بین انواع غذاهای مخصوص گلدفیش،که به صورت ریز و خرد شده و یا قرص هستند، یکی از این دو نوع و یا مخلوطی از هردو را انتخاب کنید. به این مورد توجه کنید که ماهی شما به اندازه‌ای رشد کرده باشد که بتواند قرص را ببلعد و به یاد داشته باشید که غذاهای خرد شده به محض این که بسته بندی آن‌ها باز شود، ارزش غذاییشان به مرور کم خواهد شد؛ در حالی که قرص‌ها ارزش غذایی به مراتب بهتری دارند.

مورد دیگری که وجود دارد این است که می‌توانید برای تغذیه گلدفیش از سبزیجات بخارپز استفاده کنید (البته حتماً باید به صورت تکه‌های کوچک برش خورده باشند) مانند نخود سبز، هویج، پرتقال، کدو سبز، میگوهای کوچک خشک شده و کرم‌های کوچک. برای گلد فیش‌ها از غذاهای خشک و فریز شده به جای غذای تازه استفاده کنید تا باکتری‌های موجود در آن جهت پیشگیری از از ابتلا و انتقال بیماری از بین بروند.

 

نگهداری از  ماهی قرمز یا گلد فیش کار ساده‌ای است، تنها باید با دقت به نکاتی نه چندان پیچیده دقت کنید

نگهداری از  ماهی قرمز یا گلد فیش کار ساده‌ای است، تنها باید با دقت به نکاتی نه چندان پیچیده دقت کنید

 

چند وقت یک بار باید به ماهی قرمز غذا داد؟

اگر ماهی گلد فیش در خانه دارید و دغدغه نگهداری از ماهی قرمز دارید، می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی به مسافرت بروید؛ زیرا این گونه از آبزیان می‌توانند تا دو هفته بدون غذا زندگی کنند. البته اگر تصمیم دارید که در یک مقطع زمانی به سفر بروید، بهترین کار این است که از دستگاه‌های خودکار مخصوص غذا دادن به ماهی‌ها استفاده کنید.

همچنین این نکته بسیار مهم است که بیش از حد به ماهی خود غذا ندهید. معمولاً اندکی غذا را دو تا سه بار در روز به او بدهید؛ البته این مقدار بستگی به تعداد ماهی‌ها نیز دارد. اگر آن‌ها غذای خود را نخورند و این غذا به ته آکواریوم برود، غذا متلاشی شده و آب آکواریوم را کثیف و آلوده می‌کند. متابولیسم گلد فیش‌ها به کندی صورت گرفته و در دمای بالای آب این فرآیند سرعت می‌گیرد. پس اگر دمای هوای آکواریوم شما پایین است، باید حواستان به این نکته باشد که ماهی دیر به دیر تغذیه شود.

بیشتر بخوانید: بازی با خرگوش در خانه را به ساده‌ترین روش ممکن بیاموزید!

انواع ماهی قرمز می‌توانند تا دو هفته بدون غذا زندگی کنند.

انواع ماهی قرمز می‌توانند تا دو هفته بدون غذا زندگی کنند.

تنگ آب ماهی گلی یا قرمز را چگونه تمیز کنیم؟

اگر یک آکواریوم بزرگ در خانه دارید که به سیستم فیلتر مجهز است، باید هر دو هفته تا چهار هفته یک بار آب آن را عوض کرده و آکواریوم را تمیز کنید. اما اگر در آب جلبک و یا آلودگی مشاهده کردید، باید در فاصله زمانی‌های کمتری آن را نظافت کنید. برای دیگر آکواریوم‌های کوچک و یا تنگ‌های ماهی که مجهز به سیستم‌های تصفیه و فیلتر نیستند، عوض کردن آب و تمیز نگه داشتن محیط نگهداری ماهی کافی است.

ابزارهای بسیاری وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید شیشه آکواریوم را تمیز نگه دارید. مثلاً یک سری از آن‌ها به صورت مغناطیسی هستند که به دو طرف شیشه چسبیده و آن را تمیز می‌کند. هیچ گاه برای تمیز کردن محیط آکواریوم و وسایل تزیینی و دکوری درون آن از صابون و مواد شوینده استفاده نکنید.

برای تمیز کردن آکواریوم یا تنگ ماهیتان وسایل دکوری درون آن را خارج کرده و با آب لوله کشی آن را بشویید. دقت کنید که در طی این فرآیند ماهی را از محیط زندگی‌اش خارج نکنید. تغییرات محیطی برای گلدفیش‌ها مناسب نیست. باعث ایجاد استرس و به دنبال آن مریضی می‌گردد.

شیشه آکواریوم را با یک دستمال یا کاغذ تمیز و یا به وسیله لوازم مخصوص پاک کردن آکواریوم، پاک کنید. با وسیله‌های مخصوصی که برای تمیز کاری شن وجود دارد، شن و ماسه کف را نیز می‌توانید تمیز کنید.

هنگامی که آب را عوض می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که دمای آب به همان دمای محیط آکواریوم قبل از عوض کردن آب باشد.

حال که متوجه شده اید این ماهی‌ها چگونه هستند و نگهداری ماهی قرمز این موجودات آبزی آسان است، پس منتظر نمانید! ما برای شما و حیوان خانگی کوچکتان روز‌های خوب و شادی را آرزو می‌کنیم!

نویسنده: زهرا اسلامی

منبع: + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو