علت فوت نصرت الله کریمی بازیگر و کارگردان قدیمی+ بیوگرافی و عکس

منبع: کولاک

248

1398/9/12

14:50


علت فوت نصرت الله کریمی مشخص شد. نصرت‌الله کریمی بازیگر، کارگردان و مجسمه‌ساز ایرانی صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر بر اثر کهولت سن درگذشت. بابک کریمی فرزند این هنرمند این خبر را تأیید کرد. این هنرمند متولد ۱۳۰۳ در تهران بود و در فیلم‌هایی، چون «جنگ اطهر»، «دندان مار» و «برخورد» به‌عنوان بازیگر حضور داشته است.

علت فوت نصرت الله کریمی

علت فوت نصرت الله کریمی

کریمی دستیاری کارگردانان شاخصی همچون کیومرث پوراحمد، مسعود کیمیایی، سیف‌الله داد، محمدعلی نجفی، احمدرضا درویش و سیروس الوند را هم در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. این هنرمند پیشکسوت و در فیلم‌هایی، چون «کارناوال مرگ»، «برخورد» و «رد پای گرگ» حضور داشته است.

زندگینامه نصرت الله کریمی

نصرت کریمی متولد اول دی‌ماه ۱۳۰۳ در تهران و فارغ التحصیل از هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده سینمایی پراگ در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون بود.

او آخرین بار در سال ۱۳۵۴ پشت دوربین فیلم «خانه خراب» چهارمین ساخته اش رفت و پس از آن فعالیت او در سینمای ایران بیشتر به عنوان برنامه‌ریز و دستیار کارگردان ادامه یافت.

او طی سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن کمتر امکان فعالیت داشته است. حتی یک دهه پیش که مراسم شب نصرت کریمی به همت مجله بخارا در خانه هنرمندان برگزار شد، در همان ابتدای برنامه به دلیل نامساعد شدن وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شد.

خسرو سینایی در همان مراسم درباره این هنرمند گفت: «کریمی هرگز دچار غرور نشد. او مردی بود که فراز و نشیب زندگی را می‌شناخت و می‌دانست باید برای گذر زمان شکیبا بود».

نصرت کریمی در سال ۱۳۳۲ جهت ادامه تحصیلات هنری، عازم اروپا و در رم با کارگردانان بزرگ نئورئالیست (ایتالیایی، لوکینو ویسکنتی و ویتوریو دسیکا آشنا شد. فیلم‌های این دو فیلمساز بزرگ کریمی را بشدت تحت تأثیر قرار دادند.

او همچنین در پراگ در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون با تخصص در رشته عروسکی و پویانمایی (انیمیشن) بهتحصیل ادامه داد. استاد او در دانشگاه هنر پراگ، هنرمند مشهور پویانمایی چک یعنی کارل زمان بود.

کریمی پس از فراغت از تحصیل در پراگ، به رم بازگشت و سه سال در آنجا زندگی کرد. وی در این دوره به عنوان دستیار کارگردان با دسیکا همکاری و نیز در تئاتر بازی کرد، در نمایش‌های موزیکال ایفای نقش داشت و همچنین تعدادی از فیلم‌های ایتالیایی را به فارسی دوبله کرد. کریمی نزدیک به دوازده سال در اروپا زندگی و فعالیت هنری کرد.

فعالیت‌های او پس از انقلاب محدود به اجرای نمایش عروسکی «میهمان ناخوانده» در سال ۶۶، کارگردانی فیلم پویانمایی «همبازی»، ساخت سریال تلویزیونی «وروجک» در نیمه دهه ۷۰، ساخت مجموعه فیلم‌های کوتاه تلویزیونی درباره کنترل آلودگی هوا و … شد. او پس از انقلاب فعالیت سینمایی نداشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو