راهنمای سفر به کویر مرنجاب، جاذبه ای دیدنی و تاثیرگذار

راهنمای سفر به کویر مرنجاب، جاذبه ای دیدنی و تاثیرگذار


منبع: همگردی

226

1398/9/12

15:39


کویر مرنجاب نام یکی از دیدنی ترین کویرهای کشور عزیزمان ایران است که در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان قرار گرفته و به دلایل زیادی از جمله پتانسیل های بالای توریستی و گردشگری در کنار امنیتی که در سرتاسر این کویر دلربا موج می زند، امروزه تبدیل شده است به یکی از مقاصد گردشگری جذاب در کشور! ناگفته نماند که به گواهی تاریخ نام کویر مرنجاب اصفهان در دوره حکومت شاهان صفوی و توسط شاه عباس بر روی این کویر چشم نواز گذاشته شده است. با مجله گردشگری همگردی همراه شوید تا قدری بیشتر با جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب و همچنین راهنمای سفر به کویر مرنجاب آشنا شوید.

کویر مرنجاب اصفهان

خلاصه ای از تاریخچه این کویر دیدنی

در خصوص قدمت و تاریخچه پیدایش کویر مرنجاب اصفهان حرف های ضد و نقیض بسیاری به گوش می رسند که اگر بخواهیم تمام این ادعاها را مورد بررسی قرار دهیم، قطعا هم از عهده مطلب راهنمای سفر به کویر مرنجاب خارج خواهد شد و هم از صبر و حوصله شما! به خاطر همین، سعی کردیم تا کمی بصورت فشرده در خصوص تاریخچه کویر مرنجاب اصفهان برایتان صحبت کنیم و قدری بیشتر شما را با این منطقه بکر و دوست داشتنی آشنا نماییم. بنابر سخن مورخان و محققان تاریخی کشورمان، نام مرنجاب توسط شاه عباس که از حاکمان سلسله صفوی در ایران بوده، بر روی این کویر گذاشته شده که البته بعدها کاشف بعمل آمده که خود شاه عباس صفوی نیز از این نامگذاری کاملا بی اطلاع بوده است! با این حال، در زمان همین شاه صفوی بود که کاروانسراها و ایستگاه های اقامتی متعددی در قسمت های مختلف کشور و در حوالی جاده ها برای استراحت و آسایش بیشتر کاروانیان ساخته و پرداخته شدند. هیچ وقت شاه عباس دستور به ساخت کاروانسرایی در نزدیکی کویر مرنجاب را نداد تا اینکه در حین حمله سپاهیان تاجیکستان و افغانستان به ایران، وی اوضاع امنیتی منطقه فعلی کویر مرنجاب را متزلزل پنداشت و خیلی سریع دستور داد تا یک دژ مستحکم دفاعی در داخل منطقه این کویر احداث کنند و نزدیک به 500 سرباز نیز برای این قلعه نظامی در نظر گرفت تا در صورت یورش دشمنان، بتوانند از منطقه مرنجاب صیانت و پاسداری نمایند.

 تاریخچه کویر مرنجاب

آشنایی با موقعیت مکانی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب اصفهان، یکی از نواحی گرم و خشک ایران است که به دلایل زیادی از جمله جذابیت های درونی، امنیت کلی، شرایط جوی و همچنین تنوع پوشش های گوناگونی از گیاهان و جانوران تبدیل شده به یک مقصد مناسب برای گردشگران و توریست های علاقمند به گشت و گذار در نواحی خشکی و کویری کشور! طبق گفته مهندسان و کارشناسان مربوطه، ارتفاع کویر مرنجاب از سطح دریا حدودا 850 متر تخمین زده شده و بلندترین قسمت موجود در این کویر شن و ماسه نیز از ارتفاع 880 متری برخوردار است. این کویر از بخش شرقی خود به پارک ملی کویر و کویر بند ریگ، از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه نمک حوض مره و دریاچه نمک حوض سلطان و از جنوب نیز به شهرستان آران و بیدگل منتهی می شود. در این کویر توریستی و قابل قبول به لحاظ سرمایه گذاری، گونه های مختلفی از گیاهان نظیر درخت گز و تاق و در کنار تنوع وسیعی از گونه های جانوری همچون روباه شنی، مارمولک، بزمجه، آفتاب پرست، مار، عقرب، تیهو، کفتار، گرگ، شغال، شاهین و حتی عقاب دیده می شوند که نشان از وجود منابع کافی (آب و غذا) در خاک کویر مرنجاب هست. ناگفته نماند که گزارشاتی مبنی بر وجود چند قلاده یوزپلنگ نیز در میان جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب منتشر شده که هنوز صحت این مسئله از سوی سازمان های ذی صلاح تایید نشده است.

آشنایی با موقعیت مکانی کویر مرنجاب

خصوصیات منحصر بفرد منطقه

در بین جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب دو جاذبه طبیعی و شگفت انگیز به نام دریاچه نمک آران و بیدگل و همچنین جزیره سرگردان وجود دارند که از جمله مقاصد توریستی و گردشگری موجود در کویر مرنجاب بشمار می روند و همه روزه با استقبال بی نظیری از سوی گردشگران داخلی و خارجی سفر کرده به این منطقه مواجه می شوند. طبق گفته بومیان ساکن در منطقه مرنجاب، هر دوی این جاذبه های دیدنی در بیشتر ماه های سال کاملا خشک و بی آب هستند و تنها زمانی که اندکی رحمت الهی نصیب آنان می شود، حاصلخیز و پر آب شده و جذابیت های بصری آنان چندین برابر می شوند. جالب است بدانید که در بخش شرقی این کویر، چاهی حفاری شده که به احتمال زیاد در گذشته از آن به عنوان یک آبخوری مخصوص چهارپایان استفاده می شده است. همچنین، کاروانسرایی نیز در حوالی همین منطقه دیده می شود که بنابر گفته تاریخ شناسان کشور زمان طراحی و احداث آن، مربوط به سال 1012 هجر قمری است و در آن هنگام نیز به دلیل استقرار در راستای جاده معروف ابریشم از کاروان های پرشماری استقبال می کرد. در این کاروانسرا تعدادی سرباز نیز مستقر شده بودند که از اموال و جان تجار و مسافران حفاظت می کردند و مانع از دست درازی یاغی ها به کاروان های آنان می شدند! شایان ذکر است که کاروانسرای مرنجاب از جمله مقاصد رفاهی و استراحتی برای مردمی بود که قصد سفر به اصفهان و خراسان را داشته و در مسیر تجارت ایران با سایر کشورهای آسیایی و اروپای شرقی ساخته شده بود. جالب است بدانید که در نزدیکی کاروانسرای مرنجاب، قناتی وجود دارد که منبع تامین کننده آب شیرین برکه ای است که در داخل کویر قرار گرفته و یکی از موارد اعجاب انگیز کویر مرنجاب بحساب می آید، چرا که متقابلا بایستی هرچه چاه و قنات در این منطقه رویت می شود، دارای منابع آب شور باشند.

خصوصیات منحصر به فرد موجود در کویر مرنجاب

خصوصیات منحصر به فرد موجود در کویر مرنجاب 2

کلام پایانی

در پایان، شاید بد نباشد کمی در خصوص جزیره سرگردان در راهنمای سفر به کویر مرنجاب که از جمله مهمترین و جذاب ترین جاذبه های موجود به حساب می آید، صحبت کنیم. جزیره سرگردان در بخش جنوبی ساحل دریاچه نمک آران و بیدگل واقع شده و هنگامی که از فواصل دور به آن نگاه کنید، گویی که دو سر جزیره کاملا ناپدید هستند، البته محققان کشف کرده اند که محو شدن بخش های زیادی از چشم بازدیدکنندگانی که از فاصله های دور به این جزیره خیره شده اند، به دلیل وجود گرمای طاقت فرسا منطقه و همچنین پدیده شکست نور است. ناگفته نماند که ساکنان قدیمی کویر مرنجاب به دلیل اینکه گمان می کردند این جزیره بصورت مداوم و پیوسته در حال حرکت است و شبیه یک کشتی سرگردان در یک دریای بیکران شن و ماسه ای بوده، آن را جزیره سرگردان خطاب نموده اند.

کویر مرنجاب اصفهان 2

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تور کویر مرنجاب، می توانید به سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو