5 گیاه کنترل کننده قند خون

63

1398/9/12

15:43


5 گیاه کنترل کننده قند خون

سلامت نیوز:دیابت، اختلال متابولیکی است که توانایی تولید انسولین در بدن را از بین می برد اما گیاهان دارویی می توانند کنترل کننده آن باشند فیزیولوژیست ورزشیدر بیماری دیابت، انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه خراسان ، در فرد مبتلا به دیابت سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد به همین دلیل میزان قند خون زیاد می شود که به آن هایپرگلیسمی می گویند.

اما جالب است بدانید که گیاهان دارویی خاص به درمان دیابت کمک می کنندو باعث کنترل قند خون می شوند . از جمله این گیاهان دارویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زنچبیل

زنجبیل؛ گیاهی است که هزاران سال است که در طب سنتی از آن استفاده می شود. افراد اغلب از زنجبیل برای کمک به درمان مشکلات گوارشی و التهابی استفاده می کنند. با وجود این، در سال 2015، یک بررسی نشان داد که ممکن است زنجبیل به درمان دیابت نیز کمک کند.

نتایج نشان داد که زنجبیل سطح قند خون را کاهش می دهد اما سطح انسولین خون را پایین تر نمی آورد.به همین دلیل، به نظر آن ها زنجبیل ممکن است مقاومت در برابر انسولین در بدن برای دیابت نوع 2 را کاهش دهد. با وجود این، محققان درباره چگونگی کارکرد زنجبیل مطمئن نبودند و برای تأیید این یافته ها خواستار تحقیقات بیشتری شدند.

شما می توانید به روش های زیادی زنجبیل را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید.

* افزودن پودر زنجبیل یا ریشه تازه و خرد شده آن به مواد غذایی خام یا پخته

* افزودن آن به چای دم کرده* مصرف به عنوان مکمل به شکل کپسول

* مصرف عصاره زنجبیل

خار مریم

سیلی مارین، عصاره حاصل از خار مریم است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده، این عصاره ترکیبی است با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی.

این ها خواصی است که ممکن است خار مریم را به گیاهی مفید برای مبتلایان به دیابت تبدیل کند.طبق بررسی که در سال 2016 منتشر شد، بسیاری از مطالعات درباره سیلی مارین امیدوارکننده بود، اما تحقیقات به اندازه کافی قوی نبود که گیاه یا عصاره را به تنهایی برای مراقبت از دیابت توصیه کنند.

به نظر می رسد هیچ گزارشی درباره عوارض جانبی گزارش نشده است و بسیاری از افراد از خار مریم به عنوان یک مکمل استفاده می کنند. با وجود این بهتر است قبل از استفاده از مکمل ها ابتدا با پزشک صحبت کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی با کاربردهای مختلف است. بسیاری از افراد از فواید آن برای مراقبت از پوست آگاه هستند اما ممکن است مزایای دیگری از جمله کاهش سرعت پیشرفت دیابت نوع 2 را نیز داشته باشد.

یک بررسی، که در سال 2013 منتشر شد ، به استفاده از آلوئه ورا برای درمان علایم دیابت در موش ها اشاره کرد. یافته ها حاکی از آن بود که آلوئه ورا ممکن است به محافظت و ترمیم سلول های بتا در لوزالمعده که وظیفه تولید انسولین دارد، کمک کند. محققان معتقدند که این ممکن است به دلیل آثار آنتی اکسیدانی آلوئه ورا باشد.

دارچین

این ادویه فواید و خواص گسترده ای دارد که از هزاران سال پیش در ایران مورد استفاده قرار می گرفت. به گفته محققان ، از بین 26 ادویه و گیاه دارویی پر استفاده در جهان ، دارچین رتبه اول را از نظر دارا بودن آنتی اکسیدان ها دارد .

یک بررسی در سال 2010 شواهدی را از مطالعات انجام شده درباره انسان نشان داد که دارچین ممکن است سطح موارد زیر را بهبود بخشد:

* گلوکز

* انسولین و حساسیت به انسولین

* لیپید ها یا چربی های موجود در خون

* وضعیت آنتی اکسیدان

* فشار خون* لاغری

* هضمدر بررسی دیگری که در سال 2013 منتشر شد ، محققان به این نتیجه رسیدند که دارچین ممکن است منجر به موارد زیر شود:

* کاهش سطح قند خون ناشتا

* کلسترول کلی کم تر و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم

* سطح بالاتری از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا* کاهش تری گلیسرید یا چربی خون

* حساسیت زیاد به انسولین

شنبلیله

شنبلیله ممکن است به کاهش قند خون کمک کند.دانه های آن حاوی الیاف و مواد شیمیایی است که به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات و قند کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر این که دانه های آن ممکن است به تأخیر یا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند.

یافته های یک تحقیق سه ساله منتشر شده در سال 2015 نشان داد که افراد مبتلا به پیش دیابت با مصرف پودر تخم شنبلیله احتمال کمتری در ابتلا به دیابت نوع 2 داشته اند.

این مطالعه از 66 نفر بیمار مبتلا به دیابت که 5 گرم از بذر آماده را دو بار در روز قبل از غذا مصرف کردند و 74 نفری که آن را مصرف نکردند، تشکیل شده بود.محققان نتیجه گرفتند که مصرف بذر شنبلیله منجر به موارد زیر می شود:

* افزایش سطح انسولین در بدن که به کاهش قند خون منجر می شود

* کاهش سطح کلسترول

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو