ساداتیان: گردش مالی سینمای ایران شفاف است / آقای نوبخت نوید خوبی داده‌اند

77

1398/9/12

15:47


سید جمال ساداتیان با بیان این که سینما پیشانی فرهنگی هر کشوری است گفت با توجه به بضاعت سینما و گردش مالی موجود باید با حذف مالیات این گردش مالی را در خود سینما نگه داریم.

ساداتیان: گردش مالی سینمای ایران شفاف است / آقای نوبخت نوید خوبی داده‌اند

سرویس سینمایی هنرآنلاین: در روزهای اخیر انتشار اخباری در مورد حذف معافیت صد درصدی مالیاتی بخش فرهنگ و هنر در بودجه سال 99 موجب نگرانی‌های بسیاری شد. بر اساس یکی از بندهای پیش‌نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده، تمام فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی می‌شدند.

در واکنش به این نگرانی‌ها، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه این هفته در نامه‌‌های جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد. یک روز بعد اعلام شد با دستور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تداوم معافیت صد درصدی مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال آینده محقق شده است.

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اتفاقات روزهای اخیر گفت: باید دید هدف از گرفتن مالیات چیست و از کدام مشاغل باید مالیات گرفت. وقتی گردش مالی سینما شفاف است و همه جا میزان فروش و گردش مالی ثبت شده است و دسترسی به آن نیز برای همگان وجود دارد، دیگر لاپوشانی وجود ندارد. وقتی سالی 250 میلیارد تومان درآمد کل سینمای ایران است که اگر آن را به تعداد شش هزار نفر عضوی که خانه سینما دارد تقسیم کنیم، می‌شود سالی چهار میلیون تومان درآمد و درنهایت ماهی 300 تا 400 هزار تومان درآمد ماهانه. حال به نظر شما باید از این افراد مالیات هم گرفته شود؟

تهیه‌کننده فیلم‌های "چهارشنبه سوری"، "به رنگ ارغوان" و "متری شیش و نیم" ادامه داد: این روزها 20 درصد ظرفیت نیروی کار سینمای ایران مشغول به کار هستند و بسیاری از آن‌ها در طی سال یا حتی بهتر است بگویم سال‌هاست که بیکارند و کاری برایشان ایجاد نشده است. بگذریم از سلبریتی‌ها که به‌اندازه تعداد انگشتان دو دست هستند که درآمدهای کلان دارند، اما به‌صرف آن‌ها نمی‌توان برای همه این نسخه را تجویز کرد.

او اظهار کرد: مگر دولت چه خدماتی به سینما می‌دهد و سینماگران از کدام خدمات دولتی برخوردارند؟ شاید یک تعداد خاص بنا به شرایط کاری که دارند از خدماتی دولتی بهره‌مند باشند، اما عوام چیزی دریافت نمی‌کنند و اگر مالیات را هم به این میزان درآمد اضافه کنند، همین اندک بضاعت سینما نیز از بین می‌رود و تولید و اشتغال در این حرفه دچار بحران می‌شود.

ساداتیان افزود: به نظرم نه‌تنها نباید این اتفاق بیفتد بلکه حتی باید بحث ارزش افزوده را نیز حذف کنند. وقتی سینما پیشانی یک کشور است و شاخص فرهنگی یک کشور سینماست، باید با توجه به این بضاعت اقتصادی بخشودگی مالیاتی و ارزش افزوده را نیز در نظر گرفت تا این گردش مالی در خود سینما اتفاق بیفتد و به سینما برگردد.

او در ادامه با بیان این که چرخه اقتصادی سینما در شرایط این‌چنینی نمی‌چرخد و تأثیرات منفی چه به لحاظ تغییر ذائقه فرهنگی و چه به لحاظ میزان فروش دارد، اظهار کرد: سینما نقش کلیدی دارد و باید از آن حمایت شود. در اروپا این شهرداری‌ها هستند که موظف‌اند کار تعمیرات سینماها را بر عهده بگیرند و حتی اسپانسرهایی وجود دارند که روی ساخت سالن‌های سینما مشارکت دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. وقتی ما این حمایت‌ها را نداریم، بضاعت مالیمان نیز اندک می‌شود و نباید با این حاشیه‌ها سینما را زمین‌گیر کنیم. مگر در طی سال ما چند فیلم پرفروش داریم یا چند فیلم داریم که هزینه تولیدشان را برگردانده باشند. این روزها اغلب فیلم‌ها متضرر هستند و وقتی اکثر آثار در حال ضرر هستند باید به‌جای گرفتن مالیات اتفاقاً از سینماگران حمایت کنند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت در پاسخ به این سؤال که با گرفتن مالیات آیا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حاضر به ادامه این همکاری هستند یا خیر، توضیح داد: بحث سر این است که اگر پول‌های بخش خصوصی در سینما نباشد، عملاً سینما چیزی ندارد. مگر چند نفر حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما هستند؟ در بسیاری از فیلم‌ها اگر دقت داشته باشید نام سرمایه‌گذار از نام تهیه‌کننده منفک شده است چرا که تهیه‌کنندگانی که به لحاظ مالی می‌توانند این کار را انجام دهند بسیار کم تعداد هستند و نباید با گرفتن مالیات و غیره همین تعداد اندک سرمایه‌گذار بخش خصوصی را نیز فراری داد.

ساداتیان در خاتمه گفت: روز یکشنبه آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام تداوم معافیت صد درصدی مالیاتی فعالیت‌های هنری در لایحه بودجه 1399 نوید خوبی داده‌اند و تا حدی خیالمان راحت شد. زمزمه‌های چند روز گذشته بسیاری از سینماگران را نگران کرد و همه منتظر بودند ببینند چه بلایی بر سر سینما خواهد آمد. اما آقای نوبخت به این موضوع توجه کرد و جلوی این اتفاق ناگوار را گرفت. امیدوارم همتی باشد تا بحث ارزش افزوده نیز برداشته شود.

وی ادامه داد: 20 درصد ظرفیت نیروی کار سینما این روزها مشغول به کار هستند و بسیاری از آن‌ها در طی سال یا حتی بهتر است بگویم سال‌هاست که بیکارند و کاری برایشان ایجاد نشده است. بگذریم از سلبریتی‌ها که به‌اندازه تعداد انگشتان دو دست هستند که درآمدهای کلان دارند اما به‌صرف آن‌ها نمی‌توان برای همه این نسخه را تجویز کرد.

تهیه‌کننده "متری شیش و نیم" اظهار کرد: مگر دولت چه خدماتی به سینما می‌دهد و سینماگران از کدام خدمات دولتی برخوردارند؟ شاید یک تعداد خاص بنا به شرایط کاری که دارند از خدماتی دولتی بهره‌مند باشند، اما عوام چیزی دریافت نمی‌کنند و اگر مالیات را هم به این میزان درآمد اضافه کنند، همین اندک بضاعت سینما نیز از بین می‌رود و تولید و اشتغال در این حرفه دچار بحران می‌شود.

ساداتیان افزود: به نظرم نه‌تنها نباید این اتفاق بیفتد بلکه حتی باید بحث ارزش افزوده را نیز حذف کنند. وقتی سینما پیشانی یک کشور است و شاخص فرهنگی یک کشور سینماست باید با توجه به این بضاعت اقتصادی بخشودگی مالیاتی و ارزش افزوده را نیز در نظر گرفت تا این گردش مالی در خود سینما اتفاق بیفتد و به سینما برگردد.

او در ادامه با بیان این که چرخه اقتصادی سینما در شرایط اینچنینی نمی‌چرخد و تأثیرات منفی چه به لحاظ تغییر ذائقه فرهنگی و چه به لحاظ میزان فروش دارد، اظهار کرد: سینما نقش کلیدی دارد و باید از آن حمایت شود. در اروپا این شهرداری‌ها هستند که موظف‌اند کار تعمیرات سینماها را بر عهده بگیرند و حتی اسپانسرهایی وجود دارند که روی ساخت سالن‌های سینما مشارکت دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند وقتی ما این حمایت‌ها را نداریم، بضاعت مالیمان نیز اندک می‌شود و نباید با این حاشیه‌ها سینما را زمین‌گیر کنیم. مگر در طی سال ما چند فیلم پرفروش داریم یا چند فیلم داریم که هزینه تولیدشان را برگردانده باشند. این روزها اغلب فیلم‌ها متضرر هستند و وقتی اکثریت آثار در حال ضرر هستند باید به جای گرفتن مالیات اتفاقاً از سینماگران حمایت کنند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت در پاسخ به این سؤال که با گرفتن مالیات آیا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حاضر به ادامه این همکاری هستند یا خیر، توضیح داد: بحث سر این است که اگر پول‌های بخش خصوصی در سینما نباشد، عملاً سینما چیزی ندارد. مگر چند نفر حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما هستند، در بسیاری از فیلم‌ها اگر دقت داشته باشید نام سرمایه‌گذار از نام تهیه‌کننده منفک شده است چرا که تهیه‌کنندگانی که به لحاظ مالی می‌توانند این کار را انجام دهند بسیار کم تعداد هستند و نباید با گرفتن مالیات و غیره همین تعداد اندک سرمایه‌گذار بخش خصوصی را نیز فراری داد.

ساداتیان در خاتمه گفت: آقای نوبخت نوید خوبی داده‌اند و تا حدی خیالمان راحت شد، اما زمزمه‌های چند روز گذشته بسیاری از سینماگران را نگران کرد و همه منتظر بودند ببینند چه بلایی بر سر سینما خواهد آمد، اما آقای نوبخت به این موضوع توجه کرد و جلوی این اتفاق ناگوار را گرفت. امیدوارم همتی باشد تا بحث ارزش افزوده نیز برداشته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو