زنی که نماد مد دهه هشتاد شد/عکسها

زنی که نماد مد دهه هشتاد شد/عکسها


منبع: ایران آرت

307

1398/3/19

18:01


ویوین وست‌وود که با طراحی‌هایش در دهه هشتاد میلادی به نماد مد تبدیل شد تاکنون دو بار به عنوان طراح برتر سال بریتانیا انتخاب شده است.

ایران آرت: ویوین ایزابل سوایر متولد هشتم آپریل ۱۹۴۱، طراح جنجالی مد و کار آفرین بریتانیایی است که عمدتا خود را مسئول پیوند سبک پانک با موج جدیدی از دنیای فشن می‌داند. ویوین با اختراع مد پانک در اواسط دهه ۱۹۷۰ شناخته شد. امروزه طرح های او با ترکیبات جدید و غیر عادی از لباس های تاریخی، پارچه های نادر و الگوهای بافندگی رنگارنگ تشکیل شده است.

ویوین در یک شهر کوچک در ۱۳ مایلی شرق منچستر با نام گلوساپ به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۸ به همراه مادر و پدرش به هارو نقل مکان کرد. او به مدرسه هنر هارو رفت، جایی که او یک ترم تحصیلی را صرف هنر، مد و سینما کرد اما به عنوان یک دختر کارگر نمی توانست آن را به عنوان کار حرفه ای آینده خود تصور کند. بنابراین پس از یک ترم انصراف داد و برای معلم شدن، آموزش دید و از سال ۱۹۶۱ در مدرسه ابتدایی در شمال لندن شروع به تدریس کرد.

The-Rake-Vivienne-Westwood-featuredx-1200x804

او در سال ۱۹۶۲ با درک وست وود ازدواج کرد و نام خود را به ویوین وست وود تغییر داد و در سال ۱۹۶۳ پسر آن ها با نام بنیامین آرتور به دنیا آمد. این ازدواج خیلی دوام نداشت و پس از سه سال، ویوین به همراه بن به سمت شمال ولز فرار کرد و در سال ۱۹۶۵ از درک وست وود به طور رسمی جدا شد. ویوین نام وست وود را حتی پس از طلاقش حفظ کرد و با آن نام در سر تا سر دنیا شناخته شد.

methode_times_prodmigration_web_bin_bb40ca42-3181-391f-b1fb-52544873a03a

پس از آن ازدواج نافرجام، ویوین با مالکوم مک لارن ازدواج کرده و پسر دیگری به نام جوزف کور در سال ۱۹۶۷ به دنیا آورد. وست وود تا سال ۱۹۷۱ به تدریس مشغول بود. به عنوان مادر دو فرزند، شروع به دوخت لباس های شخصیشان کرد چرا که از همان دوران مدرسه ویوین علاقه عجیبی به خیاطی و فشن داشت ولی به خاطر ترس از آینده، آن را نیمه کاره رها کرد.

paris-fashion-a-1-1



به گزارش منودلیار، ویوین در ابتدا او لباس هایی را که مک لارن طراحی می کرد، می دوخت. مک لارن مدیر گروه پانک شد و طرح های وست وود و مک لارن توسط اعضای گروه پوشیده شد و همین امر سبب شد افراد زیادی توجه شان به طرح های آن دو جلب شود. این مجموعه توانایی آن دو را برای ترکیب لباس و موسیقی نشان داد.

20171001-viviennewestwood

در ابتدای کار، او لباس ها را می شکافت و الگوی آن ها را بر می داشت و مجدد آن ها را به هم می دوخت. این عادت توجه به پایه و اصول همه چیز، او را تا به امروز بی عیب ساخته و حفظ کرده است. ماهیت نگرش رادیکالی او فقط محدود به مد نمی شود.

جنبش هیپی، نگاه مد در اواخر دهه ۱۹۶۰ در لندن بود، اما این امر برای ویوین وست وود و مالکوم مک لارن الهام بخش نبود، آن ها بیشتر تمایل به ترکیب لباس با موسیقی و یاد بود ها در دهه ۱۹۵۰ میلادی داشتند.

کلکسیون دزدان دریایی (The Pirate) در سال ۱۹۸۱ اولین شوی کت واک وست وود و مک لارن محسوب می شود. این مجموعه، یک استایل عاشقانه و رومانتیکی را به صحنه مد لندن وارد کرد و محل برگزاری این کلکسیون را در تاریخ ثبت کرده است.

IMG_2312lk_z

به مرور زمان قهرمان های وست وود از پانک و ژنده پوش به دختران کلاس بالا و شیک پوش تغییر کردند و کلکسیونی با نام “هریس تویید" ایجاد شد. این کلکسیون، به یکی از مجموعه های مهم و تاثیرگذار ویوین تبدیل شد که در پاییز و زمستان ۱۹۸۷ به نمایش در آمد.

او در باره این کلکسیون گفته است: " کل ایده من برای این مجموعه از یک دختر کوچولو الهام گرفته شده است. او نمی توانست بیش از ۱۴ سال داشته باشد. او یک کت هریس تویید (Harris Tweed)، نام نوعی از پارچه تویید، به تن داشت به همراه کیفی که یک جفت کفش باله در آن بود و موهای گره کرده بالای سر او، استایل جذاب و با حالی را ایجاد کرده بود."

در ابتدا وست وود چهار فروشگاه را در لندن باز کرد و در نهایت شعبه های آن در سر تا سر انگلستان و جهان گسترش پیدا کرد. طیف وسیعی از کالاهای او در سر تا سر دنیا به فروش می رسد که بعضی از آن ها به دلایل سیاسی بسیاری مانند کمپین برای خلع سلاح هسته ای، تغییرات آب و هوایی و حقوق مدنی برخی گروه ها بسیار سر و صدا ایجاد کرد و مورد استقبال قرار گرفت.  

g1a0036-copy-768x501

ویوین معتقد است که مد، ترکیبی از مبادلات بین فرانسه و انگلیس است. "در سمت انگلیسی آن، خیاطی و جذابیت و در طرف فرانسه، استحکام در طراحی و تناسب آن است که هرگز رضایت کامل حاصل نمی شود زیرا چیزی است که همیشه می تواند بهتر و با ظرافت بیشتری انجام شود."

در حقیقت وست وود، بیشتر به دلیل انعطاف‌ پذیری و جسارت در ارائه کلکسیون های لباس زنانه و مردانه در هفته‌ های مد لندن به شهرت رسیده است.

ویوین وستوود

از جمله موفقیت ها و دست آورد های وست وود در این سال ها به عنوان طراح مد، می توان از دو بار انتخاب شدن به عنوان طراح برتر سال بریتانیا و کسب نشان رتبه افسری امپراتوری بریتانیا از دست ملکه بریتانیا نام برد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو