مواجهه با مشكلی به‌نام شب ادراری

95

1398/9/12

19:47


مواجهه با مشكلی به‌نام شب ادراری

سلامت نیوز: آموزش توالت به كودكان نیـــاز به صبر، زمان ودرك زیادی دارد. با این‌كه شب‌ادراری در بیشتر موارد یك اختلال پزشكی مهم محسوب نمی‌شود، اما تاثیرات منفی زیادی بر كودك و خانواده می‌گذارد و به ایجاد استرس و اضطراب كودك منجر می‌شود و در اجتماعی شدن كودك اختلال ایجاد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این اختلال به نداشتن كنترل ادرار در خواب اطلاق می‌شود و تنها زمانی نیاز به بررسی پزشكی دارد كه كودك بیش از شش سال باشد.باید توجه داشته باشید در برخی افراد، تكامل عصبی مثانه و ارتباط مغز با مثانه، به صورت ارثی دیرتر اتفاق می‌افتد، لذا در این موارد شاهد هستیم كودك با شكایت بی‌اختیاری ادراری، شرح حاد مشابه در پدر نیز وجود داشته است. پس در برخورد با این مشكل، بررسی شرح حال مشابه در سایر اعضای خانواده اهمیت دارد.

از دیگر علل این مشكل، یبوست‌های مزمن و شدید، عفونت‌های ادراری و مثانه پر كار است.در اولین اقدام در این مورد، شرح حال دقیق سیر تكامل و رشد ذهنی و جسمی كودك اخذ می‌شود، از نظر مشكلات عصبی و ستون فقرات و تنگی مجرا کودک بررسی می‌شود و سپس آزمایش ادرار و سونوگرافی برای بررسی علل زمینه‌ای احتمالی در خواست می‌شود.گزینه‌های درمانی بسته به سن بیمار، دفعات شب ادراری، تاثیر بر خانواده و سایر علائم همراه متفاوت است و معمولا درمان به‌صورت تركیبی از روش‌های زیر صورت می‌پذیرد.

رفتار درمانی

اطمینان بخشی به والدین و كودك در مورد گذرا بودن این مشكل و برطرف شدن آن با افزایش سن.پرهیز از تحقیر و تنبیه كودك و وارد كردن استرس بیشتر.حتما كودك در روند تمیزكاری محل خواب و شستن لباس‌های آلوده دخیل باشد تا عوارض این مشكل را لمس كند.از حدود سه تا چهار ساعت قبل از خواب، مصرف مایعات كودك محدود شود.والدین در نیمه شب، فرزند خود را برای دستشویی كردن بیدار كنند.از دستگاه هشدار‌دهنده شب ادراری، در كودكان هفت- هشت ساله استفاده شود.

دارو درمانی

در صورت موفق نبودن روش‌های فوقبه تنهایی می‌توان از درمان دارویی استفاده كرد شامل داروهای كاهش‌دهنده انقباض مثانه و داروهای كاهنده ادرار قبل از خواب كه لازم است كاملا تحت نظر پزشك تجویز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو