شیردهی با شیر مادر، بلافاصله پس از زایمان

منبع: نی نی بان

44

1398/9/12

19:51


هنگامی که امکان زایمان به صورت طبیعی وجود نداشته باشد زایمان سزارین جایگزین می شود البته خیلی از خانواده ها ممکن است این نوع زایمان را انتخاب کنند. تغذیه بلافاصله پس از زایمان برای نوزاد ضروری می باشد. ممکن است برای تان این پرسش مطرح شود که آیا شیردهی بلافاصله پس از سزارین خطری برای نوزاد دارد یا خیر؟ در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: اثرات داروی بیهوشی بر نوزاد، اثرات داروهای مسکن و ضددرد بر نوزاد، اثر آنتی بیوتیک ها بر نوزاد.

اثرات داروی بیهوشی بر نوزاد
اولین نگرانی ای که برای مادران مطرح می شود این است که آیا داروی بیهوشی از طریق شیر به نوزاد منتقل خواهد شد؟ پزشک شما می داند که شما می خواهید بلافاصله پس از زایمان به نوزاد خود شیر دهید به همین دلیل از بی حسی موضعی یا اپیدورال استفاده می کند. با این روش تنها پایین تنه بدن شما بی حس می شود و هیچ تاثیری بر قسمت های بالایی بدن از جمله سینه ها ندارد. محققان اظهار داشته اند که بیهوشی اپیدورال تاثیر منفی بر سلامت نوزاد ندارد.


اثرات داروهای مسکن و ضددرد بر نوزاد
از آنجایی که تحت تاثیر داروی بیهوشی هستید احتمالا دردی احساس نمی کنید اما زمانی که اثرات داروی بیهوشی تمام شود برای تسکین درد نیاز به مسکن پیدا می کنید. درد می تواند در ترشح اکسی توسین، هورمونی که برای جریان شیر مادر ضروری است اختلال ایجاد کند. پزشک جهت جلوگیری از بروز درد، مسکن را به صورت وریدی برای شما تجویز می کند. این داروها به راحتی به شیر مادر منتقل نمی شود و تاثیر ناچیزی دارد. ممکن است نوزاد شما کمی خواب آلوده شود اما تاثیر طولانی مدت بر رشد و سلامت نوزاد ندارد. اولین شیر مادر که آغوز نام دارد کمترین مقدار دارو را جذب می کند. بنابراین بدون شک استفاده از داروهای ضددرد بلافاصله بعد از زایمان بی خطر است.

اثر آنتی بیوتیک ها بر نوزاد
از آنجا که آنتی بیوتیک ها از طریق شیر مادر قابل انتقال هستند، بلافاصله پس از زایمان برای جلوگیری از عفونت زخم ناشی از جراحی، آنتی بیوتیک های داخل وریدی و بی خطر برای شما تجویز می شود. آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشند که موقتی هستند و معمولا در معاینات روتین پس از زایمان اثرات آن توسط پزشک ارزیابی می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو