همه چیز درباره تله ذهنی و راه های رهایی از آن

همه چیز درباره تله ذهنی و راه های رهایی از آن


منبع: آرگا

131

1398/9/13

00:46


تله ذهنی اسارات فرد در افکاری است که او را به سمت منفی نگری سوق داده است و موجب می شود تا فرد دست به قضاوت هایی بزند که ذهن او را آزار می دهد. این تله بسیاری از افراد را در دام خود گرفتار می کند اما فردی که توانایی دارد می تواند با این مشکل مقابله کند.

تله ذهنی انسان را به شکلی ناخودآگاه به سمت تصمیمات اشتباه، افکار آزار دنده و قضاوت می کشاند اما برخی از افراد ممکن است نسبت به این تله ها آگاهی داشته باشند و به سادگی خود را در بند تله ذهن خود نمی اندازند. افرادی که در دام برخی از افکار گیر افتاده اند نمی توانند احساسات مثبتی را به خود و دیگران منتقل کنند آن ها مدام درگیری های فکری دارند و این اضطراب و استرس شدیدی ایجاد خواهد کرد. اما آیا می توان مانع به دام افتادن در این تله ها شد؟ در حیطه روانشناسی تحقیقات و بررسی های متعددی بر روی این زمینه ها انجام شده است و نشان می دهد که با استفاده از برخی تکنیک ها می توان مانع به دام افتادن خود در تله های فکری شد. گاها ممکن است این تله فکری با مباحث دیگری مطرح شود به عنوان مثال زمانی که صحبت از افکار می شود در حقیقت به نوعی از تله های ذهنی در فرد اشاره می شود که از آن بی خبر است و با آگاهی یافتن می تواند راحت تر با آن مقابله کند.

شیوه رهایی از تله ذهنی:

یک مثال ساده برای فهم تله های ذهنی داستان مردی است که در روز مصاحبه کاری خود منتظر تماس از شرکت بوده است او بعد از ۲ ساعت تاخیر از سوی شرکت افکار منفی زیادی را در سر خود می پروراند و در نهایت به شرکت زنگ می زند و پاسخی که شرکت به او می دهد این است که شرکت ساعت ۹ با شما قرار داشته است در صورتی که او ساعت ۷ با شرکت تماس گرفته است و متوجه تاخیر زمانی کشورها نبوده است. ما در طول روز با اتفاقات متعددی رو به رو هستیم و هر فردی در مابل این اتفاقات برداشت های مختلفی نیز دارد که این برداشت ها به تعداد تله ذهنی او بستگی دارد. برداشتی که فرد از ضمیر ناخودآگاه خود نیز دارد در این تله های ذهنی موثر است بنابراین برای اینکه کمتر در دام این تله ها بیفتیم باید برداشت های خود را از ضمیر ناخودآگاه تغییر دهیم و در واقع آن ها را به سمت و سویی مثبت سوق دهیم.

تله ذهنی هزینه های هنگفتی برای فرد دارد که از جمله آن می توان به قضاوت کردن، انتقاد کردن، منفی بافی و اشتباه تصمیم گرفتن اشاره کرد. افکاری که زمینه ساز اینگونه از اختلالات در فرد می شود توسط خود او پرورانده می شوند و موجب می شود تا در زندگی با اختلالاتی همچون ترس و اضطراب همراه باشند حال باید دید چگونه می توان تله ذهن را از ذهن های خود بیرون کرد.

توجه به تله ها:

قدم اولی که برای مقابله با تله ذهنی باد برداریم توجه کردن به این تله ها در قالب یک سری از داستان ها است همچنین توجه به این موضوع که این تفسیرها تنها زاده افکار خودتان هستند و لزوما واقعیت ندارند شاید سخت ترین کاری که می توانیم انجام دهیم دور کردن این سر و صداها از ذهنمان است اما ما در اینجا این اجبار را نداریم و اجازه می هیم تا با این افکار زندگی کنید. این در صورتی است که شما با شناخت بیشتر نسبت به این تفاسیر بر سر و صداها غلبه کنیم و ان را تحت کنترل بیشتر خود در بیاوریم.

مکث کردن:

سعی کنید بیشتر به حقیقت بیرون ذهن خود فکر کنید همانطور که می دانید آنچه در تله ذهنی ما وجود دارد با آنچه در واقعیت وجود دارد یکی نیست و شما با شناخت این تفاوت ها نگاهی عمیق تر به آن خواهید داشت. ارتباط دادن حقایق به افکار نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد و کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی افکار و ذهنیت های خود داشته باشید.

رهایی از تله ذهنی

سوال پرسیدن:

اگر فکر می کنید در تله ذهنی افتاده اید کمی توقف داشته باشید و بیشتر به سوالات ذهنی خود پاسخ دهید شاید با این کار آخرین باری که در این دام افتاده را به خاطر بیاورید. از خودتان بپرسید واقعیت چیست؟ افکار شما تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟ سوالات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بهتر است بیشتر با آن ها آشنا شوید:

  • آیا افکار ذهن من واقعیت دارند؟
  • آیا شخص دیگری در جایگاه من نیز همین افکار را خواهد داشت؟
  • آیا من زندگی حال خود را با این افکار از دست می دهم؟
  • تمرکز خود را بیشتر روی چه مسائلی بگذرم؟

تله ذهن و افکار منفی

این دسته از سوالات به شما کمک می کنند تا با واقعیت این تفسیرهای ذهنی بیشتر آشنا شوید و بیشتر به ماهیت تله ذهنی پی می برید اما در ادامه اشارات مستقیمی به برخی از شیوه های مقابله با تله های ذهنی می شود که بهتر است تا پایان این بخش نیز همراه ما باشید:

  • تمرکز خود را بر روی زمان حال متمرکز کنید.
  • به سوالات ذهنی خود بیشتر توجه کنید.
  • خاطرات مثبت را به یاد آورید.
  • حرکات ورزشی انجام دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • از ترس های دورانی دوری کنید.
  • فعالیت های روزانه خود را برنامه ریزی کنید.
  • فعالیت های مدیتیشن داشته باشید.
  • به سراغ تکنیک های تقویت حافظه بروید.
  • تکنولوژی را از خود دور کنید.
  • عادت های مثبت و سازنده داشته باشید.
  • رویاپردازی کنید.
  • داشتن خواب کافی
  • پذیرش واقعیت های زندگی
  • برقراری ارتباط با خدا
  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
  • فکر کردن به پیامد کارها

دوری از قضاوت ذهنی

تکنیک های موثر و مفیدی که در بالا به آن ها اشاره شد در کنترل تله ذهنی تاثیرگذار است بی شک شما از مزایای غلبه بر ذهن آگاه هستید افرادی که تمرکز کافی بر روی ذهن خود دارند می توانند تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند همچنین تکنیک های تقویت ذهن ناخودآگاه می تواند به تسلط ذهن کمک کند. تجربه تسلط بر ذهن برای خیلی از افراد سازنده بوده است افرادی که می توانند ذهنی مسلط داشته باشند از قدرت حافظه بالای برخوردار هستند و می توانند بر روی فعالیت های خود تمرکز داشته باشند.

دور کردن این تله ها از ذهن کاری دشوار نیست و می توانید با استفاده از تکنیک های زیر این کار را به راحتی انجام دهید همانطور که در این مقاله مطالعه کردید بیشتر راهکارهای مقابله با تله ذهنی کمک می کنند تا شما بتوانید تسلط بیشتری بر روی ذهن خودتان داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو