«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران که به توکیو سفر کرده، عصر امروز (سه شنبه) با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن دیدار و پیام کتبی حسن روحانی را به وی تقدیم کرد.

نخست وزیر ژاپن در این دیدار ضمن تشکر از پیام روحانی با اشاره به سفر خود به تهران، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران از استمرار مشورت های سیاسی بین دو کشور استقبال کرد.

عراقچی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام روحانی و تقدیم پیام وی، مواضع جمهوری اسلامی ایران در برجام را تشریح و اعلام کرد که در صورت برداشته شدن تحریم ها، ایران آمادگی دارد به اجرای کامل برجام بازگردد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، گفت: ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و  ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به حمایت از ائتلاف امید یعنی" ابتکار صلح هرمز" دعوت می‌کند.

وی از سفر آبه به ایران به عنوان یک نقطه عطف در روابط دو کشور یاد کرد و گفت: در این رابطه با توجه به نقش منحصر به فردی که ژاپن دارد ما آماده همکاری و رایزنی های بیشتر با توکیو در این زمینه هستیم.

عراقچی همچنین امروز با وزیر خارجه ژاپن دیدار کرده بود. معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پیش از این نیز سفری ۲ روزه به پکن داشت و با همتای چینی آخرین روند مناسبات دوجانبه و‌ تحولات برجام را بررسی کرد. او قرار است روز جمعه ۱۵ آذر نیز در وین در نشست کمیسیون مشترک برجام حضور یابد.