آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری ندارند

72

1398/9/13

11:34


خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا کاری غیر علمی و بیهوده است

آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری ندارند

به گزارش بهداشت نیوز خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا کاری غیر علمی و بیهوده است.

دکتر فرجیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آنتی بیوتیک ها بر روی ویروس ها اثر نمی گذارند و مصرف بی مورد آنها، نه تنها به بهبود و درمان بیماری کمکی نمی کند بلکه سبب از بین رفتن باکتری های مفید سیستم گوارشی و تضعیف بدن بیمار می شود.

وی گفت: علیرغم سیر نزولی و کاهش سالیانه مصرف داروهای آنتی بیوتیک در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ کماکان میزان مصرف آنتی بیوتیک در استان ما بالاتر از میانگین کشوری است.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای کشف و تولید یک آنتی بیوتیک جدید، زمان و هزینه های هنگفتی صرف می شود ولی مصرف بی رویه و غیرمنطقی این دسته از داروها باعث می شود دوره طلایی اثربخشی یک آنتی بیوتیک کوتاه شود و به بروز اولین مقاومت میکروبی، به سرعت اثرگذاری اولیه خود را از دست بدهد.

دکتر فرجیان بروز مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک را یک اتفاق بسیار ناگوار توصیف کرد و گفت: در حال حاضر تنها راه حل درمانی برای بیماری های عفونی و میکروبی استفاده از آنتی بیوتیک هاست و اگر مصرف بی رویه و غیرمنطقی آنتی بیوتیک ها به همین منوال ادامه یابد و کنترل نشود، در آینده ای نزدیک با تبعات فاجعه آمیز آن مواجه خواهیم شد.

دکتر فرجیان به مردم توصیه کرد: ضمن خودداری از خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو، آنتی بیوتیک ها را حتما با تجویز پزشک و دقیقا مطابق با دستور وی مصرف کنند و داروی تجویزی را تا پایان دوره درمانی مصرف نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو