مهناز ترابیان: بسیاری از دانشجویان طراحی پارچه و لباس به دلیل هزینه‌های بالا قادر به ادامه تحصیل نیستند

127

1398/9/13

11:54


مهناز ترابیان مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شریعتی می‌گوید نبود امکانات برای دانشجویان یک درد است و مشکلات اقتصادی که مانع رشد هنرجویان می‌شود مشکلی دیگر.

مهناز ترابیان: بسیاری از دانشجویان طراحی پارچه و لباس به دلیل هزینه‌های بالا قادر به ادامه تحصیل نیستند

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهناز ترابیان مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریعتی در آستانه روز دانشجو، به مهم‌ترین مسائل پیش روی جامعه دانشگاهی حوزه مد و لباس اشاره کرد و به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با دقت به هر آنچه مربوط به امکانات و منابع الهام در زمینه آموزش می‌شود، به‌روشنی می‌توان دریافت که تهران و تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ، از شرایط لازم برای پرداخت حرفه‌ای به جریان مد و لباس برخوردار هستند اما در دیگر شهرها، آنچه می‌تواند مدرس و دانشجو را در راستای حرکت به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهد، هرگز به چشم نمی‌خورد.

ترابیان افزود: البته که در همین تهران هم بسیاری از دانشجویان طراحی پارچه و لباس به دلیل هزینه‌های نسبتاً بالای این رشته، قادر به ادامه تحصیل نبوده و در نیمه‌راه انصراف می‌دهند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نبود امکانات یک درد است و مشکلات اقتصادی که مانع رشد هنرجویان می‌شود مشکلی دیگر. در این میان خود بشخصه دانشجویان مستعد و نابغه بسیاری را در این عرصه دیدم که به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های از دانشگاه انصراف دادند.

او در ادامه گفت: برخی دانشجویان برای کسب درآمد و ایجاد بنیه مالی به‌منظور ادامه مسیر، حتی پایان‌نامه‌های خود را پیش از دفاع می‌فروشند و این‌ها همان دردهایی است که ما همه‌روزه در فضای دانشگاهی حوزه مد و لباس می‌بینیم اما حقیقتاً کاری هم از دستمان برنمی‌آید.

ترابیان با اشاره به هزینه بالا در طراحی و دوخت لباس اقوام ایرانی اظهار داشت: سال‌ها است که جامعه دانشگاهی از این موضوع گله‌مند هستند که به چه دلیل این بخش نسبت به فراموش‌شدن این ثروت بزرگ ملی و تاریخی بی‌تفاوت است، اما به نظر می‌رسد ما هرقدر هم که بخواهیم به موضوع لباس اقوام در فضای دانشگاه بها دهیم، امکان و توان اقتصادی پرداختن به این بخش وجود ندارد و به همین دلیل است که در جشنواره‌های دانشجویی، ژوژمان‌ها و فرصت‌هایی از این‌ دست، شاهد آثاری تکرار شده در بخش لباس اجتماع هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریعتی اظهار داشت: حفظ سنت‌ها، آداب‌ورسوم و در یک کلمه فرهنگ غنی ایرانی، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های کلان از سوی بخش دولتی و حمایت مدیران رده‌بالا است اما متأسفانه روز به روز شاهد آنیم که جریان فرهنگ و هنر کشور بیش‌ازپیش به حاشیه می‌رود و مسائل اقتصادی، محکم‌تر از همیشه گریبان مردم و مسئولین را می‌فشارد.

ترابیان در خاتمه گفت: امیدوارم باگذشت از این روزهای خطیر و پر دغدغه به لحاظ معیشتی و اقتصادی، دانشگاه‌های ما بار دیگر بتوانند جایگاه و رسالت خود را در امر تربیت نسلی نو، متعهد  و متخصص به‌درستی ایفا کنند و حوزه مد و لباس هم بتواند با تکیه‌بر انگیزه بالای جوانان در حوزه پرداخت به این جریان، از تمام ظرفیت‌های لازم برای رشد و جهانی‌شدن بهره گیرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو