روحانی: دولت از زیر بار مسئولیت فرار نمی‌کند

منبع: برترین ها

37

1398/9/13

12:43


رئیس جمهور با بیان اینکه برای حفظ برجام سختی‌های زیادی متحمل شدیم، گفت: دولتی نبودیم که از زیر بار مسئولیت سخت فرار کنیم.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور با بیان اینکه برای حفظ برجام سختی‌های زیادی متحمل شدیم، گفت: دولتی نبودیم که از زیر بار مسئولیت سخت فرار کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که در برج میلاد تهران برگزار شد، درباره توافق هسته ای بین ایران و 6 کشور غربی، اظهار داشت: برخی می‌گفتند انعقاد برجام شدنی نیست، اما در پایان مذاکرات وقتی به توافق رسیدیم تمام قطع نامه هایی که علیه کشورمان وضع شده بود لغو شد که هیچ متخصص حقوق بین المللی این موضوع را باور نمی‌کرد.

روحانی: دولت از زیر بار مسئولیت سخت فرار نمی‌کند

وی ادامه داد: بعد از توافق که منجر به برجام شد در یک قطعنامه تمام آن قطعنامه‌ها که علیه ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل وضع شده بود لغو شد و شرایط متفاوت شد و بعد از برجام دیدید که صنعت بیمه رونق پیدا کرد و چرخ تولید حرکت کرد و شرکتهای خارجی به ایران آمدند و فقط یک کشور در‌آن زمان 50 میلیارد دلار به ما اعتبار داد که یک تحول بزرگ در کشور بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از برجام لازم بود که ما این توافق را حفظ کنیم و در آینده خواهم گفت که دولت برای این کار چه اقداماتی انجام داد، گفت: به هر قیمتی بود بنده نگذاشتم ایران ناقض این عهدنامه باشد. ما برای اینکه پای امضای خود بمانیم سختی‌های زیادی را متحمل شدیم.

روحانی با تأکید براینکه درسال 1393 می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم اما این کار در سال 94 انجام شد، اظهار داشت: این تأخیر به دلیل فشار صهیونیست ها و عربستان بود. وزیر خارجه عربستان و رژیم صهیونیستی برای اینکه در توافق تأخیر ایجاد شود به وین رفتند آنها قول داده بودند قیمت نفت را آنچنان پایین می‌آورند تا هرچه گفتند ایران در بحث توافق قبول کند. در آن زمان دیدیم که قیمت نفت از 112 دلار به زیر 30 دلار رسید. آنها به غربی گفته بودند ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند، لذا شما هرچه بگویید آنها در این توافقنامه قبول می‌کنند اما در این شرایط ما اقتصاد را حفظ کردیم و تورم را تک رقمی کردیم. رشد اقتصادی بالا رفت و شرایط اقتصادی آرامش پیدا کرد.

وی ادامه داد: آنجا بود که غربی‌ها به رژیم صهیونیستی و عربستان گفتند حرفهایی که شما زده‌اید درست نبود.

رئیس جمهور تصریح کرد: غربی‌ها گفتند اگر در 13 آبان 97 بالاترین تحریم‌ها را علیه ایران اجرا کنیم امکان ندارد آنها بتوانند تا 11 دی ماه حکومت خود را حفظ کنند البته خودشان به صراحت گفته بودند که در ژانویه به ایران می‌آییم.

روحانی با بیان اینکه ما دولتی نبودیم که از زیر بار مسئولیت سخت فرار کنیم، گفت: بنده می‌دانستم اگر جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا(اوباما) را در نیویورک بدهم در فرودگاه یک عده ای افراطی لنگ کفش به من پرتاب خواهند کند اما به جان خریدم و می‌خواستم وجدانم راضی باشد و می‌خواستم به قولی که به مردم داده‌ام پایبند باشم که پایبند بودم.

وی تصریح کرد: بزرگترین کلاهی که برسر ترامپ رفت خروج از برجام بود که رژیم صهیونیستی و عذربستان این کلاه را برسر او گذاشتند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو