قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟


منبع: نیک شو

223

1398/9/13

13:23


قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

بسیاری از افراد دچار حساسیت هاو خارش هایی در سطح پوست خود مي شود معمولا پزشکان قرص سیتریزین تجویز مي کنند . در ادامه بیشتر با این قرص آشنا مي شوید .یادتان باشد این قرص با دارو های آرامش تداخل دارد .در ادامه با ما همراه باشید.

 

نام تجاری دارو : Zyrtec

نام عمومي یا ژنریک دارو : سیتریزین Cetirizine

 

فرمول  شیميایی : C21H25ClN2O۳
وزن مولکولی : ۳۸۸٫۸۹

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

قرص سیتریزین Cetirizine چیست

قرص سیتریزین (Cetirizine) یک داروی ضدآلرژی و ضد حساسیت مي‌باشد که کاربرد اصلی آن درمان حساسیت و خارش اســت. این دارو همچنین برای درمان تب یونجه ، کهیر و خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت و آلرژی اســتفاده ميشود.

 

از قرص سیتریزین  Cetirizine برای درمان آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم، عطسه و خارش بینی و گلو و پوست (در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی و حساسیت باشد) نیز اســتفاده ميشود.

 

Cetirizine از دسته داروهایی اســت که مي‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه نمود. قرص و کپسول این دارو برای بزرگسالان و فرم شربت آن برای کودکان مناسب مي باشد.

 

البته مصرف این دارو در کودکان کمتر از دو سال مناسب نیست و توصیه نمي شود. مصرف داروهای ضد حساسیت مانند سیتریزین معمولاً کوتاه مدت اســت و نیاز به ادامه مصرف دارو پس از کنترل علایم حساسیت نمي باشد.

 

قرص سیتریزین Cetirizine از کهیر پیشگیری نمي کند، همچنین نمي تواند از بروز واکنش های شدید حساسیتی پیشگیری کرده یا آنها را درمان کند (مانند آنافیلاکسی). بنابراین اگر پزشک برای درمان واکنش های حساسیتی اپی نفرین تجویز کرده، هميشه این دارو را همراه خود داشته باشید. از قرص سیتریزین به جای اپی نفرین نمي توانید اســتفاده کنید.

 

قرص سیتریزین (Cetirizine) به دسته داروهای ضد حساسیت (آنتی هیستامين) تعلق دارد. این دارو با جلوگیری از اثر هیستامين که به طور طبیعی در واکنش به مواد حساسیت زا در سلول های بدن تولید و آزاد مي شود،

 

علائم حساسیت (عطسه، خارش، آبریزش چشم و بینی، کهیر و…) را تسکین مي‌دهد. قرص و کپسول سیتریزین برای افراد بزرگسال و کودکان بیش از شش سال مناسب مي‌باشد در حالی‌که مایع خوراکی آن برای بچه‌های کوچک‌تر نیز در دسترس مي‌باشد.

 

تاثیر قرص سیتریزین Cetirizine بر دوره قاعدگی

قرص سیتریزین ممکن اســت در بعضی از زنان و دختران باعث عقب اقتادن قاعدگی شود اگر فکر مي کنید که تاثیر قرص سیتریزین بر قاعدگی زنان اختلال ایجاد مي کند سریعا با پزشک تان تماس بگیرید.

 

خوردن قرص ستیریزین Cetirizine باعث تاخیر در قاعدگی مي شود؟ قرص ستیریزین به طور مستقیم تاثیری در به تاخیر انداختن سیکل قاعدگی ندارد، اما گاهی سیکل قاعدگی بعضی از زن ها به خاطر حساسیت به قرص سیتریزین به تاخیر مي افتد.

 

تاثیر قرص سیتریزین Cetirizine بر قاعدگی و عادت ماهیانه در هر خانمي متفاوت اســت و اینطور نیست که همه زنان با مصرف قرص سیتریزین، قاعدگی شان به تعویق بیفتد. بهتر اســت اگر از مشکلات و اختلالات عادت ماهیانه رنج مي برید قبل از مصرف این دارو، تاثیر قرص سیتریزین بر قاعدگی را از پزشک تان سوال کنید.

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

آیا قرص سیتریزین Cetirizine خواب آور اســت ؟

سوال بسیاری از مصرف کنندگان این دارو این اســت که آیا قرص سیتریزین خواب آور اســت و باعث خواب آلودگی مي شود؟ باید بگوییم بله قرص سیتریزین خواب آور اســت و در هنگام رانندگی و مشاغل حساس نباید از این دارو مورد استفاده قرار گیرد .

 

با وجود اینکه قرص سیتریزین از نسل جدید داروهای ضد حساسیت مي باشد و اثر خواب آوری کمتری نسبت به داروهای قدیمي تر دارد، اما همچنان در بعضی افراد ایجاد گیجی و خواب آلودگی مي نماید لذا در صورتی که شما جزء این دسته از افراد هستید، در مدت مصرف قرص سیتریزین از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط بیشتری دارند، خودداری نمایید.

 

به گزارش نیک شو همچنین مصرف همزمان فرآورده‌های الکلی با این دارو مي‌تواند عوارض خواب آوری و گیجی آن را تشدید نماید که در بعضی افراد مي تواند خطرناک باشد.

 

به دکتر اطلاع دهید که اگر به طور منظم از داروهای دیگری که شما را خواب آلوده مي کند مصرف مي کنید (از قبیل دیگر سرماخوردگی ها یا داروی حساسیت زا، داروی مسکن درد، قرص های خواب آور و دارو برای تشنج، افسردگی، اضطراب و غیره). خواب آلودگی نیز به مصرف ناشی از ستیریزین اضافه مي شود.

 

دستور مصرف قرص سیتریزین Cetirizine

پیشنهاد ميشود ميزان مصرف قرص سیتریزین طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور معمول مي‌توان از الگوی مصرف زیر برای این دارو پیروی کرد زیرا ميزان دارو متناسب با سن، شرایط بیماری و واکنش بدن نسبت به دارو تعیین مي شود. ميزان مصرف دارو را افزایش ندهید یا بیشتر از حد توصیه شده از آن مصرف نکنید. ضمنا قبل از مصرف قرص سیتریزین با پزشک مشورت کنید.

 

اگر قرص جویدنی سیتریزین را مصرف مي کنید، هر قرص را به طور کامل جویده و بعد ببلعید. اگر از قرص زود حل شونده سیتریزین اســتفاده مي کنید، ابتدا اجازه دهید قرص به خوبی روی زبان تان حل شود و بعد آن را با آب یا بدون آب قورت دهید.اگر از شکل مایع این دارو مصرف مي کنید، ميزان دارو را به دقت اندازه بگیرید.

 

به دلیل اینکه کودکان به عوارض آرام بخشی و خواب آوری این دارو حساسیت بیشتری دارند، در صورتی که از فرم شربت این دارو برای کودک اســتفاده مي نمایید، لازم اســت مقدار مصرف را به صورت دقیق در هر نوبت با توجه به سن کودک اندازه گیری نمایید.

 

مصرف قرص سیتریزین با غذا تداخلی ندارد و مي توانید آن را قبل یا پس از غذا همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید. همچنین اگر اســتفاده از یک دوز آن را فراموش کردید، نگران نباشید، فقط دوز بعدی را زمانی که احساس کردید به آن نیاز دارید مصرف کنید، هرگز برای جبران دوز فراموش شده در یک زمان دو قرص را مصرف نکنید.

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

مقدار و نحوه مصرف قرص سیتریزین Cetirizine

پیشنهاد مي شود ميزان دقیق این دارو طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور معمول مي توان از الگوی مصرف زیر برای این دارو پیروی کرد:

برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از ۱۲ سال: یک قرص سیتریزین ۱۰ ميلی گرم در روز

برای کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ سال: دو عدد سیتریزین ۵ ميلی گرم در روز

برای کودکان بین ۲ تا ۶ سال: دو عدد سیتریزین ۲.۵ ميلی گرم در روز

 

توجه: اگر اســتفاده از یک دوز آن را فراموش کردید، نگران نباشید، فقط دوز بعدی را زمانی که احساس کردید به آن نیاز دارید مصرف کنید، هرگز برای جبران دوز فراموش شده در یک زمان دو قرص را مصرف نکنید.

 

نکات مهم قبل از مصرف قرص سیتریزین Cetirizine

اگر به سیتریزین Cetirizine یا هیدروکسی زین hydroxyzine یا لووستریزین levocetirizine حساسیت دارید و یا هر نوع حساسیت دیگری را با پزشک تماس بگیرید . داروی سیتریزین ممکن اســت حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که ممکن اســت باعث بروز واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

 

در صورت بارداری، تصميم بارداری یا شیردهی حتماً پزشک خود را مطلع سازید .در صورت ابتلا به هرگونه نقص کلیوی حتماً پزشک خود را مطلع کنید زیرا ممکن اســت با توجه به شرایط کلیوی، نیاز به تغییر مقدار مصرف دارو داشته باشید.

 

در صورت سابقه یا ابتلا به صرع و بیماری خونی پورفیری، پزشک خود را آگاه سازید.لیست کاملی از سایر داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت نیاز به تنظیم مجدد داروها، اقدامات لازم صورت بگیرد.

 

در صورتی که انجام قصد عمل جراحی یا هرگونه پروسه درمانی یا آزمایش (خصوصاً تست آلرژی ) را دارید درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید تا در صورت نیاز، مصرف این دارو در زمان مناسب قطع گردد.

 

در هنگام خرید هرگونه دارو یا فرآورده مکمل از داروخانه، داروساز خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید. همچنین در صورتی که این دارو را به عنوان داروی بدون نسخه از داروخانه تهیه مي نمایید، حتماً با داروساز مشورت نمایید تا از مناسب بودن آن برای شرایط خود اطمينان حاصل کنید.

 

مکانیسم اثر قرص سیتریزین Cetirizine

اثرات قرص سیتریزین به علت رقابت با هیستامين دراتصال به گیرنده H1 اســت. کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن اســت به دلیل جلوگیری از اثرات انقباضی هیستامين بر برونش ها باشد.

 

اثرات آنتی هیستامين قرص سیتریزین به علت رقابت با هیستامين دراتصال به گیرنده H1 اســت. کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن اســت به دلیل جلوگیری از اثرات انقباضی هیستامين بر برونش ها باشد.

 

فارماکوکینتیک قرص سیتریزین Cetirizine

حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر مي شود. درصورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش مي یابد. اگر علائم حساسیت بهبود پیدا نمي کند، اگر کهیرهای بروز کرده 3 روز پس از درمان بهبود پیدا نکردند،

 

یا اگر کهیرها بیشتر از هفته طول کشیدند، به پزشک مراجعه کنید. اگر شرایط بیماری بدتر شد و یا اگر فکر مي کنید دچار مشکل جدی شده اید (مانند واکنش های شدید حساسیتی مثل آنافیلاکسی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد قرص سیتریزین Cetirizine

اگر فکر مي کنید بیش از حد این دارو را مصرف کرده اید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس باشید.

 

از اثرات اســتفاده زیاد قرص سیتریزین ممکن اســت احساس بی قراری یا عصبانیت بکنید و پس از آن احساس کسل کننده ای داشته باشید.

 

از عوارض مصرف بیش از حد قرص سیتریزین این اســت که تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل مي کند. مراقب باشید، اگر شما رانندگی مي کنید و یا هر کاری که نیاز به دقت بیشتر دارد.

 

از نوشیدن الکل دوری کنید، این مي تواند بعضی از عوارض جانبی ستیریزین را افزایش دهد.

 

متوقف کردن دارو: هر وقت که خواســتید مي توانید از ادامه مصرف قرص سیتریزین دست بکشید.

 

مصرف قرص سیتریزین  در دوران بارداری و شیردهی 

قرص سیتریزین معمولا در دوران حاملگی خطری برای جنین ندارد و مصرف قرص سیتریزین در دوران بارداری مانعی ندارد ولی توجه داشته باشید که در موقع تجویز پزشک ، حامله بودن خود را به پزشک اطلاع دهید و در صورت صلاح دید پزشک ، از این دارو در دوران بارداری اســتفاده نمایید.

 

قرص سیتریزین از طریق شیر مادر وارد بدن شیر خوار خواهد شد و ممکن اســت برای نوزاد شما مضر باشد . از مصرف قرص سیتریزین در دوران شیردهی اکیدا خوداری کرده و فقط در صورت صلاح دید پزشک متخصص ، از داروی ستیریزین در دوران شیردهی اســتفاده نمایید.

 

نکات مصرف قرص سیتریزین Cetirizine

قرص سیتریزین برای کودکان زیر دو سال مناسب نمي‌باشد.

 

چنانچه به بیماری‌های مزمن کبد مبتلا هستید از مصرف قرص سیتریزین Cetirizine دوری کنید.

 

اطلاعاتی مبنی بر بروز وابستگی و سوءمصرف با داروی سیتریزین وجود ندارد.

 

اگر مبتلا به صرع هستید یا در معرض تشنج قرار دارید باید قبل از مصرف قرص سیتریزین با پزشک خود مشورت کنید.

 

از مصرف قرص سیتریزین Cetirizine در دوران حاملگی باید خودداری شود. اگرچه اســتفاده تصادفی این دارو توسط زن حامله هیچ گونه تاثیر مضری برای چنین ندارد. با این وجود مصرف این دارو باید قطع گردد.

 

مصرف قرص سیتریزین Cetirizine از ۴ روز قبل از تست‌های تشخیص پوستی قطع گردد.

 

از جهت بروز خواب آلودگی شدید بیمار را تحت نظر داشته باشید.

 

در طول دوران شیردهی نباید از قرص سیتریزین Cetirizine اســتفاده کنید زیرا ماده سیتریزین وارد جریان شیر مادر ميشود.

 

حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر ميشود. در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش مي‌یابد.

 

مي‌توانید از قرص سیتریزین Cetirizine قبل یا بعد از غذا اســتفاده کنید. همچنین مي‌توانید این دارو را با اســتفاده از یک لیوان نوشیدنی یا آب مصرف کنید.

 

اگر هر یک از علایم عوارض قرص سیتریزین Cetirizine که در ادامه عنوان شده اســت ادامه یافت یا برای شما مشکلاتی ایجاد کرد بهتر اســت پزشک و یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.

 

مصرف قهوه و چای مي‌تواند از گیجی ناشی از دارو بکاهد.

 

اگر با مصرف قرص سیتریزین Cetirizine خواب آوری روی دهد، از انجام فعالیت‌های مخاطره آميز خودداری کنید.

قرص سیتریزین Cetirizine برای چیست؟

داروهای مشابه سیتریزین Cetirizine

لوراتادین

دسلوراتادین

کتوتیفن

فکسوفنادین

لووسیتریزین

 

عوارض قرص سیتریزین Cetirizine 

شایع ترین عوارض قرص سیتریزین چیست؟ احساس خستگی، خواب آلودگی و گیجی از مهمترین عوارض قرص سیتریزین مي باشد. در صورت بروز این علائم از رانندگی و کار با ابزار خطرناک بپرهیزید و از فراورده های الکلی اســتفاده نکنید.

 

در صورت بروز خشکی دهان از آدامس یا آب نبات های فاقد قند اســتفاده نمایید.

 

سردرد مي تواند از عوارض مصرف قرص سیتریزین باشد. در صورت بروز این عارضه مایعات مقدار کافی مصرف نمایید و از داروسازتان جهت معرفی داروی ضد درد مناسب شرایط خود کمک بگیرید.

 

در صورتی که سردرد ادامه دار یا شدید شد به پزشک مراجعه نمایید.

 

در صورت احساس تهوع یا دل درد، از وعده های غذایی سبک اســتفاده کنید و از مصرف غذاهای پرچرب پر ادویه بپرهیزید.

 

بروز اسهال خفیف به ویژه در کودکان مي‌تواند از عوارض مصرف این دارو باشد که معمولاً خود به خود رفع مي گردد. با این حال لازم اســت که آب و مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید.

 

در صورت احساس گلودرد، حساسیت بینی و هرگونه تشدید علائم سرماخوردگی در کودکان با پزشک صحبت نمایید.

 

عوارض جانبی سیتریزین ( cetirizine ) به صورت تخصصی به شرح زیر اســت :

عوارض عمومي سیتریزین ( cetirizine )

سکته مغزی ، خستگی شدید ، خشکی دهان و گلو ، سردرد ، شکم درد ، بیش فعالی و بی حوصلگی

 

عوارض سیتریزین ( cetirizine ) بر سیستم عصبی

به صورت شایع (14.3 درصد ) سکته مغزی ، سردرد (14 درصد)، سرگیجه (1 تا 10 درصد) ، کاهش حس چشایی ، پارستزی (حس سوزن سوزن شدن) ، لرزش ، ميگرن ، تیک های عصبی ، اختلالات گوارشی ، اختلال حافظه ، دیازژیا، دیسکینزی، دیستونی، انسنکوپ، آمنیزی

 

عوارض سیتریزین Cetirizine بر دستگاه گوارشی

خشک شدن دهان و گلو ، حالت تهوع ، اســتفراغ ، اسهال ، درد شکم ، یبوست ، نفخ ،افزایش بزاق ، پوسیدگی دندان ، هموروئید ، تغییر رنگ زبان ، بزرگ شدن شکم

 

عوارض سیتریزین ( cetirizine ) بر دستگاه تنفسی

سرفه ، اختلال در تنفس ، تنگی نفس ،عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، برونشیت ، افزایش خلط ، سینوزیت

 

عوارض سیتریزین ( cetirizine ) از لحاظ روانی

سردرگمي ، اختلال حافظه ، کاهش ميل جنسی ، اضطراب ، بیش فعالی ، اختلال خواب ، افسردگی ، توهم ، تیک عصبی ، افزایش احتمال خودکشی

 

موارد منع مصرف قرص سیتریزین Cetirizine

منع مصرف :در حساسیت مفرط به دارو یا هیدروکسی زین

احتیاط :نقص عملکرد کلیه

 

تداخل دارویی سیتریزین ( cetirizine ) با دیگر دارو ها

داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای مورد مصرف در درمان اختلالات روانی، داروهای ضد تشنج، سایر داروهای مورد اســتفاده برای سرماخوردگی یا آلرژی‌ها، داروهای خواب‌آور، آرامبخش‌ها، ترانکلیزرها، تئوفیلین با قرص سیتریزین نباید مصرف گردد.

 

در اینجا با قرص سیتریزین Cetirizine به خوبی آشنا شدید و اگر حساسیت شدید دارید بهتر اســت ابتدا به دکتر مراجعه کنید تا پزشک برایتان یکی از داروهای ضد حساسیت مناسب برای شما را تجویز کند همچنین در صورت تاثیر قرص سیتریزین بر قاعدگی فورا با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو