جزئیات راه‌اندازی کانال مالیِ سوئیس - ایران

منبع: برترین ها

77

1398/9/13

13:35


مارکوس لاینتر، سفیر سوئیس در ایران در کنفرانس ایران گرین که با حمایت اتاق تهران برگزار شد، از راه‌اندازی کانال مالی سوئیس-ایران برای انجام مبادلات کالاهای انسان‌دوستانه گفت. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز در این کنفرانس تاکید کرد اقتصاد ایران منتظر اروپا نمی‌ماند و در پی توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه است.

خبرگزاری ایلنا: مارکوس لاینتر، سفیر سوئیس در ایران در کنفرانس ایران گرین که با حمایت اتاق تهران برگزار شد، از راه‌اندازی کانال مالی سوئیس-ایران برای انجام مبادلات کالاهای انسان‌دوستانه گفت. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز در این کنفرانس تاکید کرد اقتصاد ایران منتظر اروپا نمی‌ماند و در پی توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه است.

 دومین روز از کنفرانس ایران‌گرین 2019 با حضور رییس اتاق بازرگانی تهران، سفیر سوئیس در تهران و تعداد زیادی از نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایرانی و برخی کشورهای خارجی برگزار شد. این کنفرانس دو روزه از روز دوشنبه 11 آذر ماه آغاز به کار کرده‌ و طی آن به فرصت‌ها و چالش‌های تجارت غلات ایران با کشورهای طرف همکاری پرداخته شده‌است.

این کنفرانس به همت اتاق مشترک ایران و سوئیس و با حمایت اتاق بازرگانی تهران و تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

اقتصاد ایران منتظر اروپا نمی‌ماند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در روز اول پیامی برای کنفرانس ایران گرین ارسال کرد که توسط معاون امور بین‌الملل اتاق تهران قرائت شد، در روز دوم در این کنفرانس حاضر شد و خود سخنرانی کرد.

مسعود خوانساری در این گردهمایی، خوداتکایی به توان تولیدی داخل و صادرات به کشورهای همسایه را یکی از راهکارهای کاهش آثار تحریم‌ها در شرایط فعلی، عنوان کرد و گفت: تهدید تحریم را می‌توان به فرصتی اقتصادی برای کشور تبدیل کرد و با شناسایی ظرفیت‌های داخلی و توسعه تعاملات و همکاری‌‎ها با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور را از زیر سایه تحریم خارج کرد.

خوانساری که در این کنفرانس، که سفیر سوئیس و نمایندگانی از شرکت‌های خارجی به ویژه از اروپا در آن حضور داشتند، به مساله اینستکس اشاره کرد و گفت: پس از برجام، صادرات اروپا به ایران رشد فزاینده‌ای پیدا کرد در حالی که واردات کشورهای این منطقه از ایران متناسب با این جهش تجاری، پیش نرفت و پس از خروج دولت آمریکا از معاهده برجام نیز کشورهای اروپایی تا به امروز به وعده‌های خود به ویژه در زمینه راه‌اندازی ساز و کار مالی اینستکس عمل نکرده‌اند؛ بنابراین ایران به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند اقتصاد خود را به اروپا گره بزند در حالی که فرصت‌ها و بازارهای دیگری همچنان پیش روی اقتصاد ایران باز است.

وی از کشورهای همسایه ایران به عنوان شرکای تجاری در دوره پیش‌رو یاد کرد و افزود: ما علاوه بر آنکه بر گسترش تعاملات اقتصادی با جهان تاکید داریم، بر این باور هستیم که اقتصاد ایران را می‌توان به شکل برد-برد با بازار کشورهای همسایه و البته چین، روسیه و هند پیوند زد و صادرات غیرنفتی و کالایی را به این کشورها توسعه داد و در عین حال نیازهای وارداتی کشور را از این بازارها جبران کرد.

رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه در طول دوره تحریم‌ها و نیز نوسان ایجاد شده در بازار ارز ایران، بسیاری از صنایع داخل کشور علاوه بر تقویت بنیه تولیدی خود، صادرات محصولاتشان را نیز افزایش داده‌اند، افزود: صنعت پوشاک از آن دست صنایعی است که در طول چند سال اخیر توانسته به خوداتکایی دست یافته و تولیدات ایرانی این بخش امروز در دیگر بازارها به ویژه کشورهای همسایه راه پیدا کرده است. در صنایع خودروسازی نیز صنایع داخل موفق شده‌است به تولید تجهیزات الکترونیکی خودرو که تا پیش از این از دیگر کشورها تامین می‌شد، دست پیدا کرده و نیاز و ارزبری این بخش در حال حاضر بسیار کاهش یافته است.

خبر جدید سفیر سوئیس از یک ساز و کار مالی تازه

سفیر سوئیس در تهران نیز در این کنفرانس، از تلاش دولت این کشور برای ایجاد یک کانال مالی میان دو کشور برای مبادله کالاهای بشردوستانه و در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی خبر داد.

مارکوس لایتنر در این رابطه گفت: این کانال مالی قرار نیست رقیب یا جایگزینی برای اینستکس باشد و در صورت راه‌اندازی، متفاوت از ساز و کار مالی اینستکس عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای اجرایی شدن این کانال مالی، تعیین نشده‌است، افزود: این ساز و کار و کانال مالی، اختراع و ابداع تازه‌ای نیست و در دوره قبلی تحریم‌ها علیه ایران نیز مشابه آن وجود داشته و در زمینه تسهیل شرایط نقل و انتقالات پولی برای تبادل کالاهای بشردوستانه به ایران فعال بوده و در حال حاضر دولت سوئیس در حال بررسی کارشناسی اجرای آن است.

لایتنر سپس به برخی آمار مربوط به مراودات تجاری ایران و سوئیس در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران، طی سال گذشته نزدیک به 15 درصد کل واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از سوئیس تامین شده‌است.

او با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی، در سوئیس کشت نمی‌شود و صنایع پیشرفته شرکت‌های سوئیسی در تولید و فرآوری محصولات این بخش، جزو برترین‌ها در جهان هستند، افزود: از هر دو هندوانه که در ایران کاشته و مصرف می‌شود، واریته یک هندوانه از سوئیس آمده است. هم‌چنین بذر 90 درصد هویج کشت شده در مزارع ایران، در سوئیس تولید شده است. علاوه بر این از هر هشت نوزاد ایرانی، یک نوزاد مصرف‌کننده محصولات دارویی و غذایی ساخت سوئیس است.

سفیر سوئیس در تهران سپس از برگزاری کنفرانس ایران‌گرین در تهران به عنوان گامی رو به جلو برای توسعه همکاری شرکت‌های ایرانی و سوئیسی در حوزه تجارت غلات یاد کرد.

تراز بازرگانی ایران و اروپا تراز نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این کنفرانس، در توضیحاتی سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ایران را 80 میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه تولید غلات در ایران بالغ بر 19 میلیون تن در سال است، افزود: گندم در حدود 70 درصد تولید غلات در ایران را تشکیل می‌دهد.

فریال مستوفی سپس به اینستکس و بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای این ساز و کار مالی با ایران، اشاره کرد و گفت: اگرچه دولت ایالات متحده آمریکا کالاهای بشردوستانه را خارج از تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است اما بانک‌های اروپایی به دلیل تهدیدهای آمریکا، حاضر به همکاری با ایران نیستند و اینستکس نیز هنوز در هاله‌ای از ابهامات در اجرا به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه ایران و بخش خصوصی این کشور منتظر است تا مقامات اروپایی راه‌کارهای عملیاتی برای اجرایی شدن اینستکس را اعلام کنند، افزود: پس از برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران، تجارت میان ایران و اروپا وارد مرحله تازه‌ای شد اما آمارها نشان می‌دهد که در آن دوره، در حالی صادرات اتحادیه اروپا به ایران تا 340 درصد رشد داشت که واردات کشورهای این منطقه از ایران تنها رشد 27 درصدی را تجربه کرد و بنابراین شاهد تجارت نامتوازن میان ایران و اتحادیه اروپا بودیم.

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران سپس افزود: بخش خصوصی ایران امیدوار و مصمم است که پس از رفع تحریم‌ها و بازگشت شرایط عادی به مناسبات اقتصادی، شکاف موجود در تراز تجاری ایران و اتحادیه اروپا برچیده شده و کشورهای اروپایی واردات از ایران را افزایش دهند.

مستوفی در بخش دیگری از سخنانش، به توافق‌نامه الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و آن را تجربه‌ای تازه برای ایران در تجارت آزاد با کشورهای همسایه شمالی دانست و یکی از توافقات جدید میان ایران و روسیه و قزاقستان را سوآپ گندم عنوان کرد و افزود: پس از توافق‌نامه الحاق ایران به اوراسیا، با حضور رییس اتاق بازرگانی و صنعت ارمنستان در تهران و ملاقات با رییس اتاق ایران، دو طرف برای تاسیس دفتر تجاری ایران و اوراسیا در ایروان به توافق رسیدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو