نحوه صحیح غذا دادن به نوزاد و نکات مهمی که والدین باید بدانند

نحوه صحیح غذا دادن به نوزاد و نکات مهمی که والدین باید بدانند


منبع: آرگا

79

1398/9/13

13:39


یکی از فرایند های لذت بخش بین مادر و کودک غذا دادن به نوزاد می باشد که با شناخت اصول آن می توانید از پنج ماهگی غذا دادن به کودک تان را شروع کنید زیرا در این سن بدن نوازد آمادگی لازم جهت دریافت غذای جامد را پیدا می کند.

زمانی که کودک خوردن غذا را شروع می کند سوالاتی از قبیل چه چیزی را باید به کودک دهید و یا از چه زمانی باید برنامه غذایی را شروع کنید ذهن تان را درگیر می کند که در واقع فرنی آرد برنج بهترین غذا برای شروع تغذیه نوزاد می باشد و در ابتدا باید با روزی دو قاشق چای خوری شروع کنید و کم کم این مقدار را افزایش دهید، در ادامه مطلب به شما عزیزان شیوه غذا دادن به نوزاد را آموزش خواهیم داد.

تغذیه مناسب نوزاد

غذا دادن به نوزاد و نشانه های آمادگی آن

زمانی که کودک برای تغذیه با مواد جامد آمادگی پیدا می کند دارای نشانه هایی می باشد که عبارتند از : هنگامی که غذا می خورید کودک با اشتها و هیجان زده به غذا نگاه می کند و با خوردن شیر راضی و سیر به نظر نمی رسد و همچنین حداقل به مدت چهار ماه از تولد نوزاد می گذرد و در زمان چهار تا شش ماهگی که در حقیقت اولین مرحله غذا دادن به نوزاد محسوب می شود عادات غذایی در کودک به وجود می آید که تا پایان عمر همراه او می باشند و در این زمان نوزاد بیش تر از هر زمان دیگر از مزه های جدید لذت می برد بنابراین غذا های متنوعی برای او آماده کنید.

روش های غذا دادن به نوزاد

وسایل لازم جهت تغذیه نوزاد

  • کاسه نشکن و قاشق سیلیکونی
  • پیش بند پلاستیکی
  • فنجان مخصوص کودک
  • صندلی غذا خوری پایه بلند، مخصوص کودک
  • مخلوط کن یا همزن کوچک
  • مواد و وسایل ضد عفونی کننده

تمام ظرف های غذا خوری نوزاد پس از غذا دادن به نوزاد باید روزانه شسته و ضدعفونی شوند، همچنین پیش از آماده کردن غذای کودک دست هایتان را با بشویید.

نحوه شروع و ادامه غذای کمکی در نوزادان

شروع کردن غذای جامد و کمکی به نوزاد

در هنگام  شروع غذا دادن به نوزاد به منظور غذای جامد سیر شدن کودک هدف اصلی نمی باشد، یکی از وعده های شیر خوردن کودک را انتخاب کنید سپس با قاشق نرم یا با دست تان کمی پوره به نوزاد تان دهید اگر کودک از خوردن غذا امتناع کرد روز بعد مجددا آن را امتحان کنید اما به هیچ وجه به او فشار نیاورید.

تغذیه مناسب برای نوزاد چهار تا شش ماهه

در این مرحله غذا دادن به نوزاد باید تمام غذا ها به شکل پوره یا له شده باشند که حریره بادام، فرنی رقیق شده، شیر برنج کاملا له شده، پوره سبزیجات و میوهایی مانند : هویج، موز، سیب، گلابی، آووکادو،سیب زمینی گزینه بسیار مناسبی هستند و همچنین انواع سرلاک یا غذای کودک آماده برای زمانی که خسته اید یا عجله دارید مناسب هستند و همیشه از نوع بدون قند این محصول تهیه نمایید، برای نوزاد در این مرحله غذاهایی ممنوع می باشند که عبارتند از: ماکارانی نان، نمک، قند، شکر، غذاهای سرخ شده ، شیری غیر از شیر مادر و شیر خشک و همچنین غذاهایی که شبیه کوفته قلقلی یا غذاهای انگشتی هستند.

اصول غذا دادن به کودک

مقدار غذای لازم به کودک

  • در ابتدا شروع مرحله غذا دادن به نوزاد باید از روزی یک تا دو قاشق  چای خوری شروع کنید و در نهایت به دو تا سه قاشق غذا خوری در سه وعده روز برسانید.
  • در هر وعده کمی آب جوشیده به نوزاد بدهید،
  • در صورتی که کودک تمایل به خوردن غذای بیشتری دارد به او غذا بدهید.
  • زمانی که کودک میل به خوردن غذا ندارد با او با مهربانی و آرامش رفتار کنید.

شیوه غذا دادن به نوزاد

تغذیه مناسب برای نوزاد شش تا نه ماه

در این مرحله نوزاد تمایل بیشتری به خوردن غذا های جامد دارد به همین دلیل می توانید به جای پوره کردن غذا و یا له کردن آن، غذا های تکه تکه یا کوبیده و نرم شده به او بدهید و همچنین می توانید از غذا های انگشتی استفاده کنید مانند یک تکه هویج پخته شده در دستش قرار دهید و در زمانی که کودک غذا می خورد همیشه در کنارش باشید تا چیزی در گلویش گیر نکند.

اگر کودک نتوانست بدون کمک دیگران بنشیند برای غذا خوردن او را بر روی صندلی پایه بلند قرار دهید و از بستن کمربند ایمنی اش مطمعن شوید به گونه ای که اگر یک ثانیه از او غافل شدید از داخل صندلی نیفتد، در این مرحله می توانید همان غذاهای مرحله بالا را به شکل تکه ای، نرم شده و انگشتی به کودک بدهید و همچنین از گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات پخته شده، ماست، پنیر کم چرب، نان و ماکارانی استفاده کنید و باید از دادن یک سری غذا ها به کودک پرهیز کنید که عبارتند از :

  • شیر گاو یا پاستوریزه به عنوان نوشیدنی اصلی
  • اضافه کردن شکر به شیرخشک یا غذا های آماده
  • بیسکوییت شیرین و کیک
  • هر خوراکی یا غذایی که دارای استخوان و هسته هستند و ممکن است در گلوی کودک گیر کند.

غذا های ممنوع برای کودک شش تا نه ماهه

تغذیه مناسب برای نوزاد نه تا دوازده ماهگی

در این مرحله غذا دادن به نوزاد، کودک به راحتی می تواند در کنار سایر اعضای خانواده غذا بخورد و با تهیه کردن غذاهایی مانند گوشت تکه تکه شده به جای پوره یا غذای له شده او را به جویدن غذا تشویق نمایید و به منظور شادی بیشتر در زمان غذا خوردن می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • لقمه های با رنگ ها و اشکال مختلف و به صورت کوچک تهیه کنید.
  • ماست و یک قاشق در اختیار نوزاد قرار دهید.
  • با کودک حرف بزنید.
  • رفتار های بد کودک را نادیده و رفتارهای خوب او را تشویق نمایید.

چگونه غذا دادن به کودک را شروع کنیم ؟

نکات پایانی

  1. پس از پنج ماهگی روزی یک بار به کودک شیر خشک یا آب جوشیده بدهید و از فنجان های مخصوص کودک استفاده نمایید.
  2. پس از شش ماهگی کودک نیازی به خوردن شیر در شب ندارد بنابراین اگر کودک با شیشه شیر میخورد به تدریج شیر شبانه او را رقیق کرده تا به آب خالی تبدیل شود اما اگر شیر مادر می خورد در فاصله دوازده تا دو شب به او شیر ندهید و به تدریج این فاصله را بیشتر کند تا بتواند خوردن شیر شبانه را ترک کند.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با اصول غذا دادن به نوزاد بیشتر آشنا شده باشید و  همچنین با کمک مراحل گفته شده تغذیه سالمی را برای کودک تان در نظر بگیرید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو