احکام ناخن گرفتن از منظر احادیث و روایات

منبع: ستاره

241

1398/9/13

14:36


احکام ناخن گرفتن و نظافت آن را باید در کلام ائمه (علیهم‌السلام) و پیامبر گرامی اسلام جستجو کرد؛ این بزرگواران در احادیث و روایات گوناگونی درباره زمان مناسب ناخن گرفتن و آداب آن صحبت کرده‌اند.

احکام ناخن گرفتن


ستاره
| سرویس مذهبی - 
احکام ناخن گرفتن مطابق با دین اسلام چگونه است؟ در دین اسلام احکام بسیاری برای پیراستن ناخن وجود دارد. آداب ناخن گرفتن، زمان مناسب برای ناخن گرفتن و دفن ناخن‌ها از جمله مسائلی هستند که دین اسلام درباره آن‌ها به گفتگو پرداخته است. در این مقاله قصد داریم احکام ناخن گرفتن و احادیث مربوط به آن را بررسی کنیم.
در این مطلب می‌خوانید:

احکام ناخن گرفتن در دین اسلام

پیرایش ناخن‌ها در هر زمان و به هر شکلی که انجام شود گناهی به دنبال نخواهد داشت، ولی انجام این عمل در شرایط خاصی دارای ثواب و مستحب است. به طور مثال، ناخن گرفتن در روز جمعه جزو مستحبات محسوب می‌شود. همچنین مستحب است که تکه‌های ناخن را در خاک دفن کنیم.
 

آداب ناخن گرفتن

در دین اسلام، روایات و احادیث گوناگونی برای ناخن گرفتن وجود دارد. این احادیث مسائل گوناگونی را بررسی می‌کند. به طور مثال، برخی از آن‌ها، دعای خاصی برای ناخن گرفتن معرفی می‌کنند و برخی دیگر زمان‌های خاصی را برای پیرایش ناخن معرفی می‌کنند. ما می‌کوشیم تا گزیده‌ای احکام ناخن گرفتن را نقل کنیم.

بهترین روش برای ناخن گرفتن کدام است؟

در کتاب "طب‌الائمه" ذکر شده که اگر ناخن گرفتن را به نحوی انجام دهید که از انگشت کوچک دست راست شروع شود و به انگشت بزرگ همان دست ختم شود، سپس از انگشت کوچک دست چپ آغاز شود و به انگشت بزرگ همان دست ختم شود، درد چشم از شما دور خواهد شد.

نکات زیر نیز برای ناخن گرفتن مفید خواهد بود:
  • اگر در روز چهارشنبه ناخن می‌گیرید، بهتر است از انگشت دست چپ شروع کنید.
  • اگر در روز پنج‌شنبه ناخن می‌گیرید، از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید.
  • در دیگر روز‌های هفته، از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و به انگشت کوچک دست راست ختم کنید.

 

بهترین زمان برای ناخن گرفتن

چنانکه گفته شد، مناسب‌ترین زمان برای ناخن گرفتن روز جمعه است.

گرفتن ناخن در روز جمعه، بیماری‌های خوره، کوری و پیسی را از انسان دور می‌کند. اگر در روز جمعه ناخن‌ها نیازی به پیرایش نداشته باشند، با سوهان آن‌ها را مرتب کن تا ریزه‌هایی از ناخن در روز جمعه از تو جدا شود.

اگر می‌توانید ناخن‌هایتان را در روز جمعه بگیرید؛ اما اگر در طول هفته ناخن‌هایتان بلند شده بود و توانایی صبر کردن تا جمعه را نداشتید، در روز‌های غیر از جمعه نیز آن‌ها را بپیرایید.

هرکس ناخن‌های خود را در روز جمعه بپیراید، خداوند مهربان درد‌های او را از سر انگشتانش دفع خواهد کرد و درمان آن درد‌ها را جایگزین آن‌ها می‌کند.


ناخن گرفتن در روز‌های دیگر هفته

مطابق با احادیث و روایات اسلامی، ناخن گرفتن در روز جمعه بیشترین فضیلت را دارد. جالب است بدانید که برخی از روایات اسلامی دیگر، ناخن گرفتن در دیگر روز‌های هفته را نیز توصیه می‌کند. در این قسمت از مقاله، به این روایات می‌پردازیم.

  • ناخن گرفتن در روز شنبه

پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: هرکس در روز شنبه یا پنج‌شنبه ناخن خود را بگیرد، از درد دندان و چشم در امان خواهد بود.

  • ناخن گرفتن در روز سه‌شنبه

از امام رضا (ع) نقل شده است که در روز سه‌شنبه ناخن‌های خود را بگیرید.

  • ناخن گرفتن در روز چهارشنبه

مطابق با روایتی از کتاب "مستدرک‌الوسائل" هرکس در روز چهارشنبه ناخن‌هایش را بگیرد و این عمل را از انگشت کوچک دست راست آغاز کند و با انگشت کوچک دست چپ پایان دهد، از چشم‌زخم به دور خواهد بود.

 

سوالات رایج درباره احکام ناخن گرفتن

دعای مخصوص ناخن گرفتن چیست؟

در کتاب "الکافی" گفته شده که دعای زیر را در هنگام گرفتن ناخن زمزمه کنید:
«بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ»

 

آیا کندن ناخن با دندان اشکالی دارد؟

مطابق با روایتی که از پیامبر (ص) نقل شده است، ایشان مسلمانان را از کندن ناخن با دندان منع کرده‌اند؛ این روایت در کتاب "من لایحضره الفقیه" و "مکارم‌الاخلاق" ذکر شده است.

 

آیا ناخن گرفتن در شب مکروه است؟

دراین‌باره باید گفت که حدیث یا روایتی درباره کراهت ناخن گرفتن در شب وجود ندارد، همچنین در بخش‌های قبلی گفته شد که گرفتن ناخن در هر زمان و به هر شکلی، بدون اشکال است؛ پس با توجه به اینکه هیچ حدیثی درباره کراهت پیرایش ناخن در شب یافت نشد، این عمل مکروه نیست.

 

آیا دفن کردن ناخن در خاک سفارش شده است؟

درباره دفن کردن ناخن در خاک، احادیث گوناگونی ثبت شده است؛ موارد زیر از این جمله هستند:

  • امام علی (ع) از قول پیامبر (ص) فرموده‌اند:

چهار چیز را باید در خاک پنهان کنیم؛ مو، ناخن، دندان و خون.

  • همچنین امام صادق (ع) در تفسیر آیات زیر از سوره مرسلات می‌فرماید:

مراد از قرار دادن زمین برای زندگان، دفن مو و ناخن در زمین است.

آیه ۲۶ و ۲۷ سوره مرسلات: اَلَمْ نَجْعَلِ اْلاَرْضَ کِفاتا اَحْیاءً وَ اَمْواتا.

مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم چه براى مردگان چه زندگان.

  • پیامبر (ص) در جایی دیگر نیز درباره دفن ناخن فرموده‌اند

هفت چیز از انسان جدا می‌شود و او باید آن‌ها را دفن کند: مو، ناخن، خون، خون حیض، بچه‌دان، دندان و نطفه که پاره خون شده باشد.

 

احکام ناخن گرفتن

 

بیشتر بخوانید: حکم شرعی ژلیش ناخن برای غسل و وضو

 

سخن آخر

ناخن گرفتن از جمله مسائلیست که روایات و احادیث اسلامی بسیاری به آن پرداخته است. در این روایات، آداب گرفتن ناخن، بهترین روز‌ها برای ناخن گرفتن، اهمیت دفن ناخن، اذکار برای ناخن گرفتن و توصیه‌های تکمیلی دیگری برای پیرایش ناخن بیان شده است. همچنین باید گفت که ائمه (علیهم‌السلام) درباره آداب پیرایش ناخن، احادیث بسیاری ایراد نموده‌اند. کاشت ناخن نیز، از دیگر مواردی است که احکام دینی نسبتا پیچیده‌ای دارد. برای آشنایی با این احکام، پیشنهاد می‌کنیم مقاله حکم کاشت ناخن از نظر شرعی را نیز مطالعه کنید. کارشناسان مذهبی سایت ستاره، مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما درباره این مقاله هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو