۱۳ آذر؛ روز بیمه

منبع: ستاره

80

1398/9/13

15:40


از سال ۱۳۶۷ تا کنون به مناسبت تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳ آذر، هرساله در این تاریخ سمیناری از طرف سازمان بیمه با حضور همه شرکت‌های بیمه ترتیب می‌یابد.

۱۳ آذر؛ روز بیمه

روز بیمه
تاریخ
 ۱۳ آذر
علت نامگذاری
 تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه

 

ستاره | سرویس عمومی - چقدر از بیمه و کارکردهای آن می دانید؟ انواع بیمه کدامند؟ ۱۳ آذر به چه مناسبتی روز بیمه نام گرفته است و چه اهدافی دارد؟ برای آگاهی بیشتر با این مفاهیم با ما همراه باشید.

۱۳ آذر؛ روز بیمه

تاریخچه روز بیمه

پیش از انقلاب اسلامی پانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۱۴ به‌عنوان اولین روز فعالیت بیمه‌گری اولین شرکت بیمه ایرانی «روز بیمه» نام گرفت. ۳۰ سال بعد از این تاریخ، هنوز بحثی از نامگذاری روزی در سال به نام روز بیمه به‌طور رسمی مطرح نبوده، ولی در سال ۱۳۴۷ از طرف دولت «روز ۱۵ آبان به‌عنوان روز بیمه» به رسمیت شناخته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بنا به مصوبه شورای انقلاب، دوازده شرکت خصوصی فعال بیمه در کشور، ملی اعلام شدند و اداره این شرکت‌ها به دولت واگذار شد و به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صنعت بیمه در جوار شماری از صنایع بزرگ دیگر، به‌صورت مالکیت عمومی در اختیار دولت قرار گرفت.

همچنین در ۱۳ آذر ۱۳۶۷ قانون اداره امور شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی ایران تصویب شد. تصویب قانون اداره شرکت‌های بیمه تحولی در ارتباط با نحوه اداره آنها بود. از آن پس این تاریخ به‌عنوان «روز بیمه» تعیین شد و از آن سال به بعد هر سال سمیناری از طرف سازمان بیمه و با حضور شرکت های بیمه برگزار می‌گردد.

 

بیشتر بدانید: مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

 

تعریفی از بیمه

بیمه از ریشه واژه بیم، تعهدی بابت جبران ضرر و زیان در مواردی است که بیم ویرانی و خسارت آن ها می رود. بیمه (Insurance) سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد؛ بنابراین، بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است.
طی یک قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد (که بیمه‌گذار نامیده می‌شود) به طرف دیگر (که بیمه‌گر نامیده می‌شود) منتقل می‌گردد. بنا به تعریف،  بیمه‌گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار، جبران خسارت یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت بروز حادثه تعهد می‌کند.  در مقابل،  بیمه‌گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسوولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.
به موجب قانون بیمه ایران، بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه‌گذار و وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.
 

۱۳ آذر؛ روز بیمه

 


انواع بیمه

بیمه به طور کلی به دو دسته بیمه های اجتماعی و بیمه های بازرگانی تقسیم می‌شود.
1 - بیمه‌های اجتماعی: بیمه‌های اجتماعی، عمدتاً بیمه‌های اجباری و ناشی از قانون هستند و مشخصه آن‌ها این است که شخص دیگری (مانندکارفرما) در پرداخت بخش زیادی از حق بیمه مشارکت دارد. در بیمه‌های اجتماعی، حق بیمه به‌صورت درصدی از دستمزد تعیین می‌شود. در ایران، مهم‌ترین مرجع بیمه‌های اجتماعی «سازمان تأمین اجتماعی» است. 
2 - بیمه های بازرگانی: اجباری نیستند و حق بیمه متناسب با ریسک تعیین می‌شود. تقسیم انواع بیمه‌های بازرگانی بر اساس رشته به شرح زیر است.
  • بیمه حوادث
  • بیمه بدنه اتومبیل
  • بیمه شخص ثالث
  • بیمه درمان
  • بیمه سرطان
  • بیمه کشتی
  • بیمه هواپیما
  • بیمه مهندسی (بیمه مهندسی تمام‌خطر پیمانکاران، بیمه مهندسی تمام‌خطر نصب، بیمه مهندسی تجهیزات الکترونیک، بیمه ماشین‌آلات پیمانکاری، بیمه عیوب اساسی و پنهان)
  • بیمه پول
  • بیمه مسوولیت
  • بیمه اعتباری

بیمه خویش فرما نیز به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌گردد.

 

هدف روز بیمه

هرساله در چنین روزی سمیناری از طرف سازمان بیمه با حضور همه شركت‌های بیمه ترتیب می‌یابد. در این سمینارها عملکرد بیمه و ضعف‌ها و قوت های آن در عمل بررسی می‌شود. همچنین نقش آن در توسعه و در زندگی و کسب و کار مردم تحلیل و واکاوی می‌شود تا با راهکارها و ایده‌های تازه این صنعت در کشور مفیدتر واقع گردد. نظر شما راجع به سازمان بیمه و کارگزاری‌ها چیست؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم درباره اصطلاح فرانشیز بیمه و انواع آننیز در ستاره بخوانید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو